Organisatie | Ermelo |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling Kinderopvang 2022 |
Citeertitel | Subsidieregeling Kinderopvang 2022 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Subsidieregeling Kinderopvang gemeente Ermelo 2020.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2022 | nieuwe regeling | 21-09-2021 | 21e0002217 |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Ermelo;
overwegende dat het gewenst is activiteiten te stimuleren om een laagdrempelig en dekkend aanbod te bieden van kinderopvang met optimale ontwikkelingskansen voor alle kinderen in de leeftijd van 2 jaar en 3 maanden tot 4 jaar en met extra inspanningen voor kinderen met een (risico op) ontwikkelingsachterstand;
gelet op de Wet harmonisatie kinderopvang en peuterspeelzaalwerk;
gelet op de Wet innovatie en kwaliteit kinderopvang;
gelet op titel 4:2 van de Algemene wet bestuursrecht;
gelet op artikel 3 van de Algemene subsidieverordening Ermelo 2019;
besluit vast te stellen de Subsidieregeling Kinderopvang 2022:
Deze subsidieregeling heeft tot doel om peuters optimale mogelijkheden te bieden voor zelfontplooiing en talentontwikkeling.
Het subsidiebedrag wordt via de aanbieder beschikbaar gesteld aan ouders, waarbij eventuele vergoedingen via de belastingdienst verrekend worden. Indien geen fiscale compensatie mogelijk is wordt een eigen bijdrage via de aanbieder verrekend.
Het college verstrekt uitsluitend subsidie aan organisaties die staan ingeschreven als kinderopvanglocatie in het Landelijk Register Kinderopvang, die voldoen aan de geldende regelgeving voor kinderopvang en het Kwaliteitskader Kinderopvang 2022.
In afwijking van artikel 8 van de Algemene subsidieverordening Ermelo 2019 vraagt de aanbieder jaarlijks subsidie aan door het indienen van een begroting via een door het college vastgesteld aanvraagformulier. De aanvraag bevat informatie over af te nemen uren volgens de onderverdeling zoals beschreven in artikel 6 lid 2.
De aanbieder rapporteert eens per jaar aan de gemeente via door het college vastgestelde wijze. VVE-aanbieders rapporteren daarnaast via de Peutermonitor. De gemeente kan steekproefsgewijs controles uitvoeren op de door ouders verstrekte inkomensgegevens.
In afwijking van artikel 13 van de Algemene subsidieverordening Ermelo 2019 verantwoordt de aanbieder de werkelijke kosten via een door het college vastgesteld formulier gebaseerd op het kwaliteitskader.
In de verantwoording wordt vermeld hoe de aanbieder de kwaliteit van het peuteraanbod realiseert. Daarbij wordt onder andere aandacht besteed aan:
Het college kan deze subsidieregeling, met uitzondering van de artikelen 1,2 en 3, in individuele gevallen buiten toepassing laten of daarvan afwijken, voor zover de toepassing van die bepalingen voor de subsidieaanvrager of -ontvanger gevolgen zou hebben die onevenredig zijn in verhouding tot de met de betrokken bepalingen te dienen doelen. Het van toepassing verklaren van dit artikel wordt gemotiveerd in het besluit.
Bijlage 1: Subsidiabele kosten peuterarrangementen