Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Maastricht

Regeling Kunst in de Openbare Ruimte 2021

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieMaastricht
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRegeling Kunst in de Openbare Ruimte 2021
CiteertitelRegeling Kunst in de Openbare Ruimte 2021
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Regeling Kunst in de Openbare Ruimte 2018.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 84 van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-12-2021nieuwe regeling

16-11-2021

gmb-2021-431804

2021-32318

Tekst van de regeling

Intitulé

Regeling Kunst in de Openbare Ruimte 2021

Het college van burgemeester en wethouders van Maastricht,

 

Gelezen het voorstel van BO Economie en Cultuur, registratienummer 2021-32318;

 

Gelet op artikel 84 van de Gemeentewet;

 

Besluit onder gelijktijdige intrekking van de Regeling Kunst in de Openbare Ruimte 2018 vast te stellen de vernieuwde :

 

Regeling Kunst in de Openbare Ruimte 2021:

 

 

Regeling Kunst in de Openbare Ruimte 2021

Krachtens artikel 84 Gemeentewet zijn burgemeester en wethouders bevoegd commissies in te stellen. Deze regeling vervangt de Regeling Kunst in de Openbare Ruimte 2018.

 

Hoofdstuk 1 Definities

Artikel 1.1 Begrippen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    de Adviescommissie Kunst in de Openbare Ruimte (AC-KIOR): de door het college ingestelde commissie die het college van advies dient over aanvragen en initiatieven voor kunst in de openbare ruimte (KIOR) zoals bedoeld in deze regeling.

  • b.

    openbare ruimte: openbare ruimte of publieke ruimte is de ruimte of plaats die voor iedereen toegankelijk is. Het is een fysieke plaats waar een groot deel van het publieke leven zich afspeelt.

  • c.

    kunst in de openbare ruimte (KIOR): kunst, waarbij de afbeelding en uitbeelding voorop staat. De intrinsieke waarde van kunst staat voorop, kunst wordt niet als middel ingezet. Kunst in de openbare ruimte beïnvloedt de inrichting, vormgeving en ervaring van de openbare ruimte.

Artikel 1.2 Uitzonderingen

Onder KIOR wordt niet verstaan:

  • a.

    Een plaquette, herdenkingsmonument of gedenkteken dat enkel tekst bevat.

  • b.

    Gedenktekens of –stenen waarbij het gaat om particulieren, ter herdenking van personen of gebeurtenissen die meer persoonlijke waarde hebben dan bredere maatschappelijke waarde.

  • c.

    In geval van twijfel kan dit ter advisering worden voorgelegd aan de AC- KIOR.

Hoofdstuk 2 Adviescommissie Kunst in de Openbare Ruimte (AC-KIOR)

Artikel 2.1 Samenstelling en benoeming AC-KIOR

  • 1.

    De AC-KIOR bestaat uit tenminste drie en ten hoogste vijf leden.

  • 2.

    Het college benoemt de leden voor een termijn van ten hoogste twee jaar. Zij kunnen eenmaal voor een aaneensluitende periode van twee jaar worden herbenoemd.

  • 3.

    De leden hebben op persoonlijke titel zitting in de commissie. Zij zijn onafhankelijk van de instellingen, organisaties en andere aanvragers van wie zij verzoeken om initiatiefvoorstellen beoordelen, en ten aanzien van opdrachten tot vervaardiging en beheer en onderhoud van KIOR.

  • 4.

    De leden van de commissie zijn deskundig op een of meer terreinen van advisering van die commissie. Bij de samenstelling van de commissie wordt ernaar gestreefd dat de gezamenlijke deskundigheid van de leden zoveel mogelijk het gehele adviesterrein bestrijkt en daarbinnen zo evenwichtig mogelijk verdeeld is.

  • 5.

    De commissie kan zich ad-hoc laten bijstaan door externe deskundigen, indien naar het oordeel van de commissie de adviesaanvraag een specifieke deskundigheid vergt die niet of niet voldoende bij de leden van die commissie aanwezig is.

  • 6.

    Een lid van de commissie is tevens lid van de Welstands- en Monumentencommissie van Gemeente Maastricht. Deze dubbelbenoeming dient ervoor, om adviezen m.b.t. KIOR die ook raken aan welstand en monumenten, op elkaar af te stemmen.

  • 7.

