Organisatie | Maastricht |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening organisatie griffie en ondersteuning raad gemeente Maastricht 2021 |
Citeertitel | Verordening organisatie griffie en ondersteuning raad gemeente Maastricht 2021 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Verordening organisatie griffie en ondersteuning raad gemeente Maastricht 2020.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-12-2021 | nieuwe regeling | 16-11-2021 |
DE RAAD DER GEMEENTE MAASTRICHT,
Gelezen het voorstel van de werkgeverscommissie;
Gelet op artikel 33, derde lid, van de Gemeentewet;
Gelet op de artikelen 83 en 156, eerste lid, van de Gemeentewet;
Gelet op de artikelen 107a, tweede lid, en 107e, eerste lid, van de Gemeentewet;
Overwegende dat het naar aanleiding van de aangepaste werkwijze van uw raad - en het daarbij vastgestelde Reglement van orde voor vergaderingen en andere werkzaamheden gemeenteraad Maastricht 2021 en de Verordening op de domeinvergaderingen gemeenteraad Maastricht 2021 -wenselijk is om de verordening te actualiseren en hernieuwd vast te stellen;
Vast te stellen de navolgende "Verordening organisatie griffie en ondersteuning raad gemeente Maastricht 2021".
De raad delegeert met het vaststellen van deze verordening aan de werkgeverscommissie de bevoegdheden die rechtstreeks voortvloeien uit de Ambtenarenwet, de Cao Gemeenten, de daaraan gerelateerde uitvoeringsregelingen en het personeelshandboek of protocollen en op grond van artikel 107 e lid 2 Gemeentewet. Aan de raad blijft voorbehouden de bevoegdheid tot het aanwijzen van de (plaatsvervanger van de) griffier en de bevoegdheid te besluiten tot het aangaan, wijzigen en beëindigen van de arbeidsovereenkomst met de griffier, zoals bedoeld in artikel 107 Gemeentewet en artikel 107d Gemeentewet.
HOOFDSTUK 3: ORGANISATIE VAN DE GRIFFIE
De raad stelt de hoogte van de budgetten van de griffie vast op voorstel van de werkgeverscommissie en de commissie begroting en verantwoording.
Artikel 10 Organisatie en aansturing griffie
De werkgeverscommissie is verantwoordelijk voor de organisatie van de griffie en de aansturing van de griffier.
De griffie ondersteunt de griffier, de raad en de voorzitter van de raad in de uitvoering van hun werkzaamheden.
Artikel 13 Rechtspositie griffie
De griffie volgt de Cao Gemeenten en de lokale arbeidsvoorwaarden zoals neergelegd in het personeelshandboek.
HOOFDSTUK 4: INSTRUCTIE VOOR DE GRIFFIER
Artikel 18 Bijstand raadsvoorzitter
De griffier staat de voorzitter van de raad terzijde bij zijn zorg voor een goede voorbereiding en een goed verloop van de vergaderingen van de raad.
Artikel 19 Algemene ondersteuning
De griffier draagt er zorg voor dat de leden van de raad desgevraagd de benodigde ondersteuning krijgen bij het formuleren van moties, amendementen en voorstellen, het voorbereiden van interpellaties en overige in het Reglement van orde voor de raad voorziene bevoegdheden en initiatieven van de raadsleden.
HOOFDSTUK 5: AMBTELIJKE ONDERSTEUNING RAADSLEDEN EN FRACTIES
Artikel 22 Coördinatie ambtelijke ondersteuning
De gemeentesecretaris en de griffier voeren regelmatig overleg over de verleende en te verlenen ambtelijke bijstand en ondersteuning door de ambtelijke organisatie. Daarbij kunnen zij tevens aangeven aan welke verzoeken om bijstand prioriteit wordt verleend.
Indien de gevraagde ondersteuning niet door de griffier of een medewerker van de griffie kan worden verleend, kan de griffier via de gemeentesecretaris, de leidinggevende van de betreffende ambtenaar verzoeken, één of meer ambtenaren aan te wijzen, die de gevraagde bijstand zo spoedig mogelijk verlenen.