Organisatie | Amersfoort |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Projectsubsidieregeling activiteiten sport en bewegen |
Citeertitel | Projectsubsidieregeling activiteiten sport en bewegen |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervalt op 1 januari 2026.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
17-11-2021 | nieuwe regeling | 02-11-2021 |
Burgemeester en Wethouders van Amersfoort;
gelezen de nota ‘Samenspel voor een gezond groeiend Amersfoort’ van 3 december 2019;
de peilnota over de Projectsubsidieregelingen Sport en Bewegen 2021 met bijbehorende besluitenlijst uit de Ronde van 6 oktober 2020;
de nota ‘Amersfoort Inclusieve Stad – beleidskader 2021 – 2026’ van 21 maart 2021;
gelet op de Algemene wet bestuursrecht en de Algemene Subsidieverordening Amersfoort 2019;
overwegende dat het gewenst is activiteiten te stimuleren die bijdragen aan de realisatie van de ambities en doelstellingen van het sportbeleid van de gemeente Amersfoort;
Artikel 4. Eisen aan de aanvrager
Subsidie kan enkel worden aangevraagd door een sportaanbieder, beweegaanbieder, of een commerciële sport- of beweegaanbieder.
In aanvulling op artikel 10 van de Asv geldt daarbij voor de gevallen zoals bedoelt in artikel 3, eerste lid, onder a. en b. van deze regeling een maximum van exact 15% van de subsidiabele kosten voor zo ver het gaat om kosten voor organisatie, promotie, pr, communicatie, en een maximum van 10% van de subsidiabele kosten voor zo ver het gaat om de kosten van vrijwilligers.
In aanvulling op artikel 10 van de Asv geldt daarbij voor de gevallen zoals bedoelt in artikel 3, eerste lid, onder c. van deze regeling een maximum van exact 25% van de subsidiabele kosten voor zo ver het gaat om kosten voor organisatie, promotie, pr, communicatie, en een maximum van 5% van de subsidiabele kosten voor zo ver het gaat om de kosten van vrijwilligers.
Artikel 10. Wijze van verdeling
Verstrekking van subsidie vindt plaats op basis van een bijzondere regeling waarbij de volgorde van ontvangst van complete aanvragen een belangrijke rol speelt maar, voor aanvragen ontvangen in de eerste maand van de indieningstermijn, niet steeds doorslaggevend is, zoals hieronder wordt beschreven:
Voor de categorieën voor zoals bedoeld in artikel 3, onder a. en b., van deze regeling worden in de rangschikking voor de eerste verdelingsronde slechts de eerste drie ontvangen aanvragen van, namens, of ten behoeve van een gelieerde (rechts)persoon meegenomen, waarbij de volgorde van ontvangst de rangschikking bepaalt. De vierde en volgende aanvragen worden gerangschikt voor de volgende verdelingsronde(s).
Voor categorieën voor zoals bedoeld in artikel 3, onder c., van deze regeling wordt in de rangschikking voor de eerste verdelingsronde slechts de eerste ontvangen aanvraag van, namens, of ten behoeve van een gelieerde (rechts)persoon meegenomen, waarbij volgorde van ontvangst de rangschikking bepaalt. De tweede en volgende aanvragen worden gerangschikt voor de volgende verdelingsronde(s).
Als na een verdelingsronde nog aanvragen resteren die niet zijn meegenomen in een rangschikking voor een verdelingsronde, vindt steeds een nieuwe rangschikking voor een volgende verdelingsronde plaats, waarbij slechts één van de eerstvolgende aanvragen van, namens, of ten behoeve van een gelieerde (rechts)persoon wordt meegenomen, waarbij volgorde van ontvangst de rangschikking bepaalt voor de betreffende verdelingsronde.
Als de aanvrager op grond van artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, of een gebrek te herstellen, geldt met betrekking tot de verdeling als moment van ontvangst van de aanvraag het moment waarop de aangevulde, of herstelde aanvraag is ontvangen.
In aanvulling op de verplichtingen op grond van de Asv is de subsidieontvanger verplicht de verkregen subsidie ook daadwerkelijk in te zetten voor de uitvoering van de activiteit waarvoor de subsidie is verstrekt.
Artikel 13. Aanvraag tot vaststelling
In afwijking van artikel 19, tweede lid, van de Asv dient de subsidieontvanger de aanvraag tot vaststelling voor binnen drie maanden na uitvoering van de activiteit in.
Artikel 14. Directe vaststelling subsidie
De subsidieontvanger van een direct vastgestelde subsidie is verplicht binnen vier weken na afloop van de activiteit een beknopt verslag in te dienen. Het verslag vermeldt ten minste hoeveel deelnemers hebben deelgenomen, wat goed is gegaan en waar leerpunten liggen. Waar mogelijk bevat het verslag beeldmateriaal van de activiteit, in de vorm van bijvoorbeeld foto’s, video’s, weblinks van verslagen op social media, of kranten artikelen. Als dit niet mogelijk is, wordt in het verslag vermeld waarom.
