Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Helmond

Verordening reinigingsheffingen Helmond 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHelmond
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening reinigingsheffingen Helmond 2022
CiteertitelVerordening reinigingsheffingen Helmond 2022
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

De datum van ingang van heffing is 1 januari 2022.

Deze regeling vervangt de Verordening reinigingsheffingen Helmond 2021.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 229, eerste lid, van de Gemeentewet
  2. artikel 15.33 van de Wet milieubeheer
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2022nieuwe regeling

09-11-2021

gmb-2021-424856

72F

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening reinigingsheffingen Helmond 2022

De raad van de gemeente Helmond;

gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 28 september 2021

gelet op de artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdelen a en b van de Gemeentewet en artikel 15.33 van de Wet Milieubeheer;

 

 

besluit:

vast te stellen de Verordening reinigingsheffingen Helmond 2022;

 

HOOFDSTUK I ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 1. Inleidende bepalingen

Krachtens deze verordening worden geheven:

  • a.

    afvalstoffenheffing;

  • b.

    reinigingsrechten.

Artikel 2. Definities

Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder:

  • ‘gebruik maken’ in hoofdstuk II Afvalstoffenheffing: gebruik maken in de zin van artikel 15.33 Wet milieubeheer;

  • grof huishoudelijk afval: huishoudelijke afvalstoffen die met enige regelmaat in een particulier huishouden vrijkomen, doch die te groot of te zwaar zijn om op dezelfde wijze als andere huishoudelijke afvalstoffen aan de periodieke inzameldienst te worden aangeboden, zoals grof snoeiafval of grof huisvuil;

  • bouw- en sloopafval: alle steensoorten zoals puin, tegels, grint, gasbetonblokken, cement, dakpannen, gips(-platen), asfalt en alle bouw- en sloophout zoals deuren, kozijnen, boeiboard, trespa, ramen zonder glas, balken, schroten, pallets, houten aanrechtbladen en aanrechtkasten;

  • gezamenlijke afvalinzameling: een inzamelvoorziening voor huishoudelijk afval die door verschillende percelen wordt gebruikt voor het wekelijks ophalen van afval, omdat geen individuele containers in bruikleen zijn gegeven aan een van desbetreffende percelen.

  • gratis afvalstromen: glas, PMD, papier, KCA, asbest, textiel, luiers, frituurvet en oliën, wit- en bruingoed / elektronica, tempex, EPS, piepschuim (schoon), kadavers van huisdieren, vlakglas, metalen, banden zonder velg (tot 5 stuks), gasflessen, TL-buizen, spaarlampen en compost.

  • college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Helmond.

HOOFDSTUK II AFVALSTOFFENHEFFING

Artikel 3. Aard van de belasting en belastbaar feit

  • 1.

    Onder de naam "afvalstoffenheffing" wordt een directe belasting geheven als bedoeld in artikel 15.33 van de Wet milieubeheer.

  • 2.

    De afvalstoffenheffing bedoeld in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel wordt naar afzonderlijke grondslagen geheven ter zake van het gebruik van een perceel ten aanzien waarvan krachtens de artikelen 10.21 en 10.22 van de Wet milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt.

Artikel 4. Belastingplicht

De belasting wordt geheven van degene die in de gemeente naar de omstandigheden beoordeeld al dan niet krachtens eigendom, bezit, beperkt recht of persoonlijk recht gebruik maakt van een perceel ten aanzien waarvan ingevolge de artikelen 10.21 en 10.22 van de Wet milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt.

Artikel 5. Maatstaf van heffing en belastingtarief

De afvalstoffenheffing wordt geheven aan de hand van en naar de maatstaven en de tarieven opgenomen in hoofdstuk 1 en 2 van de bij deze verordening behorende tarieventabel. Deze tarieventabel moet hier als volledig ingelast worden beschouwd.

Artikel 5a Vrijstelling

Medische indicatie.

