Organisatie | Oosterhout |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders van Oosterhout van 30 november 2021 tot vaststelling van het "Reglement Burgerlijke Stand 2022 van de gemeente Oosterhout" |
Citeertitel | Reglement Burgerlijke Stand 2022 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2022 | Nieuwe regeling | 30-10-2021 | 316259 |
buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (babs): een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente, of een persoon die geen ambtenaar in de gemeentelijke dienst is, maar als zodanig aangewezen door burgemeester en wethouders (artikel 16, 2e en 3e lid van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek).
Artikel 2 Ambtenaar van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand
De door het college aan te wijzen ambtenaren van de burgerlijke stand en de aante wijzen buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand voltrekken alle wettige huwelijken en partnerschapsregistraties en maken daarbij geen onderscheid op basis van godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook.
Artikel 4 Voorwaarden voor een babs voor één verbintenis
Er wordt onderscheid gemaakt tussen de babs die in dienst is bij een andere gemeente, een babs die niet in dienst is bij een gemeente, maar wel vaker verbintenissen sluit en een babs die nog geen enkele ervaring heeft met het sluiten van verbintenissen.
Artikel 6 Voorwaarden voor aanwijzing van een locatie tot gemeentehuis
Artikel 8 Teruggaaf leges bij annulering huwelijk of geregistreerd partnerschap
Indien een voorgenomen huwelijk wordt geannuleerd, wordt op verzoek een teruggaaf verleend van reeds betaalde legeskosten minus de administratieve kosten zoals vastgelegd in de legesverordening. Het verzoek om teruggaaf moet worden ingediend gelijktijdig met het bericht tot annulering van het huwelijk.
Artikel 9 Leiding van de dienst
De teamleider Burgerzaken is belast met de algehele leiding van het bureau van de burgerlijke stand en met de dagelijkse bedrijfsvoering.
Het bureau is gesloten als de in artikel 10, lid 1, sub a, vastgestelde openstelling samenvalt met algemeen erkende of daarmee gelijk gestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet of andere door het college aangewezen dagen waarop het bureau niet of slechts gedeeltelijk is geopend.
Toelichting op het Reglement Burgerlijke Stand 2022 van de gemeente Oosterhout
Het Reglement Burgerlijke Stand heeft betrekking op de openingstijden van het bureau van de burgerlijke stand en de momenten waarop een huwelijk kan worden gesloten, een partnerschap kan worden geregistreerd of een geregistreerd partnerschap kan worden omgezet in een huwelijk. Voorts heeft het reglement betrekking op het aanwijzen van locaties als stadhuis, speciaal voor het sluiten van huwelijken, het registreren van partnerschappen en het omzetten van een partnerschap in een huwelijk. Daarnaast stelt het reglement voorwaarden aan de aanwijzingen van ambtenaren van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand. Aanwijzing, schorsing en ontslag van ambtenaren van de burgerlijke stand is in handen gelegd van burgemeester en wethouders (Wet van 14 oktober 1993 (Stb. 1993, nr. 555).
Dit artikel beschrijft de basisbegrippen uit het reglement.
Artikel 2. (Buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand
In artikel 2 wordt het onderscheid tussen de ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (babs) expliciet gemaakt (artikel 16, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek).
In dit artikel wordt aangegeven voor welke periode ambtenaren van de burgerlijke stand of buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand (babs) aangewezen kunnen worden. Binnen Oosterhout is geregeld dat alle ambtenaren werkzaam bij het Team Burgerzaken zijn aangewezen voor de periode dat zij voor dit team werkzaam zijn. De babsen werkzaam voor de gemeente Oosterhout zijn met ingang van 2020 in dienst van de gemeente. Dit betekent dat zij zolang zij in dienst zijn bij de gemeente ook aangewezen zijn.
De gemeente Oosterhout kan een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand die reeds in een andere gemeente is aangewezen en welke aanwijzing niet is verlopen, aanwijzen voor een eenmalige voltrekking van een huwelijk, registratie van een partnerschap of omzetting van een partnerschap in een huwelijk.
Ook kunnen derden, op verzoek van het bruidspaar of de geregistreerde partners, voor de voltrekking van een huwelijk, registratie van een partnerschap of omzetting van een geregistreerd partnerschip in een huwelijk tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand aangewezen worden.
