Organisatie | Renkum |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Organisatiebesluit Gemeente Renkum |
Citeertitel | Organisatiebesluit Gemeente Renkum |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
artikel 160, eerste lid, van de Gemeentewet
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
22-11-2021 | 01-04-2019 | nieuwe regeling | 16-11-2021 |
Het college van burgemeester en wethouders van gemeente Renkum;
artikelen 103, lid 2 van de Gemeentewet;
artikel 160 van de Gemeentewet
artikel 24 van de Financiële verordening ex artikel 212 Gemeentewet;
gezien het voorstel van 8 november 2021;
besluit vast te stellen het volgende ‘Organisatiebesluit Gemeente Renkum’
Hoofdstuk 1. Gemeentelijke organisatie
Artikel 3. Leiding dagelijks beheer
Onder de verantwoordelijkheid van het College ligt het dagelijks beheer van de gemeentelijke organisatie, met uitzondering van de Griffie, bij de Algemeen Directeur. De Algemeen Directeur kan uit eigen beweging of na overleg met het College aanwijzingen geven aan de Managers om de kwaliteit en de samenhang van het gemeentelijk beleid te verzekeren.
Voor de uitoefening van één of meer van zijn bevoegdheden verleent het College mandaten en volmachten aan de Algemeen Directeur, de Managers en de Teamleiders. Indien in een verleend mandaat het verlenen van ondermandaten niet is uitgesloten, is de functionaris aan wie het desbetreffende mandaat is verleend, bevoegd tot het verlenen van ondermandaten.
Artikel 5. Ondersteunende werkzaamheden deelneming in rechtspersonen
Bij oprichting en deelneming in rechtspersonen, zoals bedoeld in artikel 160, lid 2 van de Gemeentewet, bepaalt de Algemeen Directeur in overleg met het College, welke organisatieonderdelen ten behoeve van de vertegenwoordigers van het gemeentebestuur hiervoor ondersteunende werkzaamheden verrichten.
Hoofdstuk 2. Financiële organisatie
Artikel 10. Adviseur Planning & Control
Onder de verantwoordelijkheid van de Manager Dienstverlening en Bedrijf zorgt de Adviseur Planning & Control voor:
Hoofdstuk 3. Overlegstructuren
De voorzitter van het Managementteam stelt de vergaderdata en de agenda voor het overleg vast bij aanvang van de vergadering. Ieder lid van het Managementteam kan agendapunten bij de voorzitter aanleveren en de voorzitter verzoeken in bijzondere omstandigheden een extra vergadering bijeen te roepen.
Artikel 15. Taken en verantwoordelijkheden van het Managementteam
Met inachtneming van de verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de Algemeen Directeur heeft het Managementteam de verantwoordelijkheid voor, en tot doel het bevorderen van het goed functioneren van de gemeentelijke organisatie door:
Hoofdstuk 4. Beleidsvoorbereiding, begroting, beleidsuitvoering en verantwoording
Artikel 17. Budgettoedeling en begrotingsuitvoering
De teamplannen worden voor aanvang van het betreffende begrotingsjaar vastgesteld door het Managementteam. Met de vaststelling van de teamplannen worden de budgetten en investeringskredieten toegewezen aan de Managers, die ten aanzien van deze budgetten en investeringskredieten invulling geven aan het producthouderschap.
Artikel 18. Budgetbevoegdheden en plichten
Het College kan bij specifieke verplichtingen aangegeven, dat deze pas kunnen worden aangegaan na uitdrukkelijke toestemming van het College. Verplichtingen genoemd in artikel 24 van de Financiële verordening gemeente Renkum 2021 en verplichtingen met politiek-bestuurlijke implicaties worden altijd van tevoren voorgelegd aan het College.
Artikel 19. Begrotingsdiscipline en begrotingswijzigingen
Door de Raad vastgestelde budgetten in de begroting mogen zonder voorafgaande toestemming van het College met ten hoogste vijf procent met een maximum van €25.000 worden overschreden, maar alleen als daar een compensatie binnen hetzelfde programma van de gemeentebegroting tegenover staat. Tegenvallers op specifieke inkomsten dienen in principe binnen hetzelfde programma van de gemeentebegroting te worden opgevangen.
Artikel 20. Verantwoording en décharge
Ieder organisatieonderdeel legt door middel van de Voorjaarsnota en Najaarsnota en de Jaarstukken verantwoording af over de uitvoering van het plan voor dat onderdeel, en de uitputting van de ter beschikking gestelde budgetten en investeringskredieten. De Managers leveren hiervoor tijdig de benodigde informatie aan bij de Adviseur Planning en Control.
Aldus besloten op 16 november 2021 te Oosterbeek.
Burgemeester en wethouders voornoemd,
de secretaris,
M. van de Geijn
de burgemeester,
A.M.J. Schaap