Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
GR Industrieschap Medel

Inkoop- en aanbestedingsbeleid 2020 Industrieschap Medel

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieGR Industrieschap Medel
OrganisatietypeRegionaal samenwerkingsorgaan
Officiële naam regelingInkoop- en aanbestedingsbeleid 2020 Industrieschap Medel
CiteertitelInkoop- en aanbestedingsbeleid 2020 Industrieschap Medel
Vastgesteld dooralgemeen bestuur
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

02-11-2021nieuwe regeling

26-10-2020

bgr-2021-932

Tekst van de regeling

Intitulé

Inkoop- en aanbestedingsbeleid 2020 Industrieschap Medel

Inleiding

Industrieschap Medel spant zich continu in voor een (verdere) professionalisering van de Inkoop- en aanbestedingspraktijk.

 

In dit Inkoop- en aanbestedingsbeleid wordt het inkoopproces inzichtelijk en transparant gemaakt door de doelstellingen, uitgangspunten en kaders te schetsen waarbinnen Inkopen plaatsvindt. Industrieschap Medel streeft daarbij een aantal centrale doelstellingen na (zie verder hoofdstuk 2).

 

Aangezien Inkopen plaatsvindt in een dynamische omgeving, dient Industrieschap Medel continu bezig te zijn met het doorvoeren van verbeteringen in de inkoopprocessen. De doelstellingen van Industrieschap Medel zijn hierbij leidend. Dit Inkoop- en aanbestedingsbeleid sluit zoveel mogelijk aan op het algemene beleid van het Industrieschap.

 

Daarnaast gaat Industrieschap Medel bij het Inkopen van Werken, Leveringen of Diensten uit van de volgende inkoopuitgangspunten:

1. Definities

 

In dit Model Inkoop- en aanbestedingsbeleid wordt verstaan onder:

 

Contractant

De in de overeenkomst genoemde wederpartij van Industrieschap Medel.

 

Diensten

Diensten als bedoeld in artikel 1.1 Aanbestedingswet.

 

Inkopen

(Rechts)handelingen van het Industrieschap gericht op de verwerving van Werken, Leveringen of Diensten en die een of meerdere facturen van een Ondernemer met betrekking tot bedoelde Werken, Leveringen of Diensten tot gevolg hebben.

 

Leveringen

Leveringen als bedoeld in artikel 1.1 Aanbestedingswet.

 

Offerte

Een aanbod in de zin van het Burgerlijk Wetboek.

 

Offerteaanvraag

Een enkelvoudige of meervoudige aanvraag van Industrieschap Medel voor te verrichten prestaties of een (Europese) aanbesteding conform de Aanbestedingswet en de Europese aan- bestedingsrichtlijnen.

 

Ondernemer

Een ‘aannemer’, een ‘leverancier’ of een ‘dienstverlener’.

 

Werken

Werken als bedoeld in artikel 1.1 Aanbestedingswet.

2. Doelstelling inkoop- en aanbestedingsbeleid

 

Industrieschap Medel wil met dit Inkoop- en aanbestedingsbeleid de volgende doelstellingen realiseren:

 

  • a

    Rechtmatig en doelmatig Inkopen zodat gemeenschapsgelden op controleerbare en verantwoorde wijze worden aangewend en besteed.

Het Industrieschap leeft daartoe bestaande wet- en regelgeving en de bepalingen van haar Inkoop- en aanbestedingsbeleid na. Daarnaast koopt Industrieschap Medel efficiënt en effectief in. De inspanningen en uitgaven moeten daadwerkelijk bijdragen aan de realisatie van het beoogde doel. De kosten staan in redelijke verhouding tot de opbrengsten en het beheersen en verlagen van de middelen staan centraal. Het Industrieschap houdt daarbij in het oog dat er voldoende toegang is voor Ondernemers tot de opdrachten.

  • b

    Een integere, betrouwbare, zakelijke en professionele inkoper en opdrachtgever zijn.

