Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Noord-Holland

Beleidsregelwegwedstrijden Noord-Holland

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieNoord-Holland
OrganisatietypeProvincie
Officiële naam regelingBeleidsregelwegwedstrijden Noord-Holland
CiteertitelBeleidsregel wegwedstrijden Noord-Holland
Vastgesteld doorgedeputeerde staten
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Beleidsregels wegwedstrijden Provincie Noord-Holland (Provinciaal Blad 2007/50).

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 10 van de Wegenverkeerswet 1994
  2. artikel 148 van de Wegenverkeerswet 1994
  3. artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

17-11-2021nieuwe regeling

20-06-2017

Provinciaal blad 2017/70, 3 juli 2017

924239/926517

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregelwegwedstrijden Noord-Holland

Gedeputeerde Staten van Noord-Holland;

 

Gelet op artikel 10 en artikel 148 van de Wegenverkeerswet 1994 en artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht;

 

Overwegendedat Gedeputeerde Staten bevoegd zijn tot het verlenen van ontheffing van het verbod om op de weg een wedstrijd met voertuigen te houden of daaraan deel te nemen, voor zover deze wedstrijd niet op rijkswegen en binnen meer dan één gemeente plaatsvindt en dat het wenselijk is om aan aanvragers en belanghebbende inzicht te bieden in de wijze van toepassing van deze bevoegdheid;

 

Besluiten vast te stellen:

 

Beleidsregelwegwedstrijden Noord-Holland

Artikel 1 Begripsbepalingen

  • a.

    aanvraag:

  • een door een belanghebbende volledig ingevuld en ondertekend aanvraagformulier voor ontheffing van het verbod in artikel 10, eerste lid, van de Wegenverkeerswet

  • 1994;

  • b.

    contactpersoon:

  • de persoon, werkzaam bij de provincie Noord-Holland, die als behandelend ambtenaar vermeld staat op de ontheffing;

  • c.

    ontheffing: ontheffing zoals bedoeld in artikel 148, eerste lid onder b, van de Wegenverkeerswet

  • 1994;

  • d.

    verkeersregelaar:

  • als zodanig kenbare en bevoegde verkeersregelaar als bedoeld in artikel 82 onder c van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990.

Artikel 2 Aanvraag

  • 1.

    Een aanvraag voor een ontheffing wordt met het daarvoor bestemd aanvraagformulier uiterlijk 8 weken vóór de wedstrijddatum ingediend bij Gedeputeerde Staten.

  • 2.

    Bij een aanvraag worden de volgende gegevens geleverd:

    • a.

      een topografische kaart, schaal 1:50.000 of kleiner, waarop duidelijk de gehele route binnen de provincie Noord-Holland is ingetekend en waarop tevens de controleposten en rijrichting zijn aangegeven;

    • b.

      een routebeschrijving met tijdschema, waarin alle wegen die binnen de provincie Noord-Holland worden bereden staan vermeld alsmede de gemeenten waarbinnen ze zijn gelegen;

    • c.

      een bewijs van verzekering waaruit blijkt dat wordt voldaan aan het gestelde in artikel 148, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994, en;

    • d.

      akkoordverklaringen voor het houden van de wedstrijd van:

      • I.

        de colleges van burgemeester en wethouders van alle gemeenten waarbinnen de route is gelegen, en;

      • II.

        het dagelijks bestuur van het betrokken waterschap of gemeenschappelijke regeling, indien de route over wegen in beheer van deze bestuursorganen voert.

Artikel 3 Weigeringsgronden

De ontheffing wordt in ieder geval geweigerd wanneer:

  • a.

    naar de mening van gedeputeerde staten onvoldoende waarborgen gegeven kunnen worden om de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen te beschermen;

  • b.

    de route geheel of gedeeltelijk samenvalt met de route van een tegelijkertijd te houden wedstrijd waarvoor naar aanleiding van een eerder ingediende aanvraag reeds ontheffing is of zal worden verleend;

  • c.

    er geen medewerking door de politie of door verkeersregelaars onder verantwoordelijkheid van de politie wordt verleend, tenzij deze medewerking, gezien de aard en omvang van de wedstrijd, naar de mening van gedeputeerde staten niet noodzakelijk is;

  • d.

    de in artikel 2, tweede lid, onder d, genoemde verklaringen van geen bedenkingen niet zijn verkregen, of;

  • e.

    niet voldaan is aan het gestelde in artikel 148, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994.