Een belastingplichtige die middels een medische verklaring kan aantonen dat ten gevolge van een ziekte of een lichamelijk ongemak, van een of meerdere personen van het huishouden op zijn of haar perceel, permanent beduidend meer restafval wordt geproduceerd dan op een perceel waar geen sprake is van deze ziekte of dat lichamelijk ongemak, wordt op schriftelijk verzoek vrijstelling verleend van een gedeelte van de belasting als bedoeld in artikel 1, onder a.

Het maximale bedrag van de vrijstelling is gelijk aan het tarief voor 20 maal een lediging van een 140 liter container per persoon met medische indicatie binnen het huishouden. Als gebruik wordt gemaakt van een ander inzamelmiddel zal dat volume naar rato worden omgerekend. Het Vast bedrag, als bedoeld onder 1.1 tot en met 1.4 van de Tarieventabel Afvalstoffenheffing, al naar gelang van toepassing, blijft verschuldigd.

Artikel 6. Belastingjaar

Met betrekking tot de belasting die per jaar wordt geheven is het belastingjaar gelijk aan het kalenderjaar.

Artikel 7. Wijze van heffing

  • 1.

    De belasting bedoeld in de Tarieventabel Afvalstoffenheffing wordt geheven bij wege van aanslag met dien verstande dat per belastbaar feit een afzonderlijke aanslag kan worden opgelegd.

  • 2.

    De belasting bedoeld in de Tarieventabel Milieustraat, wordt geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 8. Kwijtschelding

Bij de invordering van de afvalstoffenheffing wordt uitsluitend kwijtschelding verleend voor een bedrag, gelijk aan de belasting als vermeld in de Tarieventabel Afvalstoffenheffing onder 1.1 Vast bedrag vermeerderd met een bedrag gelijk aan maximaal 4 ledigingen van een 140 liter container als bedoeld onder 1.5 van de tarieventabel Afvalstoffenheffing. Als gebruik wordt gemaakt van een ander inzamelmiddel zal dat volume naar rato worden omgerekend.

Artikel 9. Ontstaan van de belastingschuld

  • 1.

    De belasting bedoeld in de Tarieventabel Afvalstoffenheffing onder 1.1 tot en met 1.4, is verschuldigd bij het begin van het belastingjaar, zo dit later is, bij de aanvang van de belastingplicht.

  • 2.

    Indien de belastingplicht in de loop van het belastingjaar aanvangt, is de belasting verschuldigd voor zoveel twaalfde gedeelten van de voor dat belastingjaar verschuldigde belasting als er in dat belastingjaar, na de aanvang van de belastingplicht, nog kalendermaanden overblijven.

  • 3.

    Indien de belastingplicht in de loop van het belastingjaar eindigt, bestaat aanspraak op ontheffing voor zoveel twaalfde gedeelten van de voor dat belastingjaar verschuldigde belasting als er in dat belastingjaar, na het einde van de belastingplicht, nog volle kalendermaanden overblijven.

  • 4.

    Het tweede en derde lid zijn niet van toepassing indien de belastingplichtige binnen de gemeente verhuist en aldaar een ander perceel in gebruik neemt.

  • 5.

    De belasting bedoeld in de Tarieventabel Afvalstoffenheffing onder 1.5 tot en met 1.10 alsmede in de Tarieventabel Milieustraat, is verschuldigd bij de aanvang van de dienstverlening.

Artikel 10. Termijnen van betaling

  • 1.

    In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moet de op grond van hoofdstuk 1, onderdeel 1.1 tot en met 1.7 van de bij deze verordening behorende tarieventabel bedoelde belasting worden betaald in één termijn, welke vervalt op de laatste dag van de tweede maand volgend op de maand die in de dagtekening van de kennisgeving is vermeld.

  • 2.

    In afwijking van het eerste lid geldt, ingeval voldaan wordt aan de voorwaarden, gesteld in de geldende “Beleidsregels automatische incasso belastingen Helmond”, en zolang de verschuldigde bedragen door middel van automatische betalingsincasso kunnen worden afgeschreven, dat de aanslagen moeten worden betaald in acht gelijke termijnen. De eerste vervalt op de laatste dag van de maand volgend op de maand die in de dagtekening van het aanslagbiljet is vermeld en elk van de volgende termijnen telkens een maand later.