Professionaliteit houdt in dat op bewuste en zakelijke wijze wordt omgegaan met Inkopen. Continu wordt geïnvesteerd in inhoudelijke kennis over de in te kopen Werken, Leveringen en Diensten, de marktomstandigheden en de relevante wet- en regelgeving. Het streven naar professioneel opdrachtgeverschap komt tot uitdrukking in een betrokkenheid bij de inkoopambitie, slagvaardige besluitvorming, adequaat risicomanagement, vertrouwen in de Contractant en in wederzijds respect tussen Het Industrieschap en de Contractant. Industrieschap Medel spant zich in om alle inlichtingen en gegevens te verstrekken aan de Ondernemer voor zover die nodig zijn in het kader van het inkoopproces.

  • c

    Het creëren van de meest maatschappelijke waarde voor de publieke middelen.

Bij Inkopen kan Industrieschap Medel ook interne maatschappelijke kosten betrekken in haar afweging. Ook de kwaliteit van de in te kopen Werken, Leveringen en Diensten speelt een belangrijke rol.

  • d

    Maatschappelijk Verantwoord Inkopen en daarmee bijdragen aan de realisatie van de maatschappelijke doelstellingen van Industrieschap Medel.

Industrieschap Medel heeft een rol bij de aanpak van belangrijke maatschappelijke en sociale vraagstukken. Het Industrieschap wil bij de Inkopen waar mogelijk een bijdrage leveren aan het oplossen daarvan.

  • e

    Een continue positieve bijdrage leveren aan het goed presteren van Industrieschap Medel.

Inkopen heeft een belangrijke invloed op het gehele prestatieniveau van Industrieschap Medel en draagt daar direct en voortdurend aan bij. De concrete doelstellingen van Inkopen zijn daarbij steeds rechtstreeks afgeleid van de doelstellingen van het Industrieschap.

  • f

    Administratieve lastenverlichting voor zowel Industrieschap Medel als voor Ondernemers.

Zowel Industrieschap Medel als Ondernemers verrichten vele administratieve handelingen tijdens het inkoopproces. Het Industrieschap verlicht deze lasten door bijvoorbeeld proportionele eisen en criteria te stellen en door een efficiënt inkoopproces uit te voeren. Concreet kan Het Industrieschap hiertoe digitaal Inkopen (en aanbesteden). Industrieschap Medel maakt, waar mogelijk, gebruik van de Uniform Europees Aanbestedingsdocument.

 

3. Juridische uitgangspunten

4.1 Algemeen juridisch kader

a Industrieschap Medel leeft de relevante wet- en regelgeving na.

Uitzonderingen op (Europese) wet- en regelgeving zullen door Industrieschap Medel restrictief worden uitge-legd en toegepast om te voorkomen dat het toepassingsbereik van deze wet- en regelgeving wordt uitgehold. De voor het Inkoop- en aanbestedingsbeleid meest relevante wet- en regelgeving volgen uit:

 

Aanbestedingswet

De gewijzigde Aanbestedingswet 2012 implementeert sinds 1 juli 2016 de Europese Richtlijnen 2014/24/EU en 2014/25/EU (‘Aanbestedingsrichtlijnen’), Concessierichtlijnen 2014/23/EU en Richtlijn 2007/66/EU (‘Rechtsbeschermingsrichtlijn’). Deze wet biedt één kader voor overheids- en concessieopdrachten boven en – beperkt – onder de (Europese) drempelwaarden en de rechtsbescherming bij (Europese) aanbestedingen.

Europese wet- en regelgeving

Wet- en regelgeving op het gebied van aanbesteden is afkomstig van de Europese Unie. De ‘Aanbestedingsrichtlijnen’ en ‘Concessierichtlijn’ vormen momenteel de belangrijkste basis. De interpretatie van deze Aanbestedingsrichtlijnen en ‘Concessierichtlijn’ kan volgen uit Groenboeken, Interpretatieve Mededelingen etc. van de Europese Commissie.

Burgerlijk Wetboek

Het wettelijke kader voor overeenkomsten.

Gemeentewet

Het wettelijke kader voor gemeenten.

Gids Proportionaliteit

De (herziene) Gids Proportionaliteit 2016 is in zijn geheel het richtsnoer dat is aangewezen in het Aanbestedingsbesluit en geeft handvatten voor redelijke toepassing van het proportionaliteitsbeginsel.

