Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Katwijk

Verordening Inwonersadviesraad sociaal domein Katwijk 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieKatwijk
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening Inwonersadviesraad sociaal domein Katwijk 2022
CiteertitelVerordening Inwonersadviesraad sociaal domein Katwijk 2022
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de verordening cliëntenparticipatie sociaal domein Katwijk.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 2.10 van de Jeugdwet
  2. artikel 2.1.3 van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015
  3. artikel 150 van de Gemeentewet
  4. artikel 47 van de Participatiewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2022nieuwe regeling

02-12-2021

gmb-2021-451960

82737

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening Inwonersadviesraad sociaal domein Katwijk 2022

De raad van de gemeente Katwijk;

gelezen het voorstel van het college van 12 oktober 2021;

 

gelet op artikel 2.1.3 lid 3 van de Wet maatschappelijke ondersteuning, artikel 2.10 van de Jeugdwet, artikel 47 van de Participatiewet, en artikel 150 van de Gemeentewet;

 

BESLUIT

 

vast te stellen de volgende verordening:

Verordening Inwonersadviesraad sociaal domein Katwijk 2022

 

Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen

Artikel 1. Begripsomschrijving

Alle begrippen die in deze verordening gebruikt worden en die niet nader worden omschreven, hebben

dezelfde betekenis als in de Wet maatschappelijke ondersteuning, de Jeugdwet en de Participatiewet.

 

In deze verordening wordt verstaan onder:

 

  • a.

    College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Katwijk.

  • b.

    Inwonersadviesraad: het door het college ingestelde orgaan dat het college gevraagd en ongevraagd vanuit inwonersperspectief adviseert over het beleid binnen het sociaal domein.

  • c.

    Inwoner: persoon die ingeschreven staat in de basisregistratie van de gemeente Katwijk.

  • d.

    Cliënt: degene die een beroep doet op ondersteuning door de gemeente binnen het sociale domein:

    • -

      een jeugdige of zijn ouders of pleegouders als bedoeld in artikel 1 van de Jeugdwet, voor zover de jeugdige (conform de Jeugdwet) woonplaats heeft in de gemeente Katwijk;

    • -

      een persoon als bedoeld in artikel 1.1.1 van de Wet maatschappelijke ondersteuning;

    • -

      een persoon als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Participatiewet.

  • e.

    Sociaal domein: het sociaal domein gaat over alles wat mensen in hun directe bestaan raakt en de wijze waarop zij in staat zijn deel te nemen aan de samenleving. Het heeft primair betrekking op zorg, welzijn, arbeid, inkomen, onderwijs, gezondheidszorg, vrije tijdsbesteding, maar ook andere (sub)domeinen als huisvesting en infrastructuur zover dit het sociaal domein raakt. Als zodanig zijn ook anderen dan cliënten, zoals ouders, verzorgers en mantelzorgers, onderdeel van het sociaal domein.

Artikel 2. Inwonersadviesraad

  • 1.

    De Inwonersadviesraad heeft een belangrijke rol om, vanuit inwonersperspectief, de gemeente te informeren wat ontwikkelingen in het sociaal domein betekenen voor (groepen) inwoners en adviezen te geven wat aandachtspunten zijn vanuit het inwonersperspectief . Hierbij heeft de Inwonersadviesraad nadrukkelijke aandacht voor het perspectief van inwoners die direct ondersteuning nodig hebben van de gemeente of van een door de gemeente gefinancierde instelling. Hierdoor draagt de Inwonersadviesraad bij aan het bevorderen en bewaken van de kwaliteit en integraliteit van beleid en dienstverlening van de gemeente in het sociaal domein.

  • 2.

    De Inwonersadviesraad geeft invulling aan de wettelijk voorgeschreven cliëntenparticipatie, zoals vastgelegd in de Wet maatschappelijke ondersteuning, de Jeugdwet en de Participatiewet.

Hoofdstuk 2. Taken en bevoegdheden

Artikel 3. Taken van het college

  • 1.

