Organisatie | Uitgeest |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reclamebeleid Uitgeest 2012 |
Citeertitel | Reclamebeleid Uitgeest 2012 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
Geen
N.v.t.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
05-07-2012 | Nieuwe regeling | 28-06-2012 Uitgeester van 4 juli 2012 |
Gevelreclame, losse reclameborden of reclameobjecten worden geplaatst om een bepaalde dienst of product onder de aandacht van de consument te brengen. Reclame in de openbare ruimte is echter ook één van de meest bepalende elementen voor de identiteit van een straatbeeld. Het is hierbij de taak van de gemeente om de hoogwaardige uitstraling van het straatbeeld te bewaken. Het aantal verschijningsvormen van buitenreclame is de laatste jaren aanzienlijk toegenomen en hiermee ook het risico op verrommeling. Veel ondernemers zijn niet op de hoogte van de geldende regels en de te volgen procedures bij het aanbrengen van reclame-uitingen en naamsduidingen. Een goed reclamebeleid zorgt ervoor dat er evenwicht bestaat tussen de beeldkwaliteit binnen de gemeente, de verkeersveiligheid en de belangen van de ondernemers.
Deze beleidsnota vervangt het momenteel geldende reclamebeleid uit 1994 op basis van de APV en het gedeelte uit de Welstandsnota van de gemeente Uitgeest betreffende reclames.
De gemeente Uitgeest streeft naar een hogere beeldkwaliteit met een bovengemiddelde uitstraling van de openbare ruimte. Het terugdringen van te opvallende reclame en het stimuleren van zorgvuldig vormgegeven reclame-uitingen zijn middelen om de beleving van de openbare ruimte in positieve zin te beïnvloeden.
Het nieuwe reclamebeleid is gericht op verbetering van de uitstraling van de openbare ruimte. Het beschrijft meer vormen van reclame ten opzichte van het oude beleid en gaat uit van een gebiedsgerichte benadering.
Een uitgebreide inventarisatie van de huidige reclame-uitingen in de gemeente Uitgeest in de vorm van een nulmeting vormden het startpunt bij het formuleren van uitgangspunten voor een vernieuwd reclamebeleid. Hierbij zijn alle reclame-uitingen gefotografeerd. De inventarisatie heeft tot doel gehad de beleidsdoelstelling en uitgangspunten helder te krijgen.
Eveneens is gekeken hoe andere gemeenten omgaan met reclame in de buitenruimte. Deze aanpak heeft geleid tot onderhavige beleidsnota.
2. Buitenreclame in de gemeente Uitgeest
Reclame is het aanprijzen van of aandacht vestigen op goederen, diensten, activiteiten of namen. Er kan grofweg onderscheid worden gemaakt tussen reclame op private grond/gebouwen en reclame op gemeentegrond. Daarnaast kan onderscheid worden gemaakt tussen ideële reclame (niet-commercieel) en handelsreclame (commercieel). Deze uitingen zijn over het algemeen aangebracht op speciaal voor dit doel bestemde reclamedragers.
De markt voor buitenreclame bestaat uit een landelijke en een lokale markt. De landelijke markt bestaat vaak uit (inter)nationale campagnes op bijvoorbeeld abri s, mupi's (dubbelzijdige reclameborden), vitrines, billboards en hoge grootschalige reclamemasten. De lokale markt maakt meer gebruik van bijvoorbeeld gevelreclame, driehoeksborden, evenementenborden of stadsplattegronden. Ook maakt de lokale markt gebruik van geplakte affiches die zich veelal richten op activiteiten van tijdelijke aard, zoals culturele evenementen en feesten.
Deze nota beschrijft via welke regelgeving buitenreclame inhoudelijk en welstandelijk wordt beoordeeld en op welke wijze handhaving plaatsvindt. Anno 2012 streeft de gemeente Uitgeest naar een meer gebiedsgerichte aanpak. Daarnaast maken tal van nieuwe ontwikkelingen in de reclamewereld een actualisering van het gemeentelijke reclamebeleid noodzakelijk. De belangrijkste doelstelling hierbij is om een juiste balans te vinden tussen een openbare ruimte met kwaliteit enerzijds en voldoende mogelijkheden voor ondernemers om zich te profileren anderzijds.
