Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Oldambt

Verordening rekenkamercommissie gemeente Oldambt 2021

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieOldambt
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening rekenkamercommissie gemeente Oldambt 2021
CiteertitelVerordening rekenkamercommissie gemeente Oldambt 2021
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpbestuur

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

https://wetten.overheid.nl/BWBR0005416/2021-07-10

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

25-11-2021nieuw besluit

15-11-2021

gmb-2021-421313

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening rekenkamercommissie gemeente Oldambt 2021

 

De raad van de gemeente Oldambt;

 

gelezen het voorstel van de raadswerkgroep rekenkamercommissie van 12 oktober 2021, gelezen het amendement (A) van de SP dat is aangenomen in de raadsvergadering van 15 november 2021;

 

gelet op artikel 81oa van de Gemeentewet;

 

B e s l u i t:

 

Vast te stellen de

 

Verordening rekenkamercommissie gemeente Oldambt 2021

 

luidende als volgt:

 

Artikel 1. Instelling en Begripsbepalingen

  • 1.

    Er is een door de gemeenteraad ingestelde rekenkamercommissie op grond van artikel 81oa van de Gemeentewet.

  • 2.

    In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    de rekenkamercommissie: de rekenkamerfunctie die is ingesteld op basis van deze verordening;

  • b.

    doelmatigheid: het streven om met een zo beperkt mogelijke inzet van beschikbare middelen het gewenste resultaat te bereiken;

  • c.

    doeltreffendheid: de mate waarin een organisatie er in slaagt met de geleverde prestaties de gestelde doelen of de gewenste maatschappelijke effecten te bereiken;

  • d.

    rechtmatigheid: de lasten, baten en balansmutaties die in overeenstemming zijn met de begroting en de van toepassing zijnde wettelijke regelgeving, waaronder de gemeentelijke verordeningen.

Artikel 2. Taak van de commissie

De rekenkamercommissie voert onderzoek uit naar de (maatschappelijke) effecten en naar de doelmatigheid, doeltreffendheid en rechtmatigheid van het gemeentelijk beleid.

Artikel 3. Samenstelling van de commissie

  • 1.

    De rekenkamercommissie bestaat uit 3 externe leden, onder wie de voorzitter die in functie door de raad wordt benoemd.

  • 2.

    De leden worden door de raad voor de duur van 2 jaar benoemd, mits zij in de twee jaar voorafgaand aan de benoeming geen deel hebben uitgemaakt van de raad dan wel het college van de gemeente Oldambt. De gemeenteraad kan bij een individuele benoeming gemotiveerd van deze periode afwijken.

  • 3.

    De leden kunnen eenmaal voor een periode van twee jaar worden herbenoemd.

  • 4.

    Alvorens tot benoeming over te gaan wordt van iedere kandidaat overlegd:

  • a.

    de mededeling dat deze de benoeming zal aanvaarden;

  • b.

    een overzicht van overige functies overlegd, dat ook openbaar zal worden gemaakt; en

  • c.

    een Verklaring omtrent het gedrag.

Artikel 4. Raadsklankbordgroep

  • 1.

    De raad wijst uit zijn midden een raadsklankbordgroep van vier raadsleden aan die namens de raad contacten onderhoudt met de rekenkamercommissie.

  • 2.

    Tot de taken van de raadsklankbordgroep behoren in ieder geval:

  • a.

    het tenminste 3 keer per jaar voeren van overleg met de rekenkamercommissie om daarbij input te leveren voor, reflectie te geven op en advies te geven aan de rekenkamer-commissie.

  • b.

    het, ingeval van vacatures, aanbevelen van kandidaten voor het lidmaatschap van de rekenkamercommissie.

  • 3.

    Tot de in lid 2 onder a van dit artikel genoemde input behoort het namens de raad aandragen van suggesties voor onderzoek door de rekenkamercommissie.

Artikel 5. Ambtelijk secretaris

  • 1.

    Er is een ambtelijk secretaris die belast is met de administratieve ondersteuning van de rekenkamercommissie.

  • 2.

    De secretaris wordt organisatorisch ondergebracht bij de griffie.

  • 3.

    De secretaris legt verantwoording over zijn werkzaamheden af aan de rekenkamercommissie.

Artikel 6. Eed

De leden van de rekenkamercommissie leggen de eed (verklaring en belofte) af conform artikel 81g van de Gemeentewet.

Artikel 7. Ontslag en non-activiteit

  • 1.