    Het college bepaalt het moment waarop de Inwonersadviesraad betrokken wordt. Uitgangspunt daarbij is dat de Inwonersadviesraad zo vroeg mogelijk in het proces betrokken wordt voor het aanleveren van een advies, in elk geval op een zodanig tijdstip dat er een gedegen advies te formuleren is. Hierbij geldt dat een termijn van vier weken in elk geval voldoende is.

  • 2.

    Het college draagt er zorg voor dat de Inwonersadviesraad wordt betrokken bij de voorbereiding van beleid en regelgeving door de Inwonersadviesraad tijdig de nodige informatie te verstrekken, zodat de Inwonersadviesraad naar behoren kan functioneren (informatieplicht).

  • 3.

    Het college motiveert schriftelijk de keuze voor het wel of niet overnemen van een gevraagd of ongevraagd advies, en koppelt dat na besluitvorming terug aan de Inwonersadviesraad. Als het college afwijkt van het uitgebrachte advies, wordt aangegeven op welke gronden van het advies is afgeweken (motiveringsplicht). Het advies van de Inwoneradviesraad als wel de motivatie wat wel en wat niet van het advies overgenomen is, is een integraal onderdeel van het college- en/of raadsvoorstel.

  • 4.

    Het college kan besluiten de Inwonersadviesraad niet te betrekken bij de voorbereiding van beleid of regelgeving indien:

    • a.

      er sprake is van ondergeschikte herzieningen van eerder vastgesteld beleid;

    • b.

      er sprake is van hogere regelgeving waarbij het college geen of nauwelijks beleidsvrijheid heeft;

    • c.

      de invoering of wijziging van beleid of regelgeving het gevolg is van een rechterlijke uitspraak, contractuele verplichtingen of andere schriftelijke afspraken;

    • d.

      het advies niet kan worden afgewacht omdat het beleidsvoornemen met grote spoed moet worden uitgevoerd.

  • 5.

    Tenminste twee keer per jaar vindt er overleg plaats tussen de portefeuillehouder(s) sociaal domein en vertegenwoordiging van de Inwonersadviesraad. Naast de bespreking van inhoudelijke thema’s wordt daarnaast de onderlinge samenwerking besproken. In dit overleg wordt ook gekeken naar eventuele wenselijke aanpassingen van de verordening. Verslaglegging van deze overleggen vindt plaats door de contactambtenaar als bedoeld in artikel 8.

Artikel 4. Taken en bevoegdheden van de Inwonersadviesraad

  • 1.

    De Inwonersadviesraad heeft de taak om het college gevraagd en ongevraagd integraal te adviseren over beleidsvoorstellen, verordeningen en andere vraagstukken met betrekking tot het sociaal domein die van belang zijn voor inwoners van de gemeente Katwijk.

  • 2.

    De Inwonersadviesraad adviseert en neemt besluiten zonder last of ruggespraak. Wel onderhoudt de Inwonersadviesraad actief contact met een netwerk van inwoners van Katwijk, (ervarings-)deskundigen of cliëntenorganisaties met als doel een breed inwonersperspectief in te kunnen brengen. De Inwonersadviesraad heeft als taak deze input goed te laten aansluiten bij onderling samenhangend gemeentelijk beleid op de hiervoor genoemde beleidsterreinen.

  • 3.

    Voor de Inwonersadviesraad is ook een taak weggelegd in het signaleren van mogelijke ongewenste effecten van beleid in de dagelijkse uitvoeringspraktijk (volgend op vastgestelde verordeningen en beleidsregels).

  • 4.

    De leden zijn bevoegd om zich bij hun advisering te laten ondersteunen door externe deskundigen en/of derden (niet-leden).

  • 5.

    De Inwonersadviesraad heeft geen bevoegdheden als het gaat om individuele klachten, bezwaarschriften en andere zaken met betrekking tot een individuele persoon.

Hoofdstuk 3. Samenstelling en werkwijze

Artikel 5. Samenstelling Inwonersadviesraad

  • 1.

    Gestreefd wordt naar een minimale bezetting van 8 leden en maximale bezetting van 15 leden, waaronder een voorzitter en een penningmeester, eventueel aangevuld met een secretaris. De voorzitter en penningmeester (en eventueel secretaris) vormen het dagelijks bestuur.