    De commissie wordt bijgestaan door een ambtelijk secretaris van team Economie en Cultuur. De ambtelijk secretaris heeft geen stemrecht bij de beoordeling van en advisering.

  • 8.

    De leden kunnen te allen tijde een ontslag op eigen verzoek indienen.

Artikel 2.2 Taken AC-KIOR

  • 1.

    De AC-KIOR is de belangrijkste externe adviseur inzake kunst in de openbare ruimte. De AC-KIOR heeft tot taak het college te adviseren over:

    • a.

      Aanvragen, voorstellen en schenkingen van derden voor het plaatsen en realiseren van kunstwerken in de openbare ruimte:

      • over stijl, originaliteit, kwaliteit, duurzaamheid, e.d. van het aangeboden kunstwerk

      • over het aanvaarden of weigeren van een door de derde partij aangeboden kunstwerk

      • over de mogelijke locaties voor de plaatsing van het aangeboden kunstwerk

      • toetsen aan de aanvullende weigeringsgronden

    • b.

      Het verstrekken van een opdracht om een kunstwerk in de openbare ruimte te vervaardigen:

      • over een mogelijke kunstena(a)r(es) en mogelijke objecten welke in aanmerking komen voor een opdracht;

      • over stijl, originaliteit, kwaliteit, duurzaamheid, locatie e.d. van het te vervaardigen kunstwerk.

    • c.

      Het beheer en onderhoud van bestaande kunstobjecten in de openbare ruimte:

      • over het plaatsen en verplaatsen van kunstwerken binnen het grondgebied van de gemeente in geval van zowel gemeentelijke initiatieven als initiatieven van derden (waaronder schenkingen).

  • 2.

    In haar advies spreekt de commissie haar oordeel uit over de artistiek-inhoudelijke kwaliteit van voornoemde opdrachten, initiatieven, voorstellen of schenkingen.

  • 3.

    Per aanvraag legt de commissie haar advies schriftelijk vast en zendt deze aan het college.

Artikel 2.3 Werkwijze AC-KIOR

  • 1.

    De aanvragen voor KIOR-initiatieven worden via de ambtelijk secretaris aangeleverd bij de commissie. Het college kan de AC-KIOR om advies vragen inzake een mogelijke opdracht.

  • 2.

    De commissie vergadert minimaal vier keer per jaar of zo vaak als dat voor de advisering over ingediende adviesaanvragen nodig is. De commissie regelt zelf haar vergaderorde.

  • 3.

    De leden beraadslagen gezamenlijk over de vaststelling van het advies aan het college. Het advies wordt vastgesteld bij meerderheid van stemmen, waarbij geldt dat daar tenminste drie leden bij betrokken zijn, en dat ieder lid één stem heeft. Het advies wordt door de ambtelijk secretaris opgetekend en de leden stemmen in met de definitieve formulering van het advies.

  • 4.

    Als in het proces tussen aanvraag en uitvoering van een KIOR-object, het initiatief wordt aangepast dient dit te allen tijde opnieuw aan de AC-KIOR voorgelegd te worden.

  • 5.

    De vergaderingen, vergaderstukken en het advies van de commissie zijn niet openbaar.

Artikel 2.4 Vergoeding AC-KIOR

De leden van de commissie ontvangen een vergoeding voor:

  • 1.

    Het bijwonen (inclusief het voorbereiden) van de vergaderingen van de commissie;

  • 2.

    De gemaakte reistijd en -kosten in verband met het bijwonen van vergaderingen van de commissie.

De vergoeding van de commissieleden is gelijk aan de door het college vastgestelde vergoeding van de Welstands- en Monumentencommissie van Gemeente Maastricht.

Hoofdstuk 3 Aanvraagprocedure KIOR-object

Artikel 3.1 Stappenplan

  • 1.

    Een aanvrager dient eerst een aanvraag voor beoordeling door de AC-KIOR in. Het hiervoor bedoelde aanvraagformulier is beschikbaar op de website. Een initiatief dient een positief advies van de AC-KIOR te ontvangen voordat er doorgegaan kan worden met de volgende stap in de aanvraagprocedure als bedoeld in lid 2.

  • 2.

    De aanvrager dient vervolgens een aanvraag voor een vergunning in, waarbij toestemming wordt verkregen om het KIOR-object in de openbare ruimte te kunnen plaatsen.