Aanbestedingsreglement Werken

In het ARW 2016 zijn procedurevoorschriften opgenomen met betrekking tot de wijze waarop aanbestedingen voor Werken moeten verlopen.

4.2 Algemene beginselen bij Inkopen

a Algemene beginselen van het aanbestedingsrecht.

Industrieschap Medel kan bij haar Inkopen de volgende algemene beginselen van het aanbestedingsrecht in acht nemen:

 

Gelijke behandeling

Gelijke omstandigheden mogen niet verschillend worden behandeld, tenzij dat verschil objectief gerechtvaardigd is. Ook verkapte of indirecte discriminatie is verboden.

Non-discriminatie

Discriminatie op grond van nationaliteit mag niet.

Transparantie

De gevolgde procedure dient navolgbaar (en dus controleerbaar) te zijn. Dit is een logisch uitvloeisel van het beginsel van gelijke behandeling. Normaal zorgvuldige en oplettende inschrijvers moeten weten waar ze aan toe zijn.

Proportionaliteit (evenredigheid)

De gestelde eisen, voorwaarden en criteria aan de inschrijvers mogen niet onevenredig zijn in verhouding tot het voorwerp van de opdracht. Industrieschap Medel past het beginsel van proportionaliteit toe bij de te stellen eisen, voorwaarden en criteria aan inschrijvers en inschrijvingen en met betrekking tot de contractvoorwaarden.

Wederzijdse erkenning

Diensten en goederen van ondernemingen uit andere lidstaten van de Europese Unie moeten worden toegelaten voor zover die Diensten en goederen op gelijkwaardige wijze kunnen voorzien in de legitieme behoeften van Industrieschap Medel.

 

b Algemene beginselen van behoorlijk bestuur

Industrieschap Medel neemt bij haar Inkopen de algemene beginselen van behoorlijk bestuur in acht, zoals het gelijkheidsbeginsel, motiveringsbeginsel en vertrouwensbeginsel.

4.3 Uniforme documenten

Industrieschap Medel streeft ernaar om uniforme documenten te hanteren, tenzij een concreet geval dit niet toelaat. Uniformiteit in de uitvoering draagt eraan bij dat Ondernemers weten waar ze aan toe zijn en landelijk gezien niet steeds met verschillende procedureregelingen worden geconfronteerd. Industrieschap Medel past, mits passend, bij de betreffende Inkopen in ieder geval toe:

  • Algemene Inkoopvoorwaarden voor leveringen en diensten

4.4 Mandaat en volmacht

Inkopen vindt plaats met inachtneming van de vigerende mandaat- en volmachtregeling van Industrieschap. Industrieschap Medel wil slechts gebonden zijn aan verbintenissen en verplichtingen op basis van rechtsgeldige besluitvorming en civielrechtelijke vertegenwoordiging.

4.5 Afwijkingsbevoegdheid

Afwijkingen van dit Inkoop- en aanbestedingsbeleid zijn slechts mogelijk en toegestaan op basis van een deug-delijk gemotiveerd besluit van het dagelijks bestuur van industrieschap Medel en voor zover een en ander op basis van de geldende wet- en regelgeving mogelijk is.

4.6 Klachtenregeling

Gestimuleerd wordt dat industrieschap Medel en Ondernemers geschillen in onderling overleg oplossen en niet onnodig aan de rechter voorleggen. In de Offerteaanvraag kan industrieschap Medel opnemen hoe een klacht wordt ingediend en op welke wijze het industrieschap de klacht vervolgens zal behandelen.

4. Ethische en ideële uitgangspunten

5.1 integriteit

a Het Industrieschap stelt bestuurlijke en ambtelijke integriteit voorop.

Industrieschap Medel heeft hoog in het vaandel dat haar bestuurders en ambtenaren integer handelen. De bestuurders en ambtenaren houden zich aan de vastgestelde gedragscodes. Zij handelen zakelijk en objectief, waar- door bijvoorbeeld belangenverstrengeling wordt voorkomen.

