Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Nederweert

Reglement burgerlijke stand 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieNederweert
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingReglement burgerlijke stand 2022
CiteertitelReglement burgerlijke stand 2022
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt het Reglement burgerlijke stand 2011.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 16 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek
  2. artikel 1 van het Besluit burgerlijke stand 1994
  3. artikel 2 van het Besluit burgerlijke stand 1994
  4. artikel 3 van het Besluit burgerlijke stand 1994
  5. artikel 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994
  6. artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2022nieuwe regeling

16-11-2021

gmb-2021-424716

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement burgerlijke stand 2022

Burgemeester en wethouders van Nederweert:

 

gelet op de artikelen 16, Boek 1 van het Burgerlijke Wetboek, de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994, artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand en het besluit van de gemeenteraad van 14 december 2010;

 

BESLUITEN:

 

vast te stellen het navolgende Reglement houdende bepalingen ten aanzien van ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand, de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand en de locaties waar de werkzaamheden van de burgerlijke stand worden verricht alsmede de bijbehorende toelichting.

Artikel 1 Begripsbepaling

Het reglement verstaat onder:

 

  • a.

    De wet: Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en latere wijzigingen;

  • b.

    Het besluit: Besluit burgerlijke stand 1994 en latere wijzigingen;

  • c.

    Ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente als zodanig aangewezen door of namens burgemeester en wethouders;

  • d.

    Buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een persoon als zodanig aangewezen door of namens burgemeester en wethouders gelet op artikel 1:16 van het Burgerlijke Wetboek;

  • e.

    Gemeentehuis: de locaties Raadhuisplein 1 Nederweert en Milderspaât 1 Nederweert-Eind (Limburgs Openluchtmuseum Eynderhoof) Daarnaast zijn bij raadsbesluit van 14 december 2010 alle locaties binnen het grondgebied van de gemeente aangewezen als “huis der gemeente” (vrije locaties).

Artikel 2 Aanwijzing (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand zijn aangewezen ambtenaren in dienst van de gemeente Nederweert of van een andere gemeente. Aanwijzing vindt plaats voor een in het aanwijzingsbesluit te bepalen periode. Deze periode mag maximaal het tijdvak betreffen waarin de ambtenaar in dienst zal zijn van de gemeente.

  • 2.

    De reguliere buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een in het aanwijzingsbesluit te bepalen periode aangewezen.

  • 3.

    Externe buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand kunnen op verzoek van een bruidspaar of te registreren partners worden aangewezen voor één dag. De rechtspositie voor de reguliere buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Nederweert is niet van toepassing op externe buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand bedoeld in dit lid en er volgt geen vergoeding van kosten.

Artikel 3 Locatie

  • 1.

    De ambtenaren van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand verrichten hun wettelijke taken in het gemeentehuis. Indien die worden verricht op een “vrije locatie” geldt als toetsingscriterium “de openbare orde” en “goede smaak”

  • 2.

    Onverminderd het bepaalde in lid 1 kunnen de ambtenaar en buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand, voor zover daartoe gewichtige redenen bestaan, de wettelijke taken buiten het gemeentehuis verrichten.

Artikel 4 Leiding bureau burgerlijke stand

Adviseur Burgerzaken treedt op als hoofd van de burgerlijke stand en is belast met de leiding van het bureau burgerlijke stand.

Artikel 5 Kosteloze huwelijksvoltrekking/geregistreerd partnerschap

  • 1.

    Kosteloze huwelijke, geregistreerde partnerschappen en omzettingen kunnen worden voltrokken op maandag om 9.00 uur en 10.00 uur in het gemeentehuis locatie Raadhuisplein 1 in Nederweert. Uitgezonderd zijn de dagen waarop het bureau van de burgerlijke stand is gesloten overeenkomstig het bepaalde in artikel 6.

  • 2.

    Om voor een kosteloos huwelijk of partnerschap in aanmerking te komen, dient ten minste één van de partners ingeschreven te staan in de Gemeentelijke Basisregistratie personen (BRP) van de gemeente Nederweert.

  • 3.

    Kosteloze huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties worden voltrokken door een (buitengewoon)ambtenaar van de burgerlijke stand.

  • 4.

    Het omzetten van een partnerschap in een huwelijk als administratieve handeling zonder ceremonie kan aan de balie van het gemeentehuis tijdens de reguliere openstelling genoemd in artikel 6 lid 2 plaatsvinden.

Artikel 6 Openstelling

  • 1.

    Het bureau van de burgerlijke stand is voor het publiek geopend:

    Voor huwelijksvoltrekkingen, partnerschapsregistraties en omzettingen:

    • a.

      Locatie gemeentehuis Raadhuisplein 1, Nederweert en Milderspaât 1, Nederweert-Eind van maandag tot en met vrijdag van 9.00 uur tot 18.00 uur: op zaterdag van 11.00 uur tot 15.00 uur;

    • b.

