Organisatie | Amsterdam |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Uitvoeringsbesluit nadere regels stadsbrede autodeelvergunning Amsterdam |
Citeertitel | Uitvoeringsbesluit nadere regels stadsbrede autodeelvergunning Amsterdam |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.
https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR296035
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
08-12-2021 | nieuwe regeling | 12-11-2019 |
Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam,
gelet op artikel 20, derde lid van de Parkeerverordening, waarin staat dat het college nadere regels kan vaststellen voor het verlenen van stadsbrede autodeelvergunningen,
besluit de volgende regeling vast te stellen:
Uitvoeringsbesluit nadere regels stadsbrede autodeelvergunning Amsterdam
De datum als bedoeld in artikel 27, derde lid, onder d van de Parkeerverordening 2013 is 1 maart 2023.
Aldus vastgesteld in de vergadering van 12 november 2019.
De voorzitter
Femke Halsema
De gemeentesecretaris
Peter Teesink
Eind 2014 is het experiment ‘elektrisch autodelen zonder standplaats’ geëvalueerd met als belangrijkste conclusie dat het experiment bijdraagt aan het verminderen van autobezit in Amsterdam. Met het vaststellen van de Agenda Autodelen (februari 2019) heeft de gemeenteraad dan ook besloten het experiment om te zetten naar staand beleid.
In de Agenda Autodelen is vastgelegd dat voor de stadsbrede autodeelvergunning een vergunningenplafond geldt van maximaal 2.500 vergunningen en dat iedere autodeelorganisatie dezelfde kansen moet krijgen om deze vergunning aan te vragen. Bij de start zal daarom bij meer dan 2.500 aanvragen geloot worden aan welke autodeelorganisatie de stadsbrede autodeelvergunningen worden verleend.
Wanneer bij de loting bijvoorbeeld 2.200 stadsbrede autodeelvergunningen zijn verleend, en de volgende ‘gelote’ aanvraag omvat 400 stadsbrede autodeelvergunningen, krijgt deze autodeelorganisatie de keuze: 300 stadsbrede autodeelvergunningen verleend krijgen of de aanvraag intrekken. In dat laatste geval vervolgt de notaris de loting.
In de Agenda Autodelen is vastgelegd dat de stadsbrede autodeelvergunning voor een periode van drie jaar wordt verleend om autodeelorganisaties de zekerheid te geven over de periode waarbinnen zij hun diensten kunnen aanbieden.
In de Agenda Autodelen is vastgelegd dat (meer) inzicht in het gebruik nodig is om te kunnen bepalen in hoeverre deze regeling bijdraagt aan de gemeentelijke doelstellingen op het gebied van duurzaamheid, luchtkwaliteit en mobiliteit.