Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Venlo

Besluit mandaat, volmacht en machtiging Griffie Venlo 2021

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieVenlo
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit mandaat, volmacht en machtiging Griffie Venlo 2021
CiteertitelBesluit mandaat, volmacht en machtiging Griffie Venlo 2021
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

N.v.t.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

16-11-2021nieuwe regeling

09-11-2021

gmb-2021-407929

1792589

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit mandaat, volmacht en machtiging Griffie Venlo 2021

De werkgeverscommissie;

burgemeester en wethouders van de gemeente Venlo;

en de burgemeester van Venlo

ieder voor zover het zijn eigen bevoegdheid betreft;

gezien het voorstel van 9 november 2021;

gelet op de bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht en de Gemeentewet;

mede gelet op artikel 1 lid 3 van de Verordening werkgeverscommissie griffie en het Delegatiebesluit werkgeverschap raad;

besluiten:

 

tot het vaststellen van het navolgende Besluit mandaat, volmacht en machtiging Griffie Venlo 2021, overeenkomstig het bij dit besluit behorende register, waarbij de volgende bepalingen van toepassing zijn;

Artikel 1 Algemeen

De werkgeverscommissie, het college en/ of de burgemeester dragen de hen toebedeelde bevoegdheden op aan in dit besluit genoemde functionarissen, voor zover bij de uitoefening van de bevoegdheden de specifieke bepalingen / voorwaarden, daarbij vermeld in de als zodanig genoemde kolom van het bij dit besluit behorende schema in acht worden genomen.

Artikel 2 Randvoorwaarden – interne instructie

  • 1.

    De volmachten gelden niet voor beslissingen die de griffier zelf aangaan.

  • 2.

    Bij de uitoefening van bedoelde bevoegdheden wordt het daaromtrent gestelde bij of krachtens wetten, besluiten, verordeningen, circulaires, regelingen, aanwijzingen en richtlijnen van rijks-, provinciale en gemeentelijke wetgevers of bestuursorganen in acht genomen.

  • 3.

    In overeenkomsten e.d. dienen de gebruikelijk voorwaarden en bepalingen te worden opgenomen.

  • 4.

    Bij de uitoefening van de bevoegdheden, als bedoeld in dit besluit dient, voor zover hier uitgaven bij aan de orde zijn, de Budgethoudersregeling van de gemeente Venlo alsmede de begroting in acht te worden genomen.

Artikel 3 Vervanging

Ingeval van afwezigheid van de griffier, aan wie bij of krachtens dit besluit bevoegdheden zijn toegekend, worden deze bevoegdheden door zijn plaatsvervanger uitgeoefend.

Artikel 4 Ondertekening

  • 1.

    De namens de werkgeverscommissie in mandaat uitgevoerde bevoegdheden worden als volgt ondertekend: ‘Namens de werkgeverscommissie van Venlo,’ gevolgd door de aanduiding “de griffier” en daaronder zijn of haar naam en handtekening.

  • 2.

    De namens burgemeester en wethouders in mandaat uitgevoerde bevoegdheden worden als volgt ondertekend: ‘Namens burgemeester en wethouders van Venlo,’ gevolgd door de naam en aanduiding “de griffier” en daaronder zijn of haar handtekening.

  • 3.

    De namens de burgemeester in mandaat uitgevoerde bevoegdheden worden als volgt ondertekend: ‘Namens de burgemeester van Venlo,’ gevolgd door de naam en aanduiding “de griffier” en daaronder zijn of haar handtekening.

  • 4.

    De krachtens volmacht of machtiging uitgevoerde bevoegdheden worden als volgt ondertekend: “De gemeente Venlo”, gevolgd door de naam en de functie-aanduiding van de medewerker en daaronder zijn of haar handtekening.

Artikel 5 Ondermandaat en subvolmacht

De griffier is niet bevoegd om ten behoeve van andere medewerkers binnen de griffie een ondermandaat dan wel een subvolmacht te verlenen.

