Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Geldrop-Mierlo

Beleidsregels uitwegen gemeente Geldrop-Mierlo 2021

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieGeldrop-Mierlo
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregels uitwegen gemeente Geldrop-Mierlo 2021
CiteertitelBeleidsregels uitwegen gemeente Geldrop-Mierlo 2021
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpruimtelijke ordening, verkeer en vervoer
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Beleidsregels uitwegen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht
  2. artikel 2.2 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht
  3. https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR659059/2
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

18-11-2021nieuwe regeling

09-11-2021

gmb-2021-410164

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregels uitwegen gemeente Geldrop-Mierlo 2021

Besluit van burgemeester en wethouders van de gemeente Geldrop-Mierlo van 9 november 2021 tot vaststelling van beleidsregels voor de toepassing van de artikelen 2.2 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) en artikel 2:6 Algemene plaatselijke verordening gemeente Geldrop-Mierlo 2021 (APV).

 

Burgemeester en wethouder van de gemeente Geldrop-Mierlo,

overwegende dat het gewenst is de beleidsregels die van toepassing zijn op verzoeken om uitwegen beter af te stemmen op de in de huidige Algemene Plaatselijke Verordening (verder: APV) genoemde weigeringsgronden;

gelet op het bepaalde in artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht, artikel 2.2 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht en artikel 2:6 APV (Maken, veranderen van een uitweg);

 

b e s l u i t e n :

 

vast te stellen de volgende:

 

‘Beleidsregels uitwegen gemeente Geldrop-Mierlo 2021’:

 

1. DEFINITIE

Onder 'uitwegen', verstaan we in deze beleidsregels: 'uitritten', 'inritten', 'opritten' of in het dagelijks spraakgebruik gelijk te stellen termen.

Het is een aansluiting vanuit een perceel op de openbare weg voor gemotoriseerd verkeer.

Smalle toegangspaden naar een perceel beschouwen we niet als uitweg, als uit de inrichting duidelijk is dat deze enkel bestemd zijn voor het gebruik door voetgangers/(brom)fietsers.

2. CRITERIA VOOR BEOORDELING AANVRAAG (artikel 2:6 APV)

In afwijking van de gronden van artikel 1:8 APV kan een uitwegvergunning slechts worden geweigerd op de volgende weigeringsgronden:

  • 1.

    ter voorkoming van gevaar voor het verkeer op de weg;

  • 2.

    als de uitweg zonder noodzaak ten koste gaat van een openbare parkeerplaats;

  • 3.

    als door de uitweg het openbaar groen op onaanvaardbare wijze wordt aangetast; of

  • 4.

    als er sprake is van een uitweg van een perceel dat al door een andere uitweg wordt ontsloten en de aanleg van een extra uitweg ten koste gaat van een openbare parkeerplaats of het openbaar groen.

Ad 1. Ter voorkoming van gevaar voor het verkeer op de weg

 

  • 1.

    Een uitweg is in ieder geval niet toegestaan als deze uitweg direct aansluit op een gebiedsontsluitingsweg. Dit geldt zowel voor woningen als voor bedrijven of instellingen met een maatschappelijk belang. Als geen alternatieve mogelijkheden bestaan, is het college van burgemeester en wethouders bevoegd om af te wijken van deze regel en maximaal één uitweg op een gebiedsontsluitingsweg toe te staan.

  • 2.

    Een uitweg is in ieder geval niet toegestaan als deze uitweg aansluit in de bocht van een kruising, waarbij één of twee van de kruisende wegen een gebiedsontsluitingsweg is.

  • 3.

    Een uitweg is in ieder geval niet toegestaan als deze uitweg uitkomt op het gedeelte van het kruisingsvlak dat binnen de stopstrepen ligt van een met verkeerslichten geregeld kruispunt.

  • 4.

    Een uitweg is in ieder geval niet toegestaan als op het te ontsluiten perceel onvoldoende ruimte beschikbaar is om minimaal één auto volledig op eigen terrein te kunnen parkeren. Dit is een vrije ruimte van minimaal vijf meter diep en twee meter vijftig breed op eigen perceel.

  • 5.

    Twee uitwegen bij woningen of meerdere uitwegen bij bedrijven of instellingen met een maatschappelijk belang zijn in ieder geval niet toegestaan als de extra uitweg direct aansluit op een gebiedsontsluitingsweg.

