Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Meppel

Reglement burgerlijke stand Meppel 2021

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieMeppel
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingReglement burgerlijke stand Meppel 2021
CiteertitelReglement burgerlijke stand Meppel 2021
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt het Reglement burgerlijke stand van de gemeente Meppel, vastgesteld op 9 juni 2011.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 16 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek
  2. artikel 16a van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek
  3. artikel 16c van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek
  4. artikel 1 van het Besluit burgerlijke stand 1994
  5. artikel 2 van het Besluit burgerlijke stand 1994
  6. artikel 3 van het Besluit burgerlijke stand 1994
  7. artikel 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

03-12-2021nieuwe regeling

16-11-2021

gmb-2021-435482

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement burgerlijke stand Meppel 2021

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Meppel,

 

gelet op het bepaalde in artikel 1:16, 1:16a en 1:16c van het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994;

 

besluit vast te stellen het Reglement burgerlijke stand Meppel 2021

Artikel 1 Definities

Het reglement verstaat onder:

 

  • 1.

    ambtenaar van de burgerlijke stand: de ambtenaar in dienst van de gemeente Meppel of van een andere gemeente als zodanig aangewezen door het college van burgermeester en wethouders (artikel 1:16, tweede lid van het Burgerlijk Wetboek):

  • 2.

    buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente Meppel of van een andere gemeente of een persoon als bedoeld in artikel 2 onder f de Uitvoeringsbesluit Ambtenarenwet 2017;

  • 3.

    het besluit: Besluit burgerlijke stand 1994 (Bbs), staatsblad 1994, 160;

  • 4.

    gemeentehuis: alle gebouwen en de daaraan verbonden omsloten (buiten)ruimten, dan wel de daarvoor in aanmerking komende vaartuigen die een ligplaats hebben aan de wal welke is aangeduid met een adres en die bij besluit van het college van burgemeester en wethouders als zodanig zijn aangewezen.

  • 5.

    de wet: Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek (BW);

Artikel 2 Aanwijzing van de ambtenaar van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een bij het aanwijzingsbesluit te bepalen periode aangewezen. Deze periode betreft maximaal het tijdvak waarin de ambtenaar werkzaam is in gemeentedienst.

  • 2.

    De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een in het aanwijzingsbesluit te bepalen periode aangewezen.

  • 3.

    Burgemeester en wethouders kunnen maximaal voor de periode dat zij hun functie als burgermeester of wethouder van de gemeente Meppel vervullen, tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand worden aangewezen.

  • 4.

    Tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen voor de totstandkoming van één enkel rechtsfeit worden aangewezen: (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand die al in een andere gemeente zijn aangewezen en van wie de aanwijzing en beëdiging nog niet is verlopen. Aan hen kan worden verzocht om een recente verklaring te overleggen waaruit (het voortduren van) de aanwijzing en beëdiging blijkt.

  • 5.

    De aanwijzing van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand in de zin van lid 5 van dit artikel gebeurt pas nadat het bruidspaar of de partners hebben aangegeven betrokken persoon als buitengewoon ambtenaar te wensen. Het schriftelijke of digitale verzoek hiervoor gebeurt onder vermelding van de namen en het adres van het bruidspaar of de partners, de dag, het tijdstip van de voltrekking en het adres van de locatie. Dit gebeurt uiterlijk acht weken vóór de totstandkoming van het rechtsfeit aan de ambtenaar van de burgerlijke stand. Bij de aanvraag moeten afschriften van de beëdiging van de rechtbank, het benoemingsbesluit, een verklaring van de huidige werkgever waar de ambtenaar werkzaam is en een kopie van het legitimatiebewijs worden overlegd.

  • 6.

    Na aanwijzing als bedoeld in de leden 1, 2, 3 of 4 van dit artikel, moet op basis van artikel 1:16 lid 4 BW, beëdiging plaatsvinden bij de rechtbank. Pas na beëdiging kan de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke een rechtsfeit voltrekken.

