Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Ermelo

Subsidieregeling Kinderopvang 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieErmelo
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingSubsidieregeling Kinderopvang 2022
CiteertitelSubsidieregeling Kinderopvang 2022
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Subsidieregeling Kinderopvang gemeente Ermelo 2020.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Wet harmonisatie kinderopvang en peuterspeelzaalwerk
  2. Wet innovatie en kwaliteit kinderopvang
  3. Wet kinderopvang
  4. titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht
  5. https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR623922
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2022nieuwe regeling

21-09-2021

gmb-2021-443005

21e0002217

Tekst van de regeling

Intitulé

Subsidieregeling Kinderopvang 2022

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Ermelo;

 

overwegende dat het gewenst is activiteiten te stimuleren om een laagdrempelig en dekkend aanbod te bieden van kinderopvang met optimale ontwikkelingskansen voor alle kinderen in de leeftijd van 2 jaar en 3 maanden tot 4 jaar en met extra inspanningen voor kinderen met een (risico op) ontwikkelingsachterstand;

 

gelet op de Wet harmonisatie kinderopvang en peuterspeelzaalwerk;

gelet op de Wet innovatie en kwaliteit kinderopvang;

gelet op de Wet Kinderopvang;

gelet op titel 4:2 van de Algemene wet bestuursrecht;

gelet op artikel 3 van de Algemene subsidieverordening Ermelo 2019;

besluit vast te stellen de Subsidieregeling Kinderopvang 2022:

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    aanbieder: een aanbieder van reguliere kinderopvang of een aanbieder van een gecertificeerde voorschoolse voorziening;

  • b.

    college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Ermelo;

  • c.

    doelgroeppeuter: peuters vanaf de leeftijd van 2 jaar en 3 maanden tot 4 jaar met een VVE indicatie;

  • d.

    gecertificeerde voorschoolse voorziening: een voorziening voor kinderopvang die zowel aan de geldende wettelijke eisen, als aan de overige in Ermelo van toepassing zijnde kwaliteitseisen voldoet (onder de titel Kwaliteitskader Kinderopvang 2022);

  • e.

    JGZ: jeugdgezondheidszorg;

  • f.

    Kind Centraal: samenwerkingsplatform tussen de kinderopvang, de jeugdgezondheidszorg en de gemeente Ermelo in Ermelo

  • g.

    kinderopvang VVE: een kindplaats met een omvang van 960 uur in 1,5 jaar tijd (16 x 60 weken) op een VVE gecertificeerde voorschoolse voorziening;

  • h.

    KOT (voluit kinderopvangtoeslag): een tegemoetkoming vanuit het Rijk voor de ouders voor de kosten van kinderopvang;

  • i.

    landelijk register kinderopvang: een register met gegevens van alle gecertificeerde kinderopvangvoorzieningen in Nederland, waarin ook is vermeld of voorschoolse educatie wordt aangeboden;

  • j.

    marktaandeel: het aantal bezette gesubsidieerde kindplaatsen;

  • k.

    ouder: persoon met ouderlijk gezag;

  • l.

    VVE indicatie: een door de Jeugdgezondheidszorg (consultatiebureau) afgegeven verklaring dat een peuter aan de voorwaarden voldoet om als doelgroeppeuter aangemerkt te worden;

Artikel 2. Doel

Deze subsidieregeling heeft tot doel om peuters optimale mogelijkheden te bieden voor zelfontplooiing en talentontwikkeling.

 

Het subsidiebedrag wordt via de aanbieder beschikbaar gesteld aan ouders, waarbij eventuele vergoedingen via de belastingdienst verrekend worden. Indien geen fiscale compensatie mogelijk is wordt een eigen bijdrage via de aanbieder verrekend.

Artikel 3. Activiteiten

Het college kan subsidie verlenen voor het aanbieden van een kwalitatief hoog peuteraanbod.

Artikel 4. Doelgroep

Het college verstrekt uitsluitend subsidie aan organisaties die staan ingeschreven als kinderopvanglocatie in het Landelijk Register Kinderopvang, die voldoen aan de geldende regelgeving voor kinderopvang en het Kwaliteitskader Kinderopvang 2022.

Artikel 5. Aanvraag

In afwijking van artikel 8 van de Algemene subsidieverordening Ermelo 2019 vraagt de aanbieder jaarlijks subsidie aan door het indienen van een begroting via een door het college vastgesteld aanvraagformulier. De aanvraag bevat informatie over af te nemen uren volgens de onderverdeling zoals beschreven in artikel 6 lid 2.

Artikel 6. Kosten die voor subsidie in aanmerking komen

  • 1.

    Het college verleent subsidie voor de uitvoering van kinderopvang, op basis van de door de aanbieder ingediende begroting. De subsidiabele kosten zijn de kosten die per peuterarrangement zijn opgenomen in bijlage 1.

  • 2.

    Er kan subsidie verleend worden voor de periode vanaf de eerste of de vijftiende van de maand waarin de peuter een kinderopvangplaats bezet tot de datum waarop de peuter geen gebruik meer maakt van de kinderopvang.

  • 3.

