Organisatie | Heemstede |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Notitie uitgangspunten gebruik openbare ruimte winkelgebieden en horeca Heemstede |
Citeertitel | Notitie uitgangspunten gebruik openbare ruimte winkelgebieden en horeca Heemstede |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Deze regeling geldt van 1 juli 2021 tot 1 april 2022.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
15-12-2021 | 01-07-2021 | 01-04-2022 | Nieuwe regeling | 16-11-2021 | 928946 |
In het kader van de coronabestrijding zijn door het college op 15 oktober 2020 uitgangspunten vastgesteld voor het gebruik van de openbare ruimte in de gemeente en dan vooral in de winkelgebieden en rondom horecagelegenheden. Op basis van deze uitgangspunten kunnen activiteiten, initiatieven en maatregelen voor het gebruik van de openbare ruimte van de winkelgebieden en horeca op hun wenselijkheid, haalbaarheid en onderlinge prioritering worden beoordeeld. Daarbij zijn gezondheid, veiligheid, toegankelijkheid en leefbaarheid –in die volgorde- leidende principes. De notitie vormt een leidraad voor organisaties, bedrijven, burgers en de ambtelijke organisatie bij het zoeken naar oplossingen.
De uitgangspunten waren van kracht tot 1 juli 2021. Sinds 25 september 2021 is 1,5 meter afstand houden niet overal meer verplicht. Wel moet een bezoeker van een eet- en drinkgelegenheid vanaf 13 jaar verplicht een coronatoegangsbewijs (CTB) laten zien, behalve bij afhalen. Doordat de meeste corona maatregelen voor de horeca zijn afgeschaft is daarmee de directe behoefte voor extra ruimte vanwege de 1,5 meter norm weggevallen. Echter, heeft de horeca nog steeds te maken met coronamaatregelen. Deze maatregelen hebben invloed op de bedrijfsvoering, zoals het coronatoegangsbewijs en de nachtsluiting. Daarnaast zijn per 1 oktober 2021 de meeste steunmaatregelen van de Rijksoverheid vervallen.
Tegelijkertijd hebben ondernemers in 2020 en 2021 veel omzetverlies geleden. Door de coronamaatregelen is de horeca lang dicht geweest tijdens de lockdowns in 2020 en 2021. Toen de horeca wel weer open mocht kregen horecaondernemers te maken met andere coronamaatregelen zoals vroegere sluitingstijden of minder gasten door afstandsmaatregelen. De horeca zit momenteel in de herstelfase. Een tijdelijke uitbreiding van de exploitatiemogelijkheden kan de horeca goed gebruiken om het omzetverlies iets te verzachten.
Daaropvolgend, het eind van de coronacrisis is nog niet in zicht. Op dit moment stijgen de besmettingen weer. Door de snelle stijging van het aantal coronabesmettingen in de ziekenhuizen gaan per 6 november 2021 nieuwe maatregelen in werking. De mondkapjesplicht komt terug in publieke locaties en de inzet van het coronatoegangsbewijs wordt verbreed (waaronder op terrassen). Daarnaast adviseert het kabinet om 1,5 meter afstand te houden als de veilige afstand. Indien deze nieuwe maatregelen niet het gewenste effect hebben, denkt het demissionaire kabinet aan aanvullende coronamaatregelen vanaf 12 november 2021. Het zal naar verwachting ook de komende tijd een uitdaging blijven voor de horeca om het normale omzetniveau te bereiken.
Naar aanleiding van bovenstaande punten is besloten om de werkingsduur van de uitgangspunten opnieuw vast te stellen voor de periode van 1 juli 2021 tot 1 april 2022.
2. Wat wijzigt er in de uitgangspunten?
In het kader van de verlenging is gekeken welke van de in oktober vastgestelde uitgangpunten in stand kunnen blijven en welke aanpassingen of aanvullingen gewenst zijn. Daarbij is geconstateerd dat de vastgestelde uitgangspunten in het algemeen nog steeds als passend kunnen worden beschouwd en daarmee in beginsel opnieuw kunnen worden vastgesteld. Dat geldt dus ook voor tijdelijke maatregelen voor de terrassen.
De overige terrasregels, die in de normale situatie gelden, zijn ook in de komende periode van toepassing. Zo blijven de terrastijden ongewijzigd en blijft muziek op terrassen niet toegestaan.
Dit is de derde versie van de nieuwe uitgangspunten. Aanpassingen van de regelgeving en nadere inzichten op basis van ervaringen in de praktijk kunnen leiden tot nieuwe (tussentijdse) versies van dit kader.
De dilemma’s, die aan de uitganspunten uit de notitie ten grondslag liggen, zijn al in het kader van de vaststelling van de eerdere versies van de notitie in mei en oktober 2020 besproken met (horeca)ondernemers en de winkeliersverenigingen van de winkelgebieden om hun eerste gedachten en informatie op te halen. Deze contacten hebben telefonisch, via de mail en tijdens georganiseerde overleggen plaatsgevonden. Er zijn sindsdien geen verzoeken tot wijziging binnengekomen vanuit de winkeliersverenigingen en (horeca) ondernemers. De uitgangspunten van 15 oktober 2020 zijn opnieuw vastgesteld.
Hieronder volgt themagewijs een overzicht van de benoemde uitgangspunten gebruik openbare ruimte. De aanpassingen ten opzichte van de in oktober 2020 vastgestelde uitgangspunten zijn cursief gemarkeerd.