  • 7.

    Benoemingen die hebben plaats gevonden vóór de totstandkoming van dit reglement worden beschouwd als een aanwijzing als bedoeld in artikel 1:16 BW.

Artikel 3 Locatie

  • 1.

    Onverminderd wat daarover in de wet is bepaald, verrichten de ambtenaren van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand hun wettelijke taken in het gemeentehuis (artikel 1 Bbs).

  • 2.

    Het college wijst ten behoeve van de totstandkoming van een rechtsfeit gemeentehuizen aan met een daarvoor permanente bestemming, dit blijkt uit het geldende aanwijzingsbesluit van het college.

  • 3.

    Andere locaties binnen de gemeente kunnen ten behoeve van de totstandkoming van één enkel rechtsfeit worden aangewezen als gemeentehuis.

  • 4.

    Een locatie die binnen een kalenderjaar ten minste vijf maal als gemeentehuis is aangewezen voor het voltrekken van één enkel rechtsfeit, kan worden aangewezen als permanente locatie.

Artikel 4 Voorwaarden voor aanwijzing van een gemeentehuis

  • 1.

    Een locatie kan onder de volgende voorwaarden worden aangewezen als gemeentehuis:

    • a.

      gebouwen of aan wal aangemeerde vaartuigen, waarvan de ligging is gerelateerd aan een formeel adres en waarvan het geheel geen strijd oplevert met de openbare orde of de goede zeden;

    • b.

      gebouwen en vaartuigen als bedoeld onder a, die voor de duur van de plechtigheid op eenvoudige wijze openbaar toegankelijk zijn en;

    • c.

      gebouwen en vaartuigen als bedoeld onder a, die -mede gelet op de aanwezigheid van het aantal bruiloftsgasten- voldoen aan de bouwtechnische veiligheidseisen zoals onder meer gesteld door de brandweer en mogelijke gecontroleerd door de inspecteurs/handhavers;

    • d.

      eventuele religieuze plechtigheden moeten duidelijk zijn gescheiden van het voltrekken van het rechtsfeit en mogen pas na de plechtigheid plaats vinden;

    • e.

      de eigenaren van de locaties mogen geen onderscheid maken tussen relatievormen.

  • 2.

    Aanwijzing van een locatie tot gemeentehuis voor eenmalig gebruik gebeurt pas nadat de directe betrokkenen hebben gekozen voor de totstandkoming van een rechtsfeit in een locatie binnen de gemeentegrenzen anders dan bedoeld in artikel 3, tweede lid. Het schriftelijke of digitale verzoek tot vastlegging van het rechtsfeit evenals de aanwijzing- , gebeurt onder vermelding van de namen en het adres van het bruidspaar of partners, de dag, het tijdstip van de voltrekking en het adres van de locatie. Het verzoek moet uiterlijk acht weken vóór de totstandkoming van het rechtsfeit bij de ambtenaar van de burgerlijke stand zijn ingediend.

  • 3.

    De termijn van acht weken zoals genoemd in lid 2 kan, indien daar gewichtige redenen voor zijn, met inachtneming van de wet, worden verkort. De beslissing daarover ligt bij de ambtenaar van de burgerlijke stand.

  • 4.

    De beheerder/eigenaar van de locatie stelt de locatie van éénmalig gebruik voor de duur van de totstandkoming van het rechtsfeit kosteloos ter beschikking aan de gemeente. De wijze van gebruik tijdens de totstandkoming van het rechtsfeit wordt bepaald door de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand.

  • 5.

    De ruimte van de aan te wijzen locatie dient naar behoren te zijn ingericht. Hieronder wordt ten minste verstaan:

    • a.

      de aanwezigheid van voldoende tafels en stoelen;

    • b.

      voldoende verlichting van de ceremonieruimte;

    • c.

      de aanwezigheid van een aparte ruimte voor de ambtenaar om zich te verkleden;

    • d.

      het voldoen aan de veiligheidsvereisten.

