Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Baarle-Nassau

Beleidsregels subsidie naleving controleplicht coronatoegangsbewijzen (CTB)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBaarle-Nassau
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregels subsidie naleving controleplicht coronatoegangsbewijzen (CTB)
CiteertitelBeleidsregels subsidie naleving controleplicht coronatoegangsbewijzen (CTB)
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

11-12-2021nieuwe regeling

06-12-2021

gmb-2021-448132

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregels subsidie naleving controleplicht coronatoegangsbewijzen (CTB)

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Baarle-Nassau heeft op 7 december 2021 de beleidsregels subsidie naleving controleplicht coronatoegangsbewijzen (CTB) vastgesteld. Deze beleidsregels treden in werking op de eerste dag na die van de bekendmaking ervan.

 

De tijdelijke regeling bied ondernemers, verenigingen en organisatoren die wettelijk verplicht zijn het Coronatoegangsbewijs (CTB) te controleren de mogelijkheid om voor de periode van 22 september tot en met 31 december 2021 financiële middelen aan te vragen, over de kosten voor de inzet van werknemers en arbeidskrachten die coronatoegangsbewijzen controleren of de controle van coronatoegangsbewijzen bevorderen en vergemakkelijken.

 

 

Beleidsregels subsidie naleving controleplicht coronatoegangsbewijzen (CTB) gemeente Baarle-Nassau 

Beleidsdoel

Met een subsidie wil de gemeente Baarle-Nassau de naleving van de controleplicht op coronatoegangsbewijzen en identiteitsdocumenten ondersteunen en vergemakkelijken op locaties waar dat nodig is.

Afbakening

Ondernemingen, verenigingen en organisaties in de gemeente Baarle-Nassau die op grond van de Wet publieke gezondheid tijdelijk verplicht zijn om de coronatoegangsbewijzen en identiteitsdocumenten te controleren en, onder omstandigheden, de toegang te ontzeggen.

Subsidiabele

activiteiten

(beoogd effect)

Om te ondersteunen en de naleving te bevorderen is inzet van ondersteunend personeel nodig.

 

De bijdrage vergoedt kosten voor de inzet van werknemers en arbeidskrachten die coronatoegangsbewijzen controleren of de controle van coronatoegangsbewijzen bevorderen en vergemakkelijken.

Te denken valt aan de inzet van gastheren, -vrouwen of beveiligers die de toepassing van artikel 6.30 van de Tijdelijke regeling maatregelen COVID-19 (TRM) ondersteunen in concrete gevallen. Enkel kosten voor activiteiten die plaatsvinden in de periode van 22 september 2021 tot en met 31 december 2021 komen voor vergoeding in aanmerking.

 

Voor bekostiging vanuit de bijdrage komen de volgende kosten ter ondersteuning van de naleving van artikel 6.30 van de Tijdelijke regeling maatregelen COVID-19(TRM) in aanmerking:

  • 1.

    Verschuldigde loonkosten van werknemers en arbeidskrachten die zijn ontstaan door de controle op de coronatoegangsbewijzen.

  • 2.

    Verschuldigd vakantiegeld, verschuldigde pensioenafdrachten en sociale zekerheidslasten, in verband met de loonkosten, bedoeld onder 1.

  • 3.

    In geval van externe inhuur, de kosten van werving, selectie, administratie en aansturing van werknemers en arbeidskrachten.

  • 4.

    Materiële kosten die de controle van het coronatoegangsbewijs en identiteitsdocument faciliteren.

  • 5.

    Verschuldigde BTW, voor zover deze is verschuldigd over de kosten bedoeld onder 1 tot en met 4.

Kosten worden dus vergoed inclusief de betaalde btw.

Beschikbare financiële middelen

Het Rijk heeft extra middelen beschikbaar gesteld om de kosten die worden gemaakt voor de controle op het CTB te compenseren. Dit geld is in het geval van Baarle-Nassau beschikbaar gesteld aan de Veiligheidsregio Midden- en West Brabant, district De Baronie. In totaal heeft district De Baronie € 1.104.301,11 beschikbaar voor alle aangesloten gemeenten. Dit is tevens het subsidieplafond voor het district, waar Baarle-Nassau onderdeel van uit maakt.

Aanvragen

Een aanvraag kan tot en met 12 januari 2022 digitaal worden ingediend via corona@abg.nl door het versturen van een volledig ingevuld formulier ‘Aanvraag subsidie naleving controleplicht CTB’ met de bijbehorende bijlagen. Tegelijkertijd met het aanvraagformulier wordt een bewijs/factuur van de werkelijk gemaakte kosten meegestuurd.

Uitsluitend complete aanvragen worden in behandeling genomen.

Behandeltermijn

Beoordeling van de aanvragen vindt plaats na sluiting van de aanvraagtermijn van 12 januari 2022.

Voorwaarden

Een bedrijf, organisatie of vereniging in de gemeente Baarle-Nassau kan een aanvraag indienen op grond van deze beleidsregel.

 

  • Enkel kosten voor activiteiten die plaatsvinden in de periode van 22 september 2021 tot en met 31 december 2021 komen voor vergoeding in aanmerking.

  • Zodra wordt gewerkt met tickets/toegangsbewijzen bij een besloten feest/activiteit komt de helft van het bedrag voor de gemaakte kosten in aanmerking voor deze kostenvergoeding.

  • Sportverenigingen komen in aanmerking voor de regeling. Wat betreft de vergoedingen worden als maatstaf de maximale vrijwilligersvergoedingen zoals bepaald door de Belastingdienst gehanteerd.

Onderstaande kosten komen niet in aanmerking:

  • 1.

    Kosten voor verplichtingen die zijn aangegaan voor 22 september 2021 (dus dat zijn ook de reguliere loonkosten).

  • 2.

    Kosten voor activiteiten waarvoor al een specifieke uitkering of een andere financiële bijdrage door het Rijk is verstrekt.

  • 3.

    Kosten van activiteiten waarvoor op grond van de Wet op de omzetbelasting 1968 recht op aftrek van omzetbelasting bestaat, dan wel recht bestaat op compensatie op grond van de Wet op het btw-compensatiefonds.

Subsidiehoogte

  • De hoogte van de te verlenen subsidie wordt berekend op basis van de daadwerkelijke kosten die zijn gemaakt door de aanvrager.

  • Verstrekking van subsidie vindt plaats op basis van evenredige verdeling van het totaal subsidiebedrag over de aanvragen die ontvangen zijn tot met 12 januari 2022.

Weigeringsgronden

De weigeringsgronden genoemd in artikel 7 van de Algemene Subsidieverordening gemeente Baarle-Nassau zijn van toepassing.

  • Subsidie kan ook worden geweigerd als aan een of meer van de bepalingen in deze beleidsregel niet is voldaan.

Terugbetaling

Indien onjuiste informatie is verstrekt die van invloed is op de hoogte van de subsidie, wordt de subsidie geheel of gedeeltelijk teruggevorderd.

Ook als achteraf blijkt dat de subsidie is ingezet voor andere activiteiten, moet de subsidie worden terugbetaald. Verder moet de subsidie worden terugbetaald wanneer een of meerdere medewerkers van het cluster Veiligheid en handhaving van de gemeente Baarle-Nassau constateren dat de verplichte controle op coronatoegangsbewijzen en identiteitsdocumenten niet (goed) wordt uitgevoerd.

Inwerkingtreding

Deze beleidsregels treden in werking op de eerste dag na die van de bekendmaking ervan.