Organisatie | Oldenzaal |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Treasurystatuut Oldenzaal 2018 |
Citeertitel | Treasurystatuut Oldenzaal 2018 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.
Deze regeling vervangt het Treasurystatuut zoals vastgesteld in het collegebesluit van 9 maart 2010.
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
09-12-2021 | nieuwe regeling | 05-12-2017 |
In dit Treasurystatuut wordt verstaan onder:
Treasuryfunctie: De treasuryfunctie omvat alle activiteiten die zich richten op het besturen en beheersen van, het verantwoorden over en het toezicht houden op de financiële vermogenswaarden, de financiële stromen, de financiële posities en de hieraan verbonden risico’s. De financieringsfunctie bestaat uit drie deelfuncties: risicobeheer, gemeentefinanciering, kasbeheer;
Artikel 1. Doelstellingen en uitgangspunten van de treasuryfunctie
De doelstellingen van de financieringsfunctie zijn:
Artikel 6. Intern liquiditeitsrisicobeheer
De gemeente beperkt haar interne liquiditeitsrisico’s door haar treasury-activiteiten te baseren op de liquiditeitenplanning.
Valutarisico’s worden in de gemeente uitgesloten door uitsluitend middelen uit te zetten, gelden aan te trekken of te garanderen in euro’s
Bij het aantrekken van financieringen voor een periode van één jaar en langer gelden de volgende uitgangspunten:
De gemeente beoogt het realiseren van gunstige c.q. marktconforme condities voor af te nemen financiële diensten en hiervoor gelden de volgende uitgangspunten:
Artikel 11. Saldo- en liquiditeitenbeheer
Voor het saldobeheer en het liquiditeitenbeheer gelden de volgende specifieke richtlijnen:
Artikel 12. Uitgangspunten administratieve organisatie en intern beheer
De uitvoering van de treasuryfunctie is ondergebracht bij het team financiën. De administratieve organisatie en de interne beheersmaatregelen waarborgen dat:
Artikel 13. Verantwoordelijkheden
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
Financieel/ administratief medewerkers van het team financiën |
|
| |
|
In onderstaande tabel staan de bevoegdheden met betrekking tot treasury-activiteiten weergegeven. In geval van afwezigheid is diens plaatsvervanger de bevoegd functionaris.
Artikel 15. Informatievoorziening
In onderstaande tabel opgenomen informatie dient tenminste door de bestuursorganen/functionarissen verstrekt te worden in het kader van treasury-activiteiten:
| |||
| |||
| |||
| |||
| |||
|
Vastgesteld in de vergadering van 5 december 2017.
Het college van burgemeester en wethouders,
De secretaris,
De burgemeester,
Rijksoverheid (25 juni 2015) Virtueel internet: Handreiking Treasury 2015. Geraadpleegd op 26-10-2017 via https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/rapporten/2015/06/25/handreiking-treasury-2015/handreiking-treasury-2015.pdf
Overheid.nl (16-12-2013) Virtueel internet: Wet financiering decentrale overheden. Geraadpleegd op 04-10-2017 via http://wetten.overheid.nl/jci1.3:c:BWBR0011987&z=2013-12-15&g=2013-12-15
Overheid.nl (30-12-2014) Virtueel internet: Regeling uitzettingen en derivaten decentrale overheden. Geraadpleegd op 26-10-2017 via http://wetten.overheid.nl/jci1.3:c:BWBR0012076&z=2014-12-30&g=2014-12-30
Overheid.nl (15-12-2013) Virtueel internet: Regeling schatkistbankieren decentrale overheden. Geraadpleegd op 15-10-2017 via http://wetten.overheid.nl/BWBR0034336/2013-12-15