 

Er is een aparte gedragscode voor de medewerkers van Industrieschap Medel vastgesteld. Medewerkers hebben deze gedragscode ondertekend en worden geacht zich overeenkomstig te gedragen

 

b Het Industrieschap contracteert enkel met integere Ondernemers.

Industrieschap Medel wil enkel zakendoen met integere Ondernemers die zich niet bezighouden met criminele of illegale praktijken. Een toetsing van de integriteit van Ondernemers is bij Inkopen (en aanbestedingen) in beginsel mogelijk, bijvoorbeeld door de toepassing van uitsluitingsgronden of het hanteren van de ‘Gedragsver-klaring Aanbesteden’. Industrieschap Medel kan bij twijfel over de integriteit ook het Bureau Bibob om advies vragen.

5.2 Maatschappelijk Verantwoord Inkopen

a Bij Inkopen neemt Industrieschap Medel sociale, ecologische en economische aspecten in acht.

Maatschappelijk Verantwoord Inkopen (‘MVI’) betekent dat Industrieschap Medel de effecten op people, planet en profit meeneemt bij Inkopen. Met een goed Inkoop- en aanbestedingsbeleid kunnen maatschappelijke doelen worden gerealiseerd (Inkopen met impact). Industrieschap Medel stimuleert daarom sociale, ecologische en economische aspecten te integreren bij Inkopen en aanbestedingen van Werken, Diensten en Leveringen.

 

Industrieschap Medel heeft ook als opdrachtgever en inkoper een voorbeeldfunctie in het maatschappelijk verkeer. Daarnaast heeft het Industrieschap als opdrachtgever en inkoper invloed op Ondernemers om wenselijke maatschappelijke veranderingen teweeg te brengen. Door vooruitstrevende eisen te stellen wil zij een duurzaam beleid door Ondernemers stimuleren. Industrieschap Medel vergroot de impact van Maatschappelijk Verantwoord Inkopen door haar opdrachtgeverschap en de inkooporganisatie intern goed op elkaar af te stemmen.

 

De basis voor Maatschappelijk Verantwoord Inkopen wordt gelegd in de voorbereiding, door vroegtijdig in de besluitvorming duurzame en sociale aspecten te betrekken en door middel van een marktanalyse de uitvoer- baarheid te toetsen.

 

In alle stappen van het inkoopproces worden weloverwogen keuzes gemaakt ten aanzien van de balans tussen de sociale, ecologische en economische aspecten. Dit kan tot uitdrukking worden gebracht door het volgende:

  • Industrieschap Medel analyseert in welke productgroepen, welke maatschappelijke winst te behalen valt.

  • Bij de product- en marktanalyse kan Industrieschap Medel inventariseren welke Werken, Leveringen of Diensten op het gebied van duurzaamheid op de markt worden aangeboden.

  • Industrieschap Medel promoot het in dialoog met de markt vóór (marktconsultatie) of tijdens de aanbestedingsprocedure (bijv. concurrentiegerichte dialoog) zoeken naar bestaande of nieuwe MVI-oplossingen.

  • In de aanbestedingsstukken (bijvoorbeeld in de minimumeisen of de selectie- en gunningscriteria) en in de te sluiten overeenkomst kunnen duurzaamheidscriteria worden opgenomen.

  • Industrieschap Medel stimuleert het kijken naar de levensduurkosten en niet enkel de aanschafprijs.

  • Industrieschap Medel kan digitaal Inkopen (E-procurement, E-factureren etc.).

  • Industrieschap Medel monitort de aangeboden MVI-oplossingen en controleert of MVI-afspraken worden nagekomen.

  • Industrieschap Medel deelt goede MVI-voorbeelden met andere overheden via pianoo.nl en via de MVI- Zelfevaluatietool.

Sociale, ecologische en economische aspecten kunnen worden vertaald in specifieke MVI-thema’s, waaronder:

  • Klimaatbewust Inkopen

Industrieschap Medel onderschrijft het Klimaatakkoord van Parijs (2015) waarin 195 landen afspraken om de opwarming van de aarde te beperken tot ruim onder de 2 graden. Industrieschap Medel wil stappen maken naar een klimaat neutrale bedrijfsvoering binnen Industrieschap Medel (zoals in energie, mobiliteit en materiaalgebruik). Daarnaast worden ook Ondernemers aan- gespoord tot CO2-reductie.

