Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Reimerswaal

Klachtenverordening gemeente Reimerswaal 2021

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieReimerswaal
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingKlachtenverordening gemeente Reimerswaal 2021
CiteertitelKlachtenverordening gemeente Reimerswaal 2021
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Klachtenverordening Reimerswaal 2002.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. titel 9.1 van de Algemene wet bestuursrecht
  2. artikel 9:14 van de Algemene wet bestuursrecht
  3. hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-12-2021nieuwe regeling

23-11-2021

gmb-2021-432180

D21.166815

Tekst van de regeling

Intitulé

Klachtenverordening gemeente Reimerswaal 2021

De gemeenteraad, het college en de burgemeester van de gemeente Reimerswaal;

 

ieder voor zover het hun bevoegdheden betreft;

 

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van datum..;

 

gelet op Hoofdstuk 9, titel 9.1 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb);

 

overwegende dat met deze Klachtenverordening beoogd wordt de dienstverlening te vergroten;

 

besluiten

 

vast te stellen de volgende verordening:

 

 

Klachtenverordening gemeente Reimerswaal 2021.

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

 

  • 1.

    bestuursorgaan:

     

    • a.

      (een lid van) de gemeenteraad van Reimerswaal;

    • b.

      (een lid van) het college van Reimerswaal;

    • c.

      de burgemeester van Reimerswaal (tenzij handelend in zijn/haar hoedanigheid als hoofd van politie).

  • 2.

    commissie: vaste commissie van advies voor de klachten van de gemeente Reimerswaal.

  • 3.

    secretaris: de secretaris van de vaste commissie van advies voor de klachten zoals bedoeld in artikel 3.

  • 4.

    klacht: een uiting van ongenoegen over de wijze waarop een bestuursorgaan of een ambtenaar van de gemeente zich in een bepaalde aangelegenheid jegens een persoon heeft gedragen.

  • 5.

    gedraging: het in een bepaalde aangelegenheid jegens een natuurlijk persoon of rechtspersoon handelen of nalaten te handelen door:

     

    • a.

      een bestuursorgaan;

    • b.

      een ambtenaar of een daarmee op grond van diens werkzaamheden gelijk te stellen persoon (inclusief arbeidscontractanten/flexwerkers) in de uitoefening van zijn functie.

Artikel 2. Inleidende bepaling commissie

  • 1.

    Er is een commissie ter voorbereiding van de beslissing op de klachten.

  • 2.

    De commissie is niet bevoegd ten aanzien van klachten die zijn ingediend tegen een gedraging:

     

    • a.

      waarover reeds eerder een klacht is ingediend die met inachtneming van het bepaalde in deze regeling is behandeld;

    • b.

      die langer dan een jaar voor indiening heeft plaatsgevonden;

    • c.

      waartegen door de klager bezwaar kan worden gemaakt of gemaakt had kunnen worden of;

    • d.

      waartegen door de klager beroep kan worden ingesteld, tenzij die gedraging bestaat uit het niet tijdig nemen van een besluit, of beroep kon worden ingesteld;

    • e.

      die door het instellen van een procedure aan het oordeel van een andere rechterlijke instantie dan een administratieve rechter onderworpen is, dan wel onderworpen is geweest of zolang ter zake daarvan een opsporingsonderzoek op bevel van de officier van justitie of een vervolging gaande is, dan wel indien de gedraging deel uitmaakt van de opsporing of vervolging van een strafbaar feit en ter zake van dat feit een opsporingsonderzoek op bevel van de officier van justitie of een vervolging sprake is.

  • 3.

    De commissie is tevens niet bevoegd ten aanzien van klachten die door een raadslid zijn ingediend in de hoedanigheid van deze functie tegen (gedragingen van) andere raadsleden in die functie, de voorzitter van de raad of de gemeenteraad in zijn geheel.

  • 4.

    De commissie zendt de klachten zoals bedoeld in lid 3 door naar de griffier voor verdere afhandeling.

  • 5.

    Een klacht wordt tevens niet in behandeling genomen indien:

     

    • a.

      het belang van de klager dan wel het gewicht van de gedraging kennelijk onvoldoende is;

    • b.

      niet is voldaan aan het bepaalde in artikel 2.2 en klager de voor behandeling vereiste gegevens niet binnen een week nadat klager op de tekortkoming is gewezen heeft verstrekt.

