Organisatie | Groningen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Privacyreglement Zorg- en Veiligheidshuis Groningen |
Citeertitel | Privacyreglement Zorg- en Veiligheidshuis Groningen |
Vastgesteld door | burgemeester |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
artikel 171 van de Gemeentewet
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
08-12-2021 | 13-09-2021 | Nieuwe regeling | 09-02-2021 | 527476-2020 |
op grond van artikel 171 van de Gemeentewet allen vertegenwoordigd door hun burgemeesters, verder afzonderlijk aangeduid als ‘Partij’ of ‘Gemeente’ en gezamenlijk als ‘Gemeenten’.
Ieder voor zich vertegenwoordigd door een bevoegde functionaris. Hierna afzonderlijk te noemen ‘Partij’ en gezamenlijk, inclusief Gemeenten, te noemen ‘Partijen’.
De volgende overwegingen in aanmerking nemende:
dit Privacyreglement (verder aangeduid als: ‘het Reglement’) de regels en afspraken bevat over het verwerken van Persoonsgegevens door Partijen in het kader van de samenwerking op het gebied van integrale veiligheid en complexe multi-problematiek, alsook de verschillende verantwoordelijkheden met het oog op de rechten en plichten uit toepasselijke privacy wet- en regelgeving, belegd;
met dit Reglement reeds invulling wordt gegeven aan de in Artikel 26 van de Europese Algemene Verordening Gegevensbescherming neergelegde verplichting voor Partijen om op een transparante wijze hun samenwerkingsafspraken en hun verantwoordelijkheden jegens elkaar en jegens Betrokkene vast te leggen;
dit Reglement aansluit bij het bepaalde in het ‘Landelijk Kader Veiligheidshuizen’ van het Ministerie van Veiligheid en Justitie, vastgesteld in januari 2013 (verder aangeduid als: ‘het Landelijk Kader’) en het ‘Handvat Gegevensuitwisseling bij samenwerking rond casuïstiek in het zorg en veiligheidsdomein‘, (verder aangeduid als: ‘het Handvat’).
Verwijzingen naar artikelen in bepalingen van dit Reglement, zien op bepalingen van dit Reglement, tenzij anders is aangegeven. In dit Reglement en de daarbij behorende bijlage(n) wordt verstaan onder:
Afschaling: fase die volgt op het besluit in het Casusoverleg dat de betrokkenheid van ZVHG niet langer nodig is, waarin het dossier dat in het systeem van ZVHG is aangelegd ten behoeve van Procesregie, geschoond wordt van alle niet langer noodzakelijke informatie, en uiteindelijk verdwijnt uit het systeem van ZVHG;
AVG: Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van Persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming);
Bijzondere Persoonsgegevens: Bijzondere persoonsgegevens zijn gegevens die door hun aard bijzonder gevoelig zijn en worden met de AVG extra beschermd. Dit zijn persoonsgegevens waaruit ras of etniciteit, politieke opvattingen, religieuze of levensbeschouwelijke overtuigingen en lidmaatschap van een vakvereniging blijkt en gegevens over gezondheid, gegevens met betrekking tot iemand seksueel gedrag of seksuele gerichtheid, genetische gegevens en biometrische gegevens met het oog op de unieke identificatie van een persoon, zoals bedoeld in art. 9 AVG;
Derde: een natuurlijk persoon of rechtspersoon, een overheidsinstantie, een dienst of en ander orgaan, niet zijnde de Betrokkene, noch de Verwerkingsverantwoordelijke, noch de Verwerker, noch de personen die onder rechtstreeks gezag van de Verwerkingsverantwoordelijke of de Verwerker gemachtigd zijn om de Persoonsgegevens te Verwerken (artikel 4 lid 10 AVG);
Gezamenlijke Verwerkingsverantwoordelijken: Van Gezamenlijke Verwerkings-verantwoordelijkheid is sprake wanneer Verwerkingen zijn geïntegreerd, en niet één Partij als Verwerkingsverantwoordelijke kan worden aangemerkt voor de geïntegreerde Verwerkingen. In dat geval zijn de Partijen Verwerkingsverantwoordelijken voor het geheel van de Verwerking;
Persoonsgegevens: alle informatie over een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon (de Betrokkene); als identificeerbaar wordt beschouwd een natuurlijke persoon die direct of indirect kan worden geïdentificeerd, met name aan de hand van een identificator zoals een naam, een identificatienummer, locatiegegevens, een online identificator of van een of meer elementen die kenmerkend zijn voor de fysieke, fysiologische, genetische, psychische, economische, culturele of sociale identiteit van die natuurlijke persoon (artikel 4 lid 1 AVG);
Plan van Aanpak: het samenstel van acties, interventies en afspraken over een persoon of (gezin)systeem teneinde het perspectief van hem/haar (of hen) te verbeteren en overlast en gevaar voor veiligheid voor de omgeving te stoppen of te verkleinen. Het Plan van Aanpak kan ook de vorm van een scenario krijgen en is altijd gebaseerd op een integraal informatiebeeld;