  • 6.

    Aanwijzing van een locatie tot gemeentehuis leidt niet tot enige gemeentelijke verantwoordelijkheid voor de inrichting, aankleding en verzorging van de locatie, noch voor schade aan derden.

  • 7.

    Het niet voldoen aan de bepalingen van dit reglement kan een reden zijn om het rechtsfeit niet op de overeengekomen tijd en locatie tot stand te laten komen.

  • 8.

    Bij het voltrekken van een rechtsfeit is altijd een gastdame of gastheer van de gemeente Meppel aanwezig.

Artikel 5 Leiding van het bureau burgerlijke stand

De teammanager van het team Dienstverlening is belast met de leiding van het bureau van de burgerlijke stand en draagt zorg voor de verdeling van de werkzaamheden van de ambtenaar van de burgerlijke stand en van de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand.

Artikel 6 Openstelling

  • 1.

    Het bureau van het burgerlijke stand is geopend op maandag tot en met vrijdag tijdens de uren waarin de team Dienstverlening voor het publiek is geopend. Dit geldt voor zover deze dagen geen algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdagen zijn in de zin van artikel 3, eerste lid van de Algemene termijnwet of overige, door het college aan te wijzen dagen en uren. In bijzondere gevallen kan het college besluiten van de openingstijden af te wijken.

  • 2.

    Onverminderd de bepalingen van de wet, dit reglement en de geldende overeenkomsten, kan de totstandkoming van een rechtsfeit op ieder tijdstip van de week plaats vinden tenzij die mogelijkheid al door een andere belanghebbende is vastgelegd of ingediend, of naar oordeel van de leiding van het bureau burgerlijke stand, andere belangen waaronder het belang van de gemeentelijke organisatie begrepen, voorrang genieten.

  • 3.

    Op tijdig verzoek van een belanghebbende, gedaan aan het college, zal het bureau waar de ambtenaar van de burgerlijk stand zijn werkzaamheden uitoefent, worden geopend op dagen dat het bureau ‘normaal’ (zaterdag, zondag en feestdagen) gesloten is, indien de belanghebbende aantoont dat met de verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende reguliere openstelling van het bureau.

  • 4.

    Totstandkomingen zijn mogelijk van maandag tot en met vrijdag van 8:30 tot 18:00 uur en op zaterdag van 10:00 tot 16:00 uur. Het college kan op verzoek van een belanghebbenden afwijken van de reguliere tijden waarop een totstandkoming plaats vindt. Het schriftelijke of digitale verzoek hiervoor gebeurt onder vermelding van de namen, het adres van het bruidspaar of de partners, de dag, het tijdstip van de voltrekking en het adres van de locatie. Dit gebeurt uiterlijk 3 maanden vóór de totstandkoming van het rechtsfeit aan het college.

Artikel 7 Kosteloze en budget totstandkomingen van een rechtsfeit

  • 1.

    Kosteloze totstandkomingen van rechtsfeiten vinden, op basis van artikel 4 Wet rechten burgerlijke stand, tweemaal per week plaats, in een vergaderruimte van het gemeentehuis. Een voorwaarde hierbij is dat een van de aanstaanden een inwoner is van de gemeente Meppel. Kosteloze totstandkomingen worden in het Nederlands voltrokken en beperken zich tot het uitvoeren van de wettelijke formaliteiten. De voltrekking wordt door een ambtenaar van de burgerlijke stand van het team Dienstverlening verricht of een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Meppel. Bij de totstandkoming mogen aanwezig zijn: het ‘bruidspaar’ met twee getuigen. Dag en tijdstippen worden bepaald door de ambtenaar van de burgerlijke stand.

  • 2.

