Organisatie | Hellevoetsluis |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening beschikkingstermijn schuldhulpverlening Hellevoetsluis 2021 |
Citeertitel | Verordening beschikkingstermijn schuldhulpverlening Hellevoetsluis 2021 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | Verordening beschikkingstermijn schuldhulpverlening Hellevoetsluis 2021 |
geen
artikel 4a, derde lid, van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening
onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2021 | 01-01-2021 | nieuwe verordening | 28-10-2021 | 28-10-21/06 |
Raadsbesluitnummer: 28-10-21/06
De raad der gemeente Hellevoetsluis;
gehoord de commissie Zorg, Welzijn en Onderwijs;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 21 september 2021; nummer:20210383;
gelet op artikel 4a, derde lid, van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening;
de wettelijke verplichting om bij verordening de beschikkingstermijn vast te stellen;
In deze verordening wordt verstaan onder:
Schuldhulpverlening: het ondersteunen bij het vinden van een adequate oplossing gericht op de aflossing van schulden indien redelijkerwijs is te voorzien dat een natuurlijke persoon niet zal kunnen voortgaan met het betalen van zijn schulden of indien hij in de toestand verkeert dat hij heeft opgehouden te betalen, alsmede de nazorg;
Artikel 2. Beschikkingstermijn
De beschikking tot schuldhulpverlening zoals bedoeld in artikel 4a, eerste lid van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening, dan wel de afwijzing of beëindiging ervan, wordt door het college gegeven binnen maximaal acht weken na het eerste gesprek, bedoeld in artikel 4, eerste lid van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 28 oktober 2021.
De raad voornoemd,
de waarnemend griffier,
E.W. Kooi
de voorzitter,
M.C. Junius
Algemene toelichting Verordening beschikkingstermijn schuldhulpverlening Hellevoetsluis 2021
Per 1 januari 2021 is de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs) gewijzigd. Gemeenten hebben nadrukkelijk en expliciet de opdracht gekregen om een beschikking af te geven voor schuldhulpverlening. De maximale beschikkingstermijn is volgens de Algemene wet bestuursrecht acht weken.
De Tweede Kamer nam op 10 maart 2020 een amendement aan (Kamerstuk 35 316, vergaderjaar 2019-2020) met daarin het voorstel om het advies van de Nationale ombudsman op te volgen en een wettelijke termijn in de gemeentelijke verordening op te nemen, waarbinnen de gemeente na het eerste gesprek over de hulpvraag moet besluiten of iemand voor een schuldenregeling in aanmerking komt. In de toelichting stellen de indieners: ‘Niet alleen burgers dienen zich aan wettelijke termijnen te houden. Ook van een dienende overheid mag verwacht worden dat zij op een verzoek van een burger binnen een redelijke, door de gemeenteraad in een gemeentelijke verordening vastgestelde, termijn reageert.’
Artikelsgewijze toelichting Verordening beschikkingstermijn schuldhulpverlening Hellevoetsluis 2021
Begrippen die al zijn omschreven in de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening, de Algemene wet bestuursrecht of de Gemeentewet, worden gedefinieerd in deze verordening. Tevens kunnen andere begrippen toegevoegd zijn.
Artikel 2. Beschikkingstermijn
In de gewijzigde Wet gemeentelijke schuldhulpverlening krijgen gemeenten nadrukkelijk en expliciet de opdracht om een beschikking af te geven voor schuldhulpverlening. De maximale beschikkingstermijn is volgens de Algemene wet bestuursrecht acht weken.
Artikel 3. Inwerkingtreding en citeertitel