Het huidige beleid kent een te zwart-wit karakter doordat deze zich vooral beperkt tot het stellen van maximale oppervlaktematen voor reclame-uitingen op en bij panden op het bedrijventerrein en voor panden buiten het bedrijventerrein. Daarnaast moet voor een reclame-uiting eerst worden vastgesteld of sprake is van een bouwwerk in de zin van de Woningwet alvorens kan worden bepaald of deze uiting moet worden getoetst aan de reclamecriteria opgenomen in de Welstandsnota of de reclamecriteria uit de APV. Tot slot kampt de gemeente Uitgeest met de aanwezigheid van veel illegale reclame-uitingen die niet voldoen aan het bestaande beleid, maar waarop weinig of nooit is gehandhaafd, mede vanwege een capaciteitsgebrek. Om een goed beeld te krijgen van de aanwezige reclame-uitingen en hierop een passend beleid te maken, is er een nulmeting gedaan waarbij alle reclame-uitingen zijn gefotografeerd. Om het nieuwe beleid op een eenduidige manier te hanteren en werkbaar te maken, is het noodzakelijk dat er voldoende capaciteit aan toezicht en handhaving beschikbaar is.
Bij het maken van beleid voor reclame in de openbare ruimte moet rekening worden gehouden met het grondrecht om gedachten en gevoelens te openbaren op grond van artikel 7 van de Grondwet. Dit artikel ziet toe op de vrijheid van meningsuiting. In artikel 7, lid 4, van de Grondwet, wordt voor het maken van handelsreclame een uitzondering gemaakt ten aanzien van de bescherming van het recht op meningsuiting. Onder handelsreclame verstaat men reclame voor commerciële doeleinden in ruime zin. Door de gemeente kunnen dan ook regels worden opgesteld die handelsreclame verbieden of binden aan voorschriften.
De volgende reclameregimes bestaan naast elkaar:
Reclame-uitingen en dragers waarvoor op basis van artikel 2.1, lid 1 onder a, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) een omgevingsvergunningplicht geldt voor de activiteit “bouwen”.
Voor reclame-uitingen die omgevingsvergunningplichtig zijn voor de activiteit “bouwen” vervalt het vereiste van een reclamevergunning op grond van de APV. Het reclamebeleid kan geen ontheffing geven van een vereiste omgevingsvergunning voor de activiteit “bouwen”. Het reclamebeleid dient als kader voor de welstandelijke beoordeling van een aanvraag om omgevingsvergunning voor de activiteit “bouwen” en als stedenbouwkundig / planologisch kader voor de verlening van een omgevingsvergunning in afwijking van de regels uit het bestemmingsplan;
De mogelijkheid bestaat om aan, op of boven gemeente-eigendommen reclameobjecten aan te brengen. Voor dit gebruik van gemeentegrond is een afzonderlijke privaatrechtelijke toestemming (bijvoorbeeld in de vorm van een toestemmingsbrief of een overeenkomst) van de gemeente nodig op grond van het eigendomsrecht. De gemeente kan hiervoor een financiële vergoeding of tegenprestatie in natura vragen (zoals een voorziening die door de reclamemaker wordt geleverd en onderhoudswerkzaamheden die door de reclamemaker worden uitgevoerd). Reclame-uitingen kunnen op basis van het eigendomsrecht ook worden verwijderd van grond of bouwwerken die in eigendom zijn van de gemeente Uitgeest.
Bij de beoordeling omtrent een privaatrechtelijke toestemming, zal in ieder geval gekeken worden naar de kwaliteit van de reclamedragers, eventuele juridische consequenties en overige randvoorwaarden. Ook de vergoeding zal meegenomen worden bij deze beoordeling. Bij het opstellen van een toestemmingsbrief of een overeenkomst, zijn de volgende elementen van belang:
3.4 Overige wetten en regelgeving
In de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, de Wet milieubeheer (bv. regels omtrent lichtsterkte), de Monumentenwet, de Erfgoedverordening Uitgeest en de Landschapsverordening Noord-Holland zijn ook aspecten met betrekking tot reclame te vinden. Deze regelgeving reguleert onder meer aspecten van reclames met betrekking tot ruimtelijke ordening, bouwkundige constructie, monumentale en welstandelijke aspecten. Onderhavig reclamebeleid geldt niet indien bovengenoemde regelgeving van toepassing is.
