Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Utrecht

Beleidsregel Afwijking bestemmingsplan voor een tijdelijk terras middels een omgevingsvergunning in verband met COVID-19 gemeente Utrecht 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieUtrecht
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregel Afwijking bestemmingsplan voor een tijdelijk terras middels een omgevingsvergunning in verband met COVID-19 gemeente Utrecht 2022
CiteertitelBeleidsregel Afwijking bestemmingsplan voor een tijdelijk terras middels een omgevingsvergunning in verband met COVID-19 gemeente Utrecht 2022
Vastgesteld doorgemandateerde functionaris
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 4:81, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht
  2. artikel 4:83 van de Algemene wet bestuursrecht
  3. artikel 1:3, vierde lid, van de Algemene wet bestuursrecht
  4. artikel 2.1, eerste lid, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht
  5. artikel 2.12 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

14-12-202101-11-2022Afwijking bestemmingsplan voor tijdelijke terras ivm Covid-19

10-12-2021

gmb-2021-453433

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregel Afwijking bestemmingsplan voor een tijdelijk terras middels een omgevingsvergunning in verband met COVID-19 gemeente Utrecht 2022

Burgemeester en wethouders van de gemeente Utrecht,

 

Gelet op de artikelen 4:81, eerste lid, 4:83 en 1:3, vierde lid, van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 2.1, lid 1 onder c en artikel 2.12 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht;

 

Overwegende dat:

  • Sinds het uitbreken van het COVID-19 in de gemeente Utrecht tijdelijke terrassen zijn toegestaan door middel van eerst een gedoogconstructie en daarna vergunningen;

  • Tijdelijke terrassen extra terrasruimtes zijn die met ingang van 1 juni 2020 zijn aangevraagd en goedgekeurd (gedoogd). Het gaat hierbij expliciet niet om de reguliere en vergunde terrassen.

  • Veel ondernemers extra terrasruimte direct bij of naast hun eigen horecabedrijf toegewezen hebben gekregen.

  • Uit een evaluatie van de tijdelijke terrassen in 2020 (na de eerste periode van gedogen) is gebleken dat er onder de inwoners en ondernemers draagvlak is om de tijdelijke terrassen langer mogelijk te maken.

  • Het college van burgemeester en wethouders op 16 februari 2021 heeft besloten om de voor terrassen bestaande situatie om die reden te continueren tot 1 april 2021, maar voor de periode 1 april 2021 tot en met 31 oktober 2021 de wens had om dit middels vergunningen te doen;

  • Deze wens ook bestaat voor de periode 1 november 2021 tot en met 31 oktober 2022 en het college daarom op 7 september 2021 het besluit heeft genomen horecaondernemers toe te staan hun terras tijdelijk uit te breiden of een satellietterras in te richten, als het kabinet besluit de 1,5 meter-maatregel in te zetten in de periode tussen 31 oktober 2021 en 1 november 2022, mits zij de benodigde vergunning(en) aanvragen en deze wordt verleend;

 

  • Hierbij wel de beperking geldt dat dit alleen het geval is als er afstand moet worden gehouden, tussen personen waardoor reguliere exploitatie van een terras/horecabedrijf niet mogelijk is;

  • Uitgangspunt hierbij is dat de aanwezigheid van de al toegestane terrassen tijdelijk kan worden verlengd en vergund;

  • Een exploitatievergunning getoetst wordt aan de Horecaverordening;

  • Een weigeringsgrond voor een exploitatievergunning de strijdigheid met het bestemmingsplan is;

  • Van het bestemmingsplan ontheffing moet worden verleend middels het verlenen van een tijdelijke omgevingsvergunning voor het afwijken van het bestemmingsplan;

  • Deze tijdelijkheid geborgd is door de vergunning te verlenen tot uiterlijk 31 oktober 2022;

  • De tijdelijkheid onderbouwd wordt door het feit dat de Coronacrisis veel (economische) schade heeft veroorzaakt, juist ook bij horecabedrijven. Nu de 1,5 meter samenleving weer noodzakelijk is (dan wel dat een andere afstandsnorm geldt), wordt nieuwe schade beperkt.

  • Dat de ruimtelijke uitstralingen, weliswaar met enige druk op de openbare ruimte, over het algemeen als zeer positief zijn ontvangen en in brede zin hebben bijgedragen aan Utrecht als levendige stad en de ruimtelijke uitstraling.

  • De vergunning in gebruik beperkt is door de voorwaarde op te nemen dat deze alleen gebruikt mag worden als mensen op grond van landelijke regels ter bestrijding van het coronavirus afstand moeten houden, zoals bijvoorbeeld de 1,5 meter.

