Organisatie | Borne |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling Z-route subregio Midden-Twente gemeente Borne 2021 |
Citeertitel | Subsidieregeling Z-route subregio Midden-Twente gemeente Borne 2021 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
04-11-2021 | 01-11-2021 | nieuwe regeling | 02-11-2021 |
Hoofdstuk 2: Aanvraag, procedure en toekenning
Artikel 3. Subsidiabele activiteit
Subsidie kan worden verstrekt voor de volgende activiteit:
een traject waarbij in een periode van maximaal drie jaren 800 uur Nederlandse taalles gegeven wordt in lezen, luisteren, schrijven en spreken op minimaal A1-niveau, waarbij KNM inbegrepen is. Dit traject is ten behoeve van asielmigranten, gezinsmigranten en overige migranten die woonachtig zijn in gemeente Hengelo, Hof van Twente, Borne of Haaksbergen. Een alfabetiseringsprogramma kan mogelijk deel uitmaken van bovenstaand traject.
Artikel 5. Maximaal aantal subsidieontvangers
De subsidie wordt verstrekt aan maximaal één aanbieder voor de gemeenten Hengelo, Hof van Twente, Borne en Haaksbergen gezamenlijk.
De subsidie wordt verleend voor een tijdvak van vier kalenderjaren, voor het eerst voor het tijdvak van 1 januari 2022 tot en met 31 december 2025.
Artikel 9. Indieningsvereisten
Een aanvraag bevat de daarin gevraagde bescheiden, waaronder in ieder geval:
Artikel 10. Rangschikking aanvragen
Wanneer twee of meer partijen gelijk eindigen als hoogst gerangschikt, wordt een keuze tussen deze aanvragers gemaakt door middel van het afnemen van een interview van de gelijk gerangschikte aanvragers. Het interview wordt afgenomen aan de hand van een casus, waarbij de volgende aandachtspunten van belang zijn:
Van deze interviews worden verslagen gemaakt, waarin de waardering van bovengenoemde punten wordt gemotiveerd.
Artikel 11. Beoordelingscriteria
De subsidieverlener rangschikt de aanvragen in de situatie als bedoeld in artikel 10, eerste lid, aan de hand van de volgende criteria:
Hierbij geldt de volgende weging tussen prijs en kwaliteit: 10% voor de prijs en 90% voor de kwaliteit.
De beoordeling wordt gegeven op basis van de volgende uitgangspunten:
Het criterium onder lid 2 wordt als volgt beoordeeld: laagste prijs gedeeld door de prijs van de aanvrager x 10 punten.
De totaalscores op kwaliteit en totaalscore op prijs worden vervolgens gewogen met 90% voor kwaliteit en 10% voor prijs.
De subsidieverlener rangschikt de aanvragen hoger naarmate meer punten aan de aanvraag zijn toegekend.
Burgemeester en wethouders van Borne,
de secretaris,
E.S.I ter Koele
de burgemeester,
Drs. J.H.R. Pierik
Toelichting Subsidieregeling Z-route subregio Midden-Twente
De nieuwe wet inburgering die ingaat op 1 januari 2022 biedt veel ruimte voor maatwerk. Zo komen er drie leerroutes. Een van de leerroutes is de zelfredzaamheid route, de Z-route. Dit is een intensief traject gericht op taal, activering en participatie met als doel meedoen naar vermogen in de samenleving.
De Z-route is bedoeld voor inburgeraars van wie wordt verwacht dat zij het taalniveau A2 niet binnen 3 jaar kunnen halen. Deze inburgeraars zijn gebaat bij een praktische insteek van het inburgeringstraject. Het programma sluit aan bij het leervermogen van de inburgeraar. De Z-route is bedoeld voor zowel asielstatushouders als gezins- en overige migranten met een inburgeringsplicht.
De keuze voor de Z-route volgt op de brede intake en leerbaarheidstoets die bij elke inburgeraar wordt afgenomen. In het plan inburgering en participatie, kortweg PIP, wordt onder meer vastgelegd welke leerroute de inburgeraar gaat doen.
Om aan de inburgeringsplicht te voldoen moet een inburgeraar in de Z-route 800 uur aan taal (inclusief alfabetiseren) en Kennis van de Nederlandse Maatschappij (KNM) besteden en 800 uur aan participatieactiviteiten. In een eindgesprek met de gemeente wordt geconcludeerd of de afspraken in het PIP zijn nagekomen en of degene daarmee aan zijn/haar inburgeringsplicht heeft voldaan.