De gemeente Uitgeest streeft naar een kwalitatief hoogwaardig dorpsgezicht. Reclame kan door veelkleurigheid en variatie een positieve bijdrage leveren aan de identiteit van het dorp. Er moet wel een balans tussen de behoefte aan reclame en het uiterlijk aanzien van het dorp gevonden worden. Om dit te kunnen realiseren is een helder en samenhangend gemeentelijk reclamebeleid nodig. Dit beleid functioneert als kader waarbinnen ontwikkelingen mogelijk kunnen worden gemaakt. Specifieke (waaronder onder meer technische) voorwaarden waaraan moet worden voldaan binnen het in dit beleid genoemde kader, zullen nader worden bepaald.
De uitgangspunten luiden als volgt:
Er dient te worden gezorgd voor een zodanige regeling dat het reclamemaken op gemeentegrond, meer dan momenteel het geval is, inkomsten oplevert voor de gemeente. Dat kan via inkomsten uit een financiële vergoeding die de reclamemaker aan de gemeente betaalt of uit een vergoeding in natura. Per aanvraag en situatie zal er gekeken worden welke vergoeding het meest wenselijk wordt geacht;
Na inwerkingtreding (1 dag na publicatie (5 juli 2012)) van deze nota zal het nieuwe beleid van toepassing zijn op alle nieuwe reclame-uitingen gerekend vanaf 5 juli 2012.
Voor bestaande reclame-uitingen zoals reclame aan de gevel, die niet voldoen aan de voorgestelde richtlijnen, wordt een generaal pardon toegepast.
Geen generaal pardon wordt afgegeven voor:
Voorafgaand aan het daadwerkelijk optreden tegen de aanwezigheid van ongewenste reclame, zal het nieuwe beleid en de doelstellingen van het beleid uitgebreid gepubliceerd worden. Vanuit dit perspectief zal met name via de website van de gemeente Uitgeest en De Uitgeester aandacht worden gevraagd voor het nieuwe reclamebeleid. Daarnaast zullen de ondernemersverenigingen (OHBU en OVU) en de winkeliersvereniging (Citadel) specifiek op de hoogte worden gebracht.
Doel hiervan is dat burgers en bedrijven op de hoogte zijn van de inhoudelijke en procesmatige kant van het nieuwe reclamebeleid, waardoor de implementatie van het beleid soepeler zal verlopen.
4.3 Beheerste uitbreiding van reclame-uitingen
Buitenreclame kent verschillende verschijningsvormen. Hieronder wordt in zijn algemeenheid ingegaan op diverse verschijningsvormen, waarbij moet worden opgemerkt dat niet al deze vormen momenteel in de gemeente Uitgeest terug te vinden zijn. Voor de specifieke criteria van reclame-uitingen per gebied, wordt verwezen naar hoofdstuk 5. Indien er een reclame-uiting niet specifiek is opgenomen als zijnde toegestaan in een gebied, dan is de uiting uitdrukkelijk niet toegestaan.
Dakreclame, gevelreclame en stoepborden
Reclame-uitingen op stoepborden dienen uitingen te zijn van tijdelijke aard.
Voor de mogelijkheden en criteria voor deze reclamevormen per gebied wordt verwezen naar hoofdstuk 5.
Dakreclame, gevelreclame en stoepbord
Bouwborden, steiger-/gevel-/reclamedoeken en makelaarsborden
Bouwborden die slechts algemene informatie bevatten over een project zoals de duur van het project en de betrokken partijen, zijn onder de Wabo wetgeving vergunningsvrij geworden en op basis van de APV eveneens vergunningsvrij. Bouwborden die mede dienen voor de (verkoop)promotie van een project dienen wel te worden gezien als een reclame-uiting en hier dient dan ook omgevingsvergunning voor te worden aangevraagd.
Steiger-/gevel-/reclamedoeken en makelaarsborden zijn op basis van de APV vergunningsvrij indien deze een grootte hebben van maximaal 1,5 m². Bij een groter formaat, dient er een vergunning op basis van de Wabo aangevraagd te worden.
Voor de mogelijkheden en criteria voor deze reclamevormen per gebied wordt verwezen naar hoofdstuk 5.