Artikel 6 Ambtelijk secretaris rekenkamer

Dit besluit is van gelijke toepassing voor de uitoefening van deze bevoegdheden:

  • 1.

    voor zover zij betrekking hebben op de in het schema onder 1.1 en 1.2 genoemde volmachten en het zaken betreft die de rekenkamer aangaan, waarbij de volmachten verleend zijn aan de ambtelijk secretaris van de rekenkamer als bedoeld in artikel 7 van de Verordening rekenkamercommissie Venlo 2018;

  • 2.

    voor zover zij betrekking hebben op de functie-inhoudelijke aspecten van de ambtelijk secretaris van de rekenkamer, zijnde de in het schema opgenomen bevoegdheden onder 2 Personele zaken / arbeidsvoorwaarden, waarbij alle volmachten verleend zijn aan de griffier. Onder de voorwaarde dat de voorzitter, als bedoeld in artikel 3 , vierde lid, van de Verordening rekenkamercommissie Venlo 2018 hiermee ingestemd heeft.

Artikel 7 Slotbepalingen

  • 1.

    Dit besluit treedt in werking op de dag na bekendmaking.

  • 2.

    Met de inwerkingtreding van dit besluit wordt ingetrokken het “Mandaat- en volmachtbesluit Griffie Venlo 2012”.

  • 3.

    Dit besluit kan worden aangehaald als “Besluit mandaat, volmacht en machtiging Griffie Venlo 2021”.

Venlo, 9 november 2021

Burgemeester en wethouders van Venlo

de secretaris de burgemeester

Twan Beurskens, Antoin Scholten

Venlo 9 november 2021,

De burgemeester van Venlo,

Antoin Scholten

Venlo 10 november 2021,

De voorzitter van de werkgeverscommissie

Tom Verhaegh

Toelichting algemeen

Toelichting algemeen

Beoogd is om alle mandaten, volmachten en machtigingen ten behoeve van de griffie op te nemen in één algemeen besluit.

Dat is duidelijk en overzichtelijk.

Personele bevoegdheden

Paragraaf 2 over de personele bevoegdheden is in lijn met de Verordening werkgeverscommissie griffie, die bepaalt dat de werkgeverscommissie de aan haar via het Delegatiebesluit werkgeverschap raad overgedragen bevoegdheden ten aanzien van het griffiepersoneel kan mandateren aan de griffier.

Dat gebeurt in dit besluit.

Hier zijn ook de wijzigingen door de inwerkingtreding van de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra) in verwerkt.

Door een gelijktijdige aanpassing van de Gemeentewet is de gemeenteraad nu bevoegd om te besluiten over privaatrechtelijke rechtshandelingen voor het aangaan, specifiek voor het wijzigen en beëindigen van arbeidsovereenkomsten met de griffier en de op de griffie werkzame ambtenaren.

Daarnaast worden er ten behoeve van de griffie ook andere privaatrechtelijke rechtshandelingen uitgevoerd, zoals het tijdelijk inhuren van griffiepersoneel. Deze gebeuren namens burgemeester en wethouders.

Ambtelijk secretaris rekenkamer

Het besluit bevat tevens een voorziening voor de ambtelijke secretaris van de rekenkamer.

De griffier fungeert als hiërarchisch leidinggevende van de secretaris rekenkamer.

 

Register  

1. Algemeen

 

Volg-nummer

Bevoegdheid tot

Grondslag

Bevoegdheid van

Bevoegdheid naar

Bevoegdheid verder aan

Specifieke bepalingen / voorwaarden

1.1

Het doen uitvoeren van advies- en onderzoekswerkzaam-heden, het inhuren van externe bureaus en het aangaan van overige financiële verplichtingen ten behoeve van het functioneren van de raadsorganisatie en de griffie.

Artikel 160, eerste lid, sub b en sub e, Gemeentewet

B&W

Griffier

Medewerker griffie

Mits de uitgaven vallen binnen de door de gemeenteraad vastgestelde budgetten.

Met inachtneming van het geldende inkoopbeleid.

Waarbij de subvolmacht voor de medewerker enkel van kracht is indien de tegenprestatie minder dan € 2.000,00 bedraagt.

1.2

Het vertegenwoordigen van de gemeente bij het ondertekenen van overeenkomsten die krachtens een volmacht zijn aangegaan.

Artikel 171 Gemeentewet

Burgemeester

Griffier

Medewerker griffie

De (sub)volmacht geldt enkel voor de overeenkomsten die met gebruik van de bevoegdheid onder 1.1 zijn aangegaan.