Wanneer blijkt dat een inburgeraar in de Z-route op een of meerdere onderdelen een examen op niveau A2 kan doen, stimuleren de betrokken partijen dit.
Voor gezins- en overige migranten geldt een andere urenverplichting. Zij moeten voldoen aan 800 uur taal en KNM. Voor het participatiedeel doen ze de MAP (module arbeidsmarkt en participatie) en het PVT (participatieverklaringstraject) maar hebben geen verplichting tot 800 uur participatie.
Wat verstaan we onder zelfredzaamheid? Zelfredzaamheid is niet alleenredzaamheid! De inburgeraar kan ook vaardigheden, expertise, mogelijkheden van anderen zoals familie, vrienden en organisaties inzetten.
Dat biedt de volgende praktische aanknopingspunten voor de Z-route.
Weten wie ze kunnen vragen uit hun netwerk van familie, vrienden of instanties. Inburgeraars hebben vaak nog geen netwerk als ze pas in Nederland zijn. Daarom wordt netwerkvorming gestimuleerd, door koppeling met maatjes, activering (vrijwilligerswerk etc.) of participatie (stages, vrijwilligerswerk)
De taallessen in de Z-route, praktijkgericht leren
Voor inburgeraars in de Z-route is het belangrijk dat taallessen praktijkgericht zijn, dat er een goede verbinding is tussen de praktijk van alle dag en de lessen. Dat situaties uit de praktijk in de les worden besproken. Dat cursisten worden gestimuleerd om buiten school te oefenen.
Leren door te doen. De Nederlandse taal wordt vooral buiten de les geleerd door betekenisvolle communicatie, veel en veelvuldige contacten. Het gaat dan om echt communiceren bijvoorbeeld kunnen aangeven dat iets niet wordt begrepen, vragen om iets nog eens uit te leggen. Dat is essentieel voor het taalverwervingstraject. Het leren wordt duurzamer. Bovendien werkt deze manier van taalverwerving motiverend, omdat het direct zichtbaar wordt dat de taal in de praktijk nodig is.
Het belang van leren lezen en schrijven voor deze groep mag niet worden onderschat. Deelnemers moeten voldoende worden toegerust om in het dagelijks leven om te kunnen gaan met de geschreven taal. Een deel van de cursisten moet mogelijk gealfabetiseerd worden.
Samenwerking met partners (taalaanbieder/participatie/non-formeel/gemeente).
De Z-route wordt vooral sterk als de verschillende partners die een rol hebben goed contact met elkaar onderhouden bijvoorbeeld over thema’s die aan de orde zijn, de voortgang etc. Dat vraagt regelmatig samen evalueren en bijstellen als nodig.
Verwachte instroom inburgeringsplichtige asielmigranten1
Kennispunt Twente heeft op basis van de cijfers van afgelopen jaren een prognose voor de instroom van asielstatushouders in 2022 gemaakt. Voor het inrichten van de Z-route en de financiering is het belangrijk om te weten hoeveel inburgeraars verwacht kunnen worden. Daarbij is er zowel uitgegaan van de (landelijke) verwachting van het Ministerie (15% Z-route), als van het Twentse prognosepercentage (30% gebaseerd op ervaringen en verwachtingen van klantmanagers en taalscholen in de regio). Het verwachte volume voor midden Twente ligt tussen 14 en 28 voor de Z-route. Vanwege deze volumes hebben de gemeente Hof van Twente en de uitvoeringsorganisatie van Haaksbergen Borne en Hengelo besloten samen te werken op het gebied van taal, d.w.z. taal aan te bieden op sub regionaal niveau op één of meer locaties. De andere onderdelen zoals participatie, activering, competenties en informele taal worden lokaal of bovenlokaal aangeboden.
Artikel 9. Indieningsvereisten
Artikel 14. Verplichting voortgangsrapportages en verantwoording
Indien van toepassing een advies voor de vervolgstap(pen) van de inburgeraar ten aanzien van een eventueel vervolgtraject of wijziging van het traject. Bijvoorbeeld een advies voor vervolgonderwijs of advies voor participatie.