  • 2.

    De Inwonersadviesraad benoemt zelf uit zijn midden het dagelijks bestuur.

  • 3.

    De Inwonersadviesraad is, voor zover redelijkerwijs mogelijk, zodanig samengesteld dat deze een afspiegeling is van de lokale samenleving met zo veel mogelijk verschillende achtergronden, kennis en expertise.

  • 4.

    Een lid van de Inwonersadviesraad:

    • a.

      is woonachtig in de gemeente Katwijk;

    • b.

      is niet lid van de gemeenteraad Katwijk (incl. fractievertegenwoordigers);

    • c.

      is niet lid van het college B&W Katwijk;

    • d.

      bekleedt geen andere vertegenwoordigende functie namens een politieke partij in de gemeente Katwijk;

    • e.

      is niet werkzaam bij de gemeente Katwijk;

    • f.

      is niet werkzaam bij een door gemeente Katwijk gecontracteerde partij ter uitvoering van taken binnen het sociaal domein;

    • g.

      bekleedt geen vertegenwoordigende functie namens een belangenorganisatie opererend in de gemeente Katwijk.

Artikel 6. Zittingsduur

  • 1.

    De leden van de Inwonersadviesraad worden op voordracht van een sollicitatiecommissie vanuit de Inwonersadviesraad door het college benoemd voor een periode van vier jaar. Deze periode kan eenmaal worden verlengd met vier jaar.

  • 2.

    Het college heeft geen inspraak op persoonsniveau wie deelneemt aan de Inwonersadviesraad.

  • 3.

    De Inwonersadviesraad stelt een rooster van aftreden op, voor een goede balans tussen continuïteit en vernieuwing

Artikel 7. Beëindiging lidmaatschap

  • 1.

    Het lidmaatschap van de Inwonersadviesraad eindigt van rechtswege:

    • -

      door het verstrijken van de periode waarvoor men is benoemd, behoudens herbenoeming;

    • -

      door overlijden.

  • 2.

    Het college ontslaat een lid van de Inwonersadviesraad:

    • -

      op eigen verzoek van het betreffende lid zelf;

    • -

      indien niet langer wordt voldaan aan de voorwaarden bedoeld in artikel 5 lid 4;

    • -

      op voordracht van de Inwonersadviesraad;

    • -

      indien het college daartoe zwaarwegende redenen heeft.

  • 3.

    De Inwonersadviesraad doet een voordracht als bedoeld in het tweede lid na een stemming door alle leden van de Inwonersadviesraad met een meerderheidsverhouding van twee/derde van de stemmen van alle leden. Een stemming wordt alleen gehouden bij het ontstaan van gebrek aan vertrouwen in het betreffende lid op grond van handelen of nalaten, waardoor voortzetting als lid van de Inwonersadviesraad ongewenst wordt geacht.

Artikel 8. Werkwijze

  • 1.

    De gemeente geeft elk halfjaar door middel van een periodieke planning aan wanneer welke adviesaanvraag verwacht kan worden. Daarnaast heeft de Inwonersadviesraad inzicht in de Lange Termijn Agenda (LTA) van de raad.

  • 2.

    De Inwonersadviesraad brengt zijn advies uit binnen vier weken na schriftelijk verzoek van het college of zoveel eerder als in redelijkheid haalbaar is. De adviestermijn kan na overleg met het college met maximaal twee weken worden verlengd.

  • 3.

    Indien de Inwonersadviesraad kennis neemt van een voorstel aan of van het college, waarover door de Inwonersadviesraad geen adviesaanvraag is ontvangen, maar waarover het niettemin wenst te adviseren, geeft hij hiervan schriftelijk kennis aan het college. Het advies wordt dan binnen vier weken na de betreffende kennisgeving uitgebracht. De adviestermijn kan na overleg met het college met maximaal twee weken worden verlengd.

  • 4.

    Indien de Inwonersadviesraad besluit een door het college gevraagd advies niet uit te brengen, geeft hij van dat besluit kennis aan het college onder mededeling van zijn beweegredenen.

  • 5.