  • 3.

    De belasting bedoeld in hoofdstuk 1, onderdeel 1.8 tot en met 1.10 van de bij deze verordening behorende tarieventabel moeten worden voldaan in één termijn, welke vervalt op de laatste dag van de maand volgend op de maand die in de dagtekening van het aanslagbiljet is vermeld.

  • 4.

    In afwijking van het derde lid geldt, ingeval voldaan wordt aan de voorwaarden, gesteld in de geldende “Beleidsregels automatische incasso belastingen Helmond”, voor de in hoofdstuk 1, onderdeel 1.8 tot en met 1.10 van de bij deze verordening behorende tarieventabel bedoelde belasting en zolang de verschuldigde bedragen door middel van automatische betalingsincasso kunnen worden afgeschreven, dat de aanslagen moeten worden betaald in één termijn, welke vervalt op de laatste dag van de maand volgend op de maand die in de dagtekening van het aanslagbiljet is vermeld.

  • 5.

    De belasting moet worden betaald ingeval de kennisgeving bedoeld in artikel 7, tweede lid:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van het uitreiken van de kennisgeving, dan wel ingeval van toezending daarvan, binnen 1 maand na dagtekening van de kennisgeving.

  • 6.

    De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in de voorgaande leden gestelde termijnen.

HOOFDSTUK III REINIGINGSRECHTEN

Artikel 11. Belastbaar feit

Onder de naam ‘reinigingsrechten’ worden rechten geheven zowel voor het genot van door het gemeentebestuur verstrekte diensten als voor het gebruik van voor de openbare dienst bestemde gemeentebezittingen, werken of inrichtingen die bij de gemeente in beheer of in onderhoud zijn.

Artikel 12. Belastingplicht

De rechten worden geheven van degene op wiens aanvraag dan wel ten behoeve van wie de dienst wordt verricht of van degene die van de bezittingen, werken of inrichtingen gebruik maakt.

Artikel 13. Maatstaf van heffing en belastingtarief

Het reinigingsrecht wordt geheven aan de hand van en naar de maatstaven en de tarieven opgenomen in hoofdstuk 3 van de bij deze verordening behorende tarieventabel. Deze tarieventabel moet hier als volledig ingelast worden beschouwd.

Artikel 14. Belastingjaar

Met betrekking tot de rechten die per jaar worden geheven is het belastingjaar gelijk aan het kalenderjaar.

Artikel 15. Wijze van heffing

De rechten bedoeld in hoofdstuk 3 van de bij deze verordening behorende Tarieventabel Reinigingsrecht, worden geheven bij wege van aanslag met dien verstande dat per belastbaar feit een afzonderlijke aanslag kan worden opgelegd.

Artikel 16. Ontstaan van de belastingschuld

  • 1.

    De rechten bedoeld in hoofdstuk 3, onderdeel 3.1 tot en met 3.4 van de bij deze verordening behorende Tarieventabel Reinigingsrecht zijn verschuldigd bij het begin van het belastingjaar, zo dit later is, bij de aanvang van de belastingplicht.

  • 2.

    Indien de belastingplicht in de loop van het belastingjaar aanvangt, is de belasting verschuldigd voor zoveel twaalfde gedeelten van de voor dat belastingjaar verschuldigde rechten als er in dat belastingjaar, na de aanvang van de belastingplicht, nog kalendermaanden overblijven.

  • 3.

    Indien de belastingplicht in de loop van het belastingjaar eindigt, bestaat aanspraak op ontheffing voor zoveel twaalfde gedeelten van de voor dat belastingjaar verschuldigde rechten als er in dat belastingjaar, na het einde van de belastingplicht, nog volle kalendermaanden overblijven.

  • 4.

    Het tweede en derde lid zijn niet van toepassing indien de belastingplichtige binnen de gemeente verhuist en aldaar een ander perceel in gebruik neemt.

  • 5.

    De rechten bedoeld in hoofdstuk 3, onderdeel 3.5 tot en met 3.10 van de bij deze verordening behorende Tarieventabel Reinigingsrecht zijn verschuldigd bij aanvang van de dienstverlening.

