Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Zundert

Regeling briefadres gemeente Zundert

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieZundert
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRegeling briefadres gemeente Zundert
CiteertitelRegeling briefadres gemeente Zundert
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerp
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 29 van het Besluit basisregistratie personen
  2. artikel 4:84 van de Algemene wet bestuursrecht
  3. artikel 2.23 van de Wet basisregistratie personen
  4. artikel 1.1 van de Wet basisregistratie personen
  5. artikel 2.38 van de Wet basisregistratie personen
  6. artikel 2.39 van de Wet basisregistratie personen
  7. artikel 2.40 van de Wet basisregistratie personen
  8. artikel 2.41 van de Wet basisregistratie personen
  9. artikel 2.42 van de Wet basisregistratie personen
  10. artikel 2.45 van de Wet basisregistratie personen
  11. artikel 2.52 van de Wet basisregistratie personen

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

14-07-2016Regeling briefadres gemeente Zundert

05-07-2016

Zundertse bode

Tekst van de regeling

Intitulé

Regeling briefadres gemeente Zundert

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zundert;

 

gelezen het bepaalde in artikel 1.1, 2.23, 2.38, 2.39, 2.40, 2.41, 2.42. 2.45 en 2.52 van de Wet basisregistratie persoonsgegevens, artikel 29 van het Besluit basisregistratie personen, artikel 4:84 van de Algemene wet bestuursrecht en de circulaires briefadres(BPR 2013-0000746309 en BPR2013/0000746310) van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties van 6 december 2013;

 

overwegende dat het noodzakelijk is om beleidsregels vast te stellen met betrekking tot de aangifte van een briefadres ten behoeve van een duidelijke procedure voor de burger en om het oneigenlijk gebruik van briefadressen tegen te gaan;

 

besluit vast te stellen:

 

"Regeling briefadres gemeente Zundert"

 

 

 

 

Artikel 1 Begrippen

In de regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    Aangever: degene die aangifte doet van het houden van een briefadres;

  • b.

    Briefadres: adres waar voor betrokkene bestemde geschriften in ontvangst worden genomen en waar, indien daartoe grond bestaat, zorg wordt gedragen dat geschriften of inlichtingen daarover, betrokkene bereiken;

  • c.

    Briefadresgever: de natuurlijke persoon of rechtspersoon, bedoeld in artikel 2.42 van de wet, die een briefadres ter beschikking stelt;

  • d.

    Briefadreshouder: de ingezetene in de basisadministratie die een briefadres houdt;

  • e.

    Gezinshuishouden:

  • I.

    twee personen die volgens de basisregistratie personen een geregistreerd partnerschap zijn aangegaan of gehuwd zijn, met of zonder kind(eren);

  • II.

    twee personen die door het overleggen van een door een notaris opgemaakt samenlevingscontract hebben aangetoond, dat zij een gemeenschappelijke huishouding voeren, met of zonder kind(eren);

  • III.

    een alleenstaande ouder met kind(eren).

  • f.

    De wet: de Wet basisregistratie personen;

 

Artikel 2 Redenen briefadres

Redenen voor de aangifte van een briefadres zijn:

  • 1.

    Het ontbreken van een woonadres vanwege:

    • a.

      dak- of thuisloosheid;

    • b.

      korte overbrugging tussen twee woonadressen;

    • c.

      de uitoefening van een ambulant beroep;

    • d.

      kort verblijf in het buitenland: gedurende één jaar ten hoogste twee derde van de tijd;

    • e.

      korter dan twee jaar verblijf in het buitenland en varend op een schip dat de thuishaven in Nederland heeft;

  • 2.

    verblijf in een instelling voor mannen- of vrouwenopvang(blijf-van-mijn-lijfhuizen);

  • 3.

    verblijf in een instelling als bedoeld in artikel 2.40 van de Wet BRP;

  • 4.

    wanneer naar het oordeel van de burgemeester het opnemen van een woonadres om veiligheidsredenen niet wenselijk is(artikel 2.41 Wet BRP).

 

Artikel 3 Ambtshalve opnemen briefadres

Het college is bevoegd om ambtshalve een briefadres op te nemen indien een woonadres ontbreekt en geen aangifte wordt gedaan van een briefadres.

 

Artikel 4 Voorwaarden

  • 1.

    De aangifte wordt gedaan in de gemeente waar het briefadres zich bevindt.

  • 2.

    De aangever is verplicht om bij de aangifte van een briefadres alle benodigde stukken over te leggen.

  • 3.

    Onder benodigde stukken als bedoeld in het tweede lid wordt in ieder geval verstaan:

    • a.

      een geldig identiteitsbewijs;

    • b.

      de schriftelijke verklaring van de aangever met reden voor de aangifte en de te verwachten periode dat het briefadres noodzakelijk is;

    • c.

      een geldig identiteitsbewijs of een kopie ervan en een schriftelijke verklaring van instemming van degene of de gemachtigde van de aangewezen rechtspersoon, bij wie het briefadres wordt gehouden;

    • d.

      een ingevuld en ondertekend aanvraagformulier briefadres, als het briefadres gevraagd wordt op grond van artikel 2, eerste lid van deze regeling;

  • 4.