      Locatie Eynderhoof, Milderspaât 1, Nederweert-Eind in overleg en overeenstemming met de locatiehouder : van maandag tot en met vrijdag van 9.00 uur tot 18.00 uur: op zaterdag van 11.00 uur tot 15.00 uur;

    • c.

      Overige (vrije)locaties in overleg en overeenstemming met de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand.

  • 2.

    Voor overige burgerlijke stand werkzaamheden (enkel op afspraak ) maandag tot en met vrijdag 9.00 uur – 12.30 uur en donderdag 16.30 – 19.00 uur.

  • 3.

    Het bureau is gesloten voor de in lid 1 onder a en b vermelde locaties en de in lid 2 vermelde overige werkzaamheden indien de vastgestelde openstelling samenvalt met een algemeen erkende of daarmee gelijk te stellen feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene termijnenwet of overige door burgemeester en wethouders aan te wijzen dagen waarop het bureau niet of slechts gedeeltelijk is geopend.

    Uitzondering hierop is dat de locatie gemeentehuis Raadhuisplein 1 Nederweert genoemd onder lid 1 onder a is wel geopend voor huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties op: Goede vrijdag, de vrijdag na Hemelvaartsdag en Bevrijdingsdag niet zijnde een zondag.

  • 4.

    Het bureau van de burgerlijke stand kan op dagen dat het bureau gesloten is voor het publiek, beperkt geopend zijn op door de burgemeester en wethouders, na voorafgaande bekendmaking, te bepalen uren.

  • 5.

    Het bureau van de burgerlijke stand zal voor werkzaamheden vermeld in lid 2 op verzoek van een belanghebbende, gedaan aan het College van burgemeester en wethouders, worden geopend op dagen dat het bureau gesloten is, indien wordt aangetoond dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling.

  • 6.

    In bijzonder gevallen kan het College van burgemeester en wethouders besluiten tot afwijking van de in het eerste lid genoemde openingstijden.

Artikel 7 wijzigen/annuleren huwelijk/geregistreerd partnerschap

Voor het annuleren/wijzigen van een vastgelegde en bevestigde datum/tijdstip voor een huwelijk/geregistreerd partnerschap of omzetting ervan kunnen conform de legesverordening administratiekosten in rekening worden gebracht.

Artikel 8 Slotbepalingen

  • 1.

    Dit reglement wordt aangehaald als: “Reglement burgerlijke stand 2022”

  • 2.

    Het treedt in werking op 1 januari 2022

  • 3.

    Het “Reglement burgerlijke stand 2011” wordt ingetrokken met ingang van de in het tweede lid genoemde datum van inwerkingtreding.

Aldus vastgesteld in de vergadering van 16 november 2021

Burgemeester en Wethouders van Nederweert,

De secretaris,

Drs. J.C.T. (Johan) Bakens

De burgemeester,

B.M.T.J. (Birgit) Op de Laak

Toelichting op het Reglement burgerlijke stand 2022

Algemeen:

Het Reglement burgerlijke stand 2022 bepaalt de aanwijzing van buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand, de aanwijzingsperiode van (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand, de leiding van de dienst en de openstelling van het bureau burgerlijke stand.

 

De wettelijke basis voor het opstellen van dit reglement is gelegen in artikel 16c, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en artikel 2 van het Besluit burgerlijke stand 1994

 

Conform artikel 16c, Boek 1 van het Burgerlijke Wetboek bepaalt het college van burgemeester en wethouders, voor zover nodig, de openingstijden van het bureau van de burgerlijke stand.

 

Artikel 2 Besluit burgerlijke stand bepaalt dat het College van burgemeester ven wethouders, voor zover nodig, de ambtenaar aanwijst die belast is met de leiding van de dienst.

 

Artikel 1 Begripsbepaling

In dit artikel worden de basisbegrippen uit het “Reglement burgerlijke stand 2022” opgesomd en beschreven.

 

Artikel 2 Aanwijzing (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand

In dit artikel wordt het onderscheid beschreven tussen de ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand. Daarnaast is in dit artikel vastgelegd voor welke periode een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand kan worden aangewezen. (artikel 16, Boek 1, Burgerlijke Wetboek)

 

Voor de ambtenaar van de burgerlijke stand geldende volgende bepalingen:

 

  • 1.

    De ambtenaar moet in dienst zijn van de gemeente of van een andere gemeente;

     

    De ambtenaar burgerlijke stand wordt aangewezen voor een bepaalde periode. Deze periode mag maximaal de periode zijn dat de betreffende ambtenaar in dienst is van de gemeente of van een andere gemeente. Tevens bestaat de mogelijkheid om een andere maximale aanwijzingsperiode op te nemen, zoals de tijd dat de ambtenaar in dienst is bij een bepaalde afdeling of een tijdsperiode. De periodes kunnen per individueel geval in het aanwijzingsbesluit worden bepaald of collectief in dit lid.

Voor een aanwijzing tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand gelden de volgende bepalingen:

 

  • 1.

    De buitengewoon ambtenaar kan in dienst zijn van de gemeente of van een andere gemeente;

  • 2.

    De buitengewoon ambtenaar kan een persoon zijn niet in dienst van de gemeente of van een andere gemeente;

  • 3.