    Budget totstandkomingen vinden vijfmaal per week plaats, in een vergaderruimte van het gemeentehuis. De totstandkoming wordt in het Nederlands voltrokken en beperkt zich tot het uitvoeren van de wettelijke formaliteiten. De voltrekking wordt door een ambtenaar van de burgerlijke stand van het team Dienstverlening verricht of een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Meppel. Bij de totstandkoming mogen aanwezig zijn: het ‘bruidspaar’ met twee tot vier getuigen, met vier andere gasten (maximaal tien personen) exclusief de fotograaf. Dag en tijdstippen worden bepaald door de ambtenaar van de burgerlijke stand.

Artikel 8 Vergoeding buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand

  • 1.

    De vergoeding aan (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand in de zin van artikel 2 lid 1 en lid 2 van dit reglement, vindt plaats op basis van een arbeidsrechtelijke overeenkomst.

  • 2.

    Buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand, in de zin van artikel 2 lid 3,4, en 5 van dit regelement hebben geen recht op bezoldiging van de gemeente Meppel.

Artikel 9 Slotbepalingen

  • 1.

    Dit reglement kan worden aangehaald als “Reglement burgerlijke stand Meppel 2021”.

  • 2.

    Bij dit reglement behoort de “Toelichting reglement van de burgerlijke stand Meppel 2021”.

  • 3.

    Dit reglement treedt in werking op de dag na bekendmaking.

  • 4.

    Het reglement burgerlijke stand van de gemeente Meppel, vastgesteld op 9 juni 2011 met kenmerk 2011-2956, vervalt met ingang van de dag van inwerkingtreding van dit reglement.

Aldus is vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders van Meppel in hun vergadering van 16 november 2021

De burgemeester

R.T.A. Korteland

De secretaris

A.J. Kastelein

Toelichting op het reglement burgerlijke stand van Meppel 2021

Inleiding

 

In het Reglement burgerlijke stand worden een aantal praktische zaken vastgelegd die betrekking hebben op het sluiten van een huwelijk, het registreren van een partnerschap of het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk. Het gaat hierbij om de openingstijden van het bureau van de burgerlijke stand en de regels en voorwaarden die in acht moeten worden genomen bij aanwijzen van een locaties als gemeentehuis.

 

In het Reglement wordt met het begrip “rechtsfeit” het huwelijk geregistreerd partnerschap of omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk bedoeld.

 

Tot slot stelt het reglement voorwaarden aan de aanwijzingen en werkzaamheden van ambtenaren van de burgerlijke stand (absen) en de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand (babsen). De abs en de babs worden aangewezen door het college van burgemeester en wethouders (Wet van 14 oktober 1993 (Stb. 1993, nr. 555). Ook is het college het orgaan dat regels opstelt ten aanzien van het bureau van de (b)absen. De abs en de babs blijven op grond van de wet echter zelfstandig verantwoordelijk voor de inhoud van hun werkzaamheden.

 

Artikelsgewijze toelichting

 

Artikel 1. Begripsbepaling

 

In dit artikel worden de basisbegrippen uitgelegd die gebruikt worden in het reglement. Met name wordt het onderscheid tussen de abs en de babs expliciet gemaakt (artikel 1:16 Burgerlijk Wetboek).

 

Artikel 2. Aanwijzing van de abs en de babs

 

In dit artikel wordt aangegeven voor welke periode een abs of een babs kan worden aangewezen. Meppel kent de mogelijkheid om (b)abs die in een andere gemeente zijn aangewezen en van wie de aanwijzing (en beëdiging) niet is verlopen, aan te wijzen voor het voltrekken van één rechtsfeit.

 

Artikel 3 Locatie

 

Dit artikel geeft aan waar de abs en de babs wettelijk zijn taak moet uitoefenen.

