Organisatie | Venlo |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit mandaat, volmacht en machtiging Griffie Venlo 2021 |
Citeertitel | Besluit mandaat, volmacht en machtiging Griffie Venlo 2021 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
N.v.t.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
16-11-2021 | nieuwe regeling | 09-11-2021 | 1792589 |
burgemeester en wethouders van de gemeente Venlo;
ieder voor zover het zijn eigen bevoegdheid betreft;
gezien het voorstel van 9 november 2021;
gelet op de bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht en de Gemeentewet;
mede gelet op artikel 1 lid 3 van de Verordening werkgeverscommissie griffie en het Delegatiebesluit werkgeverschap raad;
tot het vaststellen van het navolgende Besluit mandaat, volmacht en machtiging Griffie Venlo 2021, overeenkomstig het bij dit besluit behorende register, waarbij de volgende bepalingen van toepassing zijn;
De werkgeverscommissie, het college en/ of de burgemeester dragen de hen toebedeelde bevoegdheden op aan in dit besluit genoemde functionarissen, voor zover bij de uitoefening van de bevoegdheden de specifieke bepalingen / voorwaarden, daarbij vermeld in de als zodanig genoemde kolom van het bij dit besluit behorende schema in acht worden genomen.
Ingeval van afwezigheid van de griffier, aan wie bij of krachtens dit besluit bevoegdheden zijn toegekend, worden deze bevoegdheden door zijn plaatsvervanger uitgeoefend.
Artikel 5 Ondermandaat en subvolmacht
De griffier is niet bevoegd om ten behoeve van andere medewerkers binnen de griffie een ondermandaat dan wel een subvolmacht te verlenen.
Artikel 6 Ambtelijk secretaris rekenkamer
Dit besluit is van gelijke toepassing voor de uitoefening van deze bevoegdheden:
voor zover zij betrekking hebben op de functie-inhoudelijke aspecten van de ambtelijk secretaris van de rekenkamer, zijnde de in het schema opgenomen bevoegdheden onder 2 Personele zaken / arbeidsvoorwaarden, waarbij alle volmachten verleend zijn aan de griffier. Onder de voorwaarde dat de voorzitter, als bedoeld in artikel 3 , vierde lid, van de Verordening rekenkamercommissie Venlo 2018 hiermee ingestemd heeft.
Beoogd is om alle mandaten, volmachten en machtigingen ten behoeve van de griffie op te nemen in één algemeen besluit.
Dat is duidelijk en overzichtelijk.
Paragraaf 2 over de personele bevoegdheden is in lijn met de Verordening werkgeverscommissie griffie, die bepaalt dat de werkgeverscommissie de aan haar via het Delegatiebesluit werkgeverschap raad overgedragen bevoegdheden ten aanzien van het griffiepersoneel kan mandateren aan de griffier.
Hier zijn ook de wijzigingen door de inwerkingtreding van de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra) in verwerkt.
Door een gelijktijdige aanpassing van de Gemeentewet is de gemeenteraad nu bevoegd om te besluiten over privaatrechtelijke rechtshandelingen voor het aangaan, specifiek voor het wijzigen en beëindigen van arbeidsovereenkomsten met de griffier en de op de griffie werkzame ambtenaren.
Daarnaast worden er ten behoeve van de griffie ook andere privaatrechtelijke rechtshandelingen uitgevoerd, zoals het tijdelijk inhuren van griffiepersoneel. Deze gebeuren namens burgemeester en wethouders.
Ambtelijk secretaris rekenkamer
Het besluit bevat tevens een voorziening voor de ambtelijke secretaris van de rekenkamer.
De griffier fungeert als hiërarchisch leidinggevende van de secretaris rekenkamer.
2. Personele zaken/ arbeidsvoorwaarden