Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Breda

Nadere regels naamgeving en nummering (adressen) Breda

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBreda
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingNadere regels naamgeving en nummering (adressen) Breda
CiteertitelNadere regels naamgeving en nummering (adressen) Breda
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Beleidsregels naamgeving en nummering 2012.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Wet basisregistratie adressen en gebouwen
  2. artikel 6 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

30-11-2021nieuwe regeling

02-11-2021

gmb-2021-428442

1710219

Tekst van de regeling

Intitulé

Nadere regels naamgeving en nummering (adressen) Breda

Bekendmaking

 

Burgemeester en wethouders van Breda maken bekend dat zij op 2 november 2021 de Nadere regels naamgeving en nummering (adressen) Breda hebben vastgesteld.

 

Inwerkingtreding

 

De nadere regels worden van kracht met ingang van de dag na die van deze bekendmaking.

 

Rechtsmiddelen

 

Tegen het besluit tot vaststelling van de nadere regels is geen bezwaar of beroep mogelijk.

 

Nadere regels naamgeving en nummering (adressen) Breda

 

Het college van burgemeester en wethouders van Breda:

 

gelet op:

  • -

    de per 1 juli 2018 gewijzigde Wet basisregistratie adressen en gebouwen (hierna: Wet bag);

  • -

    het bepaalde in artikel 6 van de Wet bag;

  • -

    artikel 7 van de Verordening naamgeving en nummering (adressen) Breda ;

besluiten vast te stellen de navolgende:

 

Nadere regels naamgeving en nummering (adressen) Breda

Artikel 1 Naamgeving

  • 1.

    Uitgangspunten

  • Voor een openbare ruimte wordt een naam vastgesteld als:

    • a.

      deze voldoet aan de definitie van ‘openbare ruimte’ in artikel 1, onder j, van de Wet BAG;

    • b.

      er verblijfsobjecten, stand- en ligplaatsen aan deze openbare ruimte liggen;

    • c.

      het van belang is om deze locatie te kunnen vinden;

    • d.

      een buitenruimte voor komt in een andere registratie waarvan burgemeester en wethouders bronhouder zijn, voldoet aan sub a, b of c;

      óf

    • e.

      voor wat betreft een openbare ruimte van het type weg, deze weg voldoet aan de definitie van weg als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onder b, van de Wegenverkeerswet 1994.

  •  

  • 2.

    Systematisch

  • Bij het toekennen van naamgeving aan een deel van de openbare ruimte wordt systematisch nagegaan of de naam:

    • a.

      duidelijk, herkenbaar, doelmatig en doeltreffend is;

    • b.

      niet twee keer voorkomt in één woonplaats;

    • c.

      niet lijkt op al binnen de gemeente bestaande namen;

    • d.

      aansluit op de door burgemeester en wethouders aangewezen hoofdonderwerpen;

    • e.

      past bij de omgeving en geldende thema’s, historie, planologie en/of project specifieke wensen;

    • f.

      past bij het soort openbare ruimte (straat, hof, plein, laan, brug, park, etc.);

    • g.

      niet eenvoudig is te verbasteren, noch over een onbetamelijke dubbele betekenis beschikt, noch ongunstige en/of kwalijke associaties opwekt.

  • 3.

    Vernoemen

  • Bij het vernoemen van een deel van de openbare ruimte wordt gestreefd naar een afspiegeling van de diversiteit in de samenleving en wordt nagegaan of de te vernoemen persoon:

    • a.

      maatschappelijk, cultureel of sociaal van bijzondere betekenis is;

    • b.

      of de geleverde verdienste regionaal, nationaal of internationaal van uitzonderlijke meerwaarde is;

    • c.

      of de geleverde bijdrage gedocumenteerd is;

    • d.

      niet over een ongunstig verleden beschikt;

    • e.

      breed gedragen wordt;

    • f.

      past bij de uitstraling en het feitelijke karakter van de te vernoemen openbare ruimte;

    • g.

      met instemming van de naaste familie kan worden vastgesteld.

  • 4.