Uit de Algemene wet bestuursrecht (Awb) volgt dat een bestuursorgaan slechts subsidie verstrekt op grond van een wettelijk voorschrift waarin wordt geregeld voor welke activiteiten subsidie kan worden verstrekt. Voor de gemeente Amersfoort geldt dat in de Algemene Subsidieverordening Amersfoort 2019 (Asv) de algemene procedureregels voor het verstrekken van subsidies zijn opgenomen. Het college is op grond van artikel 2, vijfde lid, Asv bevoegd nadere regels (subsidieregelingen) vast te stellen.
Artikel 6 van de Asv stelt eisen aan de inhoud van de subsidieregeling en dit model is daar dan ook op afgestemd. Daarbij zijn de volgende uitgangspunten van belang:
De Asv biedt op sommige onderwerpen de mogelijkheid om in de subsidieregeling af te wijken van de Asv. Hiervan is zo min mogelijk gebruik gemaakt om te zorgen voor een uniforme werkwijze in de gemeente bij subsidieverstrekking. Dit element speelt mee bij de regelgevingstoets: hoe meer variatie, hoe hoger de administratieve lasten.
Deze regeling betreft een projectsubsidieregeling zoals bedoeld in de Asv.
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Artikel 2 Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
Alleen de activiteiten die in dit artikel zijn benoemd komen voor subsidiëring in aanmerking. Aanvragen die op andere activiteiten zien niet en worden afgewezen.
Artikel 3 Indieningstermijn aanvraag
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Artikel 4 Eisen aan de aanvrager
Als een aanvrager niet aan de eisen voldoet, komt deze niet voor subsidie in aanmerking.
Artikel 5 Eisen aan de aanvraag
Als de aanvraag niet aan de eisen voldoet, komt deze niet voor subsidie in aanmerking.
Alleen de kosten die in het eerste lid zijn opgesomd, zijn subsidiabel. Kosten die hier niet genoemd worden zijn dus niet subsidiabel.
Voor de duidelijkheid staan in lid 2 enkele kostenposten opgesomd die niet subsidiabel zijn als deze in de kosten zouden worden opgevoerd. Dit overzicht is niet uitputtend, en dat is ook niet noodzakelijk: als kosten niet onder lid 1 vallen, dan geldt sowieso dat deze niet subsidiabel zijn.
In dit artikel worden verschillende maxima geregeld ten aanzien van de hoogte van de subsidie en de verschillende kostensoorten en/of categorieën en/of tijdvakken.
Eerste lid: het college neemt het beschikbare budget op in een apart besluit.
Tweede tot en met vierde lid: om te waarborgen dat het college alleen overgaat tot verlaging van subsidieplafonds als die verlaging ook daadwerkelijk kan worden gebruikt, zijn deze leden opgenomen. Het komt er op neer dat een subsidieplafond alleen kan worden verlaagd als het oorspronkelijke subsidieplafond is vastgesteld voordat de begroting voor het betrokken jaar is vastgesteld en de aanvragen voor de vaststelling van de begroting moesten zijn ingediend, en er bovendien op de mogelijke verlaging wordt gewezen bij de bekendmaking van het plafond.
Naast de gronden opgenomen in de Asv worden subsidieaanvragen die voldoen aan één van de hier opgesomde redenen afgewezen.
Artikel 10 Wijze van verdeling
Bij de verdeling van het subsidieplafond gaat het in feite om verdeling van schaarse rechten (subsidiegeld). Dat heeft tot gevolg dat de rechtsnorm die ertoe strekt dat bij de verdeling van schaarse vergunningen aan (potentiële) gegadigden ruimte moet worden geboden om naar de beschikbare vergunning(en) mee te dingen, ook van toepassing is op de verdeling van het subsidieplafond. De beschikbaarheid van de schaarse subsidie, de verdelingsprocedure, het aanvraagtijdvak en de toe te passen criteria moeten daarom allemaal tijdig bekend zijn.
In deze regeling is gekozen voor een afwijkende variant van het verdeelmechanisme “op volgorde van ontvangst van de aanvragen”, waarbij aanvragen in volgorde van ontvangst van de volledige aanvraag worden behandeld, maar waarbij maxima worden gesteld aan het aantal aanvragen dat per aanvrager en verdelingsronde kan worden gehonoreerd. Als het subsidieplafond wordt bereikt, worden de volgende aanvragen afgewezen.
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Artikel 13 Aanvraag tot vaststelling
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Artikel 14 Aantonen verrichten prestatie direct vastgestelde subsidie
Eerste lid: behoeft geen toelichting,
Tweede lid: Voor direct vastgestelde subsidies is het mogelijk voor het college om andere bewijsmiddelen te verlangen dan de gebruikelijke.