Triagetafel/TVO: het proces waarbij relevante Partijen worden bevraagd om te komen tot een nadere afweging ten aanzien van de routering van de Casus, tot een bepaling van het doel en de thema’s van een eventueel Casusoverleg, en tot een afweging welke Partijen relevant zijn om te betrekken bij een Casusoverleg;
Verwerken: een bewerking of een geheel van bewerkingen met betrekking tot Persoonsgegevens of een geheel van Persoonsgegevens, al dan niet uitgevoerd via geautomatiseerde procedures, zoals het verzamelen, vastleggen, ordenen, structureren, opslaan, bijwerken of wijzigen, opvragen, raadplegen, gebruiken, verstrekken door middel van doorzending, verspreiden of op andere wijze ter beschikking stellen, aligneren of combineren, afschermen, wissen of vernietigen van gegevens (artikel 4 lid 2 AVG);
Verwerkingsverantwoordelijke(n): een natuurlijke persoon of rechtspersoon, een overheidsinstantie, een dienst of een ander orgaan die/dat, alleen of samen met anderen, het doel van en de middelen voor de Verwerking van Persoonsgegevens vaststelt; wanneer de doelstellingen van en de middelen voor deze Verwerking in het Unierecht of het lidstatelijke recht is vastgesteld, kan daarin reeds zijn bepaald wie de Verwerkingsverantwoordelijke is of volgens welke criteria deze wordt aangewezen (artikel 4 lid 7 AVG);
Artikel 2. Afzonderlijke en Gezamenlijke Verwerkingsverantwoordelijken
Partijen in ZVHG zijn conform artikel 26 Algemene Verordening Gegevensbescherming Gezamenlijk Verwerkingsverantwoordelijken voor de Persoonsgegevens die zij, anders dan de verstrekking zoals bedoeld in artikel 2.1, Verwerken op locatie of in de informatiesystemen van ZVHG in het kader van de samenwerking voor de doeleinden zoals omschreven in artikel 3.
Artikel 3. Doel Verwerking Persoonsgegevens
Het Verwerken van Persoonsgegevens in ZVHG vindt plaats met als doel het gezamenlijk door Partijen bijdragen aan de veiligheid als onderdeel van het integrale zorg- en veiligheidsbeleid van de Gemeenten. ZVHG is een samenwerkingsverband waarin zorg- en veiligheidspartners en Gemeenten, onder eenduidige regie, werken aan complexe zorg- en veiligheidsproblemen. De doelstelling van de samenwerking is bijdragen aan de algemene veiligheid, het verbeteren van de persoonlijke situatie van Betrokkenen, het voorkomen en verminderen van recidive, (ernstige) overlast, criminaliteit en/of maatschappelijke uitval. Dit gebeurt door een combinatie van repressie, bestuurlijke interventies en zorg, hetgeen moet worden gezien als een zwaarwegend algemeen belang.
Om het onder artikel 3.2 geformuleerde doel te bereiken Verwerken Partijen gezamenlijk de nodige Persoonsgegevens in het kader van Aanmelding en Intake, Triage, Casusoverleg, en Afschaling. Voor elk van deze fasen in het Werkproces zijn specifieke doelen voor de Verwerking van Persoonsgegevens in ZVHG van toepassing. Deze doelen zijn gespecificeerd in Bijlage 2.
Bij het Verwerken van Persoonsgegevens in ZVHG worden de volgende uitgangspunten in acht genomen:
Partijen die bij de behandeling van een Casus kennisnemen van Persoonsgegevens afkomstig van een andere Partij mogen deze gegevens enkel verder gebruiken voor hun eigen taken in het kader van de casusbehandeling, als de Partij die de gegevens heeft ingebracht, hier afzonderlijk toestemming voor verleent.
Artikel 5. Verwerkingen en verstrekkingen van Persoonsgegevens ten behoeve van het behandelen van een Casus
Verwerking van Persoonsgegevens door de Procesregisseur
De Procesregisseur verwerkt Persoonsgegevens ten behoeve van de Procesregie in het kader van de doelstellingen van de samenwerking zoals verwoord in artikel 3.2 slechts voor zover dit noodzakelijk is voor het bewerkstelligen van de in de desbetreffende fase aan de orde zijnde doelen voor gegevensverwerking.
Voor de verwerking van Persoonsgegevens als bedoeld in artikel 5.1.1 zijn van toepassing de grondslag conform de AVG en/of andere wettelijke grondslag, en de wettelijke bepalingen op grond waarvan de aanmeldende Partij, dan wel de Partij onder wiens verantwoordelijkheid de Casusregisseur valt, de Casus heeft aangemeld respectievelijk de Casusregie voert.
Verstrekken van Persoonsgegevens ten behoeve van Aanmelding en Intake, Ketenoverleg, Triagetafel/TVO en Casusoverleg
Partijen kunnen Persoonsgegevens inbrengen in het kader van de doelstellingen van de samenwerking zoals verwoord in artikel 3.2 slechts voor zover dit noodzakelijk is voor het bewerkstelligen van de in de desbetreffende fasen aan de orde zijnde doelen voor gegevensverwerking als verwoord in artikel 3.3 en Bijlage 2.