Straatmeubilair met reclame door exploitanten
Het uiten van reclame op abri’s en plattegrond informatiekasten is momenteel vastgelegd in een privaatrechtelijke overeenkomst tussen de gemeente Uitgeest en exploitanten. Ondernemers die gebruik willen maken van dit soort reclame-uitingen kunnen zich wenden tot de betreffende exploitant. Het plaatsen van mupi’s is onder voorwaarden mogelijk binnen de gemeente Uitgeest. De exploitatie hiervan zal uitbesteed worden, waarbij er eveneens een privaatrechtelijke overeenkomst aan de exploitatie ten grondslag zal liggen.
Bij een aanvraag vindt beoordeling plaats van in ieder geval de verkeersveiligheid, de kwaliteit van de reclamedragers, de voorgestelde vergoeding, eventuele juridische consequenties en overige randvoorwaarden.
Straatmeubilair met reclame is mogelijk in de gebieden ‘Dorpskern’, ‘Bedrijventerrein’ en ‘Buitengebied’.
Billboards of andere reclame-uitingen van een soortgelijk groot formaat, worden niet wenselijk geacht in de gemeente Uitgeest. Dergelijke reclame-uitingen worden dan ook niet toegestaan.
Driehoeksborden / dubbelzijdige borden om lichtmasten
In de gemeente Uitgeest staan vooralsnog geen driekhoeksborden of dubbelzijdige borden om lichtmasten. Dergelijke reclame-uitingen op lichtmasten worden niet onwenselijk geacht in de gemeente Uitgeest, mits de exploitatie hiervan zal worden uitbesteed aan een partij waarmee een privaatrechtelijke overeenkomst wordt afgesloten. In deze overeenkomst dient onder meer bepaald te worden om welke lichtmasten het is toegestaan driehoeksborden of dubbelzijdige borden te plaatsen. Kartonnen ‘sandwichborden’ om lichtmasten zijn niet toegestaan.
Driekhoeksborden of dubbelzijdige borden om lichtmasten dienen bij voorkeur te worden aangewend om tijdelijke activiteiten, zoals verkiezingen of evenementen, onder de aandacht te brengen.
Bij een aanvraag vindt beoordeling plaats van in ieder geval de verkeersveiligheid, de kwaliteit van de reclamedragers, de voorgestelde vergoeding, eventuele juridische consequenties en overige randvoorwaarden.
Driehoeksborden / dubbelzijdige borden om lichtmasten zijn alleen mogelijk in de gebieden ‘Dorpskern’ en ‘Bedrijventerrein’.
In 2002 is een verzoek om het plaatsen van lichtmastreclame afgewezen. In dit beleid wordt lichtmastreclame wel toegestaan om ondernemers toch de gelegenheid te geven hun onderneming onder de aandacht te brengen zonder dat dit een verrommeling van het straatbeeld hoeft in te houden. Toestemming om een dergelijke reclame-uiting te realiseren is aan voorwaarden gebonden. Buiten specifieke technische vereisten en de aanwijzing door de gemeente van de locatie waar de uiting mogelijk is, dient de ondernemer, buiten een vergoeding aan de gemeente om reclame kunnen te maken, alle kosten te dekken die gemaakt dienen te worden om de gewenste reclame-uiting mogelijk te maken.
Bij een aanvraag vindt beoordeling plaats van in ieder geval de verkeersveiligheid, de kwaliteit van de reclamedragers, de voorgestelde vergoeding, eventuele juridische consequenties en overige randvoorwaarden. Lichtmastreclame is alleen mogelijk in de gebieden ‘Dorpskern’ en ‘Bedrijventerrein’.
Reclamemasten zijn doorgaans gesitueerd langs Rijkswegen. Door het grote aantal dagelijkse passanten vormt de A9 een aantrekkelijke locatie voor het plaatsen van een reclamemast. Aan de rand van het bedrijventerrein is reeds een reclamemast gesitueerd op private grond. Een reclamemast kan bijdragen aan extra inkomsten voor de reclamemaker(s), maar ook voor de gemeente wanneer de voor de reclamemast te gebruiken grond wordt verhuurd. Een reclamemast brengt echter ook nadelen met zich mee (te denken valt aan horizonvervuiling). Plaatsing van een tweede reclamemast wordt in Uitgeest niet wenselijk geacht.
Een megavitrine betreft een reclamevitrine (zoals een abri of een billboard) met een oppervlak van circa 18 m². Deze reclamevorm wordt voor de gemeente Uitgeest niet wenselijk geacht.
