Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Ooststellingwerf

Verordening commissie bezwaarschriften Ooststellingwerf 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieOoststellingwerf
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening commissie bezwaarschriften Ooststellingwerf 2022
CiteertitelVerordening commissie bezwaarschriften Ooststellingwerf 2022
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Verordening commissie bezwaarschriften gemeente Ooststellingwerf, vastgesteld op 8 december 2011.

Deze regeling is tevens vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester, de heffingsambtenaar, de invorderingsambtenaar en de leerplichtambtenaar.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 7:13 van de Algemene wet bestuursrecht

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2022nieuwe regeling

02-11-2021

gmb-2021-448489

10

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening commissie bezwaarschriften Ooststellingwerf 2022

De raad, het college, de burgemeester, de heffingsambtenaar, de invorderingsambtenaar en de leerplichtambtenaar van de gemeente Ooststellingwerf;

ieder voor zover het hun bevoegdheden betreft;

 

 

nr. 10

 

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 28 september 2021;

 

gelet op artikel 7:13 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb);

 

 

b e s l u i t :

 

vast te stellen de

 

VERORDENING COMMISSIE BEZWAARSCHRIFTEN OOSTSTELLINGWERF 2022

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    verwerend orgaan: bestuursorgaan dat het bestreden besluit heeft genomen;

  • b.

    commissie: vaste commissie van advies voor de bezwaarschriften.

Artikel 2 Inleidende bepaling commissie

  • 1.

    Er is een commissie ter voorbereiding van de beslissing op bezwaren tegen besluiten van de raad, het college, de burgemeester, de heffingsambtenaar, de invorderingsambtenaar en de leerplichtambtenaar.

  • 2.

    Een bezwaarschrift wordt om advies in handen van de commissie gesteld, tenzij het bevoegde bestuursorgaan concludeert dat:

    • a.

      het bezwaarschrift kennelijk niet-ontvankelijk is; of

    • b.

      aan het bezwaar volledig tegemoet wordt gekomen en andere belanghebbenden daardoor niet in hun belangen worden geschaad.

  • 3.

    De commissie is niet bevoegd ten aanzien van bezwaarschriften die zijn ingediend tegen besluiten op grond van:

    • a.

      een wettelijk voorschrift inzake belastingen of de Wet waardering onroerende zaken;

    • b.

      gemeentelijke belastingen en heffingen;

Artikel 3 Samenstelling van de commissie

  • 1.

    De commissie bestaat uit twee kamers, te weten:

    • a.

      De Algemene Kamer; deze adviseert over alle bezwaren die niet tot de bevoegdheid van de sociale kamer behoren.

    • b.

      De Sociale Kamer; deze adviseert over bezwaren tegen besluiten op grond van de sociale voorzieningen.

  • 2.

    Elke kamer bestaat uit ten minste drie leden:

    • a.

      een voorzitter overeenkomstig artikel 7:13 Awb;

    • b.

      ten minste twee andere leden.

  • 3.

    De voorzitter, plaatsvervangend voorzitter en de leden worden door het college benoemd, geschorst en ontslagen.

  • 4.

    Indien de voorzitter niet beschikbaar is, treedt de plaatsvervangend voorzitter op als voorzitter. In alle andere gevallen fungeert plaatsvervangend voorzitter als lid.

  • 5.

    De voorzitter, plaatsvervangend voorzitter en de leden van de commissie maken geen deel uit van of zijn werkzaam onder verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan van de gemeente Ooststellingwerf en zijn geen ingezetenen van de gemeente Ooststellingwerf.

Artikel 4 Secretaris

Het college wijst ten minste één secretaris en een plaatsvervanger van de secretaris aan.

Artikel 5 Zittingsduur

  • 1.

    De voorzitter en de leden van de commissie worden benoemd voor een termijn van vier jaar. Het is mogelijk één keer herbenoemd te worden.

  • 2.

    De voorzitter en de leden van de commissie kunnen op elk moment ontslag nemen. Zij doen daarvan schriftelijk mededeling aan het college.

  • 3.

    De aftredende of ontslag nemende voorzitter of leden van de commissie blijven hun functie vervullen totdat in de opvolging is voorzien.

Artikel 6 Uitoefening bevoegdheden

  • 1.

    De bevoegdheden ingevolge de hierna genoemde artikelen van de Awb worden voor de toepassing van deze verordening uitgeoefend door de secretaris van de commissie:

    • a.

      artikel 2:1, tweede lid;

    • b.

      artikel 6:6, wat betreft het de indiener stellen van een termijn;

    • c.

      artikel 6:17, voor zover het de verzending van stukken betreft tijdens de behandeling door de commissie;

    • d.

      artikel 7:4, tweede lid;

  • 2.

    De bevoegdheden ingevolge het hierna genoemde artikel van de Awb worden voor de toepassing van deze verordening uitgeoefend door de voorzitter van de commissie:

    artikel 7:6, vierde lid;

Artikel 7 Onderzoek

  • 1.

    De voorzitter van de commissie is bevoegd alle gewenste inlichtingen in te winnen of te laten inwinnen.

  • 2.

    De voorzitter kan uit eigen beweging of op verlangen van de commissie bij deskundigen advies of inlichtingen inwinnen en hen zo nodig uitnodigen daartoe op de hoorzitting te verschijnen. De voorzitter is hiertoe bevoegd. Indien daaraan kosten zijn verbonden, is vooraf machtiging van het college vereist.

  • 3.

    Indien na afloop van de hoorzitting maar voordat het advies wordt opgesteld, nader onderzoek wenselijk blijkt te zijn, kan de voorzitter uit eigen beweging of op verlangen van de andere commissieleden dit onderzoek houden. De voorzitter beslist op dit verlangen.