Persoonsgegevens als bedoeld in artikel 5.2.1 worden slechts ingebracht indien dit noodzakelijk is voor de goede vervulling van de eigen taak, en/of de goede uitvoering van de taak van de Partij ten behoeve waarvan de werkzaamheden in het kader van Aanmelding en Intake, Ketenoverleg, Triagetafel/TVO of Casusoverleg worden uitgevoerd.
Artikel 6. Grondslag voor het Verwerken en verstrekken van Persoonsgegevens ten behoeve van het behandelen een Casus en de van toepassing zijnde taken van Partijen
De grondslag voor de verwerking van Persoonsgegevens als bedoeld in artikel 5.1.1, is artikel 6 AVG lid 1 sub e, voor zover deze noodzakelijk zijn voor de uitvoering van taken van algemeen belang door de aanmeldende Partij, dan wel de Partij onder wiens verantwoordelijkheid de Casusregisseur valt. Voor de gegevens afkomstig van de politie is de grondslag gelegen in artikel 20 Wet politiegegevens. Voor gegevens afkomstig van het Openbaar Ministerie, is de grondslag gelegen in de artikel 8a, 39f en 51c Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens.
De grondslag voor het inbrengen van Persoonsgegevens als bedoeld in artikel 5.2.1, is artikel 6 AVG lid 1 sub e, voor zover deze noodzakelijk zijn voor de uitvoering van taken van algemeen belang door de aanmeldende Partij, dan wel de Partij onder wiens verantwoordelijkheid de Casusregisseur valt, en/of de verstrekkende Partij. Voor de gegevens afkomstig van de politie is de grondslag gelegen in artikel 20 Wet politiegegevens. De grondslag voor het verstrekken van Justitiële, Strafvorderlijke en/of Tenuitvoerleggingsgegevens is gelegen in de artikelen 8a, 39f en 51c van de Wjsg.
De grondslag voor de verstrekking van Persoonsgegevens als bedoeld in artikel 5.3.1, is artikel 6 AVG lid 1 sub e, voor zover deze noodzakelijk zijn voor de uitvoering van taken van algemeen belang door de ontvangende Partij en/of de verstrekkende Partij. Voor de gegevens afkomstig van de politie is de grondslag gelegen in artikel 20 Wet politiegegevens. De grondslag voor het verstrekken van Justitiële, Strafvorderlijke en/of Tenuitvoerleggingsgegevens is gelegen in de artikelen 8a, 39f en 51c van de Wjsg.
De onder 6.1, 6.2 en 6.3 bedoelde grondslag kan bij Casussen slechts van toepassing zijn indien dit voortvloeit uit de goede uitvoering van de taken en werkzaamheden van Partijen, en de Verwerking plaatsvindt namens of de verstrekking plaatsvindt aan een van de onder a t/m m genoemde Partijen en onder welke voorwaarden:
het bestuursorgaan het college van burgemeester en wethouders: de goede uitvoering van taken van het college, waaronder in het bijzonder taken in het sociaal domein zoals bedoeld in de Wmo 2015 artikel 2.3.1 t/m 2.3.5, de Jeugdwet artikel 2,3 en 2.4, de Participatiewet artikel 7.1 en de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening artikel 3;
het Openbaar Ministerie: voor de strafrechtelijke handhaving van de rechtsorde alsmede andere bij de wet vastgestelde taken (artikel 124 Wet op de Rechterlijke organisatie). De grondslag voor het verstrekken van Justitiële, Strafvorderlijke of Tenuitvoerleggingsgegevens is gelegen in de artikelen 8a, 39f en 51c van de Wjsg;
de politie: vervulling van taken zoals bedoeld in de Politiewet artikel 3, te weten taken op het gebied van opsporing, handhaving van de rechtsorde en hulp aan hen die dat behoeven. De grondslag voor het verstrekken van Persoonsgegevens inclusief Politiegegevens is gelegen in artikel 20 Wpg. Deze verstrekkingen dienen nader te zijn vastgelegd in de bij dit Privacyreglement behorende en ondertekende artikel 20 Wpg Beslissing, waarin staat vermeld dat er alleen artikel 8 en 13 Politiegegevens worden verstrekt. De Artikel 20 Beslissing wordt ondertekend door de gemandateerde politiechef van de Eenheid, en het gezag te weten de burgemeesters en de Officier van Justitie. In artikel 7 zijn nadere voorwaarden benoemd die van toepassing zijn op gegevens die in het kader van deze taken worden verstrekt;