Reclamedisplays worden doorgaans vooral gebruikt voor gemeentelijke informatie, zoals sociale en culturele manifestaties, sportevenementen, open dagen en actuele (nieuws)berichten. Een reclamedisplay kan gecombineerd worden met een reclamebord. Soortgelijke reclame-uitingen waren enkele jaren geleden aanwezig in Uitgeest bij invalswegen, waarbij de exploitatie ervan was uitbesteed. De gemeente Uitgeest staat tegenover het uitbesteden van de exploitatie van een dergelijke reclame-uiting in de toekomst, afhankelijk van het aanbod en de uitvoering, niet onwelwillend. De voorwaarden over de exploitatie zullen vastgelegd worden in een privaatrechtelijke overeenkomst.
Bij een aanvraag vindt beoordeling plaats van in ieder geval de verkeersveiligheid, de kwaliteit van de reclamedragers, de voorgestelde vergoeding, eventuele juridische consequenties en overige randvoorwaarden.
Het plaatsen van een reclamedisplay is alleen mogelijk in de gebieden ‘Dorpskern’ en ‘Bedrijventerrein’.
Het plaatsen van een oplegger, aanhanger of een voertuig met het voornaamste doel reclame te maken, wordt in de gemeente Uitgeest niet toegestaan in verband met de schadelijke invloed hiervan voor het uiterlijk aanzien en/of de leefbaarheid van de gemeente Uitgeest.
Een omgevingsvergunning zal voor een dergelijke reclame-uiting dan ook niet worden verleend.
Het uiten van ideële reclame zelf valt onder het openbaren van gedachten en gevoelens en is op basis van artikel 7 Grondwet een grondrecht. De media die veelal gebruikt worden om dergelijke reclame te uiten, worden hieronder besproken.
Reclamezuilen hebben vaak een tweede functie in de vorm van zitbankjes of zelfs een geïntegreerd toilet en watervoorziening voor schoonmaakwerkzaamheden. Vooralsnog is de noodzaak en de wenselijkheid voor het plaatsen van een reclamezuil in Uitgeest niet aangetoond (zie het advies aan burgemeester en wethouders van 3 april 2006). Het plaatsen van een reclamezuil is dan ook niet toegestaan in de gemeente Uitgeest.
Er zijn (vooralsnog) op twee locaties binnen de gemeente Uitgeest aanplakborden geplaatst; op het Anna van Renesseplein en langs de Melis Stokelaan. Op deze aanplakborden kan men zonder voorafgaande toestemming een aankondiging van activiteiten doen.
Door reclame op -door de gemeente daartoe aan te wijzen- rotondes mogelijk te maken, biedt de gemeente enerzijds lokale ondernemers de kans om op onderscheidende wijze reclame te maken voor hun bedrijf. Anderzijds kan deze vorm van reclame in de openbare ruimte jaarlijks reclame-inkomsten opleveren voor de gemeente. De gemeente blijft eigenaar van de grond. In een gebruiksovereenkomst worden onderlinge afspraken vastgelegd.
De werkwijze dient te geschieden op de volgende wijze. Een bedrijf 'adopteert' een rotonde. Het bedrijf wordt onder bepaalde voorwaarden in de gelegenheid gesteld om de rotonde naar eigen inzicht in te richten. Het bedrijf zorgt voor het onderhoud van de rotonde. In ruil hiervoor mag het bedrijf, onder bepaalde voorwaarden, reclame maken op de rotonde. Eventuele kosten voor de inrichting én de kosten voor het onderhoud zijn voor rekening van het bedrijf.
Bij een aanvraag vindt beoordeling plaats van in ieder geval de verkeersveiligheid, de redelijke eisen van welstand (zie ook onder 5.2), de kwaliteit van de reclamedragers, de voorgestelde vergoeding, eventuele juridische consequenties en overige randvoorwaarden. Indien het college dit wenst, zal de Welstandscommissie advies uitbrengen over een aanvraag.
Het plaatsen van een reclame op rotondes is alleen mogelijk in de gebieden ‘Dorpskern’ en ‘Bedrijventerrein’.