 

Een gemeentehuis waarin de totstandkoming van een rechtsfeit plaats vindt, moet een bestendig karakter dragen en bestemd zijn voor permanent gebruik. Een circustent of een kermisattractie is daarom niet geschikt om als gemeentehuis aan te wijzen, evenals een luchtballon. Algemeen wordt aangenomen dat een schip dat verankerd ligt aan een kade en voor het overige voldoet aan de eisen van wet- en regelgeving (openbaar toegankelijk, veilig, het hebben van een formeel adres ect.) als gemeentehuis kan worden aangewezen. Bijvoorbeeld het huwen in een ommuurde tuin van een (land)huis is algemeen toegestaan. Ook bestaat daarmee de mogelijkheid dat de bevoegdheid van (b)abs niet is te bepalen (denk daarbij aan gemeentegrensgebieden waarbij de vraag zich zou kunnen voordoen welke ambtenaar van welke gemeente bevoegd zou zijn). In dat kader gaat het om het tot stand komen van het rechtsfeit en niet om de ceremonie die daarbij doorgaans plaatsvindt. Dat betekent bijvoorbeeld dat het formele gedeelte van het tot stand komen van een rechtsfeit in een “gemeentehuis” dient plaats te vinden en het verdere, ceremoniële gedeelte van de plechtigheid op een andere locatie zoals een varende boot of in het bos kan plaatsvinden.

 

Artikel 3 bepaalt verder dat een locatie als gemeentehuis kan worden aangewezen voor de totstandkoming van één enkel rechtsfeit. De aanwijzing tot huis van de gemeente geldt voor de dag genoemd in het aanwijzingsbesluit. Als de totstandkoming van het rechtsfeit niet plaatsvindt op de dag die genoemd is in het aanwijzingsbesluit, moet de locatie opnieuw aangewezen worden.

 

De gemeente is alleen verantwoordelijk voor het officiële gedeelte van het rechtsfeit, waarvoor de gemeente een (b)abs beschikbaar stelt. Het reserveren van een locatie voor een huwelijk is de verantwoordelijkheid van het bruidspaar. De gemeente heeft geen verantwoordelijkheid voor eventuele schade of kosten die worden gemaakt vanwege het enkele feit dat de gemeente de locatie heeft aangewezen als gemeentehuis.

 

De gemeente is niet verantwoordelijk voor de (kwaliteit, schade, schoonmaak of diefstal) inrichting van de locatie. Daarbij moet ook worden gedacht aan het strooien met rijst of bloemen en de aansprakelijkheidsvraag voor de gevolgen ervan als letselschade. De (b)abs moet het formele gedeelte van de ceremonie naar eigen inzicht kunnen inrichten.

 

Wanneer een locatie binnen twaalf maanden vijf maal als gemeentehuis is aangewezen voor de voltrekking van een rechtsfeit, kan de locatie aangewezen worden als permanente locatie.

 

Artikel 4 Voorwaarden voor aanwijzing van een gemeentehuis

 

Een rechtsfeit kan in principe alleen plaatsvinden in een gemeentehuis. De uitzonderingen hierop zijn wettelijk geregeld bijvoorbeeld de dreiging dat één van de partners spoedig komt te overlijden, biedt de mogelijkheid om ook in een ziekenhuis het rechtsfeit tot stand te brengen.

 

De gemeente wijst een locatie aan als gemeentehuis, om daar een rechtsfeit tot stand te laten komen, als de locatie voldoet aan de eisen van veiligheid en openbaar toegankelijk. De locatiebeheerder/eigenaar is verantwoordelijk voor de veiligheid. Deze verantwoordelijkheid kan niet worden afgewenteld op de gemeente vanwege het enkele feit dat de gemeente de locatie tot gemeentehuis heeft aangewezen.

 

Bij veiligheid moet worden gedacht aan een veilige bouwconstructie, maar ook aan brandveiligheid en goede toegangs- en vluchtwegen. Deze eisen dienen te worden gezien in het licht van het aantal bruidsgasten en de samenstelling van de groep met bijvoorbeeld de aanwezigheid van kinderen, ouderen, rolstoelgebruikers ect.