Artikel 3. Secretaris

  • 1.

    De secretaris van de commissie is een door het college aangewezen ambtenaar.

  • 2.

    Het college wijst tevens een of meer plaatsvervangers van de secretaris aan.

  • 3.

    De secretaris ziet er op toe dat de behandeling van een klacht conform het bepaalde in deze verordening plaatsvindt.

  • 4.

    Indien de klager dit wenst verleent de secretaris hem medewerking bij het op schrift stellen van een klacht.

  • 5.

    De secretaris adviseert het bestuursorgaan over het voorkomen van klachten.

Artikel 4. Bemiddeling

  • 1.

    De secretaris onderzoekt of de zaak in de minne kan worden geschikt alvorens de klacht in behandeling wordt genomen. De secretaris neemt hiertoe contact op met klager en beklaagde en stelt de voorzitter van de commissie hiervan in kennis.

  • 2.

    Indien de klacht conform lid 1 wordt behandeld en de klacht is ingetrokken of aan de klacht is tegemoet gekomen, vindt er geen nadere hoorzitting en behandeling plaats.

Artikel 5. Ingediende klacht

  • 1.

    De klacht wordt op de datum van ontvangst geregistreerd.

  • 2.

    Indien de klacht mondeling wordt ingediend stelt de secretaris de klacht op schrift.

  • 3.

    De klacht met de daarbij behorende stukken wordt binnen tien werkdagen in handen van de commissie gesteld, tenzij het onderzoek als genoemd in artikel 4 een langere termijn verlangt de voorzitter van de commissie wordt hiervan in kennis gesteld.

Artikel 6. Samenstelling van de commissie

  • 1.

    De commissie bestaat uit een voorzitter, een plaatsvervangend voorzitter en ten minste twee leden.

  • 2.

    De voorzitter, de plaatsvervangend voorzitter en de leden worden door het college van burgemeester en wethouders benoemd, geschorst en ontslagen.

Artikel 7. Zittingsduur

  • 1.

    De voorzitter en de leden van de commissie worden benoemd voor een termijn van vier jaar. Het is mogelijk één keer herbenoemd te worden.

  • 2.

    De voorzitter en de leden van de commissie kunnen op elk moment ontslag nemen. Zij doen daarvan schriftelijk mededeling aan het college.

  • 3.

    De aftredende of ontslag nemende voorzitter of leden van de commissie blijven hun functie vervullen totdat in de opvolging is voorzien.

Artikel 8. Uitoefening bevoegdheden

De bevoegdheden ingevolge de hierna genoemde artikelen van de Awb worden voor de toepassing van deze verordening uitgeoefend door de secretaris van de commissie:

 

  • a.

    artikel 2:2 Awb, weigeren van een gemachtigde;

  • b.

    artikel 9:11 tweede lid Awb, de bevoegdheid om de termijn te verdagen.

Artikel 9. Vooronderzoek

  • 1.

    De voorzitter van de commissie is bevoegd rechtstreeks alle gewenste inlichtingen in te winnen of te laten inwinnen.

  • 2.

    De voorzitter kan uit eigen beweging of op verlangen van de commissie bij deskundigen advies of inlichtingen inwinnen en hen zo nodig uitnodigen daartoe op de hoorzitting te verschijnen.

Artikel 10. Hoorzitting

  • 1.

    De voorzitter van de commissie bepaalt plaats en tijdstip van de zitting waarin de klager en beklaagde in de gelegenheid worden gesteld zich door de commissie te laten horen.

  • 2.

    De voorzitter beslist over de toepassing van artikel 9:10 van de Awb.

  • 3.

    Indien de voorzitter op grond van het tweede lid besluit af te zien van het horen, doet hij daarvan mededeling aan klager en beklaagde en wordt dit opgenomen in het advies van de commissie.

Artikel 11. Uitnodiging zitting

  • 1.

    De voorzitter nodigt de klager en beklaagde ten minste twee weken voor de zitting schriftelijk uit.

  • 2.