  • Middels dit beoordelingskader invulling wordt gegeven aan de ruimtelijke afwegingen die gelden voor tijdelijke terrassen die in strijd zijn met het bestemmingsplan;

 

Besluiten vast te stellen de volgende beleidsregel ‘Afwijking bestemmingsplan voor een tijdelijk terras middels een omgevingsvergunning in verband met COVID-19 gemeente Utrecht 2022‘ als kader voor het beoordelen van afwijkingen van het bestemmingsplan voor tijdelijk terrassen ten behoeve van bestaande horecabedrijven tijdens de COVID-19 pandemie voor de periode 1 november 2021 tot en met 31 oktober 2022 als de 1,5 meter maatregel van kracht is.

 

 

 

Artikel 1 Algemene uitgangspunten

Als algemene uitgangspunten, los van de mogelijkheden van het afwijken van het bestemmingsplan, geldt het volgende;

  • Er moet worden voldaan aan de maatregelen die voortvloeien uit de landelijke regels omtrent bestrijding van het Coronavirus.

  • Inwoners van Utrecht moeten veilig over straat kunnen en afstand kunnen houden van elkaar.

  • Er moet sprake zijn van een voldoende veilige verkeerssituatie, primair voor voetgangers en fietsers, met extra aandacht voor toegankelijkheid voor iedereen, zodat ook mensen met een beperking zich veilig kunnen verplaatsen.

  • Ondernemers moeten in hun vergunningaanvraag rekening houden met het vrijhouden van publiek toegankelijke ruimte die niet gebruikt wordt voor terras. Er moet verblijfsruimte en verplaatsingsruimte blijven voor personen die niet op een terras willen neerstrijken.

  • De situatie zoals vergund in 2021 geldt hierbij als uitgangspunt.

  • Vergunde rechten aan andere ondernemers, zoals standplaatsen, of gebruikers van de openbare ruimte moeten worden gerespecteerd dan wel worden meegenomen in de vergunningaanvraag.

  • Bij een te grote druk op de openbare ruimte, waardoor niet meer voldaan wordt aan de beperkende voorwaarden, kan worden besloten om de vergunning voor het tijdelijke terras aan te passen.

  • Bij meerdere aanvragen voor één locatie wordt voorrang gegeven aan horecaondernemers in Utrecht die nu geen terras of een terras hebben met slechts enkele tafels/stoelen.

  • Als door voortschrijdend inzicht en nieuwe ervaringen blijkt dat er nieuwe instructies over gebruik van ruimte gewenst zijn, bijvoorbeeld bij ongewenste drukte of juist bij voldoende ruimte voor opplussen, dan behoudt de gemeente Utrecht zich het recht voor deze instructies toe te passen in een aangepaste tijdelijke vergunning.

  • Via de exploitatievergunning worden de regels gesteld over het gebruik van het terras en de locatie;

  • De vergunning is beperkt in tijd en loopt tot 31 oktober 2022;

  • Ontwikkelingen in de bestrijding van het COVID-19 virus, zoals sneltesten of een vaccin, kunnen ertoe bijdragen dat dit kader of de vergunning wordt aangepast.

  • In het bestemmingsplan Binnenstad is binnen de bestemming Verkeer en Verblijfsgebied de toelaatbaarheid van terrassen geregeld. Buiten deze bestemming zal in beginsel geen omgevingsvergunning worden verleend om het strijdig gebruik mogelijk te maken, tenzij gemotiveerd kan worden dat een terras een volwaardige bijdrage levert aan een onderneming en een goede ruimtelijke uitstraling heeft.

 

Artikel 2 Geluid

  • Het kan zijn dat door de spreiding van tafels en stoelen de te ervaren last andere panden treft. Als dit functies betreft waarvoor een bijzondere geluidsbelasting geldt dan weegt het belang van de exploitatie zwaarder. Dit mede vanwege de tijdelijkheid van de mogelijk verschoven last.

  • Voor de terrassen gelden sluitingstijden op grond van de exploitatievergunning.

  • Deze komen erop neer dat de tijdelijke uitbreidingen van terrassen, niet aansluitend op bestaande terrassen, op door de weekse dagen om 22 uur gesloten moeten zijn (en om 23 uur opgeruimd) en in het weekend om 23 uur (en om 24 uur opgeruimd).

  • Voor de winterperiode, van 1 november 2021 tot en met 31 maart 2022 geldt dat de terrassen om 21 uur gesloten en 22 uur opgeruimd moeten zijn.

