Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Voorschoten

Beleidsregels van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Voorschoten voor terrassen bij ‘ondersteunende horeca’ in het plangebied bestemmingsplan ‘Centrum’

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieVoorschoten
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregels van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Voorschoten voor terrassen bij ‘ondersteunende horeca’ in het plangebied bestemmingsplan ‘Centrum’
CiteertitelBeleidsregels voor terrassen bij 'ondersteunende horeca' in het plangebied bestemmingsplan 'Centrum'
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpruimtelijke ordening, verkeer en vervoer
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

bijlage II van het Besluit omgevingsrecht

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

13-11-2021nieuwe regeling

02-11-2021

gmb-2021-405937

Z/21/059270

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregels van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Voorschoten voor terrassen bij ‘ondersteunende horeca’ in het plangebied bestemmingsplan ‘Centrum’

 

Inleiding

De vraag naar mogelijkheden voor detailhandel ondersteunende horeca in het centrumgebied de afgelopen jaren merkbaar toegenomen.

 

Om de vraag naar ondersteunende horeca te beantwoorden is in het bestemmingsplan Centrum bij de bestemming “Centrum” specifiek opgenomen dat binnen die bestemming “ondersteunende horeca” mogelijk is (artikel 5.1 onder d.)

Daarnaast heeft de gemeenteraad in de economische visie het volgende uitgesproken:

 

Bloeiende horeca vormt een onderdeel van het dagelijks leven. De gemeente Voorschoten streeft naar het mogelijk maken van een horecaontwikkeling die de ruimtelijke en economische aantrekkingskracht en de kwaliteit van het wonen, werken, winkelen en verblijven van de gemeente Voorschoten versterkt.

Het dorpscentrum is bij uitstek de huiskamer van Voorschoten, de plek van verbinding ontmoeting voor ondernemers en werknemers, de Voorschotenaren en bezoekers van de gemeente. De detailhandel en de horeca hebben elkaar steeds harder nodig en de gemeente wil daarom de horeca voornamelijk concentreren in de kern van het centrum.

 

Onderdeel bij het realiseren van die visie is het mogelijk maken van “detailhandel ondersteunende horeca” lees de mogelijkheid voor het aanbieden van koffie/thee/gebakje/broodje e.d. in een winkel.

 

Bestemmingsplan Centrum

In artikel 1.51 is het begrip “ondersteunende horeca” gedefinieerd als:

 

een horeca-activiteit die de hoofdactiviteit van het perceel ondersteunt en ondergeschikt is aan de hoofdactiviteit. De volgende voorwaarden zijn van kracht:

 

  • a.

    de oppervlakte van de ondersteunende horeca mag niet meer dan 20% van de totale oppervlakte bedragen met een maximum van 10 m2;

  • b.

    de openingstijden van de horeca-activiteit zijn aangepast aan de openingstijden van de hoofdactiviteit;

  • c.

    de toegang tot de horeca-activiteit is uitsluitend via die van de hoofdactiviteit, er is dus geen sprake van een aparte ingang;

  • d.

    de horeca-activiteit is alcoholvrij;

  • e.

    de horeca-activiteit mag niet worden uitgevoerd door derden;

  • f.

    zitplaatsen dienen inpandig te worden aangeboden;

  • g.

    voor de horeca-activiteit mag geen aparte reclame worden gemaakt;

 

Omdat voorwaarde f. een terras bij ondersteunende horeca expliciet niet mogelijk maakt is het opstellen/houden van een terras bij ondersteunende horeca in strijd met het bestemmingsplan. Om een terras bij ondersteunende horeca mogelijk te maken zal een omgevingsvergunning verleend moeten worden.

 

Systematiek Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo)

Artikel 2.1 eerste lid onderdeel c van de Wabo regelt dat het verboden is zonder omgevingsvergunning een project uit te voeren dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit het gebruiken van gronden of bouwwerken in strijd met een bestemmingsplan.

Artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2 van de Wabo in combinatie met de categorieën genoemd in artikel 4 van bijlage II van het Besluit omgevingsrecht (Bor) geven het college van burgemeester en wethouders de bevoegdheid om een omgevingsvergunning te verlenen voor het gebruiken van gronden of bouwwerken in strijd met een bestemmingsplan.

 

Deze beleidsregels hebben betrekking op die bevoegdheid specifiek voor de categorie genoemd in artikel 4 onderdeel 9 van bijlage II van het Besluit omgevingsrecht (Bor) en geven de kaders voor een terras bij ondersteunende horeca waarvoor een omgevingsvergunning wordt verleend.

 

 

 

Doelen

Kwaliteit openbare ruimte

Terrassen kunnen een positieve bijdrage leveren aan de beleving van de openbare ruimte in een winkelgebied. Echter zij kunnen deze beleving ook in negatieve zin beïnvloeden. Bij het opstellen van een beleidsregel is er de mogelijkheid om met een bredere blik te kijken naar de mogelijk gevolgen voor de kwaliteit van de openbare ruimte.

 

Snelle besluitvorming.

Door een vraag naar de mogelijkheid voor een terras bij ondersteunende horeca te toetsen aan deze beleidsregels is er snel duidelijk of een vergunning verleend kan worden.

