Organisatie | Steenbergen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement burgerlijke stand Steenbergen |
Citeertitel | Reglement burgerlijke stand Steenbergen |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | reglement Burgerlijke stand |
Dit reglement vervangt het Reglement Burgerlijke stand vastgesteld op 6-12-1999
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2022 | nieuwe regeling | 30-11-2021 | 2135850 |
Burgemeester en wethouders van de gemeente Steenbergen;
Gelet op het bepaalde in artikel 16, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994;
het reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand.
Artikel 2. Ambtenaar van de burgerlijke stand, buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand
De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand dienen alle wettige huwelijken te voltrekken, en als gevolg daarvan kan het college alleen ambtenaren van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand benoemen die bereid zijn ook huwelijken tussen mensen van hetzelfde geslacht te sluiten.
Voor de benoeming van een onbezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand op schriftelijk verzoek gelden de volgende voorwaarden:
Als bijlage bij de aanvraag dient te worden toegevoegd:
Indien uit het benoemingsbesluit niet blijkt dat de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand nog actief zijn taken mag uitvoeren een aanvullende verklaring van een andere gemeente waar de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand eerder is benoemd, waaruit blijkt dat de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand de taken nog actief uitvoert.
Artikel 5. Voorwaarden voor het voltrekken van huwelijken en het registreren of omzetten van partnerschappen op een binnen de gemeente gelegen locatie.
De beheerder van de locatie stelt de locatie voor de duur van de huwelijkssluiting ter beschikking aan de gemeente. De wijze van gebruik tijdens de huwelijkssluiting wordt bepaald door de gemeente. Een huwelijksvoltrekking in de open lucht is toegestaan, mits er op de locatie een geschikte uitwijkmogelijkheid binnen aanwezig is. Gedurende de ceremonie heeft de locatie de status van gemeentehuis. De ambtenaar van de burgerlijke stand is leidend voor wat betreft de beslissing om buiten of binnen de ceremonie uit te voeren;
Voor de inrichting en aankleding van de locatie is het bruidspaar verantwoordelijk. De aanpassing van de locatie vindt in nauw overleg met de beheerder plaats. In ieder geval dienen een tafel, stoelen, een geluidsinstallatie en voldoende verlichting aanwezig te zijn. Aanwijzing leidt, anders dan bij overeenkomst, niet tot enige verantwoordelijkheid van de gemeente voor de inrichting, aankleding en verzorging van de locatie;
Artikel 6. Leiding van de dienst
De teammanager Servicecentrum is belast met de leiding van het bureau van de burgerlijke stand.
Het bureau genoemd in artikel 6, lid 1 onder d, is gesloten indien de vastgestelde openstelling samenvalt met algemeen erkende of daarmee gelijk gestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet of andere door burgemeester en wethouders aangewezen dagen waarop het bureau niet of slechts gedeeltelijk is geopend.
Het bureau van de burgerlijke stand zal op verzoek van belanghebbende, gedaan aan burgemeester en wethouders, worden geopend op zaterdag, zondag en de andere dagen dat het bureau gesloten is, indien de belanghebbende aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau.