Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Ede

Subsidieregeling ondersteuning controle coronatoegangsbewijs Ede

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieEde
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingSubsidieregeling ondersteuning controle coronatoegangsbewijs Ede
CiteertitelSubsidieregeling ondersteuning controle coronatoegangsbewijs Ede
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervalt op 1 november 2022.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR602459

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

09-12-202122-09-2021nieuwe regeling

30-11-2021

gmb-2021-443676

270672

Tekst van de regeling

Intitulé

Subsidieregeling ondersteuning controle coronatoegangsbewijs Ede

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Ede;

gelezen het voorstel van 30 november 2021 zaaknummer 270672;

gelet op de artikelen 3, 6, 7 en 8 van de Algemene subsidieverordening Ede 2017;

besluit vast te stellen de: Subsidieregeling ondersteuning controle coronatoegangsbewijs Ede.

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

 

  • a)

    ASV 2017: Algemene subsidieverordening Ede 2017;

  • b)

    Coronamaatregelen: maatregelen van het kabinet gericht op het maximaal onder controle houden van het coronavirus (COVID-19);

  • c)

    Coronatoegangsbewijs: Coronatoegangsbewijs zoals bedoeld in hoofdstuk 6 van de Tijdelijke regeling maatregelen covid-19.

Artikel 2. Doel subsidieregeling

  • 1.

    Het doel van deze subsidieregeling is om door middel van het verstrekken van eenmalige subsidie de lokale (horeca)ondernemers, sport-, cultuur en overige maatschappelijke instellingen te ondersteunen bij de uitvoering van de controle van het coronatoegangsbewijs.

  • 2.

    Door middel van deze subsidieregeling worden de door de gemeente Ede extra ontvangen middelen van het Ministerie van Justitie en Veiligheid, ontvangen via de VGGM, voor ondersteuning naleving controle op coronatoegangsbewijzen rechtmatig verdeeld.

Artikel 3. Subsidiabele activiteiten

  • 1.

    Burgemeester en wethouders kunnen een eenmalige subsidie verlenen als (gedeeltelijke) compensatie van de extra kosten die door de aanvrager gemaakt worden voor de naleving van controle op coronatoegangsbewijzen voor de periode van 22 september 2021 tot en met 31 december 2021.

  • 2.

    In afwijking van artikel 7, derde lid van de ASV 2017 kan de aanvrager reeds gestart zijn met de activiteiten waarvoor subsidie wordt aangevraagd.

Artikel 4. Doelgroep

  • 1.

    Subsidie kan uitsluitend worden aangevraagd door in de gemeente Ede aanwezige inrichtingen waarvoor bij bezoek door publiek het beschikken over een toegangsbewijs krachtens de Wet publieke gezondheid is voorgeschreven, en die de toepassing van artikel 6.30 van de Tijdelijke regeling maatregelen Covid-19 daadwerkelijk ondersteunen.

  • 2.

    In afwijking van het eerste lid kan subsidie tevens worden aangevraagd door Sportservice Ede B.V. die hierbij optreedt als penvoerder namens sportverenigingen die op basis van het voorgaande lid een aanvraag kunnen indienen.

Artikel 5. Subsidiabele kosten

  • 1.

    Enkel de naar het oordeel van burgemeester en wethouders redelijke en noodzakelijke extra kosten voor activiteiten die plaatsvinden in de periode van 22 september 2021 tot en met 31 december 2021 komen voor subsidie in aanmerking.

  • 2.

    De volgende kosten ter ondersteuning van de naleving van artikel 6.30 van de Tijdelijke regeling komen voor subsidie in aanmerking:

    • a.

      verschuldigde loonkosten van werknemers en arbeidskrachten tot een maximum van € 40,- per uur;

    • b.

      verschuldigd vakantiegeld, verschuldigde pensioenafdrachten en sociale zekerheidslasten, in verband met de loonkosten, bedoeld onder a;

    • c.

      in geval van externe inhuur, de kosten van werving, selectie, administratie en aansturing van werknemers en arbeidskrachten;

    • d.

      in geval van een niet-commerciële organisatie; de verschuldigde onbelaste vrijwilligersbijdrage;

    • e.

      materiële kosten die de controle van het coronatoegangsbewijs en identiteitsdocument faciliteren;

    • f.

      verschuldigde BTW, voor zover deze verschuldigd is over de kosten bedoeld onder a tot en met e.

  • 3.

    De volgende kosten zijn niet subsidiabel:

    • a.

      kosten voor verplichtingen die zijn aangegaan voor 22 september 2021;

    • b.

      kosten voor activiteiten waarvoor reeds een specifieke uitkering of een andere financiële bijdrage door het Rijk is verstrekt.

    • c.

      kosten van activiteiten waarvoor op grond van de Wet op de omzetbelasting 1968 recht op aftrek van omzetbelasting bestaat, dan wel recht bestaat op compensatie op grond van de Wet op het btw-compensatiefonds.

Artikel 6. Weigeringsgronden

In aanvulling op artikel 9, derde lid, van de ASV 2017 kunnen burgemeester en wethouders een aanvraag geheel of gedeeltelijk weigeren indien:

  • a.

    de aanvrager zich niet houdt aan de huidige regelgeving met betrekking tot de controleplicht van het coronatoegangsbewijs.

  • b.

    de aanvrager tevens een subsidie heeft ontvangen voor noodsteun op grond van artikel 4, onder a van de Subsidieregeling tweede COVID steun- en herstelregeling lokale culturele instellingen Ede.

  • c.

    naar het oordeel van burgemeester en wethouders geen sprake is van redelijke en noodzakelijk kosten.

  • d.

    naar het oordeel van burgemeester en wethouders geen sprake is van extra inzet of kosten.

Artikel 7. Subsidieaanvraag

  • 1.

    Aanvragen kunnen uiterlijk 31 december 2021 worden ingediend. Aanvragen ingekomen na deze datum worden niet in behandeling genomen.

  • 2.

    Aanvragen worden ingediend via het digitale subsidieloket van de gemeente Ede, www.ede.nl/subsidies. Bij de aanvraag dient tevens gebruikt te worden gemaakt van de rekentool die bij het digitale subsidieloket wordt aangeboden.

  • 3.

    In afwijking van artikel 6 van de ASV 2017 bevat de aanvraag:

    • a.

      de hoogte van de gevraagde subsidie;

    • b.

      een omschrijving van de invulling van de controle op het coronatoegangsbewijs en een omschrijving van de extra inzet en kosten die daardoor ontstaan;

    • c.

      een onderbouwing van de hoogte van de gevraagde subsidie met berekening volgens de rekentool en aangevuld met in ieder geval facturen (voor materiaal en externe inhuur), bewijs van uitbetaling in geval van een vrijwilligersorganisatie en een overzicht van de capaciteit van de inrichting.

  • 4.

    Burgemeester en wethouders kunnen nadere stukken opvragen, waaronder inzage in de totale boekhouding, indien onduidelijkheid bestaat over de opgevoerde kosten of twijfel bestaat of daadwerkelijk sprake is van extra inzet of kosten.

Artikel 8. Subsidieplafond en wijze van verdeling

  • 1.

    Het subsidieplafond voor deze regeling is € 255.000,-

  • 2.

    Voor zover het subsidieplafond niet toereikend is om alle aanvragen die in aanmerking komen voor een subsidie toe te kennen, verdelen burgemeester en wethouders de subsidie naar evenredigheid.

  • 3.

    Burgemeester en wethouders kunnen het subsidieplafond eenmalig verhogen.

Artikel 9. Beslistermijn en vaststelling

  • 1.

    Burgemeester en wethouders beslissen op een aanvraag op grond van deze regeling uiterlijk 28 januari 2022.

  • 2.

    Een subsidie op grond van deze regeling wordt direct vastgesteld.

Artikel 10 Onvoorziene gevallen

Burgemeester en wethouders beslissen in alle voorkomende gevallen waarin deze subsidieregeling niet voorziet.

Artikel 11. Slotbepalingen

  • 1.

    Deze regeling treedt met terugwerkende kracht in per 22 september 2021 en vervalt op 1 november 2022.

  • 2.

    Deze regeling blijft van toepassing op de afwikkeling van subsidies die voor de vervaldatum op basis van deze regeling zijn verleend en op bezwaar- en beroepsprocedures ten aanzien van die subsidies. Deze regeling blijft eveneens van toepassing op aanvragen om subsidies waarop voor de vervaldatum nog niet is beslist.

  • 3.

    Deze regeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling ondersteuning controle coronatoegangsbewijs Ede.

Vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders d.d. 30 november 2021 zaaknummer 270672.

Het college voornoemd,

drs. R.F. Groen MPA

de secretaris,

mr. L.J. Verhulst

de burgemeester,

Toelichting

Algemeen

 

Doel van de regeling

Met deze subsidieregeling wil de gemeente Ede extra gemaakte kosten voor de controle van het coronatoegangsbewijs compenseren en daarmee de naleving van de verplichting tot controle stimuleren.

 

Subsidieplafond

Voor deze subsidieregeling is een subsidieplafond vastgesteld. Als het subsidieplafond wordt overschreden dan wordt het beschikbare bedrag naar evenredigheid verdeeld. Dat wil zeggen dat de voor subsidie in aanmerking komende bedragen worden verminderd met het percentage waarmee de aanvragen het subsidieplafond overschrijden.

 

Artikelsgewijze toelichting

 

Hieronder worden enkele artikelen nader toegelicht.

 

Artikel 5

Slechts kosten die extra worden gemaakt ten opzichte van de reguliere bedrijfsvoering komen voor subsidie in aanmerking. Maakt een instelling reeds gebruik van een gastheer of -vrouw dan zijn de kosten hiervoor niet subsidiabel indien deze persoon nu ook is belast met de controle op het coronatoegangsbewijs. Slechts indien een extra gastheer of -vrouw wordt ingezet, of deze wordt ingezet in een instelling die dit voorheen niet had, zijn de kosten hiervoor subsidiabel.

 

Artikel 6

Extra kosten als gevolg van de coronamaatregelen kunnen reeds worden opgevoerd bij het bepalen van het verlies indien een subsidie is aangevraagd voor noodsteun op grond van artikel 4, onder a van de Subsidieregeling tweede COVID steun- en herstelregeling lokale culturele instellingen Ede. In dit geval wordt een subsidie op grond van de onderhavige subsidieregeling afgewezen om het verlenen van twee subsidies op grond van dezelfde kosten te voorkomen.

Burgemeester en wethouders achten het belangrijk dat efficiënt en doelmatig met overheidsgeld wordt omgegaan. Daarom worden alleen kosten gesubsidieerd die redelijk en noodzakelijk zijn voor de controle op het coronatoegangsbewijs. Van organisaties wordt verwacht dat zij kostenbewust zijn en niet voor de duurste oplossing kiezen.