 

Rechtsgelijkheid en –zekerheid

Goed bestuur hangt samen met planmatigheid en het handelen volgens een vaste, constante lijn. Beleidsregels dragen bij aan consistent bestuur en heeft een toegevoegde waarde voor rechtsgelijkheid en rechtszekerheid. Beleidsregels bevorderen het “gelijk handelen” in “gelijke gevallen” en daarmee de voorspelbaarheid en de controleerbaarheid.

 

Beleidsregels

Artikel 4:81 Awb bepaalt dat een bestuursorgaan beleidsregels kan vaststellen met betrekking tot een hem toekomende of onder zijn verantwoordelijkheid uitgeoefende, dan wel door hem gedelegeerde bevoegdheid. Ter motivering van een besluit op basis van een dergelijke bevoegdheid kan dan worden volstaan met een verwijzing naar de beleidsregels. Artikel 4:84 Awb verplicht het bevoegd gezag dat zij handelt in overeenstemming met de beleidsregels, tenzij dat voor één of meer belanghebbende gevolgen zou hebben die onevenredig zijn in verhouding tot de met de beleidsregels te dienen doelen. Hierdoor is specifieke hardheidsclausule in beleidsregels als bedoeld in artikel 4:81 Awb overbodig.

 

Besluit

Met inachtneming van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) en het Besluit omgevingsrecht (Bor), besluiten wij met betrekking tot de aan ons toekomende bevoegdheid om een omgevingsvergunning te verlenen voor het in strijd met een bestemmingsplan gebruiken van bouwwerken en het daarbij aansluitend terrein vast te stellen de “Beleidsregels voor terrassen bij ondersteunende horeca in het plangebied bestemmingplan Centrum”.

 

BELEIDSREGELS

In het belang van het doelmatig gebruik, beheer en onderhoud van openbaar toegankelijk gebeid en het voorkomen van onevenredige overlast voor de (woon)omgeving, wordt voor het opstellen/houden van een terras bij ondersteunende horeca slechts omgevingsvergunning verleend onder de volgende voorwaarden.

 

Deze voorwaarden gelden voor terrassen bij ondersteunende horeca op zowel eigen grond als op gemeentegrond.

 

Bij het niet voldoen aan deze voorwaarden, kan de omgevingsvergunning voor het plaatsen/houden van een terras worden ingetrokken.

 

  • a.

    Het totaal oppervlak van het terras bij ondersteunende horeca is maximaal 10 m2;

  • b.

    Een voetgangersgedeelte van de openbare weg mag gebruikt worden voor het plaatsen van een terras, mits de vrije (doorgang)ruimte minimaal 1,50 meter blijft en de vrije ruimte boven het terras minimaal 2,20 meter bedraagt;

  • c.

    In geval een locatie van een terras conflicteert met een (toekomstige) locatie voor fietsparkeren prevaleert het fietsparkeren;

  • d.

    Een terras mag worden opgesteld over niet meer dan de breedte van de voor- of zijgevel van het betreffende pand;

  • e.

    Voor (nood)uitgangen mag geen terras worden opgesteld;

  • f.

    Hulpverleningsdiensten dienen te allen tijde ongehinderde doorgang te hebben. De vrije doorgang voor voertuigen van hulpdiensten moet te allen tijde minimaal 3,5 meter zijn.

  • g.

    Brandkranen moeten voor hulpverleningsdiensten te allen tijde vrij bereikbaar zijn;

  • h.

    Het terras mag slechts aanwezig zijn op de dagen en uren dat de winkel waartoe het behoort geopend mag zijn;

  • i.

    Buiten de in h. bedoelde dagen en uren mag het terras meubilair niet op gemeentegrond worden opgeslagen;

  • j.

    Het terras mag alleen ingericht worden met tafels en stoelen. Parasols, plantenbakken en andere elementen zijn niet toegestaan;

  • k.

    Terrasverwarming in welke vorm ook is niet toegestaan;

  • l.

    Op het terras mogen geen bouwwerken worden opgericht, die aard en nagelvast aan de grond zijn verbonden;

  • m.

    Op het terras mag in geen enkele vorm muziek ten gehore worden gebracht;

  • n.

    Voedselbereiding in enige vorm op het terras is niet toegestaan;

  • o.

    Het terras en de naaste omgeving daarvan moeten vrijgehouden worden van afval en andere ongerechtigheden afkomstig van het gebruik van het terras;

  • p.

    De houder van het terras is verplicht de redelijkerwijze mogelijke maatregelen te treffen ten einde te voorkomen dat derden ten gevolge van het gebruik van het terras schade lijden of ontoelaatbare hinder/overlast ondervinden.

  • q.

    In geval mogelijkheden voor een terras bij ondersteunende horeca in conflict komt met een (toekomstige) visie over het centrum prevaleren de mogelijkheden van die visie.

 

Slotbepalingen  

  • 1.

    Deze beleidsregels treden in werking op de eerste dag na die van bekendmaking.

  • 2.

    Deze beleidsregels zijn van toepassing op aanvragen omgevingsvergunning welke na de dag van inwerking treden zijn ingediend.

  • 3.

    Dit besluit wordt aangehaald als: “Beleidsregels voor terrassen bij ondersteunende horeca in het plangebied bestemmingplan Centrum”.

 

 

Aldus besloten in de vergadering d.d. 2 november 2021

het college van burgemeester en wethouders,

A.R.de Graaf,

gemeentesecretaris

drs. N.Stemerdink,

burgemeester