de Raad voor de Kinderbescherming: de goede uitvoering van de taken van de Raad voor de Kinderbescherming, waaronder in het bijzonder taken zoals bedoeld in boek 1 afdeling 3 van het Burgerlijk Wetboek, waaronder de artt. 1:240 BW en de artt. 1:255 juncto 1:257 BW, art. 77o van het Wetboek van Strafrecht, de artt. 6.1.25, 126nd en 491 van het Wetboek van Strafvordering alsmede art. 28 van het Besluit Tenuitvoerlegging Jeugdstrafrecht 1994, de Algemene wet Bestuursrecht, de artt. 2.4, 3.1 en 3.2 van de Jeugdwet alsmede art. 7.3.11 lid 4 van de Jeugdwet en art. 4 onder c, lid 1 van de Wet Opneming Buitenlandse Kinderen ter Adoptie (WOBKA). Met inachtneming van het Kwaliteitskader van de Raad voor de Kinderbescherming;
een instelling voor Geestelijke Gezondheidszorg: de uitvoering van de taken bij behandeling , verpleging, verzorging en bejegening van personen met een psychische stoornis, inclusief verslaving met of zonder verblijf in het kader van de Wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst (Wgbo) of de Wet verplichte ggz;
de Dienst Justitiële Inrichtingen: voor de uitvoering van taken van de Minister van Justitie en Veiligheid, de selectiefunctionaris en de directeur van een justitiële inrichting op grond van de Beginselenwet justitiële jeugdinrichtingen, de Beginselenwet verpleging ter beschikking gestelden, de Penitentiaire beginselenwet en de Wet forensische zorg. De wettelijke grondslag voor de Verwerking en verstrekking van Persoonsgegevens is na inwerkingtreding van de wijziging van de Wjsg ter implementatie van de Europese richtlijn gegevensbescherming opsporing en vervolging gelegen in de Wjsg;
een aanbieder zoals bedoeld in de Wmo 2015 artikel 1.1.1, zorgaanbieder zoals bedoeld in de Wet langdurige zorg artikel 1.1.1, dan wel een jeugdhulpaanbieder zoals bedoeld in de Jeugdwet artikel 1.1: voor de verlening van voorzieningen en/of de uitvoering van zorg- dan wel hulpverleningstaken en voor zover dit noodzakelijk is in het kader van de behandeling of hulpverlening.
Artikel 7. Doorwerking geheimhoudingsbepalingen en toepassing toestemmingsvereiste
De geheimhoudingsbepaling van artikel 7 Wpg blijft rusten op de verstrekte gegevens. Dit geldt voor de ontvanger maar ook voor de tweede en derde ontvanger. Wanneer er over Betrokkene in een eerder stadium op grond van artikel 16 lid 1b onder 2 Wpg Politiegegevens zijn verstrekt aan de burgemeester óf op grond van artikel 15 Wpg Politiegegevens ter beschikking zijn gesteld aan een Buitengewone Opsporingsambtenaar van een gemeente óf op grond van het Besluit politiegegevens (Bpg), voor een ander doel Politiegegevens zijn verstrekt aan een van de Partijen, dan worden deze gegevens door de desbetreffende ontvanger in principe niet als Persoonsgegevens verstrekt aan de Procesregisseur van ZVHG. Bij voorkeur worden door de politie op grond van artikel 20 Wpg opnieuw actuele Politiegegevens verstrekt aan de Procesregisseur van ZVHG voor de doelen zoals genoemd in artikel 3.2 en bijlage 2. De politie kan in uitzonderingsgevallen ook toestemming geven aan de ontvanger voor doorverstrekking aan de Procesregisseur van ZVHG en legt deze toestemming dan vast in haar systemen.
Indien voor het inbrengen en/of verstrekken van Persoonsgegevens zoals bedoeld in de artikelen 5.2 en 5.3 toestemming noodzakelijk is voor doorbreken geheimhoudingsbepalingen zoals bijvoorbeeld verwoord in de Wgbo (artikel 7:457 BW) en artikel 88 Wet BIG, de beroepscode van de Jeugdzorgwerker artikel J, beroepscode NIP artikel 71 t/m 87 (psycholoog), of beroepscode NVO artikel 8 (pedagoog), de Reclasseringsregeling 1995 artikel 37, dan:
maakt de betrokken zorg- of hulpverlener een eigen afweging conform de voor hem geldende professionele standaarden, indien toestemming niet verkregen wordt en hij ervan overtuigd is dat zich hier een conflict van plichten voordoet, of goed hulpverlenerschap het verstrekken van Persoonsgegevens verlangd.
Artikel 8. Documentatie individuele verstrekkingen
Indien Partijen daartoe verplicht zijn op grond van de voor hen geldende wetgeving, leggen zij de afzonderlijke verstrekkingen van Persoonsgegevens, inclusief onderbouwing van de noodzakelijkheid daarvan met het oog op de in artikel 5 en 6 vastgelegde grondslagen, vast. Dit geldt ten minste voor politie en OM. De politie documenteert iedere verstrekking conform de documentatieplicht van artikel 32 Wpg, het Openbaar Ministerie conform artikel 39j Wjsg.