    Het college verleent subsidie voor de uitvoering van de pedagogisch beleidsmedewerker in de VVE, volgens de wettelijke eisen OAB (Onderwijsachterstandenbeleid). De subsidiabele kosten zijn de kosten die zijn opgenomen in bijlage 1.

Artikel 7. Wijze van verdeling

  • 1.

    Het college stelt jaarlijks het subsidieplafond voor deze subsidieregeling vast.

Artikel 8. Verplichtingen

De aanbieder rapporteert eens per jaar aan de gemeente via door het college vastgestelde wijze. VVE-aanbieders rapporteren daarnaast via de Peutermonitor. De gemeente kan steekproefsgewijs controles uitvoeren op de door ouders verstrekte inkomensgegevens.

Artikel 9. Verantwoording

In afwijking van artikel 13 van de Algemene subsidieverordening Ermelo 2019 verantwoordt de aanbieder de werkelijke kosten via een door het college vastgesteld formulier gebaseerd op het kwaliteitskader.

In de verantwoording wordt vermeld hoe de aanbieder de kwaliteit van het peuteraanbod realiseert. Daarbij wordt onder andere aandacht besteed aan:

  • een hoog bereik van peuters;

  • opvang in de directe omgeving;

  • aanbod horizontale groepen;

  • geïntegreerd (VVE-)aanbod voor alle peuters vanaf 2 jaar en 3 maanden tot 4 jaar;

  • actieve deelname aan externe zorgstructuur;

  • behoud en versterking van warme overdracht en doorgaande leerlijn;

  • inzet van de pedagogisch beleidsmedewerker in de VVE op vroegsignalering, dekkend netwerk en doorgaande leerlijn;

  • behoud en verdieping van de intensieve samenwerking binnen Kind Centraal met en tussen alle partners kinderopvang en onderwijs;

Artikel 10. Hardheidsclausule

Het college kan deze subsidieregeling, met uitzondering van de artikelen 1,2 en 3, in individuele gevallen buiten toepassing laten of daarvan afwijken, voor zover de toepassing van die bepalingen voor de subsidieaanvrager of -ontvanger gevolgen zou hebben die onevenredig zijn in verhouding tot de met de betrokken bepalingen te dienen doelen. Het van toepassing verklaren van dit artikel wordt gemotiveerd in het besluit.

Artikel 11. Inwerkingtreding

Deze subsidieregeling treedt in werking per 1-1-2022.

Artikel 12. Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als ‘Subsidieregeling Kinderopvang 2022’

Vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders op 21 september 2021.

Bijlage 1: Subsidiabele kosten peuterarrangementen

 

Soort peuterarrangement

Subsidiabele kosten

Nadere bepaling

VVE indicatie KOT op VVE locatie

Een jaarlijks door het college vastgestelde opslag per uur (maximaal 8 uur) voor extra inzet voor de door de gemeente gehanteerde kwaliteitseisen bovenop de wettelijke minimumeisen.

Een volledige vergoeding voor kinderopvang voor de uren, bovenop de 8 uur per week, waarbij een maximum geldt van 16 uur per week.

VVE indicatie niet-KOT op VVE locatie

Een vergoeding voor kinderopvang voor maximaal 8 uur per week, afhankelijk van de hoogte van het bruto jaarinkomen.

Het bruto-jaarinkomen is gebaseerd op de ouderbijdrage van de kinderopvang, die jaarlijks door het Rijk wordt vastgesteld.

Een volledige vergoeding voor kinderopvang voor de uren, bovenop de 8 uur per week, waarbij een maximum geldt van 16 uur per week.

Geen VVE indicatie KOT op VVE locatie

Een jaarlijks door het college vastgestelde opslag per uur (maximaal 8 uur) voor extra inzet voor de door de gemeente gehanteerde kwaliteitseisen bovenop de wettelijke minimumeisen.

Geen VVE indicatie niet KOT op VVE locatie

Een vergoeding voor kinderopvang voor maximaal 8 uur per week, gebaseerd op het landelijk vastgestelde maximale uurtarief dagopvang (het normbedrag kinderopvang).

Extra uren zijn voor eigen rekening van ouder(s)/verzorger(s)

Geen VVE-indicatie niet KOT reguliere kinderopvanglocatie

Een vergoeding voor kinderopvang voor maximaal 8 uur per week, gebaseerd op het landelijk vastgestelde maximale uurtarief dagopvang (het normbedrag kinderopvang).

Extra uren zijn voor eigen rekening van ouder(s)/verzorger(s)

Pedagogisch beleidsmedewerker in de VVE

Een vergoeding voor de inzet van de pedagogisch beleidsmedewerker in de VVE. VVE- aanbieders ontvangen een vergoeding voor de inzet van 10 uur per doelgroeppeuter, gebaseerd op het aantal doelgroeppeuters op 1 januari van het betreffende subsidiejaar. Er geldt een maximum van 10 uur per doelgroeppeuter. De vergoeding is gebaseerd op het landelijke tarief (hoogste trede) volgens de cao Kinderopvang (Schaal 9).

Als het uurtarief voor de pedagogisch beleidsmedewerker bij de organisatie hoger ligt, is dit voor eigen rekening van de organisatie. Ook de inzet van meer uren komt voor rekening van de organisatie. Het gaat bij deze post om geoormerkte rijksmiddelen voor de dekking.