De medewerking geschiedt binnen een periode van 15 oktober 2021 tot 1 april 2022. Voor 1 april 2022 wordt bepaald of de periode wordt verlengd. Als daartoe op grond van het onder 1. genoemde uitgangspunt aanleiding is, kunnen de uitgangspunten uit deze notitie tussentijds worden bijgesteld of (tijdelijk) buiten werking gesteld;
De uitgangspunten in deze notitie zijn primair gericht op verzoeken voor de drie in de Visie winkelcentra Heemstede benoemde hoofdwinkelgebieden (Raadhuisstraat-Binnenweg, Jan van Goyenstraat en Zandvoortselaan-west). Voor eventuele versoepeling van de uitgangspunten voor de overige winkels, winkelgebieden en horecagelegenheden zullen individuele afwegingen worden gemaakt, waarbij deze notitie als vertrekpunt wordt genomen;
De intentie van de gemeente is om maatwerk te leveren daar waar de coronaregels, de (verkeers)veiligheid en de leefbaarheid in acht kunnen worden genomen. Als er knelpunten zijn, wordt met de betrokken ondernemer(s) gekeken of er ruimte is om tot een oplossing te komen. Overigens geldt dit voor zowel gezamenlijke initiatieven als voor individuele wensen van ondernemers.
Management van de publieke ruimte
In het belang van het goed kunnen functioneren van de winkelgebieden worden geen maatregelen genomen die de bereikbaarheid van de winkelgebieden belemmeren, zoals het autovrij of autoluw maken ervan. Voetgangers en fietsers blijven wel voorrang houden op auto’s. Ook blijven gedurende de openingstijden van de winkels de parkeerplaatsen zoveel mogelijk bestemd voor centrum parkeren;
De ervaring van de handhavers is dat overal in de winkelgebieden de bezoekers zich vrijwel altijd aan de 1,5 meter afstand houden indien dit verplicht is vanuit de corona maatregelen. De gemeente wil zoveel als mogelijk vasthouden aan de lijn dat het gebruik van de openbare ruimte in eerste instantie een gezamenlijke verantwoordelijkheid is van de ondernemers en bezoekers en vertrouwt erop dat zij die verantwoordelijkheid ook bij een versoepeling of uitbreiding van de coronaregels blijven nemen. Met dit uitgangspunt als basis is regionaal een getrapte aanpak voorgesteld om het verkeer in de coronatijd zo veilig en vlot mogelijk te laten stromen:
Zoals al aangegeven in het uitgangspunt, is de ondernemer is primair verantwoordelijk voor de goede en veilige gang van zaken in de winkel en voor de deur. Wel wordt geadviseerd enkele voorzieningen in de openbare ruimte te treffen om de ondernemers en bezoekers te ondersteunen. Voor verdere uitwerking zie paragraaf 3.
Bij extreme drukte kan op aangeven van de handhavers, door de burgemeester worden besloten om veiligheidsredenen tijdelijk verder gaande maatregelen te nemen, zoals de (tijdelijke) afsluiting van een straat of weggedeelte.
Deze getrapte benadering maakt het mogelijk om in te spelen op veranderingen in (Corona) regelgeving en gebruik van de publieke ruimte. Daarnaast biedt deze getrapte benadering de mogelijkheid om per winkelgebied maatwerk te leveren. Essentieel in het hele proces blijft een heldere communicatie, met speciale aandacht voor de momenten waar nieuwe maatregelen of versoepelingen worden aangekondigd.
Gebruik openbare ruimte voor terrassen
In de APV is een vrije doorloopruimte bepaald van 2 meter in het winkelgebied Raadhuisstraat-Binnenweg en 1,5 meter in de rest van Heemstede aangehouden dient te worden. Als de looproute langs andere mensen gaat, zoals langs terrassen of wachtrijen op de stoep, is 1,5 meter extra vrije doorloop nodig, zodat men afstand tot de ander kan houden. In de praktijk betekent dit, dat alleen op de bredere delen van de winkelgebieden (eiland)terras-vorming mogelijk is;
Het gebruik van parkeerplaatsen voor terrassen wordt in elk geval in de dagperiode vanuit het oogpunt van de bereikbaarheid en (verkeers)veiligheid van het winkelgebied niet toegestaan. Voor de avondperiode wordt in overleg met de gemeente bepaald of en zo ja, waar het alternatieve gebruik van parkeerplaatsen veilig zou kan geschieden. Aandachtspunten daarbij zijn de parkeerdruk in de avondperiode en de omgang met geparkeerde voertuigen die niet tijdig weg zijn ten behoeve van het uitbreiden van de terrassen;
Ten behoeve van een winterterras kunnen ondernemers een tijdelijke omgevingsvergunning aanvragen om bijvoorbeeld een serre of tent te kunnen plaatsen. Hiervoor gelden de volgende uitganspunten:
Gebruik openbare ruimte voor uitstallingen en overkappingen
Op dit moment zijn uitstallingen voor de winkel toegestaan binnen 1 meter van de voorpui met een maximale hoogte van 2 meter. In deze zone mogen maximaal 2 uitstallingen worden neergezet. Er is vooralsnog geen aanleiding om deze regeling aan te scherpen of te versoepelen; Tenzij daarvoor op grond van uitgangspunt 5. aanleiding is;