Ten behoeve van de Intake van een Casus verstrekt de Partij die de Casus bij de Procesregisseur Aanmeldt enkel die Persoonsgegevens die noodzakelijk zijn voor de Procesregisseur om de Casus te toetsen aan de criteria van complexe casuïstiek zoals geformuleerd in Bijlage 2 van het Convenant. De Procesregisseur registreert enkel die Persoonsgegevens in het informatiesysteem van ZVHG die noodzakelijk zijn voor Triagetafel/TVO.
In het kader van Afschaling Verwerken Partijen alleen die Persoonsgegevens die noodzakelijk zijn om te bepalen of het Plan van Aanpak in het Casusoverleg tot de gewenste resultaten heeft geleid. Indien wordt besloten dat behandeling van de Casus in ZVHG niet of niet langer noodzakelijk is, worden de betreffende Persoonsgegevens niet langer in ZVHG Verwerkt. ZVHG ziet erop toe dat Persoonsgegevens conform artikel 11 worden geanonimiseerd of vernietigd.
Partijen dragen er zorg voor dat de Persoonsgegevens die zij in het kader van de onder artikel 3.2 geformuleerde doeleinden verstrekken toereikend, ter zake dienend, niet bovenmatig, juist en nauwkeurig zijn. De Partij die Persoonsgegevens in ZVHG verstrekt blijft verantwoordelijk voor de juistheid, actualiteit en nauwkeurigheid van die Persoonsgegevens.
Partijen dragen zorg voor passende technische en organisatorische beveiligingsmaatregelen om Persoonsgegevens te beschermen tegen verlies of enige vorm van onrechtmatige Verwerking zoals omschreven in Bijlage 3. Die maatregelen betreffen onder meer, maar niet uitsluitend, maatregelen met betrekking tot de toegang tot Persoonsgegevens, alsook het gebruik van beveiligde verbindingen voor de verstrekking van Persoonsgegevens.
Een ieder die op grond van dit Reglement kennis neemt van Persoonsgegevens is verplicht tot geheimhouding daarvan, tenzij de wet tot bekendmaking verplicht. De Manager, Procesregisseur en eventueel ander ondersteunend personeel van ZVHG worden door middel van een geheimhoudingsverklaring tot geheimhouding gebonden.
Alle medewerkers van ZVHG, inclusief medewerkers op basis van een dienstverleningsovereenkomst, deelnemers aan Casusoverleggen en overige afgevaardigden van Partijen die toegang hebben tot Persoonsgegevens die onder dit Reglement worden Verwerkt, beschikken over een positieve Verklaring Omtrent Gedrag, danwel hebben een veiligheidsonderzoek op grond van de voor de eigen organisatie geldende wet- en regelgeving doorlopen.
De Partijen in het samenwerkingsverband mogen de Persoonsgegevens afkomstig van de politie en Openbaar Ministerie slechts Verwerken voor het specifieke doel waarvoor deze zijn verstrekt ten behoeve van de Casus. Deze Persoonsgegevens mogen alleen verder worden Verwerkt door de ontvangende Partijen indien het doel van de verdere Verwerking verenigbaar is met dit doel waarvoor de Persoonsgegevens zijn verstrekt. Onverenigbaar gebruik van de gegevens, ook intern binnen de organisaties van de ontvangende Partijen, is niet toegestaan.
De Partijen in het samenwerkingsverband mogen de Persoonsgegevens afkomstig van andere Partijen die aan een geheimhoudingsplicht als onder meer bedoeld in de Wet Geneeskundige behandelingsovereenkomst (artikel 7:457 BW), Reclasseringsregeling 1995, Jeugdwet of Wmo 2015 zijn gebonden, slechts Verwerken voor het specifieke doel van de Casus waarvoor deze zijn verstrekt. De Persoonsgegevens mogen alleen verder worden Verwerkt door de ontvangende Partijen met toestemming van de verstrekkende Partij en indien het doel van de verdere Verwerking verenigbaar is met dit doel waarvoor de Persoonsgegevens zijn verstrekt. Onverenigbaar gebruik van de Persoonsgegevens, ook intern binnen de organisaties van de ontvangende Partijen, is niet toegestaan.
Wanneer de grond voor het verstrekken van de Persoonsgegevens als bedoeld in lid 7 gebaseerd is op toestemming van Betrokkene als bedoeld artikel 6 lid 1 onder a AVG en/of artikel 9 lid 2 onder a AVG en Betrokkene trekt deze toestemming in, laat de verstrekkende Partij dit aan de ontvangende Partij weten, waarbij ook de toestemming voor Verwerking en verdere Verwerking voor de ontvangende Partij vervalt.
Partijen houden procedures in stand die er op gericht zijn om inbreuken in de beveiligingsmaatregelen zoals geformuleerd in Bijlage 3 met betrekking tot de bescherming van Persoonsgegevens redelijkerwijs te detecteren en daarop actie te ondernemen, daaronder begrepen maatregelen tot herstel. Elke Partij heeft een eigen datalekkenprotocol.
