Organisatie | Lelystad |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van de gemeente Lelystad houdende regels tot de mogelijkheid tot het afwijken van het verbod op kamerverhuur (Beleidsregel kamerverhuur Bijzondere Woonvormen ) |
Citeertitel | ‘Beleidsregel kamerverhuur Bijzondere Woonvormen Lelystad |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
08-10-2020 | nieuwe regeling | 29-09-2020 Flevopost, 07-10- 2020 | Z200002655/14 |
Het college van B&W van de gemeente Lelystad,
het hierboven omschreven gebruiksverbod voor zover het ziet op het strijdig gebruik van een woning door kamerbewoning ten behoeve van de huisvesting van meer dan één huishouden (hierna kamerbewoning) tot ongewenste neveneffecten leidt bij de verlening van zorg met verblijf, waardoor de beschikbaarheid van gecontracteerde zorg in het geding komt;
Gelet op het bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht en de Wet Algemene Bepalingen Omgevingsrecht.
Besluit vast te stellen de navolgende ‘Beleidsregel kamerverhuur Bijzondere Woonvormen Lelystad’.
In deze beleidsregel wordt verstaan onder:
Bijzondere woonvormen; woonvormen die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van professionele zorgverlening met verblijf. Onder bijzondere woonvormen in de zin van deze beleidsregel worden begrepen:
Crisisopvang: opvang die tijdelijk aangeboden wordt aan cliënten die in één of meerdere van de volgende categorieën zorg ontvangen: verzorging en begeleiding bij het wonen, vrijetijdsbesteding en dagbesteding. Cliënt verblijft tijdelijk in een kamer of woongroep die in eigendom is, of gehuurd wordt door een zorginstelling;
Logeervoorzieningen: cliënt verblijft maximaal 3 etmalen per week in de logeervoorziening. Verblijf is mogelijk na afgifte van een beschikking op basis van de Jeugdwet. Op de locatie is permanent toezicht aanwezig en cliënt verblijft in een kamer of woongroep die eigendom is, of gehuurd wordt door een zorginstelling.
Indien alleen het gebruiksverbod artikel 5 lid 5.1 van het Parapluplan een belemmering vormt voor kamerbewoning ten behoeve van bijzondere woonvormen , wordt aan de hand van deze beleidsregels beoordeeld of op grond van artikel 5 lid 5.2 van het parapluplan afgeweken kan worden van de gebruiksregels.
Artikel 3 De aanvraag omgevingsvergunning
Het college neemt een aanvraag tot kamerbewoning in behandeling indien in de aanvraag is ingediend door een zorginstelling en daarin minimaal is opgenomen:
Artikel 4 Bepalingen ten aanzien van bijzondere woonvormen Lelystad
Nadat de procedure in artikel 2 is doorlopen en gebleken is dat de aanvraag de gegevens bevat zoals opgenomen in artikel 3 besluit het college om een omgevingsvergunning te verlenen indien:
Artikel 5 Aanvullende voorschriften verbinden aan omgevingsvergunning
Aan de omgevingsvergunning kunnen, op grond van artikel 2.22, tweede lid, Wabo aanvullende voorschriften worden verbonden. Standaard zal aan de omgevingsvergunning het voorschrift worden verbonden dat bij de uitoefening van de vergunde activiteit de bepalingen opgenomen in artikel 4, blijven gelden en nageleefd dienen te worden.
Artikel 6 Intrekken vergunning
Op grond van artikel 5.19 Wabo kan de omgevingsvergunning worden ingetrokken indien de aan de vergunning verbonden voorschriften niet worden nageleefd.
Aanvragen om omgevingsvergunningen voor een gebouw, die zijn ingediend bij het college voor de inwerkingtreding van deze beleidsregel, worden afgehandeld op basis van de geldende beleidsregels op het moment van de aanvraag.
Ruim tien jaar geleden deed zich in de woonwijken van Lelystad een duidelijke toename voor op het gebied van kamerverhuur. Vanwege met name de signalen van overlast heeft de gemeente Lelystad in november 2009 kamerverhuurbeleid opgesteld. Dit kamerverhuurbeleid is meerdere keren geactualiseerd. Het beleid had tot doel om onder voorwaarden beperkt kamerverhuur in de woonwijken toe te laten waarbij door spreiding van kamerverhuurpanden eventuele overlast voor de omgeving beperkt zou blijven.
De afgelopen jaren is een ongewenste ontwikkeling van kamerverhuur geconstateerd. Het aantal exploitanten dat woningen opkocht om deze panden aan te wenden voor kamerverhuur of woningsplitsing nam een vlucht, hetgeen soms gepaard ging met creatieve invullingen en zelfs illegaal gebruik. Ook vanwege ontwikkelingen in andere steden, nam de vraag naar het verkameren of splitsen van woningen in Lelystad toe. Uit verschillende bezwaarprocedures bleek dat de weerstand vanuit de bevolking groter werd tegen het verkameren of splitsen van woningen in de woonwijken. Naast overlast werd ook gevreesd voor aantasting van de aard van de woonwijken. Deze ontwikkelingen zijn aanleiding geweest tot het vaststellen van de Beleidsregel woningsplitsing en kamerverhuur Lelystad op 26 maart 2019, in werking getreden op 3 april 2019. Deze beleidsregel betekende dat in afwachting van nieuw beleid geen nieuwe kamerverhuur of woningsplitsing meer mogelijk was.
Aangezien een verdere uitbreiding van kamerverhuur of woningsplitsing in de woonwijken onwenselijk wordt geacht, is door de raad als beleidskader op 28 april 2020 vastgesteld om geen nieuwe situaties van verkamering en woningsplitsing toe te staan.
Het planologisch niet toestaan van kamerverhuur heeft directe gevolgen voor de uitoefening van zorg met verblijf in kleinschalige woonvormen. Voldoende beschikbaarheid van deze kleinschalige woonvormen komt bij een algemeen verbod in het geding. De raad heeft voor deze bijzondere woonvormen een uitzondering gemaakt door in het paraplubestemmingsplan hiervoor afwijkingsbevoegdheden op te nemen. In deze beleidsregel is hiervoor het afwegings- en toetsingskader opgenomen.