Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Hellevoetsluis

Verordening beschikkingstermijn schuldhulpverlening Hellevoetsluis 2021

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHellevoetsluis
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening beschikkingstermijn schuldhulpverlening Hellevoetsluis 2021
CiteertitelVerordening beschikkingstermijn schuldhulpverlening Hellevoetsluis 2021
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerpVerordening beschikkingstermijn schuldhulpverlening Hellevoetsluis 2021

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 4a, derde lid, van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-202101-01-2021nieuwe verordening

28-10-2021

gmb-2021-428245

28-10-21/06

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening beschikkingstermijn schuldhulpverlening Hellevoetsluis 2021

 

Raadsbesluitnummer: 28-10-21/06

 

De raad der gemeente Hellevoetsluis;

gehoord de commissie Zorg, Welzijn en Onderwijs;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 21 september 2021; nummer:20210383;

gelet op artikel 4a, derde lid, van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening;

de wettelijke verplichting om bij verordening de beschikkingstermijn vast te stellen;

 

besluit:

 

  • vast te stellen de Verordening beschikkingstermijn schuldhulpverlening Hellevoetsluis 2021

  • de Verordening beschikkingstermijn schuldhulpverlening Hellevoetsluis 2021 met terugwerkende kracht per 1 januari 2021 vast te stellen.

 

Artikel 1 definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • College: college van burgemeester en wethouders;

  • Inwoner: degene die als ingezetene in de basisregistratie personen is ingeschreven;

  • Onze Minister: Onze Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid;

  • Schuldhulpverlening: het ondersteunen bij het vinden van een adequate oplossing gericht op de aflossing van schulden indien redelijkerwijs is te voorzien dat een natuurlijke persoon niet zal kunnen voortgaan met het betalen van zijn schulden of indien hij in de toestand verkeert dat hij heeft opgehouden te betalen, alsmede de nazorg;

  • Eerste gesprek: Het eerste gesprek waarin de schriftelijke of mondelinge hulpvraag wordt vastgesteld;

  • Verzoeker: persoon die zich tot het college heeft gewend voor schuldhulpverlening.

 

Artikel 2. Beschikkingstermijn

De beschikking tot schuldhulpverlening zoals bedoeld in artikel 4a, eerste lid van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening, dan wel de afwijzing of beëindiging ervan, wordt door het college gegeven binnen maximaal acht weken na het eerste gesprek, bedoeld in artikel 4, eerste lid van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening.

 

Artikel 3. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt met terugwerkende kracht in werking per 1 januari 2021.

  • 2.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening beschikkingstermijn schuldhulpverlening Hellevoetsluis 2021.

 

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 28 oktober 2021.

De raad voornoemd,

de waarnemend griffier,

E.W. Kooi

de voorzitter,

M.C. Junius

Toelichting

 

Algemene toelichting Verordening beschikkingstermijn schuldhulpverlening Hellevoetsluis 2021

 

Per 1 januari 2021 is de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs) gewijzigd. Gemeenten hebben nadrukkelijk en expliciet de opdracht gekregen om een beschikking af te geven voor schuldhulpverlening. De maximale beschikkingstermijn is volgens de Algemene wet bestuursrecht acht weken.

 

De Tweede Kamer nam op 10 maart 2020 een amendement aan (Kamerstuk 35 316, vergaderjaar 2019-2020) met daarin het voorstel om het advies van de Nationale ombudsman op te volgen en een wettelijke termijn in de gemeentelijke verordening op te nemen, waarbinnen de gemeente na het eerste gesprek over de hulpvraag moet besluiten of iemand voor een schuldenregeling in aanmerking komt. In de toelichting stellen de indieners: ‘Niet alleen burgers dienen zich aan wettelijke termijnen te houden. Ook van een dienende overheid mag verwacht worden dat zij op een verzoek van een burger binnen een redelijke, door de gemeenteraad in een gemeentelijke verordening vastgestelde, termijn reageert.’

 

 

Artikelsgewijze toelichting Verordening beschikkingstermijn schuldhulpverlening Hellevoetsluis 2021

 

Artikel 1. Begrippen

Begrippen die al zijn omschreven in de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening, de Algemene wet bestuursrecht of de Gemeentewet, worden gedefinieerd in deze verordening. Tevens kunnen andere begrippen toegevoegd zijn.

 

Artikel 2. Beschikkingstermijn

In de gewijzigde Wet gemeentelijke schuldhulpverlening krijgen gemeenten nadrukkelijk en expliciet de opdracht om een beschikking af te geven voor schuldhulpverlening. De maximale beschikkingstermijn is volgens de Algemene wet bestuursrecht acht weken.

 

Artikel 3. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt met terugwerkende kracht in werking per 1 januari 2021. Vanaf die datum is in artikel 4a, derde lid van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening de verordening opdracht voor de gemeenteraad neergelegd om een beschikkingstermijn vast te stellen van maximaal acht weken.

  • 2.

    In dit artikel is de citeertitel van deze verordening neergelegd.