Bij een datalek binnen ZVHG stellen Partijen de FG via de Manager onverwijld maar uiterlijk binnen 24 uur na kennisneming op de hoogte van een inbreuk op Persoonsgegevens in de zin van artikel 4, onder 12, AVG dan wel artikel 26g Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens die een risico inhoudt voor de rechten en vrijheden van Betrokkenen zoals bedoeld in artikel 33 AVG. Deze kennisgeving omvat in ieder geval:
Wanneer een inbreuk als bedoeld in Artikel 14.3 waarschijnlijk een hoog risico voor de rechten en vrijheden van Betrokkene(n) zal inhouden als bedoeld in artikel 34 AVG, wordt deze over de inbreuk geïnformeerd. Partijen informeren de Betrokkene over de inbreuk. De beslissing tot melding aan de Betrokkene wordt op advies van de FG door de Manager genomen. De inhoud van die melding wordt in de Stuurgroep Voorbereiding/Partneroverleg afgestemd, danwel door de Stuurgroep Voorbereiding/Partneroverleg aan één Partij gemandateerd.
Kennisgeving van de inbreuk aan de Autoriteit Persoonsgegevens door de Partijen gebeurt zonder onredelijke vertraging maar in ieder geval binnen 72 uur na ontdekking en geschiedt volgens de daartoe door de Autoriteit Persoonsgegevens ter beschikking gestelde procedure. De kennisgeving aan de Autoriteit Persoonsgegevens omvat minimaal:
Partijen houden een overzicht bij van iedere inbreuk die leidt tot de aanzienlijke kans op ernstige nadelige gevolgen dan wel ernstige nadelige gevolgen heeft voor de bescherming van de Persoonsgegevens. Het overzicht bevat in ieder geval feiten en gegevens omtrent de aard van de inbreuk, de gevolgen daarvan en de genomen corrigerende maatregelen, alsmede de tekst van de kennisgeving aan de Betrokkene. De FG van de Zetelgemeente houdt een datalekkenregister bij van gelijksoortige inbreuken die plaatsvinden op locatie of in de informatiesystemen van ZVHG.
Voorafgaand aan nieuwe Verwerkingen onder dit Reglement, of de inzet van nieuwe technologieën voor de Verwerkingen onder dit Reglement, voeren Partijen middels de Stuurgroep Voorbereiding/Partneroverleg gezamenlijk een Gegevensbeschermingseffectbeoordeling uit conform artikel 35 AVG. De Manager coördineert dit proces. De FG toetst de Gegevenbeschermingseffectbeoordeling voordat deze wordt aangeboden aan de Stuurgroep.
De uitkomsten van de Gegevensbeschermingseffectbeoordeling worden ter besluitvorming voorgelegd aan de Stuurgroep. De Stuurgroep kan advies vragen aan de Stuurgroep Voorbereiding/Partneroverleg over de voorgenomen nieuwe Verwerking zoals bedoeld in artikel 15.1. De Stuurgroep legt waar nodig op grond van artikel 36 AVG namens alle gezamenlijke Verwerkingsverantwoordelijken de beoogde Verwerking voor aan de Autoriteit Persoonsgegevens.
Artikel 16. Informatieverstrekking aan Betrokkenen
Partijen leggen de motivatie voor het niet voldoen aan de informatieplicht op grond van Artikel 16.6 schriftelijk vast en leggen vast wanneer zij verwachten dat betrokkene wel geïnformeerd kan worden, alsook van welke omstandigheden dit afhankelijk is, hoe periodiek wordt getoetst of deze omstandigheden nog aanwezig zijn en hoe of wanneer Betrokkene geïnformeerd zal worden.
Artikel 17. Rechten van de Betrokkenen
Verzoeken door Betrokkene ten aanzien van Persoonsgegevens die worden Verwerkt op locatie of in het informatiesysteem van ZVHG worden gecoördineerd door de Procesondersteuner, ondersteund door de Procesregisseur en onder verantwoordelijkheid van de Manager. De Procesondersteuner legt het verzoek via de Procesregisseur voor aan het Casusoverleg en stemt daarin met Partijen de beantwoording van het verzoek af.
Artikel 17.1 t/m 17.4, alsmede de artikelen 18, 19 en 20 zijn niet van toepassing op gegevens die verstrekt zijn door het College van procureurs-generaal. Op deze gegevens is de Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens van toepassing. Verstrekkingen van gegevens door het College van procureurs-generaal worden ingevolge artikel 8 van dit Reglement en artikel 39j Wjsg schriftelijk vastgelegd en bewaard voor de duur van 4 jaar. Inzage- en rectificatieverzoeken worden beoordeeld door de privacyfunctionaris van het verstrekkende parket van het Openbaar Ministerie. Verzetschriften tegen Verwerking van gegevens worden beoordeeld door de afdeling bestuurlijke en juridische zaken van het Parket-Generaal.