  • 3.

    De aanvrager kan (optioneel) een aanvraag voor financiële ondersteuning van de gemeente Maastricht indienen via de subsidieregeling Kunst in Openbare Ruimte 2022-2025. Voorwaarde voor indienen van een aanvraag binnen de subsidieregeling KIOR is het verkrijgen van een positief advies van de AC-KIOR en het verkrijgen van een vergunning voor plaatsing.

Hoofdstuk 4 Beheer en onderhoud KIOR

Artikel 4.1 Werkwijze

  • 1.

    Het beheer en onderhoud van KIOR wordt middels een aanbestedingsprocedure, uitbesteed aan een externe partij, telkens voor een periode van vier jaar.

  • 2.

    Op basis van een schouw naar de staat van onderhoud van de KIOR-objecten in eigendom van Gemeente Maastricht wordt een meerjarenonderhoudsplan opgesteld. Deze schouw kan gezien worden als nulmeting.

  • 3.

    Het beheer- en onderhoudsplan zal vierjaarlijks worden geëvalueerd en geactualiseerd.

  • 4.

    De AC-KIOR wordt geïnformeerd over het beheer- en onderhoudsplan. Zoals gesteld in artikel 2.2. lid 1 sub c kan de AC-KIOR ook adviseren met betrekking tot beheer en onderhoud.

Hoofdstuk 5 Financiën KIOR

Artikel 5.1 Budget

  • 1.

    KIOR-objecten worden gefinancierd door de aanvrager. Of aanvrager voor een subsidie in aanmerking komt, is afhankelijk van een aantal voorwaarden. Daartoe dient een separate aanvraag te worden ingediend conform de subsidieregeling Kunst in Openbare Ruimte 2022-2025. Deze bijdrage wordt gefinancierd uit het gemeentelijk budget voor KIOR.

  • 2.

    Het jaarlijkse vastgestelde en beschikbare KIOR-budget wordt ingezet voor het realiseren van nieuwe kunstwerken, het beheer en onderhoud van KIOR in eigendom van Gemeente Maastricht en onvoorziene kosten ten behoeve van KIOR.

Hoofdstuk 6 Opdrachtgeverschap en eigendom

Artikel 6.1 Opdrachtgeverschap

  • 1.

    Gemeente Maastricht als opdrachtgever van KIOR, streeft ernaar om KIOR-objecten met een intrinsieke waarde te initiëren en realiseren die een bijdrage leveren aan de kwaliteit van de leefomgeving.

  • 2.

    Gemeente Maastricht stelt in haar rol als opdrachtgever van KIOR, kaders en randvoorwaarden m.b.t.:

    • a)

      De vaststelling van het doel van het werk en de intrinsieke waarde

    • b)

      Een omschrijving van de fysieke omgeving en (indien van toepassing) beperkingen aan het te vervaardigen kunstwerk met betrekking tot materiaalkeuze, materiaalgebruik, grootte en budget.

    • c)

      De eventuele tijdelijkheid van het kunstobject.

  • 3.

    Gemeente Maastricht zal conform artikel 2.2. lid 1 sub b de AC-KIOR betrekken in het proces van opdrachtgeverschap.

Artikel 6.2 Eigenaarschap

  • 1.

    Indien Gemeente Maastricht zelf opdracht geeft tot het plaatsen van een KIOR-object, is zij ook eigenaar van het werk. Een initiatiefnemer kan in overleg besluiten om het werk na realisatie te schenken aan Gemeente Maastricht. Na schenking is het werk eigendom van de gemeente.

  • 2.

    Enkel in het geval dat Gemeente Maastricht eigenaar is van een werk, wordt het werk opgenomen in het meerjarenonderhoudsplan KIOR.

  • 3.

    Het is aan de Gemeente Maastricht als eigenaar van een KIOR-object, te bepalen of een werk verplaatst of vernietigd wordt.

Hoofdstuk 7 Inwerkingtreding

 

Deze regeling treedt in werking op de dag nadat bekendmaking op de voorgeschreven wijze heeft plaatsgevonden.

Aldus besloten door het College van Burgemeester en Wethouders van Maastricht d.d. 16 november 2021

De Secretaris a.i.,

W.G.H.M. Rutten

De Burgemeester,

J.M. Penn-te Strake