    De raad ontslaat de leden en stelt hen op non-actief.

  • 2.

    Het lidmaatschap van een lid van de rekenkamercommissie eindigt op één van de gronden genoemd in artikel 81c, lid 6 Gemeentewet.

  • 3.

    Het lidmaatschap van een lid van de rekenkamercommissie kan eindigen door ontslag:

  • a.

    op grond van een rapportage van de rekenkamercommissie, waaruit blijkt dat het lid door ziekte of gebreken de resterende zittingsduur niet kan vervullen;

  • b.

    wanneer het lid handelt in strijd met artikel 15 eerste en tweede lid van de Gemeentewet.

  • 4.

    Artikel 81d van de Gemeentewet is van overeenkomstige toepassing ten aanzien van het op non-actief stellen van leden van de rekenkamercommissie.

Artikel 8. Vervulling vacatures

  • 1.

    Indien zich een vacature binnen de rekenkamercommissie zal gaan voordoen, doet de rekenkamercommissie daarvan zo spoedig mogelijk mededeling aan de raad.

  • 2.

    De raad start zo spoedig mogelijk de procedure tot vervulling van de vacature, waarbij de raadsklankbordgroep fungeert als benoemingsadviescommissie voor de raad. De niet-aftredende leden van de rekenkamercommissie zijn daarvan adviserend lid.

Artikel 9. Budget

  • 1.

    De raad stelt het aan de rekenkamercommissie ter beschikking staande budget vast.

  • 2.

    De rekenkamercommissie verantwoordt de baten en lasten van het vorig begrotingsjaar in het jaarverslag aan de raad.

  • 3.

    Ten laste van het budget worden gebracht:

  • a.

    de vergoedingen aan de leden;

  • b.

    de kosten van het secretariaat;

  • c.

    de kosten van onderzoek;

  • d.

    eventuele overige uitgaven die de rekenkamercommissie nodig acht voor de uitoefening van haar taak.

  • 4.

    In geval de raad voornemens is het onderzoeksbudget voor een komend begrotingsjaar te korten, wordt daarover tijdig, maar tenminste 3 maanden voor aanvang van het betreffende begrotingsjaar overleg gevoerd met de rekenkamercommissie.

Artikel 10. Werkwijze

  • 1.

    De rekenkamercommissie stelt een reglement van orde voor haar werkzaamheden en vergaderingen vast. Het reglement wordt ter kennis gebracht van de raad.

  • 2.

    De rekenkamercommissie stelt een onderzoeksprotocol vast en brengt dit ter kennis van de raad en het college van burgemeester en wethouders.

  • 3.

    De rekenkamercommissie besteedt het onderzoek - met inachtneming van het beschikbare budget – uit aan externe bureaus.

  • 4.

    De rekenkamercommissie brengt van ieder onderzoek een eindrapportage met conclusies en aanbevelingen uit aan de raad.

  • 5.

    De rekenkamercommissie stelt voor haar activiteiten een jaarplan op en maakt tevens een jaarverslag. Deze worden met de raadsklankbordgroep besproken en aan de raad aangeboden.

  • 6.

    De rekenkamercommissie vergadert in beslotenheid. De rapporten zijn openbaar.

Artikel 11. Vergoeding voor de werkzaamheden van de leden van de rekenkamercommissie

  • 1.

    De voorzitter van de rekenkamercommissie ontvangt een vaste vergoeding voor zijn/haar werkzaamheden van € 190 per maand en een vergoeding voor reiskosten.

  • 2.

    De overige leden van de rekenkamercommissie ontvangen ieder voor hun werkzaamheden een vaste vergoeding van € 140 per maand en een vergoeding voor reiskosten.

  • 3.

    De in het eerste en tweede lid genoemde vergoedingen komen ten laste van het in artikel 9 bedoelde budget.

Artikel 12. Intrekking bestaande verordening

  • De “Verordening rekenkamercommissie gemeente Oldambt 2017”, vastgesteld bij raadsbeslut van 20 maart 2017, wordt ingaande 15 november 2021 ingetrokken.

Artikel 13. Citeertitel en inwerkingtreding

  • 1.

    Deze verordening kan worden aangehaald als “Verordening rekenkamercommissie gemeente Oldambt 2021”.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking op de eerste dag na die van bekendmaking.

 

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Oldambt d.d 15 november 2021.

De griffier, De voorzitter,

Jelte van der Meer Cora-Yfke Sikkema