De gemeente Uitgeest streeft in het hele dorp een visueel aantrekkelijke buitenruimte na. Door beleidsregels af te stemmen op de verschillende gebieden wil de gemeente dit bewerkstelligen. Bij de indeling van de verschillende gebieden hanteert de gemeente de volgende indeling:
5.1 Algemeen geldende regels voor reclame
Hieronder volgen de algemene randvoorwaarden waaraan buitenreclame in Uitgeest dient te voldoen. Het uitgangspunt is dat buiten de in dit hoofdstuk per gebied genoemde uitingen, geen andere reclame-uitingen toegestaan zijn. In bijlage 1 is een overzicht opgenomen met definities.
Buitenreclame moet in de schaal en de sfeer van de omgeving passen; ermee in evenwicht zijn. De reclame-uiting dient daarnaast esthetisch en ethisch aanvaardbaar te zijn en moet bij voorkeur een toegevoegde waarde hebben voor de openbare ruimte. Het is van belang het dorp niet te beschouwen als een verzameling van functies, maar als een verblijfsruimte voor bewoners en bezoekers waarvan de ruimtelijke kwaliteit zeer belangrijk is, waardoor Uitgeest als een aantrekkelijk dorp wordt ervaren.
Ter versterking van het bedrijfsleven en in het kader van de economische promotie, wordt gewerkt aan de beeldvorming van Uitgeest. Reclame-uitingen kunnen een waardevolle bijdrage leveren aan het imago van Uitgeest als economische vestigingsplaats. Bedrijven moeten zich voldoende kunnen presenteren.
Bij het aanbrengen en plaatsen van reclame-uitingen moeten uit oogpunt van openbare orde en veiligheid de uitgangen en nooduitgangen van gebouwen en doorgaande routes naar gebouwen te allen tijde worden vrijgehouden ten behoeve van hulpverlenende diensten. Ook de veiligheid en doorstroming van het verkeer mag niet in het gedrang komen.
5.2 Algemene criteria voor reclame
Op, aan of bij woningen is het niet toegestaan reclame groter dan 1,5 m2 te plaatsen in het kader van ‘bedrijf aan huis’ of het vergelijkbaar aanbieden van producten/diensten vanuit de woning, behoudens het bepaalde in artikel 4:15 APV. De toegestane 1,5 m2 aan reclame mag uitsluitend worden geplaatst in zone 1 van de woning (zie onder 5.3.1) of op een losstaande reclame-uiting op het betreffende perceel, waarbij de reclame-uiting niet hoger dan 1,5 meter (inclusief eventueel voetstuk) boven maaiveld uit mag steken;
Bij de oppervlaktemeting van raamplakkaten dient gekeken te worden naar het geheel van de reclame-uiting. Indien het alleen om een uiting van letters gaat, dan dient er om het geheel van de letters een denkbeeldig kader geplaatst te worden waarbij dit kader in oppervlakte opgemeten wordt. Indien het gaat om een uiting met letters en hieromheen een herkenbaar logo of herkenbare kleur, dan wordt de oppervlakte van de gehele uiting inclusief deze herkenbare logo of kleur opgemeten.
5.3.1 Criteria voor de dorpskern (inclusief stationsgebied)
Voor de dorpskern zijn specifieke welstandscriteria opgesteld. Deze welstandscriteria gelden als uitgangspunt voor de hier geformuleerde regelgeving. Bij het aanbrengen van reclame op gebouwen in de dorpskern wordt voorts een zonering aangehouden, te weten:
Zone 2: de borstweringsstrook boven de begane grond;
Zone 3: dat deel van de gevel boven zone 2.
Indien een winkelbedrijf gehuisvest is in meerdere panden en/of in een pand dat in meerdere compartimenten is ingedeeld, dan geldt de grens per compartiment (de parcelleringsgrens) als uitgangspunt. De buitenste muurvakken (zijpanenten) in de gevel dienen vrijgehouden te worden. Ten aanzien van het vrijhouden van deze muurvakken kan een uitzondering worden gemaakt indien het vrijhouden hiervan leidt tot bouwtechnische problemen.
Onderstaande afbeelding visualiseert het vrijhouden van zijpenanten.
Vlaggen zijn toegestaan mits de vlaggenstok of banier is bevestigd onder de vloer van de eerste verdieping en minimaal 0,5 meter van het aanpalende pand of de perceelsgrens. Bij meerdere exemplaren per gevel dienen de vlaggen, vaandels of banieren identiek te zijn uitgevoerd. Per 2 meter gevel is één vlag, vaandel of banier toegestaan met een maximum van 3 stuks per gevel.
