Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Nuenen, Gerwen en Nederwetten

Beleidsregels naamgeving en adressering gemeente Nuenen c.a. 2021

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieNuenen, Gerwen en Nederwetten
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregels naamgeving en adressering gemeente Nuenen c.a. 2021
CiteertitelBeleidsregels naamgeving en adressering gemeente Nuenen c.a. 2021
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpruimtelijke ordening, verkeer en vervoer
Eigen onderwerpBeleidsregels naamgeving en adressering gemeente Nuenen c.a. 2021

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Niet van toepassing

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Niet van toepassing

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

19-11-2021Nieuwe regeling

06-07-2021

gmb-2021-414085

Djuma 154866

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregels naamgeving en adressering gemeente Nuenen c.a. 2021

Burgemeester en wethouders van de gemeente Nuenen c.a.;

gelet op de wenselijkheid van het vaststellen van vernieuwde beleidsregels op het gebied van straatnaamgeving, benoeming van de openbare ruimte en adressering;

op grond van artikel 6 van de Wet basisregistraties en gebouwen, artikel 1:3 lid 4 van de Algemene Wet Bestuursrecht, artikel en 108 en 156 van de Gemeentewet en verwijzend naar de Verordening naamgeving en nummering (adressen) gemeente Nuenen c.a. 2019

besluiten de volgende beleidsregels vast te stellen;

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze beleidsregels wordt verstaan onder:

a. College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nuenen c.a.;

b. Commissie: de commissie straatnaamgeving;

c. Rechthebbende: eenieder die over enige zaak enige zeggenschap heeft krachtens een zakelijk of persoonlijk recht;

d. Verordening: Verordening naamgeving en nummering (adressen) gemeente Nuenen c.a. 2019;

e. BAG: Basisregistraties Adressen en Gebouwen;

 

Voor de overige begrippen, voor zover hier niet genoemd, wordt aangesloten bij de begripsomschrijvingen uit de Verordening naamgeving en nummering (adressen) gemeente Nuenen c.a. 2019

 

Artikel 2 Criteria voor straatnaamgeving

Nieuwe straatnaamgeving kan vrij worden bepaald, rekening houdend met de volgende richtlijnen:

 

  • 1.

    Benoeming naar personen

Bij vernoeming van personen moet de te vernoemen persoon:

a. Van onbesproken gedrag en onomstreden zijn;

b. Tenminste 10 jaar overleden zijn; dit geldt niet voor een lid van het Koninklijk Huis

c. Van groot belang zijn geweest voor de gemeente Nuenen, Gerwen en Nederwetten of de samenleving in bredere zin;

d. De nabestaanden hebben geen bezwaar tegen de vernoeming.

 

  • 2.

    De verdere in acht te nemen regels zijn:

a. verwarring tussen namen wordt voorkomen;

b. de namen worden kort gehouden. Bij voorkeur niet langer dan 24 karakters;

c. de uitspraak van de naam is eenduidig. Uitspreekbaarheid is belangrijk;

d. Een laan, weg, pad, dreef, hof, gaarde, zoom of straat hebben een eigen karakter. Daarbij moet de naamgeving aansluiten.

e. verbastering en dubbelzinnigheid wordt voorkomen.

f. geen straten vernoemen naar bedrijven.

 

Artikel 3 Richtlijnen voor vaststelling van namen

  • 1.

    Bij de totstandkoming van een nieuwe wijk of buurt adviseert de commissie het college over een (mogelijke) themakeus;

  • 2.

    Bij vernoeming van personen wordt een verklarende tekst vastgesteld. Verklarende teksten worden beperkt (tot maximaal 70 posities) in verband met ruimte op het straatnaambord.

 

Artikel 4 Wijze voor nummeren

De nummers worden toegekend volgens de systemen A, B en C uit de Nederlandse norm NEN 1773;

  • 1.

    systeem A: de nummers lopen op gerekend vanuit het centrum;

  • 2.

    Systeem B: de nummers lopen op gerekend van noord naar zuid en van west naar oost;;

  • 3.

    Systeem C: de nummers lopen op vanaf hoofdwegen naar het einde van (doodlopende) zijwegen of woonerven;

  • 4.

    Uitgangspunt is dat systeem A gebruikt wordt. Als dit niet mogelijk is systeem B en daarna systeem C;

  • 5.

    In principe worden rechts even nummers en links oneven nummers toegekend;

  • 6.

    Voor ruimten tussen adresseerbare objecten, die in de toekomst mogelijk bebouwd worden, worden nummers gereserveerd;

  • 7.

    de letters “I” en “O” worden niet gebruikt als huisletter of huisnummertoevoeging omdat deze als een “één” of “nul” gelezen kunnen worden. Ook de “Q” wordt niet gebruikt;

  • 8.

    tussenvoegen van nummers gebeurt zo nodig door het toevoegen van huisletters aan bestaande huisnummers. Bij het tussenvoegen van nummers tussen opeenvolgende bestaande nummers wordt aan het laagste van die nummers een kapitale letter toegevoegd;

 

Artikel 5 Richtlijnen voor wijzigen van namen (vernaming)

  • 1.

    Bestaande namen kunnen in de volgende gevallen gewijzigd worden:

a. als door wettelijk geregelde grenswijziging, grenscorrectie of gemeentelijke herindeling sprake is van twee delen van de openbare ruimte met dezelfde of gelijkluidende naam;

b. als de loop van een openbare ruimte door infrastructurele wijzigingen, stadsvernieuwing en dergelijke zodanig wijzigt dat de vindbaarheid van (een deel van) de (toekomstige) adressen in het geding is;

c. als hier uitdrukkelijk en onder opgaaf van redenen om wordt verzocht.

 

  • 2.

    Bij een vernaming worden de volgende zorgvuldigheidsnormen in acht genomen:

a. er wordt eerst een voornemen tot vernaming kenbaar gemaakt aan de belanghebbenden;

b. straatnamen alleen veranderen in uiterste noodzaak.

 

Artikel 6 Richtlijnen voor wijzigen van nummers (vernummering)

  • 1.

    Bestaande nummers kunnen in ieder geval in de volgende gevallen worden gewijzigd:

a. als nieuwe nummers niet op een juiste en logische wijze kunnen worden toegekend;

b. als de vindbaarheid van één of meer (toekomstige) objecten hierdoor (beter) gewaarborgd wordt.

 

Artikel 7 Vergoedingen bij vernaming of vernummering

  • 1.

    Bij een opgelegde adreswijziging (ambtshalve) wordt aan een particulier een eenmalige bijdrage van maximaal € 50,-. Verstrekt. Voor bedrijven (en stichtingen, verenigingen, instellingen, etc.) bedraagt deze vergoeding maximaal € 250,-. Hiervoor moeten facturen overlegd worden;

  • 2.

    Als een bedrijf in alle redelijkheid kan aantonen meer kosten te hebben voor het wijzigen dan wordt de situatie per geval bekeken;

  • 3.

    Kosten als gevolg van een noodzakelijke vernaming/vernummering op initiatief van derden wordt verhaald op de initiatiefnemer(s).

 

Artikel 8 Verzoeken vanuit de samenleving

  • 1.

    Er dient consensus te bestaan tussen alle belanghebbenden, over een verzoek tot het wijzigen van straatnamen/nummers;

  • 2.

    Consensus dient aangetoond te worden door het verzoek te voorzien van een handtekening van alle belanghebbenden;

  • 3.

    Indien consensus en/of een handtekening van één van de belanghebbenden ontbreekt, wordt het verzoek afgewezen;

  • 4.

    Elk ingediend verzoek tot wijziging van een straatnaam, wordt voor advies voorgelegd aan de commissie;

  • 5.

    Degene die het verzoek namens alle belanghebbenden, indient, heeft de plicht om alle belanghebbenden te informeren over alle correspondentie die plaatsvindt naar aanleiding van het verzoek;

  • 6.

    De kosten die voortvloeien uit het besluit (adreswijzigingen, postzegels enzovoorts) dat volgt naar aanleiding van een ingediend verzoek, komen voor rekening van de belanghebbenden zelf.

 

Artikel 9 Taken commissie straatnaamgeving

  • 1.

    De commissie brengt gevraagd en ongevraagd schriftelijk advies uit aan het college over:

a. het vaststellen van wijk- en buurtnamen;

b. het vaststellen van thema’s voor straatnaamgeving in nieuwe gebieden;

c. het toekennen van namen aan de openbare ruimten;

d. het toekennen van nieuwe namen in bestaande wijken of buurten.

  • 2.

    De commissie stelt op basis van een thema, groslijsten samen, waaruit kan worden geput voor de toedeling van straatnamen.

  • 3.

    De commissie vult, bij uitbreiding in bestaande wijken / buurten zo nodig bestaande groslijsten aan;

  • 4.

    Elk verzoek van een burger of instantie met betrekking tot straatnaamgeving wordt voorgelegd aan de commissie.

  • 5.

    Nodigt waar nodig externe deskundigen uit om deel te nemen- of te adviseren in de vergadering.

 

Artikel 10 Samenstelling en lidmaatschap commissie

  • 1.

    De commissie bestaat uit tenminste drie (externe) leden, en een secretaris;

a. Lid 1: Voorzitter:

i. De voorzitter wordt benoemd door het college van burgemeester en wethouders. De commissie benoemt uit haar midden een plaatsvervangend voorzitter.

ii. De voorzitter is bij voorkeur een deskundige op het gebied van de geschiedenis van de gemeente. Bijvoorbeeld een lid van de lokale heemkundekring, een gemeente- of streekarchivaris, een neerlandicus of een bouwkundige.

iii. De voorzitter heeft in de Commissie stemrecht.

iv. In gevallen waar dit besluit niet voorziet, beslist de voorzitter van de Commissie.