  • 6.

    Bij woningen zijn in ieder geval niet meer dan twee uitwegen per perceel toegestaan, met een breedte van elk niet meer dan vier meter, gemeten op de scheidingslijn tussen de rijbaan en het trottoir dan wel tussen de rijbaan en berm van de betreffende weg. In geval van aansluiting op een smalle weg (met een effectieve wegbreedte tot drie en een halve meter), mag de breedte van iedere uitweg niet meer dan vijf meter bedragen.

  • 7.

    Twee uitwegen bij woningen of meerdere uitwegen bij bedrijven of instellingen met een maatschappelijk belang zijn in ieder geval niet toegestaan als de onderlinge afstand tussen de uitwegen minder bedraagt dan zes meter.

  • 8.

    Bij een woonperceel is maximaal één uitweg toegestaan wanneer het een dubbele uitweg betreft met een breedte van maximaal zes meter, gemeten op de scheidingslijn tussen de rijbaan en het trottoir dan wel tussen de rijbaan en berm van de betreffende weg.

    Bij aansluiting op een smalle weg, met een effectieve wegbreedte tot drie en een halve meter, kan een maximum breedte van zeven meter worden aangehouden.

  • 9.

    Bij een bedrijf of een instelling met een maatschappelijk belang zijn maximaal twee uitwegen toegestaan, mits de breedte van het perceel minder dan 50 meter bedraagt. Samen mogen deze uitwegen niet breder zijn dan 18 meter en niet meer dan 60% van de frontbreedte.

  • 10.

    Bij een bedrijf of een instelling met een maatschappelijk belang zijn maximaal drie uitwegen toegestaan, mits de breedte van het perceel minder dan 100 meter bedraagt. Samen mogen deze uitwegen niet breder zijn dan 30 meter.

  • 11.

    Bij een bedrijf of een instelling met een maatschappelijk belang zijn maximaal vier uitwegen toegestaan, mits de breedte van het perceel minder dan 200 meter bedraagt. Samen mogen deze uitwegen niet breder zijn dan 40 meter.

  • 12.

    Bij een bedrijf of een instelling met een maatschappelijk belang zijn maximaal vijf uitwegen toegestaan, bij een breedte van het perceel vanaf 200 meter. Samen mogen deze uitwegen niet breder zijn dan 50 meter.

  • 13.

    Bij een bedrijf of een instelling met een maatschappelijk belang met meerdere uitwegen is maximaal één dubbele uitweg toegestaan met een nader te bepalen breedte van maximaal twaalf meter, gemeten op de scheidingslijn tussen de rijbaan en het trottoir dan wel tussen de rijbaan en berm van de betreffende weg.

  • 14.

    Het college is verder vrij om binnen deze weigeringsgrond een omgevingsvergunning gemotiveerd te weigeren.

Ad 2. Als de uitweg zonder noodzaak ten koste gaat van een openbare parkeerplaats

 

  • 1.

    Een uitweg is in ieder geval niet toegestaan als deze uitweg leidt tot een vergroting van een al bestaand parkeertekort. Er is sprake van een parkeertekort als de aanwezige openbare parkeerplaatsen binnen een straal van 50 meter gemeten vanaf het betreffende perceel, op enig moment een bezetting kennen van meer dan 85%.

  • 2.

    Het college is verder vrij om binnen deze weigeringsgrond een omgevingsvergunning gemotiveerd te weigeren.

Ad 3. Als door de uitweg het openbaar groen op onaanvaardbare wijze wordt aangetast

 

  • 1.

    Een uitweg is in ieder geval niet toegestaan als deze ten koste gaat van de groene hoofd- en wijkstructuur, zoals aangegeven in het gemeentelijke Groenbeleidsplan of het ten aanzien van dit onderwerp geldende beleidsdocument.

  • 2.

    Een uitweg is in ieder geval niet toegestaan als hierdoor een openbare groenstrook zodanig wordt versnipperd dat daardoor een praktisch beheer en onderhoud wordt belemmerd.

  • 3.

    Een uitweg is in ieder geval niet toegestaan als de aanleg daarvan ten koste gaat van een boom en voor het kappen daarvan een omgevingsvergunning nodig is, en deze niet kan worden verleend.

  • 4.