  • Biobased Inkopen

Bij biobased Inkopen worden producten ingekocht die geheel of gedeeltelijk van hernieuwbare grondstoffen zijn gemaakt. Het gebruik van fossiele grondstoffen wordt teruggedrongen, waardoor de transitie naar een kool-stofarme economie wordt ondersteund. Industrieschap Medel streeft ernaar daar waar mogelijk en gewenst biobased producten in te kopen.

  • Circulair Inkopen

Bij circulair Inkopen wordt het inkoopinstrument ingezet om productie en (her)gebruik van producten en diensten te stimuleren en daarmee de transitie naar een circulaire economie te bevorderen. Industrieschap Medel kan bij Inkopen en aan- bestedingen bijvoorbeeld het hergebruik van materialen en afvalreductie vereisen.

  • Internationale Sociale Voorwaarden

De Internationale Sociale Voorwaarden (ISV), gebaseerd op de fundamentele arbeidsnormen van de International Labour Organisation (ILO), vereisen dat leveranciers analyseren of er risico’s zijn op schendingen van ar-beidsnormen en mensenrechten in hun productieketen (zoals kinderarbeid, dwangarbeid, discriminatie van werknemers, niet-betaling van leefbaar loon). Als er risico’s zijn, dan moeten Ondernemers zich inspannen om deze risico’s te voorkomen of te verkleinen. Hiertoe kan Industrieschap Medel bij Inkopen en aanbestedingen de ISV van toepassing verklaren. In de Offerteaanvraag kan Industrieschap Medel de ISV opnemen als uitvoeringseisen.

 

b Industrieschap Medel wil dat Inkopen ook een social return opleveren.

Bij de invulling van social return in een aanbestedingsprocedure is het streven om bij een aanbesteding leveringen en diensten boven de € 100.000,-- exclusief BTW, en werken boven de € 200.000,-- een bedrag van 2% van de opdrachtwaarde of loonsom in te zetten als social return. Bij werken boven de € 200.000 kan ook worden volstaan met een PSO-erkenning (minimaal trede 2) bij PSO-Nederland.

Tot de doelgroepen social return behoren werkzoekenden met:

  • een bijstandsuitkering Participatiewet/IOAZ/IOAW uitkering via de gemeente (traditionele groep WWB-ers, nieuwe instroom SW en Wajong met arbeidsvermogen);WW uitkering (Wet Werkeloosheid);

  • WIA uitkering (Wet Werken naar Inkomen en arbeidsvermogen);

  • Wajong uitkering (Wet Werk en arbeidsondersteuning jonggehandicapten);

  • SW indicatie (sociale werkvoorziening);

  • Jongeren zonder startkwalificatie (VMBO, VSO, Praktijkonderwijs);

  • Leerlingen met een BBL-opleiding (Beroeps Begeleide Leerweg).

Het toepassen van social return blijft echter altijd maatwerk. Dit maatwerk heeft betrekking op:

  • de manier waarop er invulling wordt gegeven aan social return (de vorm);

  • de match tussen social return kandidaten en de opdracht/opdrachtgever;

  • de zwaarte van de social return eisen ten opzichte van de omvang en aard van de opdracht.

Bedrijven zullen worden uitgenodigd én ondersteund om creatief / innovatief invulling te geven aan social return.

 

c Inkopen draagt bij aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelen.

Voor opdrachten met een geraamde opdrachtwaarde boven € 50.000,- worden circulaire doelstellingen waar mogelijk/ wenselijk opgenomen in de gunningcriteria bij inkoop- en aanbestedingstrajecten.

Op www.pianoo.nl is informatie voor maatschappelijk verantwoord inkopen opgenomen.

5. Economische uitgangspunten

6.1 Product- en marktanalyse

a Inkopen vindt plaats op basis van een voorafgaande product- en marktanalyse, tenzij dit gelet op waarde of de aard van de opdracht niet wordt gerechtvaardigd.

