Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Weesp

Subsidieregeling eenmalige noodsteun voor culturele instellingen die verlies lijden als gevolg van de coronamaatregelen

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieWeesp
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingSubsidieregeling eenmalige noodsteun voor culturele instellingen die verlies lijden als gevolg van de coronamaatregelen
CiteertitelSubsidieregeling eenmalige noodsteun voor culturele instellingen die verlies lijden als gevolg van de coronamaatregelen 2021
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR78115

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

08-12-2021nieuwe regeling

16-11-2021

gmb-2021-440843

Tekst van de regeling

Intitulé

Subsidieregeling eenmalige noodsteun voor culturele instellingen die verlies lijden als gevolg van de coronamaatregelen

Het college van burgemeester en wethouders van Weesp,

 

gelet op artikel 2 van de Algemene Subsidieverordening 2010 Gemeente Weesp,

 

besluit de volgende regeling vast te stellen:

 

 

Subsidieregeling eenmalige noodsteun voor culturele instellingen die verlies lijden als gevolg van de coronamaatregelen

 

Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:

  • a.

    ASW 2010: Algemene Subsidieverordening 2010 Gemeente Weesp;

  • b.

    coronamaatregelen: alle maatregelen van het Rijk en de veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek gericht op het tegengaan van de verspreiding van het coronavirus zoals sluiting van theaters, afgelasten van evenementen, samenkomsten en concerten;

  • c.

    college: college van burgemeester en wethouders van Weesp;

  • d.

    culturele instelling: instelling van algemeen nut die is gevestigd in Weesp en op basis van statuten zijn kernactiviteiten ontleent aan één of meer kunst- en cultuurdisciplines, en artistiek-inhoudelijke (met inbegrip van cultuureducatieve) publieksactiviteiten organiseert.

  • e.

    Rijksmaatregelen: maatregelen van het Rijk om de financiële gevolgen van de coronacrisis deels te compenseren. Dat zijn algemene economische maatregelen waar ook de cultuursector gebruik van kan maken, en maatregelen specifiek voor de cultuursector;

  • f.

    verlies: het verwachte exploitatietekort 2021, voor zover dit resultaat redelijkerwijs is toe te schrijven aan de gevolgen van de coronacrisis.

Artikel 2. Toepasselijkheid Algemene Subsidieverordening 2010 Gemeente Weesp

De ASW 2010 is van toepassing, tenzij daarvan in deze regeling uitdrukkelijk wordt afgeweken.

Artikel 3. Doel subsidieregeling

Het doel van de subsidieregeling is om door middel van het verstrekken van een eenmalige subsidie culturele instellingen van algemeen nut die gevestigd zijn in Weesp en als gevolg van de coronamaatregelen in 2021 geconfronteerd worden met tekorten in hun exploitatie, te ondersteunen.

Hoofdstuk 2. Subsidiabele activiteiten en hoogte subsidie

Artikel 4. Subsidiabele activiteiten en doelgroepen

Het college kan een eenmalige subsidie verlenen als (gedeeltelijke) compensatie van de verliezen die worden geleden als gevolg van de coronamaatregelen in de periode van 1 januari 2021 tot 1 januari 2022 aan culturele instellingen in Weesp.

Artikel 5. De hoogte van de subsidie

De hoogte van de subsidie wordt bepaald op basis van het verlies van 1 januari 2021 tot 1 januari 2022.

Artikel 6. Subsidieplafond

  • 1.

    Voor deze subsidieregeling geldt voor het tijdvak dat loopt van 1 januari 2021 tot 1 januari 2022 een subsidieplafond van € 100.000.

  • 2.

    Indien het subsidieplafond ontoereikend is om alle aanvragen die voor subsidie in aanmerking komen te honoreren, worden alle te verlenen subsidies verlaagd met een gelijk percentage, oftewel naar rato totdat het plafond toereikend is.

Artikel 7. De aanvrager

Subsidie kan uitsluitend worden aangevraagd door rechtspersonen met volledige rechtsbevoegdheid.

