Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Drimmelen

Bezwaarschriftenverordening Gemeente Drimmelen 2021

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDrimmelen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBezwaarschriftenverordening Gemeente Drimmelen 2021
CiteertitelBezwaarschriftenverordening Gemeente Drimmelen 2021
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 7:13 van de Algemene wet bestuursrecht
  2. Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

10-12-2021Nieuwe regeling

18-11-2021

gmb-2021-443766

Tekst van de regeling

Intitulé

Bezwaarschriftenverordening Gemeente Drimmelen 2021

De raad, het college en de burgemeester van de gemeente Drimmelen, ieder voor zoveel het hun bevoegdheden betreft;

 

gelet op artikel 7:13 van de Algemene wet bestuursrecht en de Gemeentewet;

BESLUITEN

 

vast te stellen de volgende verordening:

 

BEZWAARSCHRIFTENVERORDENING GEMEENTE DRIMMELEN 2021

 

Hoofdstuk 1 Algemeen

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    Verwerend orgaan: het bestuursorgaan dat het bestreden besluit heeft genomen;

  • b.

    Commissie: de commissie van advies voor de bezwaarschriften;

  • c.

    Awb: Algemene wet bestuursrecht;

  • d.

    Afdeling: functionele afdeling onder wiens vakgebied het te behandelen bezwaarschrift valt.

Hoofdstuk 2 Behandelen van bezwaarschriften

 

Paragraaf 1 De commissie

Artikel 2 Inleidende bepaling

  • 1.

    Er is een commissie ter voorbereiding van de beslissing op bezwaren tegen besluiten van de raad, het college en de burgemeester.

  • 2.

    De commissie is niet bevoegd ten aanzien van bezwaarschriften die zijn ingediend tegen

  • 3.

    besluiten op grond van:

    • a.

      een wettelijk voorschrift inzake belastingen of de Wet waardering onroerende zaken;

    • b.

      de Leerplichtwet, genomen door de leerplichtambtenaar.

Artikel 3 Samenstelling van de commissie

  • 1.

    De commissie bestaat uit een voorzitter en twee leden.

  • 2.

    De voorzitter en de leden van de commissie worden door het college benoemd, geschorst en ontslagen.

  • 3.

    Voor de commissie kunnen meer dan twee leden benoemd worden, waarvoor een roulatiesysteem wordt gehanteerd.

  • 4.

    De commissie regelt de vervanging van de voorzitter.

Artikel 4 Onverenigbaarheid van functies voor leden

  • 1.

    De voorzitter en leden dienen:

    • a.

      niet woonachtig te zijn in de gemeente Drimmelen;

    • b.

      niet werkzaam te zijn onder de verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan van de gemeente Drimmelen.

  • 2.

    De voorzitter of een lid van de commissie mag niet:

    • a.

      als advocaat, procureur of adviseur in geschillen werkzaam zijn ten behoeve van de gemeente of het gemeentebestuur van Drimmelen dan wel ten behoeve van de wederpartij van de gemeente of het gemeentebestuur van Drimmelen;

    • b.

      als gemachtigde in geschillen werkzaam zijn ten behoeve van de wederpartij van de gemeente of het gemeentebestuur van Drimmelen.

Artikel 5 Secretaris

  • 1.

    De secretaris van de commissie is een door het college aangewezen ambtenaar.

  • 2.

    Het college wijst een of meer (plaatsvervangers van de) secretarissen aan.

Artikel 6 Zittingsduur

  • 1.

    De voorzitter en de leden van de commissie worden benoemd voor een termijn van vier jaar.

  • 2.

    De voorzitter en de leden van de commissie kunnen maximaal één maal worden herbenoemd.

  • 3.

    De voorzitter en de leden van de commissie kunnen op elk moment ontslag nemen. Zij doen daarvan schriftelijk mededeling aan het college.

  • 4.

    De aftredende of ontslag nemende voorzitter en leden van de commissie blijven hun functie vervullen totdat in de opvolging is voorzien.

  • 5.

    Het college kan de voorzitter en commissieleden in geval van zwaarwegende redenen ontslaan.

  • 6.

    De voorzitter of het lid, dat een met het lidmaatschap van de commissie onverenigbare functie (gaat) vervullen, houdt op voorzitter of lid van de commissie te zijn.

 

Paragraaf 2 De procedure

Artikel 7 Ingediend bezwaarschrift

  • 1.

    Op het ingediende bezwaarschrift wordt de datum van ontvangst aangetekend.

  • 2.

    Het bezwaarschrift met de daarbij overgelegde stukken wordt zo spoedig mogelijk in handen van de secretaris van de commissie gesteld.

  • 3.

    Bij het bericht van ontvangst als bedoeld in artikel 6:14 van de Awb wordt vermeld dat een commissie over het bezwaarschrift zal adviseren.

