Organisatie | Utrecht |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel terrassen gemeente Utrecht |
Citeertitel | Beleidsregel terrassen gemeente Utrecht |
Vastgesteld door | burgemeester |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
14-12-2021 | 01-11-2022 | Tijdelijke exploitatievergunning in verband met COVID-19 | 10-12-2021 | ||
22-11-2021 | 14-12-2021 | Nieuwe beleidsregel vloeit voor uit Horecaverordening Gemeente Utrecht | 15-11-2021 |
De burgemeester van de gemeente Utrecht;
Gelet op de artikelen 1:3, vierde lid, 4:81, eerste lid, en 4:83 van de Algemene wet bestuursrecht en de artikelen 4, 5 en 13 van de Verordening horeca gemeente Utrecht;
- zij op grond van de artikelen 4, 5 en 13 van de Verordening horeca gemeente Utrecht bevoegd is tot het stellen van voorschriften aan een exploitatievergunning voor een terras;
- het gewenst is ter invulling van deze bevoegdheid een beleidsregel vast te stellen over algemene regels, regels voor de locatie en regels voor het gebruik van een terras.
Besluit vast te stellen de volgende Beleidsregel terrassen gemeente Utrecht.
In deze beleidsregel staan verschillende definities. Hieronder worden deze definities uitgelegd:
Artikel 2 Algemene regels die gelden voor een terras
Om voor een vergunning van de burgemeester in aanmerking te komen mag een terras op een openbare plaats geen beperking of belemmering opleveren voor:
Artikel 3 Openingstijden bij 25 graden of meer
Artikel 4 Eisen aan de locatie van een terras
Om voor een vergunning van de burgemeester in aanmerking te komen voldoet een terras op een openbare plaats aan de volgende locatieregels:
Artikel 5 Eisen aan de inrichting van een terras
Om voor een vergunning van de burgemeester in aanmerking te komen voldoet een terras op een openbare plaats aan de volgende inrichtingsregels:
Artikel 6 Regels voor het gebruik van een terras
De burgemeester verbindt aan de exploitatievergunning de volgende voorschriften:
De inwerkingtreding van de Beleidsregel terrassen heeft geen gevolgen voor terrassen die voldeden aan de regels van het Terrassenreglement gemeente Utrecht 2018.
Addendum bij de Beleidsregel terrassen gemeente Utrecht
Dit addendum is het kader voor het beoordelen van exploitatievergunningen voor tijdelijke terrassen ten behoeve van bestaande horecabedrijven tijdens de COVID-19 pandemie voor de periode 1 november 2021 tot en met 31 oktober 2022 als de 1,5 meter maatregel van kracht is.
Artikel 1 Algemene uitgangspunten
Als algemene uitgangspunten, los van de mogelijkheden van het afwijken van de Beleidsregel terrassen gemeente Utrecht, geldt dat;
Als door voortschrijdend inzicht en nieuwe ervaringen blijkt dat er nieuwe instructies over gebruik van ruimte gewenst zijn, bijvoorbeeld bij ongewenste drukte of juist bij voldoende ruimte voor opplussen, dan behoudt de gemeente Utrecht zich het recht voor deze instructies toe te passen in een aangepaste tijdelijke vergunning.
Ten aanzien van het afwijken van de locatie gelden de volgende kaders;
Voor de locatie geldt dat bij een aanvraag exact gelijk aan de vergunning die verleend is in 2021 voor een tijdelijk terras, deze in beginsel wederom verleend zal worden. Hierbij zal geen nieuwe toetsing plaatsvinden. Dit is slechts anders als er op voorhand duidelijke bezwaren zijn waarna een uitgebreidere toetsing zal plaatsvinden.
Voor terrassen in parken en groenstroken geldt dat moet worden aangetoond dat de flora en fauna hierdoor niet (onherstelbaar) in het geding komt én de ondernemer bij de aanvraag aangeeft op welke wijze hij schade aan het park of groenstrook zoveel mogelijk voorkomt en herstelt (denk aan gebruik van terras en routes voor bezoekers op verharde delen). Eventuele schade moet voor rekening en risico van de initiatiefnemers worden hersteld.
Voor woonlocaties geldt dat er voldoende draagvlak moet worden georganiseerd onder omwonenden. Voldoende draagvlak voor het initiatief kan blijken uit de wijze waarop contact is geweest met omwonenden, wat de uitkomsten zijn van deze contacten en welke beheersmaatregelen worden getroffen voor het behoud van leefbaarheid. Hierbij valt te denken aan specifieke afspraken en voorwaarden die zijn overeengekomen (denk aan sluitingstijden). De ondernemer zal duidelijk moeten maken op welke wijze hij hinder voor de directe omgeving zoveel mogelijk wil voorkomen. Dit alles moet de ondernemer schriftelijk vastleggen en insturen bij zijn aanvraag voor de exploitatievergunning voor het tijdelijke terras. Daarnaast kan voldoende draagvlak blijken door het ontbreken van klachten in voorgaande perioden. Pas na een afweging van de belangen volgt een beslissing op het al dan niet meewerken aan de vergunning.
Ten aanzien van het afwijken van het gebruik gelden de volgende kaders;
Op de tijdelijke eiland- en satellietterrassen wordt enkel duurzame terrasverwarming toegestaan, en bijvoorbeeld dus géén verwarming met aardgas of biogas. Er zijn verschillende alternatieven beschikbaar voor de traditionele terrasverwarmers zoals (fleece)dekens. Dit is slechts anders bij de tijdelijke terrassen grenzend aan vergunde terrassen langs de gevels van horeca. Hiervoor gelden de bestaande regels.
Gelet op artikel 5, lid 6, van de Beleidsregel terrassen gemeente Utrecht geldt voor zogenaamde satellietterrassen dat het is toegestaan om per terras een tijdelijk uitgiftepunt te gebruiken dat voldoet aan de geldende wet- en regelgeving op het gebied van milieu, gezondheid en veiligheid. Hieronder verstaan we ook foodtrucks, zeecontainers, e.d. Ook mogen hier sanitaire units worden geplaatst.
Vanaf 1 april 2022 dienen eiland- en satellietterrassen uiterlijk om 22:00 uur gesloten te zijn (en 23.00 uur opgeruimd) en in het weekend om 23:00 uur (en 24.00 uur opgeruimd), of zoveel eerder indien dit is overeengekomen met omwonenden (maatwerk) dan wel dit op basis van bestaande regelgeving al verplicht is en eventueel afhankelijk van nationale maatregelen i.v.m. Covid-19.