Artikel 4. Voorwaarden voor een babs voor één huwelijk
De voorwaarden zijn gebaseerd op een werkwijze die goede kwaliteit van huwelijksvoltrekkingen bewerkstelligt. Het sluiten van verbintenissen is een belangrijke en wettelijke aangelegenheid waarvoor een babs de verantwoordelijkheid draagt. In dit reglement zijn echter enkele voorwaarden losgelaten. Zo voert een babs in dienst van de gemeente de verbintenissen voortaan in principe alleen uit, zonder ondersteuning van de babsondersteuner (voorheen gastvrouw of bode). Dit geldt ook voor een ervaren eenmalige babs. De beoordeling van de kwalitatieve ervaring van een ervaren eenmalige babs ligt bij de ambtenaar burgerlijke stand. Bij twijfel wordt contact gezocht met het bruidspaar om aan te sturen op inzet van een babsondersteuner. Bij de inzet van een ervaren eenmalige babs wordt nadrukkelijk gewezen op de verantwoordelijkheid van deze babs rond het ophalen en terugbrengen van de documenten. Als deze babs wellicht niet de mogelijkheid heeft om de documenten voor het huwelijk bij de gemeente op te halen en terug te brengen, wordt aangestuurd op het inzetten van een babsondersteuner. Bij twee van de aangewezen locaties is er een babsondersteuner van de locatie zelf aanwezig. Bij de andere vier aangewezen locaties zou er een babsondersteuner van de gemeente ingezet kunnen worden. Bij de aanmelding van de verbintenis via de website zal voor dit deel extra aandacht zijn, net als later nog na het gesprek met de ervaren eenmalige babs.
Veel ervaren babsen zijn in dienst bij een andere gemeenten en zijn beëdigd. Er zijn ook babsen die vaker huwelijken sluiten, maar die niet in dienst zijn van een gemeente. Zij kunnen beëdigd zijn. Conform het advies van de Adviescommissie van de NVVB worden in Oosterhout deze babsen bij inzet in Oosterhout zowel aangewezen als beëdigd. Formeel moet namelijk op iedere aanwijzing van een babs voor één dag ook de beëdiging plaatsvinden. De aanwijzing is immers gerelateerd aan een werkzaamheid (voor die ene dag) en niet aan een periode. Mocht een babs meerdere (eenmalige) huwelijken voltrekken in een bepaalde periode, dan kan er bekeken worden of het in dat specifieke geval anders geregeld kan worden. Het opnieuw beëdigen geldt ook voor absen en babsen in gemeentelijke dienst die een onderbreking van meer dan één jaar in hun werkzaamheden hebben gehad.
Bij een onervaren eenmalige babs is de inzet van een babsondersteuner niet optioneel. Deze onervaren babs is vaak een familielid met geen enkele ervaring. Ondersteuning tijdens de ceremonie is dan onmisbaar. Hoewel de inzet van ondersteuning bij een huwelijk is gewijzigd en in sommige situaties niet verplicht is, staat het een bruidspaar altijd vrij om toch een babsondersteuner in te zetten bijvoorbeeld bij een gemeentelijke babs. Ook kan er een gemeentelijke babs ingezet worden als babsondersteuner bij een ceremonie waar een onervaren eenmalige babs het huwelijk sluit. Bij een zelfgekozen babs is extra werk gemoeid: informatie- en kennismakingsgesprek, aanwijzing, indien nodig een beëdiging regelen, indien van toepassing het doornemen van de toespraak, het inplannen van assistentie. Deze werkzaamheden zijn in de legestarieven verwerkt. Het college heeft de bevoegdheid om een eenmalige babs aan te wijzen gemandateerd aan de ambtenaren van de burgerlijke stand van de gemeente Oosterhout.
Dit artikel geeft aan waar de ambtenaren van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand wettelijk hun taken verrichten. Dit is in principe in het gemeentehuis van Oosterhout, maar kan ook elders binnen de gemeentegrenzen zijn bij bijvoorbeeld het voltrekken van een huwelijk of registreren van een partnerschap.
Het college heeft de bevoegdheid om een eenmalige locatie aan te wijzen als trouwlocatie gemandateerd aan de ambtenaren van de burgerlijke stand van de gemeente Oosterhout.
Artikel 6. Voorwaarden voor aanwijzing van een locatie als stadhuis
Dit artikel stelt voorwaarden aan een zelfgekozen trouwlocatie. De aanwijzing als locatie is slechts geldig op de datum en het tijdstip van de ceremonie. Indien een formele plechtigheid op de dag waarop het aanwijzingsbesluit doelt, niet door kan gaan of doorgaat, vervalt de aanwijzing van de locatie als huis der gemeente. Er zal dan een nieuwe afspraak gemaakt moeten worden en een nieuw aanwijzingsbesluit genomen moeten worden. Gelet op het niet kunnen garanderen van de veiligheid en voorkomen van hinder is het voltrekken van een huwelijk of registreren van een partnerschap op de openbare weg, in een bos, park of in het veld dan ook niet toegestaan.