Artikel 8 Uitoefening bevoegdheden

De bevoegdheden ingevolge de hierna genoemde artikelen van de Awb worden voor de toepassing van deze verordening uitgeoefend door de voorzitter van de commissie:

  • 1.

    artikel 2:1, tweede lid;

  • 2.

    artikel 6:6, wat betreft het de indiener stellen van een termijn;

  • 3.

    artikel 6:14, eerste lid;

  • 4.

    artikel 6:17, voorzover het de verzending van stukken betreft tijdens de behandeling door de commissie;

  • 5.

    artikel 7:4, tweede lid;

  • 6.

    artikel 7:6, vierde lid.

Artikel 9 Vooronderzoek

  • 1.

    De afdeling stelt na ontvangst van een bezwaarschrift een op het betreffende onderwerp betrekking hebbend procesdossier samen. Dit procesdossier bevat alle op de zaak betrekking hebbende stukken en informatie.

  • 2.

    De commissie is bevoegd kennis te nemen van alle informatie die het gemeentebestuur onder zich heeft, voor zover die relevant is voor het uit te brengen advies over het bezwaarschrift. De commissie is tevens bevoegd afschriften te maken van die informatie.

  • 3.

    De voorzitter van de commissie is bevoegd rechtstreeks alle gewenste inlichtingen in te winnen of te laten inwinnen.

  • 4.

    De voorzitter kan uit eigen beweging of op verlangen van de commissie bij deskundigen advies of inlichtingen inwinnen en hen zonodig uitnodigen daartoe op de hoorzitting te verschijnen. Indien daaraan kosten zijn verbonden, is vooraf machtiging van het college vereist.

  • 5.

    De verkregen inlichtingen en adviezen worden aan het procesdossier toegevoegd.

Artikel 10 Hoorzitting

  • 1.

    De voorzitter van de commissie bepaalt plaats en tijdstip van de zitting waarin de belanghebbenden en het verwerend orgaan in de gelegenheid worden gesteld zich door de commissie te laten horen.

  • 2.

    De voorzitter beslist over de toepassing van artikel 7:3 van de Awb.

  • 3.

    Indien de voorzitter op grond van het tweede lid besluit af te zien van het horen, doet hij daarvan mededeling aan de belanghebbenden en het verwerend orgaan.

Artikel 11 Uitnodiging zitting

  • 1.

    De secretaris nodigt de belanghebbenden en het verwerend orgaan ten minste twee weken voor de zitting schriftelijk uit.

  • 2.

    Binnen drie dagen na de uitnodiging kunnen de belanghebbenden of het verwerend orgaan onder opgaaf van redenen de voorzitter verzoeken het tijdstip van de zitting te wijzigen.

  • 3.

    De beslissing van de voorzitter op dit verzoek wordt uiterlijk één week voor het tijdstip van de zitting aan de belanghebbenden en het verwerend orgaan meegedeeld.

  • 4.

    De voorzitter is bevoegd in bijzondere omstandigheden af te wijken of afwijking toe te staan van de termijnen die genoemd zijn in het eerste tot en met het derde lid.

Artikel 12 Verweerschrift

  • 1.

    Het verwerend orgaan stelt tenminste twee weken voor de zitting een verweerschrift op en levert dit bij de secretaris aan.

  • 2.

    De secretaris stuurt de belanghebbenden ten minste één week voor de zitting het verweer toe.

Artikel 13 Quorum

Voor het houden van een zitting is vereist dat de meerderheid van het aantal leden, onder wie in elk geval de voorzitter of zijn plaatsvervanger, aanwezig is.

Artikel 14 Niet-deelneming aan de behandeling

De voorzitter en de leden van de commissie nemen niet deel aan de behandeling van een bezwaarschrift indien daarbij hun onpartijdigheid in het geding kan zijn.

Artikel 15 Openbaarheid zitting

  • 1.

    De zitting van de commissie is openbaar.

  • 2.

    De zitting kan met gesloten deuren plaatsvinden, indien de voorzitter van de commissie of een van de aanwezige leden het nodig oordeelt of indien een belanghebbende daartoe een verzoek doet en de commissie gewichtige redenen daartoe aanwezig acht.

  • 3.

    De zitting vindt altijd achter gesloten deuren plaats bij de behandeling van bezwaarschriften in het kader van sociale wetgeving.

Artikel 16 Schriftelijke verslaglegging

  • 1.

    Het verslag als bedoeld in artikel 7:7 van de Awb vermeldt de namen van de aanwezigen en hun hoedanigheid.

  • 2.

    Het verslag houdt een zakelijke vermelding in van wat over en weer is gezegd en wat verder ter zitting is voorgevallen.

  • 3.

