Organisatie | Uitvoeringsorganisatie Laborijn |
---|---|
Organisatietype | Regionaal samenwerkingsorgaan |
Officiële naam regeling | Reglement klachten- en geschillencommissie Laborijn |
Citeertitel | Reglement klachten- en geschillencommissie Laborijn |
Vastgesteld door | dagelijks bestuur |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt het Reglement klachten en geschillencommissie sociale werkvoorziening Laborijn.
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
23-11-2021 | nieuwe regeling | 12-11-2021 |
Dit reglement regelt de behandeling van klachten van werknemers als bedoeld in hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht, alsmede de behandeling van geschillen tussen Laborijn en werknemer die voortvloeien uit de arbeidsverhouding, als bedoeld in artikel 2.5 van de cao SW en artikel 2.3 van de cao Aan de slag.
Onder werknemer wordt in dit verband verstaan degene die een dienstbetrekking in het kader van de Wsw, Wiw of Beschut werk bij Laborijn heeft.
Verweerder is degene tegen wie de klacht is gericht of bij wie het geschil aanhangig is gemaakt.
Klachten die betrekking hebben op ongewenste omgangsvormen en klachten/bezwaren die betrekking hebben op functiewaardering behoren niet tot de competentie van deze commissie. Hiervoor gelden aparte procedures.
Artikel 2 Instelling en taak commissie
De klachten- en geschillencommissie Laborijn, hierna te noemen de commissie, is ingesteld door het Dagelijks Bestuur van Laborijn.
De commissie adviseert de algemeen directeur van Laborijn over schriftelijke klachten en geschillen, als bedoeld in artikel 1.
Artikel 6 Aanhangig maken klacht of geschil
Het indienen van een klacht of het aanhangig maken van een geschil geschiedt binnen zes weken nadat de gedraging heeft plaatsgevonden of het geschil is ontstaan, behoudens in gevallen waarin specifieke wettelijke bepalingen andere termijnen voorschrijven.
Artikel 9 Schriftelijke verslaglegging
Van elke zitting wordt een schriftelijk verslag gemaakt met vermelding van de aanwezigen en de hoedanigheid van de aanwezigheid.
Artikel 10 Schriftelijk en gemotiveerd advies
De commissie brengt, na partijen in de gelegenheid te hebben gesteld tot het geven van een toelichting, binnen vier weken na ontvangst van de klacht of het geschil schriftelijk advies uit aan de algemeen directeur van Laborijn. Deze termijn kan eenmaal met eenzelfde periode worden verlengd. Het uit te brengen advies berust op een kenbare en voldoende draagkrachtige motivering en wordt ondertekend door de voorzitter. Beide partijen ontvangen een afschrift van dit advies.
De algemeen directeur neemt binnen vier weken na ontvangst van het advies als bedoeld in artikel 10 een beslissing op de klacht of het aanhangig gemaakte geschil en stelt de betrokkenen hiervan in kennis. Indien de algemeen directeur afwijkt van het advies, wordt in het besluit die afwijking gemotiveerd vermeld.
Een ieder die betrokken is bij de werkzaamheden van de commissie en daarbij de beschikking krijgt over gegevens, waarvan hij het vertrouwelijk karakter kent of redelijkerwijs moet kunnen vermoeden en voor wie niet reeds uit andere hoofde terzake van deze gegevens een geheimhoudingsplicht geldt, is verplicht tot geheimhouding daarvan, behoudens indien en voorzover enig wettelijk voorschrift hem of haar tot bekendmaking verplicht.
Artikel 13 Wijzigingen / aanvullingen reglement
De commissie is bevoegd tot het doen van voorstellen aan de algemeen directeur tot wijziging of aanvulling van dit reglement. Wijzigingen of aanvullingen van dit reglement worden vastgesteld door het Dagelijks Bestuur, na instemming te hebben verkregen van de Ondernemingsraad.
Artikel 14 Uitleg bij twijfel / onvoorziene gevallen
Bij twijfel omtrent de uitleg van dit reglement en in gevallen waarin dit reglement niet voorziet, beslist het Dagelijks Bestuur in overleg met de Ondernemingsraad, rekening houdend met de wettelijke bepalingen.