 

De totstandkoming van een rechtsfeit moet volgens de wet openbaar bijgewoond kunnen worden. Dat betekent dat iedereen die dat wil in principe de plechtigheid moet kunnen bijwonen. Omdat invulling van het begrip openbaarheid tot praktische problemen kan leiden omdat onvoorzien veel personen de plechtigheid willen bijwonen of bezoekers mogelijk de openbare orde verstoren, kan de (b)abs bepalen wie tot de plechtigheid wordt toegelaten.

 

Het aanwijzen van een locatie tot gemeentehuis mag niet in strijd zijn met de openbare orde en goede zeden. Men kan dan denken aan het aanwijzen van bijvoorbeeld een mortuarium of een seksinrichting.

 

De religieuze inzegening mag pas plaats vinden nadat het rechtsfeit tot stand is gekomen (9 artikel 1:68 Burgerlijk wetboek). Het is niet verboden om gebedshuizen, die al dan niet hun functie als gebedshuis hebben verloren, aan te wijzen als gemeentehuis.

 

Om logistieke en organisatorische redenen moet de aanwijzing van een locatie als gemeentehuis voor de voltrekking van één enkel rechtsfeit, in relatie tot de afspraak om de totstandkoming van een rechtsfeit te regelen, tijdig (ten minste acht weken) vóór de datum schriftelijk te worden aangevraagd. Naast het aanwijzen van een locatie als gemeentehuis dient aan alle vereisten voor het aangaan van het rechtsfeit te zijn voldaan.

 

Bij iedere voltrekking van een rechtsfeit is een gastheer of gastdame van de gemeente Meppel aanwezig, die zorgt voor het transport van de akte en toga en erop toeziet toe dat de huwelijksvoltrekking op een ordentelijk manier verloopt. De abs of babs draagt tijdens de plechtigheid de toga van de gemeente Meppel.

 

Artikel 5 Leiding van het bureau burgerlijke stand

 

De verdeling van de werkzaamheden van de (b)abs is in handen van het college. Zij wijzen op basis van artikel 2 van het Besluit burgerlijke stand 1994 de persoon aan die belast is met de leiding. Om praktische redenen en om goed te kunnen reageren op verandering, is de teammanager van het team Dienstverlening aangewezen om de verdeling van de dagelijkse werkzaamheden van de burgerlijke stand te regelen.

 

Artikel 6 Openstelling

 

In dit artikel wordt bepaald wanneer het bureau van de burgerlijke stand is geopend (een en ander is gebaseerd op het gestelde in artikel 1:16c Burgerlijk Wetboek).

 

Het artikel geeft naast een bepaling voor de reguliere dagelijkse openingstijden mogelijkheden weer om het bureau op buitengewone tijden opent te stellen of om de openstelling juist te beperken. De aanwijzing gebeurt door het college. Dit geldt ook voor de tijdstippen waarop rechtsfeiten plaatsvinden.

 

De dagen en tijdstippen voor de kosteloze totstandkomingen en van de budget totstandkomingen worden bepaald door de ambtenaar van de burgerlijke stand.

 

Artikel 8 Vergoeding buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand

 

Er vindt geen vergoeding plaats voor een babs die door partijen zelf worden aangebracht om het rechtsfeit te voltrekken . Om duidelijkheid te scheppen in de regeling is het noodzakelijk om dit vast te leggen.

 

De noodzaak tot vastlegging geldt ook voor de vraag of de kosten voor het tot stand komen van een rechtsfeit niet gereduceerd kunnen worden nu partijen zelf een babs aanbrengen die voorst geen vergoeding krijgt voor zijn of haar diensten. De leges met betrekking tot de totstandkoming van het rechtsfeit zijn gebaseerd op een totaal aan kosten die zijn oorsprong vindt in (de organisatie van) het totale instituut.

 

Wanneer er een totstandkoming van een rechtsfeit door het college wordt voltrokken zal er geen vergoeding worden uitgekeerd.