Organisatie | Waterschap Vechtstromen |
---|---|
Organisatietype | Waterschap |
Officiële naam regeling | Beleidsregels ontheffingen Verkeersbesluit voor de Vecht |
Citeertitel | Beleidsregels ontheffingen Verkeersbesluit voor de Vecht |
Vastgesteld door | dagelijks bestuur |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
21-12-2011 | nieuwe regeling | 13-12-2011 De Zuidoosthoeker, Krant van Hoogeveen, De Toren, 20-12-2011 | 5215/Bmo/pd/2011 |
Op 12 juli 2011 heeft het dagelijks bestuur van waterschap Velt en Vecht het Verkeersbesluit voor de Vecht vastgesteld. Dit besluit is in werking getreden op 21 juli 2011.
Het Verkeersbesluit voor de Vecht is genomen in het belang van:
Met het Verkeersbesluit voor de Vecht worden regels gesteld voor het gebruik van de Vecht als vaarweg. In het Verkeersbesluit worden daartoe ge- en verboden gesteld. Het dagelijks bestuur kan van deze gebods- en verbodsbepalingen ontheffing verlenen.
Met deze notitie wordt nader invulling gegeven ten aanzien van het gebruik van die bevoegdheid.
Op grond van artikel 7 van de Scheepvaartverkeerswet (SVW) kan het dagelijks bestuur ontheffing verlenen van een gebod of verbod. Aan een ontheffing kunnen voorschriften worden verbonden.
Bij de toepassing van het verlenen van deze ontheffingen dient rekening te worden gehouden met het belang of de belangen, ten dienste waarvan het desbetreffende gebod of verbod is gesteld.
In artikel 9 van het Verkeersbesluit is aan het dagelijks bestuur de bevoegdheid toegekend van de in het Verkeersbesluit gestelde gebods- en verbodsbepalingen ontheffing te verlenen. Aan een ontheffing kunnen voorschriften worden verbonden.
Op grond van Titel 4.3 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) kan het dagelijks bestuur beleidsregels vaststellen “met betrekking tot een hem toekomende of onder zijn verantwoordelijkheid uitgeoefende bevoegdheid”. Het betreffen regels die aangeven hoe een al bestaande bevoegdheid zal worden uitgeoefend. In dit geval de bevoegdheid om ontheffing te verlenen van de in het Verkeersbesluit gestelde gebods- en verbodsbepalingen.
Op grond van artikel 1:3, lid 4, van de Awb wordt onder een beleidsregel verstaan een bij besluit vastgestelde algemene regel, niet zijnde een algemeen verbindend voorschrift, omtrent de afweging van belangen, de vaststelling van feiten of de uitleg van wettelijke voorschriften bij het gebruik van een bevoegdheid van een bestuursorgaan.
Met deze definitie van beleidsregels wordt onderscheid gemaakt tussen drie verschillende soorten beleidsregels, beleidsregels betreffende:
In dit geval sprake van beleidsregels betreffende de afweging van belangen, namelijk het in aanmerking komen voor een ontheffing van één of meerdere gebods- of verbodsbepalingen.
Inherente afwijkingsbevoegdheid
Is een beleidsregel vastgesteld dan dient het dagelijks bestuur in overeen-stemming met die beleidsregel te handelen tenzij dat voor een of meer belang-hebbenden (het waterschap inbegrepen!) gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met de beleidsregel te dienen doelen, de zogenaamde inherente afwijkingsbevoegdheid.
Er moet aan twee, cumulatieve voorwaarden voldaan zijn, voordat deze afwijkingsbevoegdheid van toepassing is:
Het verkeersbesluit voor de Vecht kent de volgende gebods- en verbodsbepalingen:
Het dagelijks bestuur wil restrictief omgaan met de bevoegdheid tot het verlenen van ontheffingen.
Een ontheffing wordt niet verleend, als, door het verlenen van een ontheffing, de kans bestaat dat aan de specifieke gebods- of verbodsbepaling geen zelfstandige betekenis meer toekomt. Met andere woorden: de specifieke gebods- of verbodsbepaling moet niet worden uitgehold door het verlenen van een ontheffing en daarmee de kans dat ook andere, vergelijkbare, ontheffingen moeten worden verleend.
Ten aanzien van het verbod van het gebruik mogen maken van waterscooters op de Vecht wordt geen ontheffing verleend. Het gebruik van waterscooters op de Vecht past niet binnen de bescherming van de belangen waarvoor het Verkeersbesluit is opgesteld, in het bijzonder het belang van:
Dit geldt eveneens voor het verbod ten aanzien van de maximaal toegelaten vaarsnelheid op de Vecht voor motorschepen. Ook hier wordt geen ontheffing verleend voor een hogere toegelaten snelheid.
Indien een ontheffing wordt verleend kan dat voor onbepaalde of bepaalde tijd. Een ontheffing kan aan een schip (zaaksgebonden ontheffing) dan wel op naam (persoonsgebonden ontheffing) worden verleend.
Redenen om een ontheffing te verlenen kunnen zijn:
ten behoeve van de voortzetting van activiteiten met betrekking tot het varen op de Vecht van rechtspersonen, al dan niet in de uitoefening van een bedrijf of beroep, die aannemelijk kunnen maken dat deze activiteiten voor de inwerkingtreding van het Verkeersbesluit voor de Vecht al aanwezig waren op de Vecht, in het bijzonder die rechtspersoon die bij het exploiteren van hun onderneming gebruik maken van de Vecht:
Inwerkingtreding en citeertitel
Deze beleidsregels treden in werking op de dag, volgend op de dag van bekendmaking. Dit besluit kan worden aangehaald als: Beleidsregels ontheffingen Verkeersbesluit voor de Vecht.