Artikel 17. Termijnen van betaling

  • 1.

    De rechten bedoeld in hoofdstuk 3, onderdeel 3.1 tot en met 3.7 van de bij deze verordening behorende Tarieventabel Reinigingsrecht moeten worden betaald in één termijn, welke vervalt op de laatste dag van de tweede maand volgend op de maand die in de dagtekening van de kennisgeving is vermeld.

  • 2.

    In afwijking van het eerste lid geldt, ingeval voldaan wordt aan de voorwaarden, gesteld in de geldende “Beleidsregels automatische incasso belastingen Helmond”, en zolang de verschuldigde bedragen door middel van automatische betalingsincasso kunnen worden afgeschreven, dat de aanslagen moeten worden betaald in acht gelijke termijnen. De eerste vervalt op de laatste dag van de maand volgend op de maand die in de dagtekening van het aanslagbiljet is vermeld en elk van de volgende termijnen telkens een maand later.

  • 3.

    De rechten bedoeld in hoofdstuk 3, onderdeel 3.8 tot en met 3.10 van de bij deze verordening behorende Tarieventabel Reinigingsrecht moeten worden voldaan in één termijn, welke vervalt op de laatste dag van de maand volgend op de maand die in de dagtekening van het aanslagbiljet is vermeld.

  • 4.

    De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in de voorgaande leden gestelde termijnen.

HOOFDSTUK IV AANVULLENDE BEPALINGEN

Artikel 18. Intrekkingsbepaling en overgangsrecht

De "Verordening reinigingsheffingen Helmond 2021", vastgesteld bij raadsbesluit van 10 november 2020, wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 19, tweede lid genoemde datum van ingang van heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

Artikel 19. Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2022.

  • 2.

    De datum van ingang van heffing is 1 januari 2022.

Aldus besloten in zijn openbare vergadering van 9 november 2021.

De raad voornoemd,

de voorzitter de griffier

Bijlage 1: Tarieventabel Afvalstoffenheffing

 

1

Tarieven afvalstoffenheffing

1.1

Vast bedrag (incl. 6 ledigingen 140 lt) per perceel per jaar *

€ 223,56

1.2

Vast bedrag (incl. 6 ledigingen 240 lt) per perceel per jaar *

€ 246,00

1.3

Vast bedrag voor percelen, die gebruik maken van gezamenlijk

afvalinzameling, per perceel per jaar

€ 244,36

1.4

Vast bedrag voor percelen, die in afwijking van 1.3, gebruik maken van

ondergrondse containers met pasjessysteem (incl.14 vuilniszakken = 840 lt),

per perceel per jaar *

€ 223,56

1.5

Bedrag per lediging 140 liter Restafvalcontainer

€ 5,20

1.6

Bedrag per lediging 240 liter Restafvalcontainer

€ 8,94

1.7

Bedrag per aangeboden vuilniszak bij ondergrondse

containers met pasjessysteem (1.4)

€ 2,22

1.8

De belasting bedraagt voor een aanvraag tot extra lediging van een

container, per keer per adres

€ 30,00

* de eerste 6 ledigingen, resp. 14 vuilniszakken (840 liter) betreffen een minimum, hierop wordt geen restitutie verleend, behoudens door beëindiging belastingplicht naar tijdsgelang (conform artikel 9 lid 3).

 

Mutaties

1.9

De belasting bedraagt voor een aanvraag tot omwisselen van een container

of het plaatsen van een extra container, ingeval het geen verhuizing, omruiling

ivm toekenning medische indicatie of omruiling van een kapotte container

betreft, per keer per adres

€ 30,00

1.10

De belasting bedraagt voor het omruilen van een kapotte container bij schade

door gebruik in strijd met artikel 1.3, elfde lid, van de Nadere regels

Afvalstoffenverordening Helmond 2015

€ 30,00

 

Tarieventabel Milieustraat

  • 2.