Op gegevens die eerder verstrekt zijn door de politie is de geheimhoudingsplicht van de Wet politiegegevens van toepassing. Derhalve zijn artikel 18, 19 en 20 van dit Reglement niet van toepassing. Inzage- en correctieverzoeken worden beoordeeld door het Wpg loket van de verstrekkende eenheid van de politie. Verzet- en bezwaarschriften tegen Verwerking van gegevens worden beoordeeld door de privacyfunctionaris en/ of jurist van de verstrekkende eenheid van de politie, conform artikel 29 Wpg.
De Manager informeert de Betrokkene over de beslissing zoals bedoeld in artikel 17.3 binnen 4 weken en draagt er zorg voor dat de beslissing binnen deze 4 weken wordt uitgevoerd. Een beslissing om niet, of niet geheel, te voldoen wordt altijd gemotiveerd en kan met het oog op artikel 21 AVG enkel worden gebaseerd op dwingende gerechtvaardigde gronden.
Artikel 21. Recht op overdraagbaarheid van Persoonsgegevens
Het recht op overdraagbaarheid van Persoonsgegevens is niet van toepassing op Partijen in ZVHG omdat artikel 20 van de AVG enkel ziet op door betrokkene zelf verstrekte gegevens.
Een overeenkomst van opdracht tussen Partijen en een door de Stuurgroep goedgekeurde Verwerker inzake Verwerking van Persoonsgegevens dient ten minste hetzelfde beschermingsniveau te bieden aan de belangen van Betrokkene als dit Reglement. Meer in het bijzonder moet de Verwerker voor de Verwerkingen van Persoonsgegevens in het kader van dit Reglement een vergelijkbaar niveau van beveiliging garanderen als in Bijlage 3 van dit Reglement.
Artikel 23. Verstrekking aan Derden
Persoonsgegevens die in het kader van dit Reglement worden Verwerkt, worden niet verstrekt aan anderen dan deelnemers aan het Casusoverleg, behoudens het bepaalde in Artikel 19 en tenzij Partijen hiertoe wettelijk verplicht zijn. Deze verstrekking wordt schriftelijk vastgelegd door de Procesregisseur.
Artikel 24. Verwerkingsregister en Functionaris Gegevensbescherming
De FG’s van de afzonderlijke Partijen hebben, zonder aankondiging van bezoek vooraf, recht op toegang tot de gebouwen en overlegruimtes van ZVHG en tot de Verwerkingen en register van Verwerkingen, alsook toegang tot enige andere informatie, voor zover dit noodzakelijk is voor diens toezichthoudende werkzaamheden.
Partijen zijn ieder voor zich aansprakelijk voor aanspraken van Betrokkenen, of Derden op schadevergoeding op grond van directe of indirecte schade, administratieve boetes of andere aanspraken van Derden in geval van toerekenbare tekortkoming door de aangesproken Partij in de nakoming van het bepaalde in dit Reglement en de bijbehorende Bijlagen.
Wanneer meerdere Verwerkingsverantwoordelijken of Verwerkers bij dezelfde Verwerking betrokken zijn, en verantwoordelijk zijn voor schade die door die Verwerking is veroorzaakt, wordt elke Verwerkingsverantwoordelijke of Verwerker voor de gehele schade aansprakelijk gehouden teneinde te garanderen dat de Betrokkene daadwerkelijk wordt vergoed.
Een Verwerker is slechts aansprakelijk voor de schade die door Verwerking is veroorzaakt wanneer bij de Verwerking niet is voldaan aan de specifiek tot Verwerkers gerichte verplichtingen van de AVG of buiten dan wel in strijd met de rechtmatige instructies van de Verwerkingsverantwoordelijke is gehandeld.
Onverminderd het gestelde in lid 4 kan iedere Verwerkingsverantwoordelijke of Verwerker die de volledige vergoeding heeft betaald vervolgens bij de andere Verwerkingsverantwoordelijken of Verwerkers die bij dezelfde Verwerking betrokken zijn, het deel van de schadevergoeding verhalen dat overeenkomt met hun deel van de aansprakelijkheid voor de schade. Een Verwerkingsverantwoordelijke of Verwerker kan door andere Verwerkingsverantwoordelijken of Verwerkers worden vrijgesteld van onderlinge betaling van schadevergoeding indien hij bewijst dat hij op geen enkele wijze verantwoordelijk is voor het schadeveroorzakende feit.
Artikel 26. Naleving van Reglement
Onverminderd de verantwoordelijkheden van de FG’s van de Verwerkingsverantwoordelijken dragen de Manager en de Procesregisseur zorg voor de naleving van de verplichtingen in dit Reglement en zijn zij bevoegd aanwijzingen te geven aan medewerkers in ZVHG omtrent de uitvoering van het bepaalde in dit Reglement.
De bepalingen in dit Reglement kunnen door de Partijen in gezamenlijk overleg worden gewijzigd. Wijzigingen in dit Reglement worden door de Stuurgroep besloten. Mondelinge mededelingen, toezeggingen of afspraken welke betrekking hebben op de inhoud van dit Reglement, hebben geen rechtskracht, tenzij deze uitdrukkelijk schriftelijk zijn bevestigd door de Stuurgroep.