Dubbelzijdige (haaks op de gevel) reclameborden c.q. objecten zijn uitsluitend toegestaan in zone 2 mits welstandsaspecten en/of verkeersveiligheid zich daartegen niet verzetten. Dubbelzijdige reclameborden kennen een maximale hoogte van 1 meter bij een breedte van maximaal 1 meter en een dikte van 0,2 meter (afmetingen zijn inclusief bevestigingsconstructie). De diameter van een rond bord mag maximaal 0,8 meter bedragen.
In zone 1 en 2 zijn reclame-uitingen met binnenverlichting toegestaan, behoudens bij monumenten en afhankelijk van het bepaalde in het Activiteitenbesluit en de Wet milieubeheer. Indien het voorgaande niet van toepassing is, dan geldt de algemene richtlijn betreffende lichthinder reclameverlichting van het NSVV.
In zone 3 zijn geen reclames toegestaan in verband met overlast voor eventuele woningen boven de winkels, uitgezonderd op blinde gevels (zonder ramen) of wanneer er geen woningen aanwezig zijn op die etage en behalve indien het college van burgemeester en wethouders besluit dat uit oogpunt van welstand en/of verkeersveiligheid plaatsing van reclame in zone 2 ongewenst is.
Overige reclame in openbare ruimte
Stoepborden / losstaande reclameobjecten zijn vergunningsvrij toegestaan indien de maximale oppervlakte van 1,5 m2 niet wordt overschreden, mits geplaatst voor het betreffende winkelbedrijf of standplaats/kraam en mits de stoepbreedte dit toelaat uit het oogpunt van verkeersveiligheid en/of welstand waarbij er een vrije doorgang moet zijn gegarandeerd van 1,20 meter.
5.3.2 Criteria voor het bedrijfsgebied (inclusief recreatieterrein en jachthaven)
De doorgaans grote schaal van de bebouwing maakt een ruime hoeveelheid aan reclame mogelijk. Uitgangspunt is dat de reclame tegen het gebouw of op het eigen terrein dient te worden geplaatst.
Dubbelzijdige reclameborden zijn toegestaan -mits welstandsaspecten en/of verkeersveiligheid zich daartegen niet verzetten- loodrecht op de gevel met een maximale dikte van 0,2 meter en maximaal 1,2 meter uit de gevel stekend. De maximale hoogte bedraagt 1 meter bij een breedte van maximaal 1 meter (inclusief bevestigingsconstructie).
Stoepborden zijn vergunningsvrij toegestaan indien de maximale oppervlakte van 1,5 m2 niet wordt overschreden, mits geplaatst op eigen terrein voor het betreffende bedrijf en mits de stoepbreedte dit toelaat uit het oogpunt van verkeersveiligheid en/of welstand waarbij er een vrije doorgang moet zijn gegarandeerd van 1,20 meter.
6. Efficiënte en effectieve toezicht en handhaving
De afgelopen jaren heeft het toezicht op- en de handhaving van ongeoorloofde reclame-uitingen een lage prioriteit gehad binnen de gemeente Uitgeest. Een meer strikte aanpak hiervan is vanuit het oogpunt van kwaliteit van de openbare ruimte gewenst, maar zal een grotere inspanning vergen van het ambtelijk apparaat met betrekking tot het verrichten van (her-)controles, aanschrijvingen, zienswijzen en/of bezwaren.
Om tot een goede uitvoering van het onderhavige reclamebeleid over te gaan, is er een nulmeting gedaan waarbij alle momenteel aanwezige reclameobjecten zijn vastgelegd. Deze inventarisatie heeft onder meer gediend als basis voor het formuleren van toetsingscriteria van het reclamebeleid, maar dient ook als uitgangspunt voor het optreden tegen ongeoorloofde reclame-uitingen.
Besloten is de volgende aanpak te hanteren met betrekking tot toezicht en handhaving:
Voor ongeoorloofde reclame-uitingen jonger dan 10 jaar, wordt een overgangsregeling van maximaal twee jaar toegepast waarin alle reclame-uitingen aan de nieuwe richtlijnen moeten voldoen. Ondernemers die recent hebben geïnvesteerd in een nieuwe reclame-uiting hebben zodoende te maken met een redelijke afschrijvingsduur.