    Schrijfwijze

  • De aan een deel van de openbare ruimte toe te kennen naam:

    • a.

      voldoet aan de op het moment van benoeming geldende spellingsregels;

    • b.

      bestaat uit maximaal 24 posities (conform NEN 5825);

    • c.

      komt waar van toepassing overeen met de huidig geldende spelling in de basisregistratie personen (BRP), literatuur en/of geografisch historische plaatsnamen (toponiemen);

    • d.

      bevat geen lidwoorden, behoudens bij persoonsnamen, met dien verstande dat een lidwoord met een hoofdletter wordt geschreven als er geen naam of letter aan voorafgaat, een lidwoord met een kleine letter wordt geschreven als er wel een naam of letter aan voorafgaat en tussenvoegsels worden afgekort;

    • e.

      met een afkorting, voldoet aan de in de NEN 5825 genoemde afkortingsregels en achter elke afkorting een punt opgevolgd door een spatie bevat;

    • f.

      bevat geen afgekorte aanduiding van het type openbare ruimte (straat in plaats van str., laan in plaats van In), tenzij het maximale aantal posities van 24 wordt overschreden;

    • g.

      met een wetenschappelijke titulatuur (zoals Prof., Dr., Mr., Drs.) wordt afgekort, met uitzondering van schoolmeester/-juf/docent;

    • h.

      met een kerkelijke titel (zoals Pastoor, Dominee, Sint), adellijke titel (zoals Prinses, Prins, Graaf, Gravin), militaire rang, burgemeester of wethouder wordt volledig uitgeschreven, tenzij de spelling niet eenduidig is en met uitzondering van Monseigneur (Mgr.);

    • i.

      wordt bij collegebesluit voorzien van een verklarende tekst van maximaal 70 posities, wat als onderschrift kan dienen op straatnaamborden.

Artikel 2 Nummering

Realisatie van uit- of inbreiding (zoals samenvoegingen, splitsingen, nieuwbouw enkele woning(en), nieuwbouwproject/-wijk en sloop) kan gevolgen hebben op bestaande en/of toe te kennen nummeraanduiding(en). Hierbij dient rekening te worden gehouden met onderstaande:

 

  • 1.

    De positie van de voordeur van een adresseerbaar object bepaalt aan welke benoemde openbare ruimte het object een nummeraanduiding krijgt toegekend. Bij ligging van het adresseerbaar object nabij meerdere openbare ruimten en/of op een hoek wordt de nummeraanduiding toegekend aan die zijde en die openbare ruimte waar de voordeur zich aan bevindt.

  • 2.

    Aan een adresseerbaar object worden alleen meerdere nummeraanduidingen uitgegeven ingeval er sprake is van twee of meer uit elkaar liggende toegangen, die tevens aan verschillend benoemde delen van de openbare ruimte zijn gelegen (bijvoorbeeld leveranciers of personeel). In het geval van toekenning van meerdere nummeraanduidingen aan één adresseerbaar object wordt één van de nummeraanduidingen als hoofdadres en de overige als nevenadres aangewezen.

  • 3.

    Nummeraanduidingen worden oplopend vanuit het centrum van de desbetreffende woonplaats toegekend, oneven nummers links en even nummers rechts. Zo nodig kan, indien nummering vanuit het centrum niet mogelijk is, oplopend vanuit een hoofdstraat worden genummerd.

  • 4.

    Indien een adresseerbaar object gelegen is aan een plein of hof wordt nummeraanduiding op- en doorlopend (1, 2, 3, 4, enz.) met de wijzers van de klok mee toegekend.

  • 5.

    Nummeraanduiding kent de variaties:

    • I.

      huisnummer (1);

    • II.

      huisnummer met huisletter (1A);

    • III.

      huisnummer met huisnummertoevoeging (1 A1).

  • 6.

    Formeel vastgestelde nummering is leidend bij het toevoegen en toekennen van een nummeraanduiding.

  • 7.

    Indien er onvoldoende ruimte is voor het toekennen van een huisnummer (I.), wordt er een huisnummer met huisletter (II.) toegekend.

  • 8.

    Indien er onvoldoende ruimte is voor het toekennen van een huisnummer met huisletter (II.), wordt er een huisnummer met huisnummertoevoeging (III.) toegekend.

  • 9.

    De letters I en O worden niet gebruikt als huisletter (II.) of huisnummertoevoeging (III.).

Artikel 3 Hernoemen en hernummeren

  • 1.

    Hernoemen of hernummeren is toegestaan indien burgemeester en wethouders constateren dat:

  •  

    • a.

      de verkeerssituatie en het beloop van een openbare ruimte zodanig wijzigt, dat in het algemeen en voor de hulpdiensten in het bijzonder de vindbaarheid van adresseerbare objecten (en afgebakende terreinen) of de openbare veiligheid in het geding komt;

    • b.

      hier specifiek om is verzocht, een zorgvuldige belangenoverweging heeft plaatsgevonden en op voorwaarde dat hernoeming en/of hernummering niet ten koste gaat van de vindbaarheid of openbare veiligheid.