Artikel 4 Aan te ontheffing te verbinden voorschriften

Aan de ontheffing worden in ieder geval de volgende voorschriften verbonden:

  • a.

    de aan de wedstrijd deelnemende voertuigen zijn duidelijk als zodanig herkenbaar;

  • b.

    het bepalen en inrichten van de locaties van posten voor controle en verzorging gebeurt in overleg met de burgemeester(s) van de betrokken gemeente(n), het politiekorps dat de wedstrijd zal begeleiden en de betrokken wegbeheerders;

  • c.

    behalve de voertuigen van politie, verkeersregelaars, de wedstrijdorganisatie en volgauto’s mogen géén andere voertuigen de deelnemers begeleiden;

  • d.

    het overige verkeer moet zo min mogelijk door de wedstrijd worden opgehouden of gehinderd;

  • e.

    het vertrek van de deelnemers wordt op elk vertrekpunt en na ieder oponthoud zó geregeld dat opeenhoping van deelnemers wordt voorkomen;

  • f.

    de wedstrijdorganisatie zorgt ervoor dat zich achter de zogenaamde ‘bezemwagen’ géén deelnemers meer op de weg bevinden;

  • g.

    wijzigingen aan de route of het tijdschema worden inclusief toestemming van de betrokken in artikel 2, tweede lid onder d, genoemde bestuursorganen uiterlijk 5 werkdagen vóór de wedstrijddatum ingediend bij de contactpersoon;

  • h.

    zodra bekend is dat de wedstrijd niet doorgaat, deelt de aanvrager dit direct mee aan de contactpersoon en de overige bij de wedstrijd betrokken instanties;

  • i.

    indien sprake is van kosten als bedoeld in artikel 33 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer, worden deze ten laste gebracht van de ontheffinghouder; en

  • j.

    indien schade aan de weg, waaronder het wegmeubilair, is ontstaan, stelt de ontheffinghouder de contactpersoon hiervan direct op de hoogte. De ontheffinghouder geeft daarbij aan wat de schade is en bij wie of welke verzekeringsmaatschappij een eventuele schadeclaim door de wegbeheerder kan worden ingediend.

Artikel 5 Slotbepalingen

  • 1.

    De Beleidsregels wegwedstrijden Provincie Noord-Holland (Provinciaal Blad 2007/50) worden ingetrokken.

  • 2.

    Deze beleidsregel treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het provinciaal blad waarin deze wordt bekendgemaakt.

  • 3.

    Op een aanvraag ingediend voor het tijdstip van inwerkingtreding van deze beleidsregel, blijven de beleidsregels zoals bedoeld in het eerste lid van toepassing.

  • 4.

    Deze beleidsregel wordt aangehaald als: Beleidsregel wegwedstrijden Noord-Holland.

Haarlem, 20 juni 2017.

Gedeputeerde Staten van Noord-Holland,

J.W. Remkes, voorzitter

R.M. Bergkamp, provinciesecretaris

Algemene toelichting

In artikel 10 Wegenverkeerswet 1994 (Wvw) is bepaald dat het verboden is om op de weg een wedstrijd met voertuigen te houden of daaraan deel te nemen. Van dit verbod kunnen Gedeputeerde Staten (GS) op grond van artikel 148 Wvw ontheffing verlenen wanneer het gaat om wegen die niet in beheer zijn van het Rijk en de betreffende wegen niet alle zijn gelegen binnen één gemeente. Deze beleidsregel is alleen van toepassing op deze bevoegdheid van GS. Het is daarom van belang om in te gaan op de begrippen weg, wedstrijd en voertuig in deze artikelen van de wet.

Voor het begrip weg geldt de begripsbepaling in de Wegenverkeerswet en de daarop gebaseerde jurisprudentie. Een weg is een voor het openbaar verkeer openstaande weg of pad. Tot een weg behoren de rijbanen, kunstwerken, fiets- en voetpaden, parkeer-, carpool, bus-, vlucht- en andere stroken, bermen, glooiingen, grondkeringen, bermsloten en tot de weg behorende verkeersvoorzieningen en wegmeubilair.

Van een wedstrijd is sprake, zodra prestaties worden vastgesteld en met elkaar worden vergeleken. Er moet dus sprake zijn van een competitie-element. De prestatie waarop de wedstrijd zich richt kan daarbij variëren. Een ‘autopuzzeltocht’ waarbij het de bedoeling is zoveel mogelijk punten te behalen is bijvoorbeeld een wedstrijd in de zin van deze wet. Een toertocht voor racefietsers is geen wedstrijd in de zin van de wet, omdat het competitie-element ontbreekt.

 

Voor het begrip voertuig zijn in de Wvw en de onderliggende regelgeving begripsbepalingen opgenomen. Uit het samenstel van deze begripsbepalingen blijkt dat onder voertuig moet worden verstaan: motorrijtuig, aanhangwagen, fiets, bromfiets, invalidenvoertuig, zijspanwagen, wagen of andere constructie, niet bestemd om langs spoorstaven te worden voortbewogen. Onder een ‘andere constructie’ wordt niet verstaan een kinderwagen, niet gemotoriseerde rolstoel, kruiwagen of soortgelijke kleine constructies. Het voorgaande betekent dat bijvoorbeeld een wielrenwedstrijd wèl, maar een hardloopwedstrijd niet valt onder het verbod.

 

Indien een evenement geen wedstrijd met voertuigen op de weg betreft, is het verbod van artikel 10 Wvw en de daarmee samenhangende ontheffingsbevoegdheid niet van toepassing. Dit betekent niet dat er geen andere ontheffingen op grond van de Wvw, verkeersmaatregelen of vergunningen nodig kunnen zijn. Indien bijvoorbeeld wegen (deels) moeten worden afgesloten, zal een verkeersmaatregel nodig zijn van de betrokken wegbeheerder. Ook kan het zijn dat een ontheffing van de wegbeheerder nodig is van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV) voor bijvoorbeeld een hardloopwedstrijd over een fietspad.

 

Andersom geldt indien wél sprake van een wedstrijd met motorvoertuigen de ontheffing van artikel 10 Wvw niet als vergunning/ontheffing voor andere zaken dan een ontheffing van het verbod om wedstrijden met voertuigen te houden. Naast deze ontheffing zijn dus mogelijk ook toestemming voor tijdelijke verkeersmaatregelen, ontheffingen van het RVV of vergunningen voor het organiseren van evenementen nodig.

 

Voor meer informatie over toestemming tijdelijke verkeersmaatregelen, ontheffingen van het RVV of vergunningen op grond van de provinciale wegenverordening voor wegen waarvan de provincie wegbeheerder is, wordt verwezen naar de website van de provincie

(www.noord-holland.nl), onder Aanmelden verkeersmaatregelen – Verkeerscoördinatiepunt.

 

Bevoegdheid

Artikel 148, eerste lid onder b Wvw regelt welk bestuursorgaan daarvoor bevoegd is. Gedeputeerde Staten zijn het bevoegde bestuursorgaan voor alle wegen die niet in beheer zijn bij het rijk. Daarop geldt één uitzondering. Wanneer de wegen waarop de wedstrijd wordt gehouden alle binnen één gemeente liggen, dan is het College van Burgemeester en Wethouders van die gemeente bevoegd. In dat geval is dat college dus ook bevoegd ontheffing te verlenen voor de eventueel bij de provincie in beheer zijnde wegen.

 

Wijzigingen ten opzichte van beleidsregels 2007

Onder de Beleidsregels wegwedstrijden Provincie Noord-Holland (Provinciaal Blad 2007/50) was het de taak van de contactpersoon van de provincie om de diverse akkoordverklaringen bij de betrokken gemeenten op te vragen. In dezelfde periode is echter de aanvrager/organisator ook met de betrokken gemeenten (in de rol van wegbeheerder of in het kader van de openbare orde/evenementen) in overleg. Dit leidde tot onduidelijkheden, omdat uit de overleggen nog aanpassingen van route of tijdschema kunnen volgen die dan in het parallelle overleg over andere aspecten niet bekend zijn. Er is daarom voor gekozen de verantwoordelijkheid voor het verkrijgen van de akkoordverklaringen bij de organisator te leggen. Logische consequentie is dat de doorlooptijd van de ontheffingsprocedure korter kan. Deze is van 12 weken verkort tot 8 weken. Ook de tot nu toe gevraagde informatie over verkeersmaatregelen en omleidingsroutes is in het kader van deze ontheffing wegwedstrijden niet nodig. Deze informatie behoort namelijk bij de aanvraag toestemming van het Verkeerscoördinatiepunt (VCP).

Naast deze wijziging is een aantal kleinere technische en tekstuele wijzigingen doorgevoerd.

 

Kosten

Voor het in behandeling nemen van de aanvraag zijn leges verschuldigd op grond van artikel 149a Wvw en de op het moment van indiening van de aanvraag vigerende Legesverordening Noord-Holland.

De eventuele kosten voor het plaatsen of verwijderen van verkeerstekens (w.o. verkeersborden, verkeerslichten) komen op grind van artikel 33 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (Babw) ook ten laste van de ontheffinghouder, indien het plaatsen of verwijderen specifiek voor de wegwedstrijd wordt uitgevoerd.

 

Artikelsgewijze toelichting

 

Artikel 1 Begripsbepalingen

De begripsbepaling aanvraag gaat verder dan de definitie uit de Algemene wet bestuursrecht door de formulering ‘volledig ingevuld aanvraagformulier’. De reden hiervan is dat de informatie die op het aanvraagformulier moet worden ingevuld noodzakelijk is om de gevolgen van de wedstrijd voor het weg- en verkeersbelang te kunnen beoordelen. Het aanvraagformulier is digitaal beschikbaar gesteld via de internetsite van de provincie Noord-Holland (www.noord-holland.nl), onder Wedstrijden op de weg, ontheffing.