In geval van wijzigingen, waaronder inbegrepen toetreding van een nieuwe organisatie tot dit Reglement, die door een Partij onaanvaardbaar worden ervaren, kan deze Partij deelname aan ZVHG schriftelijk opzeggen met ingang van het tijdstip waarop het gewijzigde Reglement van kracht wordt. Na opzegging van deelname aan het Convenant en dit Reglement verkrijgt die Partij niet langer toegang tot de Persoonsgegevens die op locatie of in de informatiesystemen van ZVHG worden Verwerkt onder dit Reglement.
Partijen worden vooraf door de secretaris van de Stuurgroep op de hoogte gebracht van de voorgenomen toetreding. Indien de toetredende Partij niet staat benoemd in het Handvat dient voorafgaand aan de uitwisseling van Persoonsgegevens met de toetredende Partij een juridische analyse te worden opgesteld conform het Handvat. De toetredende Partij voert waar nodig de aanbeveling uit die analyse uit, alvorens uitwisseling van Persoonsgegevens in ZVHG met die Partij plaatsvindt.
Artikel 32. Toepasselijk recht
in dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door: [naam en functie]
in dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door: [naam en functie]
in dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door: [naam en functie]
in dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door: [naam en functie]
in dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door: [naam en functie]
in dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door: [naam en functie]
in dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door: [naam en functie]
in dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door: [naam en functie]
in dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door: [naam en functie]
in dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door: [naam en functie]
in dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door: [naam en functie]
Dienst Justitiële Inrichtingen Noord Nederland (DJI)
in dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door: [naam en functie]
Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Groningen (GGD)
in dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door: [naam en functie]
Jeugdbescherming Noord en Veilig Thuis
in dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door: [naam en functie]
Leger des Heils, Jeugdbescherming en Reclassering
in dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door: [naam en functie]
Leger des Heils, Welzijns- en Gezondheidszorg Noord
in dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door: [naam en functie]
in dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door: [naam en functie]
Nationale Politie, Regionale Eenheid Noord-Nederland
in dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door: [naam en functie]
Openbare Ministerie, arrondissement Noord-Nederland (OM)
in dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door: [naam en functie]
Raad voor de Kinderbescherming
in dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door: [naam en functie]
Reclassering Nederland, regio Midden-Noord
in dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door: [naam en functie]
Verslavingszorg Noord-Nederland (VNN) en reclassering VNN
in dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door: [naam en functie]
in dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door: [naam en functie]
Bijlage 1: Toetredingsformulier nieuwe Partij tot Reglement
hierbij rechtsgeldig vertegenwoordigd door [naam, functie],
Deelname aan het Reglement gelet op de publieke en/of maatschappelijke taak die zichzelf in het kader van integrale veiligheid en complexe casuïstiek toedicht en gelet op de verantwoordelijkheid en/of bevoegdheid van ondergetekende een bijdrage levert aan de doelstelling zoals geformuleerd in artikel 2 van het Convenant en artikel 3.2 van het Reglement;
verklaart daartoe het volgende:
Bijlage 2: Doeleinden Verwerking van Persoonsgegevens per processtap
Partijen Verwerken in het kader van ZVHG voor ieder van onderstaande fasen enkel de Persoonsgegevens die voor die afzonderlijke fase noodzakelijk zijn voor de uitvoering van ieder van de daarbij geformuleerde toepasselijke processtappen.
Bijlage 3: Categorieën Persoonsgegevens en Betrokkenen
Partijen Verwerken ten behoeve van de doelstellingen en onder voorwaarden zoals beschreven in dit Reglement enkel de volgende categorieën Persoonsgegevens van de volgende categorieën Betrokkenen:
Van Personen, op wie het onder dit Reglement beschreven Plan van Aanpak en bijbehorende interventies zijn gericht, worden geen andere dan de volgende categorieën Persoonsgegevens verwerkt:
Strafrechtelijke Persoonsgegeven, te weten:
Bijzondere Persoonsgegevens, te weten:
Van directe relaties van Categorie1 Betrokkenen, waaronder gezinsleden en directe sociale contacten, worden geen andere dan de volgende categorieën Persoonsgegevens verwerkt:
Strafrechtelijke Persoonsgegeven, te weten:
Bijzondere Persoonsgegevens en gegevens betreffende strafrechtelijke veroordelingen en strafbare feiten zoals bedoeld in artikel 9 en 10 AVG, te weten:
Van medewerkers van instanties of instellingen die betrokken zijn bij de begeleiding, zorg- en hulpverlening van Betrokkene (ook interventies voorafgaande aan de Aanmelding), worden geen andere dan de volgende categorieën Persoonsgegevens verwerkt:
Van Medewerkers van Derden die betrokken zijn bij de uitvoering van interventies (ook interventies voorafgaande aan de Aanmelding), worden geen andere dan de volgende categorieën Persoonsgegevens verwerkt: