Organisatie | Tytsjerksteradiel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Gedragscode raad Tytsjerksteradiel 2021 |
Citeertitel | Gedragscode raad Tytsjerksteradiel 2021 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
18-11-2021 | nieuwe regeling | 16-09-2021 | Z2021-04027 / S2021-22291 |
Het doel van deze gedragscode, met uitwerkingen in gedragsregels en gedragslijnen, is om de leden van de raad van Tytsjerksteradiel (hierna: de raadsleden en de raad) een houvast te bieden bij het bepalen van normen over de integriteit van het bestuur.
De code kan de discussie stimuleren om tot regels te komen die men in de eigen omstandigheden kan hanteren.
De code geldt zowel voor de raad als geheel als voor zijn leden afzonderlijk. Op grond van artikel 15, lid 3 Gemeentewet stelt de raad voor zijn leden een gedragscode vast. Deze gedragscode voorziet hierin.
De raadsleden zijn op de naleving van de gedragscode aanspreekbaar. Raadslid ben je altijd en overal, ook op social media. De gedragsregels en gedragslijnen uit deze gedragscode gelden daar ook.
Het rechtskarakter van de gedragscode is dat van een interne regeling in aanvulling op de wettelijke regels. Naast deze code bestaan er voorschriften die in wet of ergens anders geregeld zijn. Bijvoorbeeld over fraude en valsheid in geschrifte. Dit soort voorschriften zijn niet in de code opgenomen.
De code is belangrijk als beoordelingskader bij vragen, twijfels en discussies. De code bevat normen over hoe in een bepaalde situatie te handelen en regels over procedures die moeten worden gevolgd.
De code bestaat uit twee onderdelen. Het eerste onderdeel, de eigenlijke gedragscode, beschrijft een aantal kernbegrippen. Zij vormen als het ware de algemene uitgangspunten.
Het tweede onderdeel bevat de feitelijke gedragsregels. Daarbij is er een onderverdeling in:
De raadsleden stellen bij hun handelen de kwaliteit van het openbaar bestuur centraal.Integriteit van het openbaar bestuur is daarvoor een belangrijke voorwaarde. De belangen van de gemeente, en in het verlengde daarvan die van de burgers, zijn het
Integriteit van de raadsleden houdt in dat de verantwoordelijkheid die met de functie van raadslid samenhangt wordt aanvaard en dat er de bereidheid is om daarover verantwoording af te leggen.
Enkele kernbegrippen zijn daarbij leidend: verantwoordelijk, aanspreekbaar, dienstbaar en onafhankelijk.
De raadsleden zijn zich bewust van de bijzondere positie die zij als raadsleden maatschappelijk gezien innemen. Dat houdt in dat zij respectvol omgaan met alle burgers en alle organisaties, met de andere bestuursorganen, met de gemeentelijke organisatie en met elkaar. Zij zijn zorgvuldig in de wijze waarop zij omgaan met kennis en informatie, financiële middelen en andere zaken waarover zij in het kader van hun functie kunnen beschikken. Zij zijn steeds transparant in hun handelen en bereid daarover verantwoording af te leggen.
Men moet altijd kunnen rekenen op de raadsleden. Zij houden zich aan hun afspraken. Zij spreken ook de andere bestuursorganen, de gemeentelijke organisatie en elkaar aan op het niet nakomen van afspraken en creëren daarmee een cultuur waarin voor vrijblijvendheid geen plaats is.
De raadsleden werken ten dienste van de bevolking van Tytsjerksteradiel. Hun handelen is altijd en volledig gericht op het belang van de gemeente.
Het handelen van de raadsleden wordt gekenmerkt door onafhankelijkheid: er treedt geen vermenging op met oneigenlijke belangen en ook iedere schijn van een dergelijke vermenging wordt vermeden. Iets anders is, dat de raadsleden politiek wel ‘partijdig’ zijn; zo zijn ze verkozen.
4. Geschenken, diensten en uitnodigingen
Geschenken die een geringe waarde vertegenwoordigen – met een bovengrens van 50 euro – worden wel gemeld bij de griffier, maar hoeven niet te worden geregistreerd en kunnen door het raadslid worden behouden. Voor geschenken met een waarde boven de 50 euro geldt dat deze worden geregistreerd bij de griffie en geldt dat deze eigendom van de gemeente worden en er door de griffie een passende bestemming voor wordt gezocht.
Een raadslid meldt uitnodigingen voor reizen, bijeenkomsten, evenementen, diners en vergelijkbare activiteiten die hij ontvangt in verband met zijn/haar functie, via de griffier aan het presidium.1
Bij uitnodigingen voor reizen, bijeenkomsten, evenementen, diners en vergelijkbare activiteiten op kosten van derden is het uitgangspunt, dat een raadslid niet op kosten van derden reist. Als deelname aan een reis functioneel is, dan is er sprake van een reis ten behoeve van de gemeente en gelden de regels voor het declareren van de kosten voor dergelijke reizen.
Als er sprake is van duidelijk gezamenlijke belangen, dan kan in overleg in het presidium2 Zie hierboven. worden bepaald, dat reiskosten geheel of gedeeltelijk voor rekening van derden komen.
5. Bestuurlijke uitgaven, onkostenvergoedingen, en voorzieningen
Gebruik van gemeentelijke eigendommen of – voorzieningen voor privédoeleinden is in principe niet toegestaan.
Beperkt privégebruik van faciliteiten als internet, e-mail en/of telefoon is in redelijkheid toegestaan. Ook kunnen er in het kader van de rechtspositieregelingen en de Verordening rechtspositie raads- en commissieleden Tytsjerksteradiel 2019 faciliteiten beschikbaar worden gesteld die mee voor privédoeleinden kunnen worden gebruikt.
Deze gedragscode treedt in werking met ingang van 17 september 2021.
Bij de bepalingen 5 en 6 van hoofdstuk 4 gaat het in principe om die uitnodigingen waarin een raadslid geïnteresseerd is. Bij ‘de derde’ in bepaling 6 gaat om een persoon, bedrijf, instelling of instantie die een eigen belang heeft bij besluitvorming van de gemeente in een bepaalde richting, in de nabije of een verder gelegen toekomst.