    Binnen vijf werkdagen na de uitnodiging kunnen de klager of beklaagde onder opgaaf van redenen de voorzitter verzoeken het tijdstip van de zitting te wijzigen.

  • 3.

    De beslissing van de voorzitter op dit verzoek wordt uiterlijk één week voor het tijdstip van de zitting aan de klager en beklaagde meegedeeld.

  • 4.

    De voorzitter is bevoegd in bijzondere omstandigheden af te wijken of afwijking toe te staan van de termijnen die genoemd zijn in het eerste tot en met het derde lid.

  • 5.

    De zitting is niet openbaar.

Artikel 12. Quorum

Voor het houden van een zitting is vereist dat in ieder geval de voorzitter of zijn plaatsvervanger aanwezig is.

Artikel 13. Niet-deelneming aan de behandeling

De voorzitter en de leden van de commissie nemen niet deel aan de behandeling van een klacht indien daarbij hun onpartijdigheid in het geding kan zijn. Zij laten zich zo nodig vervangen.

Artikel 14. Schriftelijke verslaglegging

  • 1.

    Het verslag als bedoeld in artikel 9:10 Awb vermeldt de namen van de aanwezigen en hun hoedanigheid.

  • 2.

    Het verslag houdt een zakelijke vermelding in van wat over en weer is gezegd en wat verder ter zitting is voorgevallen.

  • 3.

    Indien de zitting geheel of gedeeltelijk achter gesloten deuren plaatsvond, of indien belanghebbenden, respectievelijk hun gemachtigden niet in elkaars tegenwoordigheid zijn gehoord, maakt het verslag hiervan melding.

  • 4.

    Het verslag verwijst naar de op de zitting overgelegde bescheiden, die aan het verslag kunnen worden gehecht.

  • 5.

    Het verslag wordt ondertekend door de voorzitter en de secretaris van de commissie.

Artikel 15. Nader onderzoek

  • 1.

    Indien na afloop van de zitting maar voordat het advies wordt opgesteld, nader onderzoek wenselijk blijkt te zijn, kan de voorzitter uit eigen beweging of op verlangen van de andere commissieleden dit onderzoek houden.

  • 2.

    De uit het nader onderzoek verkregen informatie wordt in afschrift aan de leden van de commissie en de belanghebbenden toegezonden.

  • 3.

    De leden van de commissie en klager en beklaagde kunnen binnen een week na verzending van de nadere informatie aan de voorzitter van de commissie een verzoek richten tot het beleggen van een nieuwe hoorzitting. De voorzitter beslist op zo'n verzoek.

  • 4.

    Op een nieuwe hoorzitting zijn de bepalingen in deze verordening die betrekking hebben op de hoorzitting, zo veel mogelijk van overeenkomstige toepassing.

Artikel 16. Raadkamer en advies

  • 1.

    De commissie beraadslaagt en beslist achter gesloten deuren over het door haar uit te brengen advies.

  • 2.

    De commissie beslist bij meerderheid van stemmen over het uit te brengen advies.

  • 3.

    Indien bij een stemming de stemmen staken, beslist de stem van de voorzitter.

  • 4.

    Van een minderheidsstandpunt wordt bij het advies melding gemaakt indien die minderheid dat verlangt.

  • 5.

    Het advies is gemotiveerd en omvat een voorstel voor de te nemen beslissing op de klacht.

  • 6.

    Het advies wordt door de voorzitter en de secretaris van de commissie ondertekend.

Artikel 17. Uitbrengen advies en verdaging

  • 1.

    Het advies wordt, onder medezending van het verslag en eventueel door de commissie ontvangen nadere informatie en nader verslag, tijdig uitgebracht aan het bestuursorgaan dat op de klacht dient te beslissen.

  • 2.

    Van een verdaging ontvangen de commissie en de belanghebbenden een afschrift van de secretaris.

Artikel 18. Intrekking oude regeling

De Klachtenverordening Reimerswaal 2002 wordt ingetrokken met ingang van de dag van inwerkingtreding van deze verordening.

Artikel 19. Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op 1 december 2021.

Artikel 20. Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Klachtenverordening Reimerswaal 2021.

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 23 november 2021,

De voorzitter,

De griffier,