    De briefadresgever die als ingezetene in de BRP ingeschreven staat, kan maximaal aan twee gezinshuishoudens of twee alleenstaanden toestemming geven een briefadres te houden.

 

Artikel 5 Onvolledige aangifte

  • 1.

    De aangifte is volledig indien alle benodigde gegevens, zoals bedoeld in artikel 4, tweede en derde lid, zijn ingeleverd.

  • 2.

    Als één of meer gegevens ontbreken, dan wordt de aangever in de gelegenheid gesteld binnen veertien dagen het verzuim te herstellen en de aangifte alsnog aan te vullen.

  • 3.

    Indien de aangifte niet binnen de in het vorige lid bepaalde termijn kan worden aangevuld, dan kan op verzoek van de aangever de termijn eenmalig worden verlengd met veertien dagen.

  • 4.

    Indien de aangifte niet binnen de gestelde termijn aangevuld wordt of geen uitstel gevraagd wordt, wordt de aangifte buiten behandeling gesteld.

 

Artikel 6 Weigeringsgronden

  • 1.

    Het is in ieder geval niet mogelijk om ingeschreven te worden op een briefadres, indien:

    • a.

      de aangever een woonadres heeft, of;

    • b.

      de aangever, niet varend is op een schip van zijn thuishaven in Nederland heeft en langer dan acht maanden gedurende één jaar in het buitenland verblijft, of;

    • c.

      de aangever varend is op een schip dat zijn thuishaven in Nederland heeft en langer dan twee jaar in het buitenland verblijft, of;

    • d.

      er een onderzoek loopt naar de verblijfplaats van de briefadresgever, of;

    • e.

      het briefadres een adres betreft waarop al aan twee alleenstaanden of twee gezinshuishoudens een briefadres is verleend, of;

    • f.

      het briefadres geen bestaand adres betreft, of;

    • g.

      het briefadres een recreatieterrein betreft;

    • h.

      het briefadres bij een rechtspersoon is welke niet door het college van burgemeester en wethouders is aangewezen;

  • 2.

    In de situatie als bedoeld in artikel 2, eerste lid, onder a. wordt de aangifte geweigerd en de aangever verwezen naar de centrumgemeente(Breda).

 

Artikel 7 Termijn Briefadres

  • 1.

    In de situatie als bedoeld in artikel 2, eerste lid sub b mag een briefadres worden gekozen voor de duur van maximaal drie maanden.

  • 2.

    In de situatie als bedoeld in artikel 2, eerste lid, sub d en e mag een briefadres worden gekozen voor de duur van maximaal de periode dat de aangever buiten Nederland zal verblijven.

  • 3.

    Als de aangever voor het aflopen van de termijn als bedoeld in het eerste en tweede lid geen woonadres heeft gekozen, kan de aangever een verzoek indienen om het briefadres te verlengen.

  • 4.

    In de situatie als bedoeld in het vorige lid, kan de termijn voor en briefadres eenmalig verlengd worden, tenzij daardoor een overschrijding plaatsvindt van de twee termijnen, bedoeld in artikel 2, eerste lid, onder d en e, van deze regels. In geval van een verlenging vanwege een situatie als bedoeld in het eerste lid, bedraagt de termijn van verlenging ten hoogste drie maanden.

  • 5.

    De aanvraag voor verlenging van het briefadres wordt beoordeeld met inachtneming van de artikelen 2 tot en met 6 van deze regeling.

  • 6.

    Indien de termijn als bedoeld in het eerste lid is verstreken en door de aangever niet een verzoek als bedoeld in het derde lid is gedaan, wordt deze met toepassing van artikel 2.45, eerste lid, van de wet opgeroepen om inlichtingen te verschaffen.

  • 7.

    Onverminderd wat is bepaald in het eerste tot en met het vijfde lid, is diegene waarop het briefadres betrekking heeft, gehouden om binnen vijf dagen na de wijziging van zijn adres hiervan aangifte te doen bij de gemeente waar hij zijn nieuwe adres heeft.

 

Artikel 8 Hardheidsclausule

Als vanwege bijzondere omstandigheden een strikte toepassing van het bepaalde in deze regeling zou leiden tot een onbillijkheid van overwegende aard, kan worden afgeweken van het bepaalde in deze regeling.

 

Artikel 9 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking op de eerste dag na de datum van bekendmaking.

Artikel 10 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als "Regeling briefadres gemeente Zundert".

 

 

 

Aldus besloten in de vergadering van 05-07-2016

Burgemeester en wethouders van Zundert,

de secretaris, de burgemeester,

ing. F.J.J. Priem L.C. Poppe-de Looff