Artikel 8. Bij de subsidieaanvraag in te dienen gegevens

  • 1.

    In aanvulling op artikel 11 van de ASW 2010 wordt bij de subsidieaanvraag ingediend:

    • a.

      Een toelichting op het verwachte verlies voor de periode van 1 januari tot 1 januari 2022 als gevolg van de overheidsmaatregelen ter voorkoming van verdere verspreiding van het coronavirus. Deze toelichting bestaat uit een cijfermatige onderbouwing, die voorzien is van een motivatie;

    • b.

      begroting 2021 of indien de aanvrager werkt met seizoenen de begroting 2020/2021 en de begroting 2021/2022;

    • c.

      een onderbouwing dat aanvrager voldoet aan de definitie van culturele instelling;

    • d.

      een overzicht en bijbehorende afschriften van alle aangevraagde en/of reeds ontvangen steunmaatregelen via Rijk, fondsen of provincie ten behoeve van 2021.

  • 2.

    Het college kan als onderdeel van de beoordelingsprocedure nadere informatie opvragen die noodzakelijk is voor het beoordelen van de aanvraag.

Artikel 9. Aanvraagtermijn eenmalige subsidies

  • 1.

    In afwijking van artikel 10 van de ASW 2010 wordt een subsidieaanvraag voor een subsidie voor deze regeling uiterlijk 7 december 2021 ingediend bij het college.

  • 2.

    Indien een aanvraag niet volledig is, wordt de aanvrager een termijn gegund van vijf werkdagen om de aanvraag aan te vullen.

Artikel 10. Beslistermijn

In afwijking van artikel 10 van de ASW 2010 beslist het college binnen 6 weken op een aanvraag voor een eenmalige subsidie.

Artikel 11. Weigeringsgronden

  • 1.

    In aanvulling op artikel 19 van de ASW 2010 kan het college geheel of gedeeltelijk weigeren een subsidie te verlenen als:

    • a.

      de instelling onvoldoende gebruik heeft gemaakt van de Rijksmaatregelen;

    • b.

      er in de aanvraag geen of onvoldoende reële onderbouwing is gegeven van het verlies;

    • c.

      dat niet aannemelijk kan worden gemaakt dat verlies veroorzaakt wordt door de coronamaatregelen.

  • 2.

    Het college kan een subsidie weigeren te verlenen aan een culturele instelling indien:

    • a.

      de activiteiten van de instelling onvoldoende zijn gericht op het algemeen nut;

    • b.

      de instelling een winstoogmerk heeft met het geheel van de activiteiten die het algemeen nut beogen.

Artikel 12. Bevoorschotting

Het college bevoorschot de verleende subsidie in zijn geheel. De uitbetaling vindt plaats op het moment van de verlening van de subsidie.

Hoofdstuk 4. Verantwoording subsidie

Artikel 13. Verantwoording subsidies

Instellingen nemen de verantwoording van deze subsidie als bedoeld in het eerste lid zichtbaar op in de jaarrekening 2021 en dienen deze uiterlijk 1 april 2022 in.

Hoofdstuk 5. Slotbepalingen

Artikel 14. Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na publicatie in het Gemeenteblad.

Artikel 15. Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling eenmalige noodsteun voor culturele instellingen die verlies lijden als gevolg van de coronamaatregelen 2021.

Aldus vastgesteld in de vergadering van 16 november 2021.

De burgemeester

B.J. van Bochove

De gemeentesecretaris

D.P. Struijk

TOELICHTING

De coronacrisis duurt nu ruim anderhalf jaar en brengt de cultuursector onverminderd ernstige schade toe. Om de cultuursector overeind te houden en opnieuw hulp te bieden  in aanvulling op de algemene Rijksmaatregelen en de aanvullende Rijksmaatregelen specifiek voor de cultuursector  worden kunst- en cultuurinstellingen in Weesp extra ondersteund via deze subsidieregeling.