    • c.

      de afbakening van een verblijfsobject in een pand wijzigt, door bijvoorbeeld splitsing of samenvoeging, waardoor nieuwe nummering nodig is.

  • 2.

    Bij besluit wordt, indien de situatie daar om vraagt en/of vergunningverlening het toe staat, een in de toekomst gelegen datum genoemd per wanneer het gewijzigde in werking treedt. Hierbij wordt de maximale ingangsdatum:

  •  

    • a.

      voor bewoners op drie maanden na de dagtekening van het besluit vastgesteld;

    • b.

      voor bedrijven op zes maanden na de dagtekening van het besluit vastgesteld.

Artikel 4 Noodzaak en gevolg

  • 1.

    Voorafgaande aan het wijzigen van naamgeving en/of nummering vindt een uitgebreide afweging naar de noodzaak van de wijziging plaats, omdat belanghebbende bij wijziging rechtstreeks in het belang kan worden getroffen.

  • 2.

    In het kader van zorgvuldigheid wordt belanghebbende, voorafgaande aan het doorvoeren van een wijziging, bij voornemen op de hoogte gebracht en in de gelegenheid gesteld binnen vier weken een zienswijze kenbaar te maken.

  • 3.

    Van de in lid 2 genoemde redelijke termijn kan worden afgeweken indien een (eigen) vergunningaanvraag/-verlening dwingt de wijziging per direct door te voeren, zo nodig met toevoeging van een ingangsdatum geldigheid.

Artikel 5 Kosten

  • 1.

    Van een kostenvergoeding is in ieder geval geen sprake indien:

    • a.

      de wijziging valt onder het algemeen aanvaard maatschappelijk risico;

    • b.

      de wijziging deel uitmaakt van het ondernemersrisico;

    • c.

      er feitelijk geen kosten zijn om te vergoeden;

    • d.

      de wijziging aan naamgeving of nummeraanduiding door belanghebbende zelf is aangevraagd;

    • e.

      de feitelijke wijziging, waardoor er een wijziging naamgeving of nummeraanduiding volgt, door belanghebbende zelf is geïnitieerd;

    • f.

      de feitelijke wijziging buiten de schuld van de gemeente tot stand is gekomen.

  • 2.

    Onverminderd het bepaalde in het eerste lid, kan van tegemoetkoming in de kosten sprake zijn als:

  •  

    • a.

      er een te korte voorbereidingsperiode geldt, vanaf het eerste contact tot de inwerkingtreding van het besluit;

    • b.

      de wijziging buiten de schuld van de belanghebbende zelf plaatsvindt en bij doorvoering onevenredig veel kosten veroorzaakt;

    • c.

      belanghebbende met betrekking tot de te corrigeren naamgeving en/of nummeraanduiding, voorafgaande aan het lopende onderzoek, de situatie aantoonbaar heeft getracht te melden bij de gemeente.

  • 3.

    Indien de wijziging belanghebbende(n) rechtstreeks in hun belang treft en burgemeester en wethouders van oordeel zijn dat er sprake dient te zijn van een tegemoetkoming in de kosten, wordt per te wijzigen objectadres een bedrag van € 75,00 voor een particuliere belanghebbende en € 150,00 voor een zakelijke belanghebbende als een redelijke vorm van schadeloosstelling geacht.

Artikel 6 Hardheidsclausule

Burgemeester en wethouders kunnen van de bepalingen in deze nadere regels afwijken, voor zover toepassing leidt tot onbillijkheid van overwegende aard, dan wel ter voorkoming van onbedoelde effecten.

Artikel 7 Uitzonderingen

In alle gevallen van toekenning en/of afwijzing van naamgeving en nummeraanduiding waarin bij uitzondering onderhavige nadere regels niet voorzien beslissen burgemeester en wethouders.

Artikel 8 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking op de eerste dag na bekendmaking onder gelijktijdige intrekking van de ‘Beleidsregels naamgeving en nummering 2012’.

Artikel 9 Citeertitel

Deze nadere regels kunnen worden aangehaald als ‘Nadere regels naamgeving en nummering (adressen) Breda’.

Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van Breda op 2 november 2021.

burgemeester,

gemeentesecretaris,