Organisatie | Voorschoten |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Voorschoten voor terrassen bij ‘ondersteunende horeca’ in het plangebied bestemmingsplan ‘Centrum’ |
Citeertitel | Beleidsregels voor terrassen bij 'ondersteunende horeca' in het plangebied bestemmingsplan 'Centrum' |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
Geen
bijlage II van het Besluit omgevingsrecht
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
13-11-2021 | nieuwe regeling | 02-11-2021 | Z/21/059270 |
De vraag naar mogelijkheden voor detailhandel ondersteunende horeca in het centrumgebied de afgelopen jaren merkbaar toegenomen.
Om de vraag naar ondersteunende horeca te beantwoorden is in het bestemmingsplan Centrum bij de bestemming “Centrum” specifiek opgenomen dat binnen die bestemming “ondersteunende horeca” mogelijk is (artikel 5.1 onder d.)
Daarnaast heeft de gemeenteraad in de economische visie het volgende uitgesproken:
Bloeiende horeca vormt een onderdeel van het dagelijks leven. De gemeente Voorschoten streeft naar het mogelijk maken van een horecaontwikkeling die de ruimtelijke en economische aantrekkingskracht en de kwaliteit van het wonen, werken, winkelen en verblijven van de gemeente Voorschoten versterkt.
Het dorpscentrum is bij uitstek de huiskamer van Voorschoten, de plek van verbinding ontmoeting voor ondernemers en werknemers, de Voorschotenaren en bezoekers van de gemeente. De detailhandel en de horeca hebben elkaar steeds harder nodig en de gemeente wil daarom de horeca voornamelijk concentreren in de kern van het centrum.
Onderdeel bij het realiseren van die visie is het mogelijk maken van “detailhandel ondersteunende horeca” lees de mogelijkheid voor het aanbieden van koffie/thee/gebakje/broodje e.d. in een winkel.
In artikel 1.51 is het begrip “ondersteunende horeca” gedefinieerd als:
een horeca-activiteit die de hoofdactiviteit van het perceel ondersteunt en ondergeschikt is aan de hoofdactiviteit. De volgende voorwaarden zijn van kracht:
Omdat voorwaarde f. een terras bij ondersteunende horeca expliciet niet mogelijk maakt is het opstellen/houden van een terras bij ondersteunende horeca in strijd met het bestemmingsplan. Om een terras bij ondersteunende horeca mogelijk te maken zal een omgevingsvergunning verleend moeten worden.
Systematiek Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo)
Artikel 2.1 eerste lid onderdeel c van de Wabo regelt dat het verboden is zonder omgevingsvergunning een project uit te voeren dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit het gebruiken van gronden of bouwwerken in strijd met een bestemmingsplan.
Artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2 van de Wabo in combinatie met de categorieën genoemd in artikel 4 van bijlage II van het Besluit omgevingsrecht (Bor) geven het college van burgemeester en wethouders de bevoegdheid om een omgevingsvergunning te verlenen voor het gebruiken van gronden of bouwwerken in strijd met een bestemmingsplan.
Deze beleidsregels hebben betrekking op die bevoegdheid specifiek voor de categorie genoemd in artikel 4 onderdeel 9 van bijlage II van het Besluit omgevingsrecht (Bor) en geven de kaders voor een terras bij ondersteunende horeca waarvoor een omgevingsvergunning wordt verleend.
Terrassen kunnen een positieve bijdrage leveren aan de beleving van de openbare ruimte in een winkelgebied. Echter zij kunnen deze beleving ook in negatieve zin beïnvloeden. Bij het opstellen van een beleidsregel is er de mogelijkheid om met een bredere blik te kijken naar de mogelijk gevolgen voor de kwaliteit van de openbare ruimte.
Door een vraag naar de mogelijkheid voor een terras bij ondersteunende horeca te toetsen aan deze beleidsregels is er snel duidelijk of een vergunning verleend kan worden.
Rechtsgelijkheid en –zekerheid
Goed bestuur hangt samen met planmatigheid en het handelen volgens een vaste, constante lijn. Beleidsregels dragen bij aan consistent bestuur en heeft een toegevoegde waarde voor rechtsgelijkheid en rechtszekerheid. Beleidsregels bevorderen het “gelijk handelen” in “gelijke gevallen” en daarmee de voorspelbaarheid en de controleerbaarheid.
Artikel 4:81 Awb bepaalt dat een bestuursorgaan beleidsregels kan vaststellen met betrekking tot een hem toekomende of onder zijn verantwoordelijkheid uitgeoefende, dan wel door hem gedelegeerde bevoegdheid. Ter motivering van een besluit op basis van een dergelijke bevoegdheid kan dan worden volstaan met een verwijzing naar de beleidsregels. Artikel 4:84 Awb verplicht het bevoegd gezag dat zij handelt in overeenstemming met de beleidsregels, tenzij dat voor één of meer belanghebbende gevolgen zou hebben die onevenredig zijn in verhouding tot de met de beleidsregels te dienen doelen. Hierdoor is specifieke hardheidsclausule in beleidsregels als bedoeld in artikel 4:81 Awb overbodig.
Met inachtneming van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) en het Besluit omgevingsrecht (Bor), besluiten wij met betrekking tot de aan ons toekomende bevoegdheid om een omgevingsvergunning te verlenen voor het in strijd met een bestemmingsplan gebruiken van bouwwerken en het daarbij aansluitend terrein vast te stellen de “Beleidsregels voor terrassen bij ondersteunende horeca in het plangebied bestemmingplan Centrum”.
In het belang van het doelmatig gebruik, beheer en onderhoud van openbaar toegankelijk gebeid en het voorkomen van onevenredige overlast voor de (woon)omgeving, wordt voor het opstellen/houden van een terras bij ondersteunende horeca slechts omgevingsvergunning verleend onder de volgende voorwaarden.
Deze voorwaarden gelden voor terrassen bij ondersteunende horeca op zowel eigen grond als op gemeentegrond.
Bij het niet voldoen aan deze voorwaarden, kan de omgevingsvergunning voor het plaatsen/houden van een terras worden ingetrokken.