 

b. Lid 2: lid / plaatsvervangend voorzitter.

i. Wordt benoemd door het college van burgemeester en wethouders.

ii. Het lid heeft stemrecht binnen de Commissie

 

c. Lid 3: lid

i. Wordt benoemd door het college van burgemeester en wethouders.

ii. Het lid heeft stemrecht binnen de Commissie

 

d. De secretaris

i. De secretaris is werkzaam binnen de gemeente Nuenen Ca.

ii. Adviseert de commissie.

iii. Heeft geen stemrecht, maar een adviserende stem.

  • 2.

    De benoeming van leden geldt voor een periode van 5 jaar. Deze termijn kan éénmalig worden verlengt met een termijn van 5 jaar.

  • 3.

    De leden kunnen tussentijds ontslag nemen. Zij doen daarvan mededeling aan de overige leden van de commissie, die vervolgens maatregelen treffen om in de vacature te voorzien.

  • 4.

    De leden van de commissie, niet zijnde ambtenaren in dienst van de gemeente Nuenen c.a. ontvangen een vergoeding per bijgewoonde vergadering. Deze vergoeding is conform de bedragen zoals vermeld in de tabel IV van het landelijke rechtspositiebesluit raads- en commissieleden.

 

Artikel 11 De procedure bij de commissie

* Als het college van mening is dat behoefte bestaat aan nieuwe straatnamen, krijgt de commissie in een zo vroeg mogelijk stadium de (voorlopige) verkavelingtekeningen en/of de plankaarten toegezonden.

* Voorafgaand aan het advies aan het collegebesluit worden de te adviseren namen in een openbare vergadering van de commissie besproken.

* Indien straatnamen voor nieuw aan te leggen straten in kernen of wijken met een eigen dorps-of wijkraad aan de orde zijn, nodigt de commissie leden van die dorps- of wijkraad uit haar vergadering bij te wonen en inbreng te leveren.

* In het advies van de commissie wordt specifiek aandacht besteed aan de inbreng van de dorps- of wijkraad. In het geval met de inbreng van de dorps- of wijkraad geheel of gedeeltelijk geen rekening is gehouden in het uiteindelijke advies van de commissie straatnaamgeving, wordt dit gemotiveerd opgenomen in dat advies. Indien een dorps-of wijkraad de inbreng schriftelijk heeft ingebracht bij de commissie, wordt dit advies als bijlage aan het commissie-advies gehecht en wordt in het advies gemotiveerd aangegeven in welke mate en op welke wijze met de inbreng rekening is gehouden.

* Rekening houdend met het advies van de commissie wordt, na integrale afstemming tussen de afdelingen openbare werken en ontwikkeling en handhaving, een collegevoorstel opgesteld

* Het is van belang dat duidelijk is welk deel van de openbare ruimte een bepaalde naam heeft gekregen. Elk voorstel voor een nieuw te benoemen straat moet voorzien worden van een situatietekening waarop de begrenzing is aangegeven

* Op basis van het collegevoorstel neemt het college een besluit tot vaststelling van de betreffende straatnaam.

* Het college kan besluiten dat bij een bepaalde openbare ruimte, zoals een object, geen naambord wordt geplaatst.

* Als het college bij het besluit tot vaststelling van de betreffende straatnaam het advies van de commissie niet overneemt, stelt het college de commissie daarvan in kennis met aangeven van de motieven die aan dit besluit ten grondslag liggen. Als het college nader advies van de commissie wenselijk acht met het oog op het besluit tot vaststelling van de straatnaam, zullen zij de commissie daartoe verzoeken.

* Het college publiceert het besluit.

* De Secretaris deelt het besluit binnen twee werkdagen mede aan de medewerker(s) van de BAG-voorziening.

* In opdracht van de gemeente worden de straatnaamborden in de openbare ruimte geplaatst.

* Een straatnaambord is blauw met witte letters. Een naamgeving voor een object krijgt een groen naambord met witte letters.

 

Artikel 11 Vervallen oude regels

Met de inwerkingtreding van deze beleidsregels vervallen:

* de “Beleidsregels straatnaamgeving in de gemeente Nuenen c.a.”. Vastgesteld op 10 oktober 2017

* Het besluit "Reglement Commissie Straatnaamgeving"; vastgesteld op 10 april 2007.

 

Artikel 12 Inwerkingtreding

De beleidsregels treden in werking op de dag na die waarop zij bekend zijn gemaakt.

 

Artikel 13 Titel

Deze beleidsregel wordt aangehaald als “Beleidsregels naamgeving en adressering gemeente Nuenen c.a. 2021".

 

Nuenen, 6 juli 2021.

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nuenen

de burgemeester, M.J. Houben MBA

de secretaris, drs. M. Arents