De begripsbepaling ontheffing is toegevoegd, om duidelijk te maken dat de ontheffing in het kader van deze beleidsregel uitsluitend betrekking heeft op het verbod op wegwedstrijden met voertuigen.

 

Artikel 2 Aanvraag

Voor een zorgvuldige afhandeling van de aanvraag zal overleg moeten worden gevoerd met verschillende belanghebbende partijen, zoals politie, gemeenten en wegbeheerders.

Daarom moet de aanvraag geruime tijd vóór de wedstrijddatum worden ingediend.

Hiervoor is een termijn van 8 weken voorzien.

In dit artikel staan de vereiste bijlagen bij de aanvraag. Dit zijn een kaart met de route, een tijdschema, een bewijs van verzekering en akkoordverklaringen van de betrokken gemeenten en eventuele andere wegbeheerders. Een verklaring van een waterschap of ene gemeenschappelijke regeling (bijvoorbeeld een recreatieschap) is alleen nodig indien de route gebruik maakt van wegen in beheer bij de betrokken instantie.

 

Artikel 3 Weigeringsgronden

De in dit artikel vermelde weigeringsgronden betreffen situaties waarin het verlenen van de ontheffing zou leiden tot een onevenredige aantasting van de door de

Wegenverkeerswet 1994 behartigde belangen, zoals deze zijn opgenomen in artikel 2, eerste en tweede lid Wvw. In het thans geldende artikel betreft het de volgende belangen:

  • het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

  • het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer; of

  • het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

Naast deze algemene weigeringsgrond bevat dit artikel nog een aantal meer specifieke weigeringsgronden. Dit betreft een regeling indien er sprake is van een andere aanvraag voor een wegwedstrijd met deels een overlappende route. In dat geval geldt ‘wie het eerst komt, die het eerst maalt’. Voor de verkeersveiligheid en het beperken van de verkeersoverlast is van belang dat de wedstrijd wordt door de politie of door verkeersregelaars. Deze verkeersregelaars moeten voldoen aan de vereisten van het RVV en werken onder verantwoordelijkheid van de politie.

De ontheffing wordt ook geweigerd, indien er geen akkoordverklaringen van de colleges van de betrokken gemeenten en eventueel de waterschappen of gemeenschappelijke regelingen.

Voorts bevat dit artikel de wettelijke weigeringsgrond op grond van artikel 148, tweede lid, van de Wvw 1994. Volgens die bepaling mag een ontheffing alleen worden verleend wanneer een verzekering is afgesloten ten aanzien van de burgerrechtelijke aansprakelijkheid voor de schade waartoe het gebruik van motorrijtuigen tijdens de wedstrijd aanleiding kan geven.

 

Artikel 4 Voorschriften

De in dit artikel genoemde voorschriften zijn standaardvoorschriften die noodzakelijk zijn om het verloop van de wedstrijd en de controle daarop in goede banen te leiden en daarmee de belangen van verkeersveiligheid, verkeersdoorstroming en milieu zo goed mogelijk te beschermen. Dit artikel sluit niet uit dat naast deze standaardvoorschriften ook andere op het concrete geval toegespitste voorschriften worden gesteld ter bescherming van de hiervoor genoemde belangen.

Het lid onder g bevat een regeling indien nog wijzigingen plaatsvinden in de route of het tijdschema nadat de ontheffing is verleend. Deze wijzigingen kunnen tot uiterlijk 5 werkdagen voor de wedstrijd nog worden doorgegeven aan de contactpersoon. Hierbij dient ook te worden voorzien in een akkoord van de betrokken wegbeheerders. De contactpersoon zal vervolgens beoordelen of de wijziging mogelijk is binnen de al verleende ontheffing.

Met het voorschrift onder i wordt geregeld dat de kosten voor het plaatsen of verwijderen van verkeerstekens, indien dit specifiek voor de wedstrijd gebeurd (en daarmee dus buiten de reguliere taak van de wegbeheerder valt), voor rekening komen van de ontheffinghouder.

De term ‘schade’ onder j moet ruim worden opgevat. Ditzelfde geldt voor de term ‘weg’. Het betreft niet alleen beschadigingen, maar ook vervuiling, achtergebleven rommel e.d., waarbij de wegbeheerder kosten moet maken. De term ‘weg’ betreft niet alleen de rijbaan maar ook het wegmeubilair (zie ook de algemene toelichting).

 

Artikel 5 Slotbepalingen

In dit artikel is een aantal slotbepalingen opgenomen. Het betreft de inwerkingtreding, de intrekking van de vorige beleidsregels, overgangsrecht voor al ingediende aanvragen en de citeertitel.

 

Uitgegeven op 3 juli 2017

 

Namens Gedeputeerde Staten van Noord-Holland

 

R.M. Bergkamp, provinciesecretaris