Burgemeester en Wethouders handelen volgens dit beleid, tenzij dat voor één of meer belanghebbenden gevolgen zou hebben, die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met dit beleid te dienen doelen. De Welstandscommissie en in voorkomende gevallen de Monumentencommissie, dienen in principe in de gelegenheid te worden gesteld om te adviseren over een voornemen tot afwijking van dit beleid.
Twee jaar na vaststelling van dit beleid zal het geëvalueerd worden, waarbij er wordt bekeken of het nieuwe beleid effectief, efficiënt en goed handhaafbaar is. Bij de uitvoering van het beleid kunnen immers knelpunten gesignaleerd worden. Mocht het college van burgemeester en wethouders omgevingsvergunningen voor reclame-uitingen hebben vergund in afwijking van het reclamebeleid, dan zal dit worden meegenomen in de beleidscyclus en kunnen toetsingscriteria, indien nodig, worden aangepast.
Bij de evaluatie na twee jaar zal beoordeeld worden of en wanneer er vervolgevaluaties plaats dienen te vinden.
Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Uitgeest, gehouden op 28 juni 2012,
de griffier,
W.Zoetelief
de voorzitter,
mevr. drs. A.E.H.Baltus
Bijlage: Begripsomschrijvingen
Aanduidingbord: een bord met daarop verwijzing naar bedrijven die in de nabije omgeving zijn gevestigd.
Aangelichte reclame: reclame aangelicht door een kunstlichtbron, anders dan openbare verlichting.
Abri: bushokje met dikwijls reclame daarop aangebracht.
Dubbelzijdig reclamebord of object: gevelreclame in de vorm van een loodrecht op de gevel van een bouwwerk aangebracht verlicht of onverlicht voorwerp.
Enkelzijdig reclamebord of -object: gevelreclame in de vorm van een plat tegen de gevel van een bouwwerk of tegen een luifel aangebracht verlicht of onverlicht voorwerp, of een daarmee overeenkomende reclame.
Evenementenborden: reclames langs gebiedsontsluitingswegen waarop informatie over evenementen in Uitgeest e.o. worden getoond.
Gebiedsontsluitingsweg: zie de definitie van het Centrum voor Regelgeving en Onderzoek in de Grond-, Water-en Wegenbouw en de Verkeerstechniek (hierna: CROW).
Gevelreclame: de reclame op of aan de gevel van een onroerende zaak (ook naamsduidingen). Handelsreclame: iedere openbare aanprijzing van zaken of diensten, of naamsaanduiding waarmee kennelijk beoogd wordt een commercieel belang te dienen.
Hoofdgebouw: het gebouw waarin de hoofdentree is gesitueerd.
Lichtreclame: reclame voorzien van een kunstlichtbron.
Makelaarsbord: reclame ten behoeve van de verkoop of verhuur van een woning of ander pand, aangebracht tegen een ruit over gevelwand of op het erf.
Bijlage: straatmeubilair in de vorm van verlichte reclamezuil.
(Permanente) reclamezuil of constructie: elk rechtopstaand (draag)lichaam met een aanmerkelijk grotere lengte dan breedte dat in bouwkundige zin dienst doet als draaglichaam voor reclameplaten.
Reclamedoek: een framedoek doorgaans verbonden aan een aluminium frame.
Raamplakkaten: reclame aangebracht tegen een ruit.
Steigerdoek of geveldoek: een doek verbonden aan een steiger met reclame
Stoepbord: een reclamebord niet vastgenageld aan de grond doorgaans geplaatst in het openbaar gebied voor het pand.
Tijdelijke reclame: borden of (span)doeken waarop reclame wordt gemaakt voor een bepaald (commercieel) evenement, opening van een bedrijf, verhuur of verkoop van onroerend goed of een bouwproject.
Verwijsborden: borden met uitingen die uitsluitend zijn gericht op de vindbaarheid van objecten zoals musea, sportvoorzieningen, toeristische attracties, stadswijken, e.d. Zolang deze verwijsborden niet zijn voorzien van reclame-uitingen (daaronder vallen overigens ook namen van sponsors) is er geen sprake van reclame in de zin van deze nota. Is dat wel het geval, dan vallen verwijsborden onder het begrip reclame.
Vlag: een vlag, wimpel, vaandel of banier, met het kennelijke doel om reclame te maken.
Zonwering: een constructie aangebracht aan de gevel die de overlast van zonlicht en warmte ten gevolge van zonlicht moet tegengaan.