    Indien de zitting geheel of gedeeltelijk met gesloten deuren plaatsvond, of indien belanghebbenden, respectievelijk hun gemachtigden, niet in elkaars tegenwoordigheid zijn gehoord, maakt het verslag hiervan melding.

  • 4.

    Het verslag verwijst naar de op de zitting overgelegde bescheiden, die aan het verslag kunnen worden gehecht.

  • 5.

    Het verslag wordt ondertekend door de voorzitter en de secretaris van de commissie.

Artikel 17 Nader onderzoek

  • 1.

    Indien na afloop van de zitting, maar voordat het advies wordt opgesteld, nader onderzoek wenselijk blijkt te zijn, kan de voorzitter uit eigen beweging of op verlangen van de andere leden van de commissie dit onderzoek houden.

  • 2.

    De uit het nader onderzoek verkregen informatie wordt in afschrift aan de leden van de commissie, het verwerend orgaan en de belanghebbenden toegezonden.

  • 3.

    De leden van de commissie, het verwerend orgaan en de belanghebbenden kunnen binnen een week na verzending van de nadere informatie aan de voorzitter van de commissie een verzoek richten tot het beleggen van een nieuwe hoorzitting. De voorzitter beslist op zo’n verzoek.

  • 4.

    Op een nieuwe hoorzitting zijn de bepalingen in deze verordening die betrekking hebben op de hoorzitting, zoveel mogelijk van overeenkomstige toepassing. Waar niet in is voorzien, beslist de voorzitter.

Artikel 18 Raadkamer en advies

  • 1.

    De commissie beraadslaagt en beslist achter gesloten deuren over het door haar uit te brengen advies.

  • 2.

    De commissie beslist bij meerderheid van stemmen over het uit te brengen advies.

  • 3.

    Indien bij een stemming de stemmen staken, beslist de stem van de voorzitter.

  • 4.

    Van een minderheidsstandpunt wordt bij het advies melding gemaakt indien die minderheid dat verlangt.

  • 5.

    Het advies is gemotiveerd en omvat een voorstel voor de te nemen beslissing op het bezwaarschrift.

  • 6.

    Het advies wordt ondertekend door de voorzitter en de secretaris van de commissie.

Artikel 19 Uitbrengen advies

  • 1.

    Het advies wordt, onder medezending van het verslag als bedoeld in artikel 17 en eventueel door de commissie ontvangen nadere informatie en nader verslag, tijdig uitgebracht aan het bestuursorgaan dat op het bezwaarschrift dient te beslissen.

  • 2.

    Indien naar het oordeel van de voorzitter van de commissie de termijn van twaalf weken, genoemd in artikel 7:10, eerste lid, van de Awb, ontoereikend is voor achtereenvolgens het uitbrengen van een advies en het nemen van een beslissing, verzoekt hij het verwerend orgaan tijdig de beslissing te verdagen.

  • 3.

    Van een besluit van verdaging ontvangen de commissie en de belanghebbenden een afschrift.

Artikel 20 Aanbevelingen

De commissie kan aanbevelingen doen aan de bestuursorganen van de gemeente, aan de hand van haar bevindingen voortvloeiende uit haar werkzaamheden.

Artikel 21 Jaarverslag

  • 1.

    De commissie brengt jaarlijks vóór 1 juli aan het college verslag uit van haar werkzaamheden in het voorafgaande kalenderjaar. Het jaarverslag wordt vervolgens door het college ter kennis gebracht aan de gemeenteraad.

  • 2.

    In het jaarverslag wordt tenminste aangegeven hoeveel bezwaarschriften zijn ingediend, wat de werkvoorraad was bij aanvang van het kalenderjaar, hoeveel adviezen zijn uitgebracht en op welke rechtsgebieden en wat de adviezen inhielden (niet-ontvankelijk, (deels (on)gegrond etc.).

  • 3.

    In geval er een klacht is ingediend tegen de bezwaarschriftencommissie wordt dit in het jaarverslag vermeld.

Hoofdstuk 3 Slotbepalingen

Artikel 22 Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op de dag na die van de bekendmaking.

  • 2.

    Op het in het eerste lid genoemde tijdstip wordt de “Bezwaarschriftenverordening Gemeente Drimmelen 2010”, ingetrokken.

Artikel 23 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als “Bezwaarschriftenverordening Gemeente Drimmelen 2021”.

Aldus besloten in de openbare raadvergadering van 18 november 2021;

de raad voornoemd,

F.C.M.Ronde

griffier

drs. G.L.C.M. deKok

voorzitter

 

aldus besloten in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van Drimmelen van 30 november 2021;

mr. A.J.M.Martens

secretaris

drs. G.L.C.M. deKok

burgemeester

 

aldus vastgesteld door de burgemeester op 30 november 2021;

burgemeester van Drimmelen

drs. G.L.C.M. deKok