    Tarieven Milieustraat

    Omschrijving afvalstroom

    Hoeveelheid

    Tarief bezoek 1-4

    Tarief bezoek 5-8

    Tarief bezoek 9-12

    Tarief bezoek 13-16

    Tarief bezoek > 16

    Gratis afvalstromen

    0 - 2 m3

    € -

    € -

    € -

    € -

    € -

    Grof huisvuil, autobanden met velg, grond, blad/gras, snoeihout, max 2 vuilniszakken

    0 - 2 m3

    € 8,00

    € 16,00

    € 32,00

    € 64,00

    weigering

    Bouw- en Sloopafval, puin, gips

    0 - 1 m3

    € 8,00

    € 16,00

    € 32,00

    € 64,00

    weigering

    Bouw- en Sloopafval, puin, gips

    1 - 2 m3

    € 16,00

    € 32,00

    € 64,00

    € 128,00

    weigering

    Vuilniszakken

    Maximaal 2 huisvuilzakken per bezoek, inbegrepen bij tarief Grof huisvuil

    Matras breed < 140 cm

    per stuk

    € 5,00

    € 5,00

    € 5,00

    € 5,00

    weigering

    Matras breed > 140 cm

    per stuk

    € 10,00

    € 10,00

    € 10,00

    € 10,00

    weigering

     

Ophalen grof vuil

2.2

Voor het op aanvraag laten ophalen bij het perceel van grof huishoudelijk afval

van een hoeveelheid van maximaal 2 m³ en een maximale laadtijd van 20 minuten

per perceel

€ 60,00

2.3

Indien de hoeveelheid grof huishoudelijk afval uitgaat boven 2 m³, dan wel de laadtijd

van 20 minuten wordt overschreden, wordt het onder 2.2 genoemde bedrag verhoogd

met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag

aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting. Een aanvraag wordt

pas in behandeling genomen als met de begroting wordt ingestemd. Als voorafgaand

aan de inzameling blijkt dat de begroting op onjuiste veronderstellingen is gebaseerd,

wordt een nieuwe begroting afgegeven.

De inzameling wordt pas gestart als met de begroting wordt ingestemd.

 

Tarieventabel Reinigingsrecht **

3

Tarieven reinigingsrecht

3.1

Vast bedrag (incl. 6 ledigingen 140 lt) per perceel per jaar *

€ 223,56

3.2

Vast bedrag (incl. 6 ledigingen 240 lt) per perceel per jaar *

€ 246,00

3.3

Vast bedrag voor percelen, die gebruik maken van gezamenlijk

afvalinzameling, per perceel per jaar

€ 244,36

3.4

Vast bedrag voor percelen, die in afwijking van 3.3, gebruik maken van

ondergrondse containers met pasjessysteem (incl. 14 vuilniszakken = 840 lt),

per perceel per jaar *

€ 223,56

3.5

Bedrag per lediging 140 liter Restafvalcontainer

€ 5,20

3.6

Bedrag per lediging 240 liter Restafvalcontainer

€ 8,94

3.7

Bedrag per aangeboden vuilniszak bij ondergrondse

containers met pasjessysteem (3.4)

€ 2,22

3.8

De belasting bedraagt voor een aanvraag tot extra lediging van een

container, per keer per adres

€ 30,00

 

 

 

* de eerste 6 ledigingen, resp. 14 vuilniszakken (840 liter) betreffen een minimum, hierop wordt geen restitutie verleend, behoudens door beëindiging belastingplicht naar tijdsgelang (conform artikel 16 lid 3).

 

 

 

 

Mutaties

 

3.9

De belasting bedraagt voor een aanvraag tot omwisselen van een container

 

 

of het plaatsen van een extra container, ingeval het geen verhuizing of omruiling

 

 

van een kapotte container betreft, per keer per adres

€ 30,00

3.10

De belasting bedraagt voor het omruilen van een kapotte container bij schade

 

 

door gebruik in strijd met artikel 1.3, elfde lid, van de Nadere regels

 

 

Afvalstoffenverordening Helmond 2015

€ 30,00

** De rechten bedoeld in dit hoofdstuk zijn vermeld exclusief de verschuldigde omzetbelasting.

 

Besloten in de openbare vergadering van 9 november 2021.