  • 4.

    De uit het nader onderzoek verkregen informatie wordt in afschrift aan de leden van de commissie, het verwerend orgaan en de belanghebbenden toegezonden.

  • 5.

    De leden van de commissie, het verwerend orgaan en de belanghebbenden kunnen binnen een week na verzending van de nadere informatie aan de voorzitter van de commissie een verzoek richten tot het beleggen van een nieuwe hoorzitting. De voorzitter beslist op een dergelijk verzoek.

  • 6.

    Op een nieuwe hoorzitting zijn de bepalingen in deze verordening die betrekking hebben op de hoorzitting van overeenkomstige toepassing.

Artikel 8 Hoorzitting

  • 1.

    De voorzitter van de commissie bepaalt plaats, datum en tijdstip van de zitting waarin de belanghebbenden en het verwerend orgaan in de gelegenheid worden gesteld zich door de commissie te laten horen.

  • 2.

    De voorzitter beslist over de toepassing van artikel 7:3 onder b en e van de Awb.

Artikel 9 Uitnodiging zitting

  • 1.

    De voorzitter nodigt de belanghebbenden en het verwerend orgaan ten minste twee weken voor de zitting schriftelijk uit.

  • 2.

    Binnen drie werkdagen na dagtekening van de uitnodiging kunnen de belanghebbenden of het verwerend orgaan onder opgaaf van redenen de voorzitter verzoeken het tijdstip van de zitting te wijzigen.

  • 3.

    De beslissing van de voorzitter op dit verzoek wordt uiterlijk één week voor het tijdstip van de zitting aan de belanghebbenden en het verwerend orgaan meegedeeld.

Artikel 10 Quorum

Het horen geschiedt door minimaal twee leden van de commissie.

Artikel 11 Niet-deelneming aan de behandeling

De leden van de commissie nemen niet deel aan de behandeling van een bezwaarschrift indien daarbij hun onpartijdigheid in het geding kan zijn. Zij laten zich zo nodig vervangen.

Artikel 12 Openbaarheid zitting

  • 1.

    De zitting van de Sociale Kamer vindt achter gesloten deuren plaats.

  • 2.

    De zitting van de Algemene Kamer is openbaar. De deuren kunnen worden gesloten indien de voorzitter het nodig oordeelt of indien een belanghebbende daartoe een verzoek doet. De voorzitter beslist op dit verzoek.

Artikel 13 Verslaglegging

  • 1.

    Het verslag als bedoeld in artikel 7:7 Awb vermeldt de namen van de aanwezigen en hun hoedanigheid.

  • 2.

    Het verslag houdt een zakelijke vermelding in van wat over en weer is gezegd en wat verder ter zitting is voorgevallen.

  • 3.

    Indien de zitting geheel of gedeeltelijk achter gesloten deuren plaatsvond, of indien belanghebbenden, respectievelijk hun gemachtigden niet in elkaars tegenwoordigheid zijn gehoord, maakt het verslag hiervan melding.

  • 4.

    Het verslag wordt geaccordeerd door de voorzitter en de secretaris van de commissie.

Artikel 14 Raadkamer en advies

  • 1.

    De commissie beraadslaagt en beslist achter gesloten deuren over het door haar uit te brengen advies.

  • 2.

    De commissie beslist bij meerderheid van stemmen over het uit te brengen advies.

  • 3.

    Indien bij een stemming de stemmen staken, beslist de stem van de voorzitter.

  • 4.

    Van een minderheidsstandpunt wordt bij het advies melding gemaakt indien die minderheid dat verlangt.

  • 5.

    Het advies is gemotiveerd en omvat een voorstel voor de te nemen beslissing op het bezwaarschrift.

  • 6.

    Het advies wordt door de voorzitter en de secretaris van de commissie ondertekend.

Artikel 15 Uitbrengen advies

Het advies wordt, onder medezending van het verslag, bedoeld in artikel 13 en eventueel door de commissie ontvangen nadere informatie en nader verslag, tijdig uitgebracht aan het bestuursorgaan dat op het bezwaarschrift dient te beslissen.

Artikel 16 Overdracht bevoegdheden

  • 1.

    De voorzitter kan de hem bij deze verordening toegekende taken en bevoegdheden als bedoeld in de artikelen 7 het eerste en tweede lid en artikel 8 eerste lid overdragen aan het secretariaat van de betreffende kamer.

  • 2.

    De overdracht van taken ingevolge het vorige lid ontslaat de voorzitter niet van zijn verantwoordelijkheid ter zake.

Artikel 17 Jaarverslag

De commissie brengt jaarlijks vóór 1 juli aan de bestuursorganen van de gemeente verslag uit van haar werkzaamheden in het voorafgaande kalenderjaar.

Artikel 18 Slotbepaling

  • 1.

    In de gevallen waarin deze verordening niet voorziet beslist het bestuursorgaan waartegen het bezwaar is gericht.

  • 2.

    De Verordening commissie bezwaarschriften gemeente Ooststellingwerf, vastgesteld op 8 december 2011 wordt ingetrokken.

  • 3.

    Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2022.

  • 4.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening commissie bezwaarschriften Ooststellingwerf 2022.

Besloten in de openbare vergadering van 2 november 2021.

, griffier.

, voorzitter.

Aldus vastgesteld in de college vergadering van 28 september 2021

De burgemeester

De secretaris

Aldus vastgesteld op 30 november 2021 door

De burgemeester

Aldus vastgesteld op 30 november 2021 door

De heffingsambtenaar

Aldus vastgesteld op 30 november 2021 door

De invorderingsambtenaar

Aldus vastgesteld op 30 november 2021 door

De leerplichtambtenaar