Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gouda

Ondermandaat afdeling Services

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieGouda
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingOndermandaat afdeling Services
CiteertitelOndermandaatbesluit afdeling Services
Vastgesteld doorgemandateerde functionaris
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt het Ondermandaatbesluit afdeling Services van 21 januari 2019.

Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR634429

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-12-2021nieuwe regeling

22-11-2021

gmb-2021-431688

Tekst van de regeling

Intitulé

Ondermandaat afdeling Services

Het afdelingshoofd Services van de gemeente Gouda;

 

gelet op artikel 27, eerste tot en met vierde en zesde lid en artikel 43, van het Gouds mandatenbesluit.

 

Besluit:

Artikel 1  

  • 1.

    Aan de medewerkers Klant Contact Center, belast met basiswerkzaamheden, wordt ondermandaat verleend voor:

    • a.

      het voeren van correspondentie van feitelijke aard ten behoeve van werkzaamheden van de afdeling Services, zoals het opvragen dan wel verstrekken van informatie;

Artikel 2  

  • 1.

    Aan de medewerkers Klant Contact Center, medewerkers frontoffice D, belast met profiel 1 werkzaamheden, wordt ondermandaat verleend voor:

    • a.

      het voeren van correspondentie van feitelijke aard ten behoeve van werkzaamheden van de afdeling Services, zoals het opvragen dan wel verstrekken van informatie;

    • b.

      het uitoefenen van de in het Reglement rijbewijzen en de Wegenverkeerswet 1994 aan de burgemeester opgedragen bevoegdheid tot het uitreiken en inhouden van rijbewijzen;

    • c.

      het uitoefenen van de in de Wet basisregistratie personen aan burgemeester en wethouders opgedragen bevoegdheid tot het verstrekken van afschriften uit de basisregistratie persoenen (art 2.55);

    • d.

      het beslissen op grond van artikel 5 tot en met 12 van Boek 5, van het Burgerlijk Wetboek (gevonden voorwerpen).

    • e.

      het afgeven van kiezerspassen, volmachtbewijzen en vervangende stempassen en het laten afleggen van ondersteuningsverklaringen, op grond van de Kieswet en het Kiesbesluit.

Artikel 3  

  • 1.

    Aan de medewerkers Klant Contact Center, medewerkers frontoffice C, belast met profiel 2 werkzaamheden, wordt ondermandaat verleend voor:

    • a.

      het voeren van correspondentie van feitelijke aard ten behoeve van werkzaamheden van de afdeling Services, zoals het opvragen dan wel verstrekken van informatie;

    • b.

      het uitoefenen van de in het Reglement rijbewijzen en de Wegenverkeerswet 1994 aan de burgemeester opgedragen bevoegdheid tot het in behandeling nemen van aanvragen, het uitreiken en inhouden van rijbewijzen;

    • c.

      het uitoefenen van de in de Wet basisregistratie personen aan burgemeester en wethouders opgedragen bevoegdheid tot het verstrekken van afschriften uit de basisregistratie (art 2.55), het muteren van aangiften van verhuizing (art. 2.20) en emigratie (art 2.21), het muteren van gegevens over het gezag dat over een minderjarige wordt uitgeoefend (ontleend aan het gezagsregister) (art 2.13) en het muteren van gegevens over curatele (ontleend aan het curatele- en bewindregister) (art 2.13);

    • d.

      het beslissen op grond van artikel 5 tot en met 12 van Boek 5, van het Burgerlijk Wetboek (gevonden voorwerpen);

    • e.

      het beslissen op aanvragen om vergunning tot het houden van collectes en kledinginzamelingen op grond van artikel 5:7 van de Algemene plaatselijke verordening Gouda 2020;

    • f.

      het beslissen op aanvragen om vergunning voor het ophangen van spandoeken op grond van artikel 2:3 van de Algemene plaatselijke verordening Gouda 2020;

    • g.

      het beslissen op aanvragen om vergunning voor het houden van een loterij op grond van artikel 3 van de Wet op de kansspelen (niet zijnde onderdeel van een evenement);

    • h.

      het beslissen op aanvragen tot verhuur van hun woningen op grond van de Leegstandwet waarbij verzoeken van woningcorporaties of andere vastgoedbeheerders die betrekking hebben op woningcomplexen eerst voor akkoord worden voorgelegd aan het hoofd van afdeling RBA;

    • i.

      het afgeven van gehandicaptenparkeerkaarten op grond van artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer;

    • j.

      het afgeven van kiezerspassen, volmachtbewijzen en vervangende stempassen en het laten afleggen van ondersteuningsverklaringen op grond van de Kieswet en het Kiesbesluit;

    • k.

      het legaliseren van handtekeningen en het waarmerken van documenten;

    • l.

      het in ontvangst nemen en doorgeleiden van aanvragen van een verklaring omtrent het gedrag.

Artikel 4  

  • 1.

    Aan de medewerkers Burgerdiensten, medewerkers frontoffice B, belast met profiel 3 werkzaamheden, wordt ondermandaat verleend voor:

    • a.

      het voeren van correspondentie van feitelijke aard ten behoeve van werkzaamheden van de afdeling Services, zoals het opvragen dan wel verstrekken van informatie;

    • b.

      het uitoefenen van alle in het Reglement rijbewijzen en de Wegenverkeerswet 1994 aan de burgemeester opgedragen bevoegdheden;

    • c.

      Het op grond van de Wet basisregistratie personen uitoefenen van bevoegdheden, met uitzondering van de bevoegdheden op grond van artikel 2.8, tweede lid onder e, 4.2 en 2.40, vierde lid, waarbij ondermandaat niet is toegestaan overeenkomstig artikel 43, vijfde lid van het Gouds Mandatenbesluit;

    • d.

      het uitoefenen van alle in de Rijkswet op het Nederlanderschap en in het Besluit verkrijging en verlies Nederlanderschap aan de burgemeester opgedragen bevoegdheden;

    • e.

      het verzoeken tot verstrekking van inlichtingen uit de justitiële documentatie (zoals het aanvragen van uittreksels uit politieregisters) ten behoeve van de beoordeling van aanvragen ter verkrijging van de Nederlandse nationaliteit;

    • f.

      het afgeven van gehandicaptenparkeerkaarten op grond van artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer;

    • g.

      het afgeven van kiezerspassen, volmachtbewijzen en vervangende stempassen en het laten afleggen van ondersteuningsverklaringen op grond van de Kieswet en het Kiesbesluit;

    • h.

      het legaliseren van handtekeningen en het waarmerken van documenten;

    • i.

      het in ontvangst nemen en doorgeleiden van aanvragen van een verklaring omtrent het gedrag;

    • j.

      het beslissen tot weigering of vervallenverklaring van reisdocumenten op grond van artikel 45 van de Paspoortwet.

Artikel 5  

  • 1.

    Aan de medewerkers Kwaliteit en Ontwikkeling, medewerkers frontoffice A en B, belast met dezelfde werkzaamheden, wordt ondermandaat verleend voor:

    • a.

      het voeren van correspondentie van feitelijke aard ten behoeve van werkzaamheden van de afdeling Services, zoals het opvragen dan wel verstrekken van informatie;

    • b.

      het uitoefenen van alle in het Reglement rijbewijzen en de Wegenverkeerswet 1994 aan de burgemeester opgedragen bevoegdheden;

    • c.

      Het op grond van de Wet basisregistratie personen uitoefenen van bevoegdheden, met uitzondering van de bevoegdheden op grond van artikel 2.8, tweede lid onder e, 4.2 en 2.40, vierde lid, waarbij ondermandaat niet is toegestaan overeenkomstig artikel 43, vijfde lid van het Gouds Mandatenbesluit;

    • d.

      het verrichten van werkzaamheden als kassier van de gemeente Gouda;

    • e.

      het uitoefenen van alle in de Kieswet en Kiesbesluit aan burgemeester en wethouders en/of aan de burgemeester opgedragen bevoegdheden, met uitzondering van de taken van de burgemeester op grond van paragraaf 3, artikel N11 en artikel N13 van de Kieswet (voorzitter van het centraal c.q. hoofdstembureau, het vaststellen van de verkiezingsuitslag, het openen van de verzegelde pakketten verkiezingsbescheiden) en de benoeming van de stembureauleden op grond van artikel E4 van de Kieswet;

    • f.

      het verzorgen en indienen van verweerschriften en andere stukken in het kader van een geschillen- of arbitragecommissie of in het kader van zaken die bij een mediator aanhangig zijn gemaakt;

    • g.

      het verzorgen en indienen van verweerschriften en andere stukken in het kader van rechtsgedingen, bezwaarprocedures of administratieve beroepsprocedures of handelingen ter voorbereiding daarop te verrichten. Rechtsgedingen omvat ook een kort geding, de voeging in strafzaken, beroepszaken, schorsing van een aangevochten beslissing of het aanvragen van een voorlopige voorziening;

    • h.

      het vertegenwoordigen van de gemeente in hoorzittingen in het kader van rechtsgedingen, bezwaarprocedures of administratieve beroepsprocedures of handelingen ter voorbereiding daarop te verrichten. Rechtsgedingen omvat ook een kort geding, de voeging in strafzaken, beroepszaken, schorsing van een aangevochten beslissing of het aanvragen van een voorlopige voorziening;

    • i.

      het vertegenwoordigen van de gemeente in hoorzittingen in het kader van een geschillen- of arbitragecommissie of bij zaken die bij een mediator aanhangig zijn gemaakt;

    • j.

      het uitoefenen van alle in de Rijkswet op het Nederlanderschap en in het Besluit verkrijging en verlies Nederlanderschap aan de burgemeester opgedragen bevoegdheden;

    • k.

      het verzoeken tot verstrekking van inlichtingen uit de justitiële documentatie (zoals het aanvragen van uittreksels uit politieregisters) ten behoeve van de beoordeling van aanvragen ter verkrijging van de Nederlandse nationaliteit;

    • l.

      beslissen op aanvragen op verlof tot ontleding en toestemming tot verlenging van de termijn tot begraven of verbranden en de afgifte van een laissez passer voor lijken op grond van de Wet op de Lijkbezorging;

    • m.

      het afgeven van gehandicaptenparkeerkaarten op grond van artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer;

    • n.

      het legaliseren van handtekeningen en het waarmerken van documenten;

    • o.

      het in ontvangst nemen en doorgeleiden van aanvragen van een verklaring omtrent het gedrag.

Artikel 6  

  • 1.

    Aan de medewerkers Omgevingsloket, medewerkers frontoffice A, wordt ondermandaat verleend voor:

    • a.

      het voeren van correspondentie van feitelijke aard ten behoeve van de eigen afdeling, zoals het opvragen en/of verstrekken van informatie;

    • b.

      het verrichten van taken gericht op informatieverstrekking, zoals beschreven in artikel 9 van de Wet Kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen en artikel 32 van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen;

    • c.

      het beslissen op aanvragen ingebruikname openbare grond door middel van een toestemmingsverklaring;

    • d.

      het beslissen op aanvragen om ontheffing op grond van artikel 87 Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

    • e.

      het beslissen op grond van artikel 5 tot en met 12 van Boek 5, van het Burgerlijk Wetboek (gevonden voorwerpen);

    • f.

      het beslissen op aanvragen om vergunning tot het houden van collectes en kledinginzamelingen op grond van artikel 5:7 van de Algemene plaatselijke verordening Gouda ;

    • g.

      het beslissen op aanvragen om vergunning voor het ophangen van spandoeken op grond van artikel 2:3 van de Algemene plaatselijke verordening Gouda 2020;

    • h.

      het beslissen op aanvragen om vergunning voor het houden van een loterij op grond van artikel 3 van de Wet op de kansspelen (niet zijnde onderdeel van een evenement);

    • i.

      het beslissen op aanvragen tot verhuur van woningen op grond van de Leegstandwet waarbij verzoeken van woningcorporaties of andere vastgoedbeheerders die betrekking hebben op woningcomplexen eerst voor akkoord worden voorgelegd aan het hoofd van afdeling RBA.

Artikel 7  

  • 1.

    Aan de teamleiders van de afdeling Services wordt ondermandaat verleend voor:

    • a.

      het beslissen op verzoeken om informatie op grond van de Wet openbaarheid van bestuur, voor zover deze verzoeken betrekking hebben op het werkterrein van de afdeling;

    • b.

      het beslissen op verzoeken om hergebruik van overheidsinformatie op grond van de Wet hergebruik overheidsinformatie, voor zover deze verzoeken hebben op het werkterrein van de afdeling.

  • 2.

    Tevens wordt ondermandaat verleend voor het uitoefenen van de bevoegdheden zoals vermeld in artikel 1, 2, 3, 4, 5 en 6.

Artikel 8  

De voorschriften van het Gouds mandatenbesluit zijn van overeenkomstige toepassing.

Artikel 9  

Het Ondermandaatbesluit afdeling Services van 21 januari 2019 wordt ingetrokken.

Artikel 10  

Dit besluit treedt in werking op 22 november 2021.

Artikel 11  

Dit besluit wordt aangehaald als: Ondermandaatbesluit afdeling Services.

Ondertekening

Gouda,

Het afdelingshoofd

M. Dettingmeijer