    In geval van ongevraagde adviezen van de Inwonersadviesraad verplicht het college zich om binnen vier weken een schriftelijke inhoudelijke reactie te geven op het ingediende advies.

Hoofdstuk 4. Ondersteuning en budget

Artikel 9. Ondersteuning Inwonersadviesraad

  • 1.

    Het college faciliteert de Inwonersadviesraad bij zijn taakuitvoering via:

    • a.

      het toewijzen van een contactambtenaar. De contactambtenaar is de verbindende schakel tussen college, behandeld ambtenaren en de Inwonersadviesraad en fungeert als eerste aanspreekpunt en vraagbaak;

    • b.

      het organiseren van onafhankelijke ondersteuning;

    • c.

      het, voor zover mogelijk, ter beschikking stellen van gemeentelijke accommodaties en vergaderfaciliteiten voor vergaderingen van de Inwonersadviesraad.

Artikel 10. Budget Inwonersadviesraad

  • 1.

    Het college neemt jaarlijks een budget op in de begroting voor de uitoefening van de taken van de Inwonersadviesraad. De hoogte van dit budget is zodanig dat de Inwonersadviesraad redelijkerwijze in staat kan worden geacht zijn taken uit te voeren. De kosten van de secretariële ondersteuning vallen niet onder dit budget.

  • 2.

    De Inwonersadviesraad wordt bekostigd op grond van de Algemene Subsidieverordening.

  • 3.

    Bijzondere kosten (waaronder rolstoelvervoer of het omzetten van geschreven in gesproken taal voor individuele leden van de Inwonersadviesraad) kunnen door de gemeente op declaratiebasis worden vergoed. Hierover dienen vooraf afspraken gemaakt te worden.

Hoofdstuk 5. Overige bepalingen

Artikel 11. Geheimhouding

  • 1.

    De leden van de Inwonersadviesraad zijn verplicht tot geheimhouding van niet-openbare gegevens, totdat het college deze gegevens openbaar heeft gemaakt. Artikel 2:5 van de Algemene wet bestuursrecht is van toepassing.

  • 2.

    Het college wijst het beoogd lid voorafgaande aan de benoeming op de geheimhouding als hiervoor genoemd.

  • 3.

    De geheimhoudingsplicht vervalt niet door beëindiging van het lidmaatschap van de Inwonersadviesraad.

  • 4.

    Tussen de gemeente en de Inwonersadviesraad worden geen persoonsgegevens gedeeld. De Inwonersadviesraad draagt er zelf zorg voor dat de verwerking door hem van persoonspersoonsgegevens voldoet aan de AVG.

Hoofdstuk 6. Slotbepalingen

Artikel 12. Huishoudelijk reglement en nadere regels

  • 1.

    De Inwonersadviesraad stelt een huishoudelijk reglement vast ter nadere regeling van zijn functioneren.

  • 2.

    De verordening is leidend. Het college kan ter uitvoering van deze verordening nadere regels geven. Over zaken waarin deze verordening, het huishoudelijk reglement en eventuele nadere regels niet voorziet, beslist het college na overleg met de Inwonersadviesraad.

Artikel 13 .Overgangsregeling zittende leden Inwonersadviesraad Katwijk

  • 1.

    De leden die na inwerkingtreding van deze verordening reeds zitting hebben in de Inwonersadviesraad Katwijk en benoemd zijn op basis van de oude verordening cliëntenparticipatie sociaal domein Katwijk, kunnen, zonder nieuwe benoeming, lid worden van de Inwonersadviesraad Katwijk zoals bedoeld in deze verordening.

  • 2.

    De zittingstermijn voor deze leden gaat in op de datum van benoemen op basis van de oude verordening.

Artikel 14. Intrekken oude verordening

De verordening cliëntenparticipatie sociaal domein Katwijk worden met ingang van 1 januari 2022 ingetrokken.

Artikel 15. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2022.

  • 2.

    Deze verordening wordt aangehaald als Verordening Inwonersadviesraad sociaal domein Katwijk 2022.

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 2 december 2021,

Burgemeester en wethouders van Katwijk,

De secretaris

Mr. Drs. R.T. Jie Sam Foek

de burgemeester,

ir. C.L. Visser