    Een uitweg is in ieder geval niet toegestaan als deze ten koste gaat van een groenvoorziening met een speelfunctie of andere gebruiksfunctie zoals aangegeven in ten aanzien van dit onderwerp geldend beleidsdocument.

  • 5.

    Het college is verder vrij om binnen deze weigeringsgrond een omgevingsvergunning gemotiveerd te weigeren.

Ad 4. Als er sprake is van een uitweg van een perceel dat al door een andere uitweg wordt ontsloten en de aanleg van een extra uitweg ten koste gaat van een openbare parkeerplaats of het openbaar groen

 

  • 1.

    Een uitweg is in ieder geval niet toegestaan als deze uitweg leidt tot een vergroting van een al bestaand parkeertekort. Er is sprake van een parkeertekort als de aanwezige openbare parkeerplaatsen binnen een straal van 50 meter gemeten vanaf het betreffende perceel, op enig moment een bezetting kennen van meer dan 85%.

  • 2.

    Het college is verder vrij om binnen deze weigeringsgrond een omgevingsvergunning gemotiveerd te weigeren.

3. AANLEG EN KOSTEN

  • 1.

    De aanleg van een uitweg op openbaar gebied is een zaak van de gemeente.

    De hiermee gepaard gaande aanlegkosten komen voor rekening van de aanvrager en moeten vooraf worden voldaan. De aanlegkosten worden bepaald op basis van een door de gemeente bij een aannemer/uitvoerende partij opgevraagde offerte. Kunnen de werkzaamheden voor de aanleg van een uitweg worden gecombineerd met een herinrichting van de weg, dan worden geen aanlegkosten in rekening gebracht.

  • 2.

    Gaat een uitweg ten koste van een openbare voorziening zoals openbare verlichting, abri (bushokje), elektriciteitskast, put of andere openbare voorziening, dan komen de kosten van verplaatsing/vervanging voor rekening van de aanvrager.

  • 3.

    Gaat een uitweg ten koste van een boom, dan worden de kosten van verplaatsing/vervanging en eventuele taxatiekosten voor rekening gebracht van de aanvrager. De waardebepaling vindt plaats op basis van de methode van de Nederlandse Vereniging Taxateurs van Bomen (NVTB).

  • 4.

    ln geval van nieuwbouw waarbij de gemeente eigen grond verkoopt, legt de gemeente de uitweg aan bij het woonrijp maken. De kosten van de aanleg worden in dit geval verwerkt in de grondprijs.

  • 5.

    De gemeente blijft eigenaar van de grond en de uitweg. Ook het beheer en onderhoud blijft in handen van de gemeente. De gemeente behoudt daarom het recht van toegang tot de uitweg en de onderliggende kabels en leidingen. De gemeente behoudt bovendien het recht om in voorkomende gevallen de uitweg aan te passen dan wel te verplaatsen zonder dat dit tot enige schadeclaim leidt jegens de gemeente.

  • 6.

    Voor het indienen van een vergunningaanvraag worden leges in rekening gebracht conform de legesverordening van de gemeente Geldrop-Mierlo.

4. BIJZONDERE GEVALLEN

Het bestuursorgaan handelt overeenkomstig de beleidsregel, tenzij dat voor een of meer belanghebbenden gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met de beleidsregel te dienen doelen.

 

(‘Inherente afwijkingsbevoegdheid’ als bedoeld in artikel 4:84 Algemene wet bestuursrecht)

5. OVERIGE BEPALINGEN

  • 1.

    Deze beleidsregels treden in werking met ingang van de dag na bekendmaking.

    Lopende aanvragen, waarop nog niet is beschikt, en/of verleende omgevingsvergunningen voor uitwegen, die nog niet onherroepelijk waren ten tijde van de inwerkingtreding van het nieuwe beleid, worden beoordeeld op basis van de nieuwe beleidsregels.

  • 2.

    Bij inwerkingtreding van deze beleidsregels worden de “Beleidsregels uitwegen”, vastgesteld op 26 november 2013 ingetrokken.

  • 3.

    Deze beleidsregels kunnen worden aangehaald als “Beleidsregels uitwegen gemeente Geldrop-Mierlo 2021”.

Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van de gemeente Geldrop-Mierlo in de vergadering van 9 november 2021.

De burgemeester,

J.C.J. van Bree

De secretaris,

N.J.H. Scheltens