  • Voor terrassen aansluitend op de bestaande terrassen wordt aangesloten bij de geldende sluitingstijd voor het bestaande terras.

  • In het kader van de 25 graden regeling zoals verwoord in de Beleidsregel terrassen gemeente Utrecht mogen alle tijdelijke terrassen een uur langer zijn geopend.

  • Ontheffingen voor tijdelijke terrassen aan de achterzijde/tuinen van panden of op binnenterreinen bij woningen worden in beginsel niet verleend. Zeker in stedelijke gebieden met een commercieel karakter moet er aan de achterzijde van panden rustig kunnen worden geslapen. Bij de beoordeling of wel vergunning kan worden verleend wordt onder andere gekeken naar de ruimtelijke uitstraling en de invloed op de omgeving.

 

Artikel 3 Parkeren

  • Tijdelijk terrassen kunnen incidenteel gesitueerd zijn op plekken voor betaald parkeren. Deze liggen verspreid over diverse wijken. De druk op de parkeervoorziening neemt lokaal mogelijk zeer beperkt toe. Gezien corona wordt er meer thuisgewerkt en komen er minder bezoekers naar de stad.

  • Per saldo is de verwachting dat geen sprake is van een onevenredige toename. Als er niet meer dan een beperkt aantal parkeerplekken in straal van 100m worden opgeheven is een onderbouwing hiervan niet nodig.

  • Ook als geen sprake is van betaald parkeren dan mag de parkeerplek tijdelijk worden ingenomen door het terras.

 

Artikel 4 Stedenbouw

  • Tijdelijke terrassen of tijdelijk grotere terrassen in het straatbeeld vormen geen of een beperkte doch tijdelijke inbreuk op het stedenbouwkundige karakter.

  • Voor tijdelijke terrassen op pleinen is het noodzakelijk om de terrassen, en daarmee een ontheffing, in samenhang te zien. De verblijfskwaliteit en het gebruik van de openbare ruimte op de pleinen is van belang. In het afgelopen jaar is wel veel draagvlak gezien voor juist deze terrassen en is de ruimtelijke uitstraling als zeer positief ervaren.

  • De gegeven kaders als verplaatsen gaat boven verblijven zijn van belang, zoals vastgelegd in het gemeentelijke ‘Afwegingskader initiatieven en maatregelen inrichting en gebruik openbare ruimte in de anderhalve meter samenleving’. Ook zal het kunnen verblijven in de openbare ruimte zonder gebruik te maken van een terras gewaarborgd moeten blijven.

  • Tijdelijke terrassen of tijdelijke grotere terrassen hebben een transparant karakter qua inrichting en meubilair. Omheiningen zijn niet hoger dan 1 meter en transparant van uiterlijk. Op het terras is geen groot meubilair toegestaan zoals plantenbakken.

 

Artikel 5 Verkeersveiligheid en loopstromen.

  • Gelet op de uitgangspunten wordt enkel ontheffing verleend als de verkeersveiligheid en loopstromen zijn gewaarborgd.

 

Artikel 6 Ecologie

  • Voortzetting van de tijdelijke terrassen op groenstroken en sportterreinen mag geen noemenswaardige inbreuk vormen op de natuurwaarden ter plaatse. Dit betreft stukken grond die reeds gebruikt zijn als terras of die vanwege sportactiviteiten reeds druk zijn belopen. Het ligt dan ook niet in de rede om daarvoor een quickscan flora en fauna te laten indienen.

 

Artikel 7 Monumenten en beschermd stads- en dorpsgezicht

  • Tijdelijke terrassen of tijdelijk grotere terrassen mogen in het straatbeeld slechts in beperkte mate afbreuk doen aan monumentale waarden.

  • Gezien de tijdelijkheid en het belang van de terrassen kunnen deze waarden geen reden vormen om de vergunning niet te verlenen. De waarden worden immers niet definitief aangetast. Tijdelijke terrassen worden om die reden in beginsel toegestaan.

 

Artikel 8 Inwerkingtreding

Deze beleidsregel treedt in werking op de dag van bekendmaking en zal worden ingetrokken per 1 november 2022

 

Artikel 9 Citeertitel

Deze beleidsregel wordt aangehaald als: Beleidsregel Afwijking bestemmingsplan voor een tijdelijk terras middels een omgevingsvergunning in verband met COVID-19 gemeente Utrecht 2022

 

Aldus vastgesteld door wethouder Verschuure op 10 december 2021, na mandatering door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Utrecht in de vergadering van 7 september 2021.

De burgemeester

Sharon A.M. Dijksma

De secretaris,

Gabrielle G.H.M. Haanen