1.3

Het voeren van correspondentie ter voorbereiding dan wel ter uitvoering van raadsbesluiten.

B&W / Burgemeester

Griffier

Medewerker griffie

1.4

Het verstrekken van zakelijke inlichtingen aan derden omtrent algemeen geldende voorschriften en regelingen en over feiten en gegevens die geen beleidsaspecten bevatten.

B&W / Burgemeester

Griffier

Medewerker griffie

1.5

Het beantwoorden van verzoeken om informatie dan wel het deelnemen aan enquêtes.

B&W / Burgemeester

Griffier

Medewerker griffie

2. Personele zaken/ arbeidsvoorwaarden

 

Volg-nummer

Bevoegdheid tot

Grondslag

Bevoegdheid van

Bevoegdheid naar

Bevoegdheid verder aan

Specifieke bepalingen / voorwaarden

2.1

Bevoegdheid tot het nemen van beslissingen en het uitvoeren van feitelijke handelingen inzake individuele personele aangelegenheden van griffiepersoneel.

Burgerlijk Wetboek,

Cao gemeenten, personeelshandboek en aanverwante regelgeving (zoals bijv. Wet Arbeid en Zorg)

Werkgevers-commissie

Griffier

Deze algemene volmacht geldt niet voor zover hierna een specifieke volmacht is opgenomen.

2.2

Bevoegdheid tot het nemen van beslissingen en het uitvoeren van feitelijke handelingen inzake individuele personele aangelegenheden van uitzend- en detacheringskrachten, stagiaires en personen anderszins werkzaam binnen de griffie.

Burgerlijk Wetboek,

Cao gemeenten, personeelshandboek en aanverwante regelgeving (zoals bijv. Wet Arbeid en Zorg)

B&W

Griffier

2.3

Bevoegdheid tot het openstellen van vacatures en het aangaan van arbeidsovereenkomsten.

Werkgevers-commissie

Griffier

De volmacht geldt alleen binnen de vastgestelde formatie.

2.4

Bevoegdheid tot het aangaan van stageovereenkomsten en het aanbieden van werkervaringsplaatsen.

B&W

Griffier

2.5

Algehele uitvoering van de bevoegdheden ingevolge de Regeling nadere regels werving en selectie.

Regeling nadere regels werving en selectie

Werkgevers-commissie

Griffier

2.6

Bevoegdheid tot het inhuren van griffiepersoneel binnen de vastgestelde formatie of budget.

Inlenerscontract met uitlener ex

7:690 BW e.v. of opdracht ex 7:400 BW

B&W

Griffier

2.7

Bevoegdheid tot het opzeggen van een arbeidsovereenkomst wegens een redelijke grond.

7:669 BW

Werkgevers-commissie

Griffier

2.8

Bevoegdheid tot het onderhandelen over en sluiten van een vaststellings-overeenkomst ter beëindiging van een dienstverband.

7:900 BW

Werkgevers-commissie

Griffier

De bevoegdheid geldt alleen binnen de financiële ruimte van de personeelskosten-begroting van de griffie.

2.9

Bevoegdheid tot het nemen van beslissingen inzake ontslag wegens een dringende reden (ontslag op staande voet) of schorsing en zo nodig het instellen van een onderzoek.

7:677 BW,

7:611 BW

Werkgevers-commissie

Griffier

2.10

Bevoegdheid tot ontzegging van de toegang tot de toegang van gebouwen.

7:660 BW

Werkgevers-commissie

Griffier

2.11

Bevoegdheid om de formele arbeidsduur van 36 naar maximaal 40 uur per week op te hogen.

Cao gemeenten

Werkgevers-commissie

Griffier

2.12

Bevoegdheid tot het toekennen van een uitkering wegens overlijden in en door de dienst.

Cao gemeenten

Werkgevers-commissie

Griffier

2.13

Algehele uitvoering van de bevoegdheden m.b.t. nevenwerkzaamheden.

Art. 5 Ambtenarenwet 2017 en

Regeling neven-werkzaamheden

Werkgevers-commissie

Griffier

2.14

De bevoegdheid van de gevolmachtigde om bij de toepassing van de bevoegdheden met de nummers 2.1 tot en met 2.13 de gemeente te vertegenwoordigen.

Art. 171 Gemeentewet

Burgemeester

Griffier