De gemeente Oosterhout is alleen verantwoordelijk voor het officiële gedeelte van de huwelijksvoltrekking, waarvoor de gemeente een trouwambtenaar levert. Het reserveren van de locatie voor een huwelijk is de verantwoordelijkheid van het bruidspaar. De gemeente heeft geen verantwoordelijkheid voor eventuele schade of kosten die worden gemaakt vanwege het enkele feit dat de gemeente de locatie heeft aangewezen als gemeentehuis. Verder is de gemeente niet verantwoordelijk voor de (kwaliteit, schade, schoonmaak of diefstal van de) inrichting van de locatie. Daarbij moet ook gedacht worden aan het strooien met rijst of bloemen en de aansprakelijkheidsvraag voor de gevolgen ervan als letselschade.
De ambtenaar van de burgerlijke stand zal een eenmalige locatie controleren op de voorwaarden zoals in dit artikel zijn gesteld. Leges voor deze schouw worden alleen in rekening gebracht bij locaties die privé zijn, bijvoorbeeld bij iemand in huis of in de tuin. Het heffen van de leges bij ieder bruidspaar dat in eenzelfde horecagelegenheid trouwt, levert een lastige situatie op: er vinden dan vaker huwelijken plaats, maar wij gaan niet iedere keer vooraf controleren. Welk bruidspaar betaalt dan de leges? Gelet hierop is ervoor gekozen om de locaties met horeca-exploitatievergunning wel te controleren als het voor het eerst is, maar er geen leges voor in rekening te brengen.
Artikel 7. Kosteloze huwelijksvoltrekking, geregistreerd partnerschap en omzetting
De gemeente Oosterhout biedt zoals de Wet (artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand) voorschrijft twee momenten per week om kosteloos in het huwelijk te treden of een partnerregistratie aan te gaan. Om de burgers die hier gebruik van maken het gevoel van een bijzondere gebeurtenis mee te geven, wordt de verbintenis gesloten in de trouwzaal van het gemeentehuis door een ambtenaar van de burgerlijke stand in toga.
Artikel 8. Teruggaaf leges bij annulering huwelijk of geregistreerd partnerschap
Indien een voorgenomen huwelijk wordt geannuleerd, wordt op verzoek een teruggaaf verleend van de verschuldigde legeskosten. Het verzoek om teruggaaf moet worden ingediend gelijktijdig met het bericht tot annulering van het huwelijk.
De gemaakte administratieve kosten (annuleringskosten) worden in mindering gebracht op de teruggaaf van de legeskosten. De hoogte van de annuleringskosten is vastgelegd in de legesverordening van de gemeente.
Artikel 9. Leiding van de burgerlijke stand
Het college wijst ingevolge artikel 2 van het Besluit burgerlijke stand 1994 de persoon aan die is belast met de leiding. De leidinggevende van de afdeling waar het bureau burgerlijke stand in de organisatie van de gemeente Oosterhout is ondergebracht, is belast met de leiding van het bureau van de burgerlijke stand. Om praktische redenen en om adequaat te kunnen reageren op veranderingen, is bij mandaat geregeld dat anderen (ambtenaren van de burgerlijke stand) belast zijn de dagelijkse werkzaamheden van de burgerlijke stand uit te voeren.
Artikel 10. Openstelling bureau burgerlijke stand
In dit artikel wordt bepaald wanneer het bureau van de burgerlijke stand is geopend (een en ander is gebaseerd op het gestelde in artikel 16c, van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek). Het college van burgemeester en wethouders is belast met het aanwijzen van openingstijden voor het bureau van de burgerlijke stand. Het artikel geeft naast de bepalingen voor de reguliere openingstijden mogelijkheden om het bureau van de burgerlijke stand op buitengewone tijden open te stellen of om de openstelling juist te beperken. De teamleider Burgerzaken is bevoegd om bij bijzondere omstandigheden te beslissen tot afwijking van de aangegeven uren. In het afgelopen jaar (vanwege coronamaatregelen) is duidelijk geworden dat er flexibel met de openingstijden omgegaan moet kunnen worden. Daarom wordt er in dit reglement verwezen naar de website van de gemeente, aangezien die altijd actueel wordt gehouden en aangepast kan worden als dat noodzakelijk is.
In dit artikel wordt bepaald onder welke naam het reglement kan worden aangehaald en wanneer het reglement in werking treedt. Artikel 3:40 van de Algemene wet bestuursrecht bepaalt dat een besluit niet in werking treedt voordat het is bekendgemaakt. Het Reglement burgerlijke stand treedt in werking op 1 januari 2022 Met de inwerkingtreding vervalt het Reglement Burgerlijke Stand 2021.