 

Eerder dit jaar hebben kunst- en cultuurinstellingen in Weesp die in 2020 te maken hadden met tekorten in de exploitatie als gevolg van de coronamaatregelen een eenmalige subsidie ontvangen om (een deel van) deze tekorten te compenseren. Via deze regeling worden verliezen als gevolg van de coronamaatregelen in 2021 (gedeeltelijk) gecompenseerd.

 

Voor de uitvoering van de Subsidieregeling eenmalige noodsteun voor culturele instellingen die verlies lijden als gevolg van de coronamaatregelen 2021 is maximaal € 100.000 gereserveerd.

 

 

Toelichting per artikel

 

Artikel 3. Doel subsidieregeling

Met de uitvoering van de subsidieregeling wil de gemeente de culturele instellingen die als gevolg van de coronamaatregelen te maken hebben met tekorten in de exploitatie en worden bedreigd in hun voortbestaan overeind houden. Deze instellingen kunnen een eenmalige bijdrage ontvangen zodat ze hun (herziene) activiteiten kunnen voortzetten binnen de geldende coronamaatregelen.

 

Artikel 4. Subsidiabele activiteiten en doelgroepen

Voorwaarde voor de instellingen is dat zij instellingen zijn die gericht zijn op het algemeen nut. Dit kan onder meer blijken uit een subsidierelatie met de gemeente en/of uit de statutaire doelstelling, en blijkt in ieder geval uit de activiteiten die de instelling uitvoert. Binnen het kader van deze regeling moet de instelling tot doelstelling hebben om een cultureel maatschappelijk belang te dienen. De instelling moeten een actueel beleidsplan hebben en mag geen winstoogmerk hebben met het geheel van de activiteiten die het algemeen nut beogen. Verder moet er sprake zijn van een redelijke verhouding tussen beheerkosten en bestedingen van de instelling. Dat instellingen voldoen aan deze voorwaarden moet blijken uit bij de aanvraag meegestuurde documenten.

 

De subsidie die op basis van deze regeling wordt verstrekt, telt op basis van de huidige regels mee als omzet. Dit kan een nadelig effect hebben, bijvoorbeeld voor het recht op NOW (Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid). De NOW is van kracht tot 1 oktober 2021.

 

Artikel 5. De hoogte van de subsidie

In artikel 5 is beschreven hoe de hoogte van de subsidie wordt bepaald. Dit wordt gebaseerd op het daadwerkelijke exploitatieverlies in de periode 1 januari 2021 tot en met 31 december 2021. Hierbij geldt dat het verlies redelijkerwijs is toe te schrijven aan de gevolgen van de coronacrisis.

 

Artikel 8. Bij de subsidieaanvraag in te dienen gegevens

Bij de aanvraag dienen de instellingen een toelichting in op het verwachte verlies voor de periode van 1 januari tot 1 januari 2022 als gevolg van de overheidsmaatregelen ter voorkoming van verdere verspreiding van het coronavirus. Deze toelichting bestaat uit een cijfermatige onderbouwing, die voorzien is van een motivatie.

 

Artikel 11. Weigeringsgronden

In artikel 11 staan een aantal weigeringsgronden. Voor alle aanvragers geldt dat de aanvraag op de verschillende onderdelen om het verlies te kunnen vaststellen voldoende en reëel onderbouwd is. Hierbij wordt onder meer gekeken naar een vergelijking met de begroting 2021 (of de begrotingen 2020/2021 en 2021/2022), de toelichting en andere meegestuurde onderbouwing.

 

Artikel 13. Verantwoording subsidies

Instellingen die een bijdrage ontvangen vanuit deze subsidieregeling dienen dit bedrag zichtbaar te verantwoorden in de jaarrekening 2021. Indien de instelling de subsidie niet volledig heeft hoeven aan te wenden voor de geleden verliezen/het daadwerkelijke verlies lager is dan bij de aanvraag werd verwacht, wordt de subsidie lager vastgesteld.