    De buitengewoon ambtenaar, die aangewezen wordt voor één dag (=onbezoldigd), dient in een andere gemeente al een actuele aanwijzing te hebben en beëdigd te zijn. De aan te wijzen Babs voor één dag dient dit tijdig aan te vragen. Deze eis ligt er om de kwaliteit van de huwelijksvoltrekkingen naar de bruidsparen toe te garanderen.

    Bij het verzoek Aanwijzing Babs voor één dag moet worden bijgevoegd:

    • -

      een actuele verklaring of besluit van de werkgemeente dat betrokkenen regelmatig huwelijken/partnerschappen sluit;

    • -

      een kopie van een geldig legitimatiebewijs

    • -

      een kopie van de beëdiging .

De buitengewoon ambtenaar kan uitsluitend worden belast met de taken omschreven in de artikelen 63, 64, 65, 67, 80a derde lid en 80g van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek.

 

De ambtenaar van de burgerlijke stand is belast met het opnemen in onder hem berustende registers van de burgerlijke stand van akten en daaraan toe te voegen latere vermeldingen, alsmede al datgene wat de instandhouding van de registers en de zorg voor de toegankelijkheid van de daarin neergelegde gegevens betreft (artikel 16d, eerste lid, Boek 1 BW)

 

Artikel 3 Locatie

In artikel 3 wordt bepaald waar de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand zijn werkzaamheden moet verrichten.

 

De gemeenteraad heeft bij besluit van 14 december 2010 alle locaties binnen het grondgebied van de gemeente Nederweert aangewezen als huis der gemeente (vrije locatie)

 

Eisen vrije locaties:

  • -

    Toetsingscriteria “de openbare orde” en “goede smaak”. In overleg met de Babs wordt namens het bevoegd bestuursorgaan (B&W) beoordeeld of de beoogde locatie hier in alle redelijkheid aan voldoet.

  • -

    Dag en tijdstip in overleg met (B)abs (24 uurs mogelijkheid)

Overige aandachtspunten partners:

Individuele verantwoordelijkheid en zorgplicht van de a.s. partners: Tijdig beoordelingsverzoek indienen, locatie-inrichting (en de kosten daarvan) toestemming eigenaar locatie, uitwijkmogelijkheid bij slecht weer, voorzieningen (voor zover nodig: toilet, omkleedruimte Babs) veiligheidsaspecten (vergunningsplicht) risico’s en aansprakelijkheid raken die in

 

Onderdelen hiervan kunnen bij de toetsing en/of het nader overleg met de (B)abs (zo nodig ter plekke) worden bezien of afgesproken. De (B)abs geeft aan wat er geregeld moet zijn voor het voltrekken van de ceremonie.

 

Beoordeling van een aangedragen locatie vindt plaats aan de hand van enkele gegevens die de a.s. partners moeten verstrekken en vormvrij kunnen indienen.

 

Artikel 4 Leiding bureau burgerlijke stand

In dit artikel wordt bepaald wie belast is met de leiding van het bureau burgerlijke stand (artikel 2 Besluit burgerlijke stand 1994)

 

Artikel 5 Kosteloze huwelijksvoltrekking/geregistreerd partnerschap

De gemeente is wettelijk verplicht om tenminste tweemaal per week gelegenheid te geven tot kosteloze huwelijksvoltrekking, partnerschapsregistratie of omzetting.

 

Kosteloze voltrekkingen/registraties worden door de ABS en uitsluitend in de trouwzaal of een spreekkamer van het gemeentehuis, locatie Raadhuisplein 1 Nederweert, verricht. Uitgezonderd zijn de dagen dat het bureau gesloten overeenkomstig artikel 6 (openstelling). Het karakter van deze kosteloze voltrekking is kort en sober.

 

Artikel 6 Openstelling

In dit artikel wordt bepaald wanneer het bureau van de burgerlijke stand is geopend (artikel 16c van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek)

 

In dit artikel moeten zowel de reguliere dagelijkse openingstijden worden bepaald als de openingstijden voor de zaterdag, de zondag, de algemeen erkende feestdagen en de overige daarvoor door het College van burgemeester en wethouders aan te wijzen dagen waarop de gemeentelijke diensten niet of slechts gedeeltelijk zijn geopend. Daarbij kan er voor worden gekozen om het bureau op vaste dagdelen open te stellen. Daarnaast bestaat de mogelijkheid om het bureau van de burgerlijke stand op afspraak te laten bezoeken.

 

Artikel 7 wijzigen/annuleren huwelijk/geregistreerd partnerschap

In dit artikel wordt bepaald dat voor een vastgelegd huwelijk/geregistreerd partnerschap dat wordt geannuleerd of gewijzigd cnf. de legesverordening administratiekosten in rekening kunnen worden gebracht.

 

Artikel 8 Slotbepalingen

In dit artikel wordt bepaald onder welke naam het Reglement moet worden aangehaald, de inwerkingtreding van het Reglement, de intrekking van de huidige (oude) regeling.