Industrieschap Medel acht het van belang om de markt te kennen door – indien mogelijk – een product en/of markt- analyse uit te voeren. Een productanalyse leidt tot inzicht in de aard van het ‘product’ en de relevante markt(vorm). Een marktanalyse leidt tot het inzicht in de relevante markt(vorm), de Ondernemers die daarop opereren en hoe de markt- en mogelijke machtsverhoudingen zijn (bijvoorbeeld: kopers- of verkopersmarkt). Door een product- en/of marktanalyse kan daarnaast worden geïnventariseerd welke duurzame en innovatieve oplossingen door de markt kunnen worden geboden. Een marktconsultatie met Ondernemers kan onderdeel uitmaken van de marktanalyse. Industrieschap Medel kan contact opnemen met MVO Nederland voor ondersteuning bij het zoeken naar duurzame oplossingen.

 

b Industrieschap Medel kiest voor de meest aangewezen ondernemersrelatie.

Gedurende de contractperiode kan bij de Contractant afhankelijkheid ontstaan van Industrieschap Medel door bijvoorbeeld de te behalen doelstellingen, resultaten, productontwikkelingen (innovatie) of het creëren van prikkels. Industrieschap Medel kiest in dat geval voor de meest aangewezen ondernemersrelatie. De mate van (on)afhankelijkheid in een ondernemersrelatie wordt onder andere bepaald door de financiële waarde van de opdracht, switchkosten, mate van concurrentie in de sector (concentratiegraad) en beschikbaarheid van alternatieve Ondernemers.

6.2 Lokale economie, MKB en sociale ondernemingen

a Industrieschap Medel heeft oog voor de lokale economie, zonder dat dit tot enigerlei vorm van discriminatie van Ondernemers leidt.

In gevallen waar een enkelvoudig onderhandse Offerteaanvraag en/of een meervoudig onderhandse Offerte-aanvraag volgens de geldende wet- en regelgeving is toegestaan, kan rekening worden gehouden met de lokale economie en lokale Ondernemers. Discriminatie moet daarbij worden voorkomen en Industrieschap Medel moet niet onnodig regionale, nationale, Europese of mondiale kansen laten liggen. ‘Local sourcing’ kan bijdragen aan de doelmatigheid van Inkoop.

 

b Industrieschap Medel heeft oog voor het midden- en kleinbedrijf (MKB) en zelfstandigen (ZZP).

Uitgangspunt is dat alle Ondernemers gelijke kansen moeten krijgen. Industrieschap Medel houdt echter bij haar Inkoop de mogelijkheden voor het midden- en kleinbedrijf in het oog. Dit kan Industrieschap Medel doen door gebruik te maken van percelen in aanbestedingen, het toestaan van het aangaan van combinaties en onderaanneming, het verminderen van de lasten en het voorkomen van het hanteren van onnodig zware selectie- en gunningscriteria.

 

c Industrieschap Medel heeft oog voor sociale ondernemingen.

Bij Inkopen kan Industrieschap Medel opdrachten voorbehouden aan sociale werkplaatsen of sociale ondernemingen die werk bieden aan kwetsbare doelgroepen. Door oog te hebben voor deze ondernemingen kan aan alle onderdelen van Maatschappelijk Verantwoord Inkopen worden bijgedragen. Artikel 2.82 Aanbestedingswet biedt de mogelijkheid deelname aan aanbestedingsprocedures voor te behouden aan sociale werkplaatsen en

sociale ondernemingen die de maatschappelijke en professionele integratie van mensen met een afstand tot de arbeids- markt als belangrijkste doel hebben.

6.3 Innovatie

Industrieschap Medel kan haar Inkoop- en aanbestedingsbeleid aanwenden om innovatieve oplossingen te stimuleren voor maat- schappelijke opgaven. Industrieschap Medel zal waar mogelijk ruimte laten om innovatieve oplossingen aan te bieden, bijvoorbeeld door een opdracht functioneel te beschrijven. Ook worden ondernemers opgeroepen hun creativiteit en innovatie aan te wenden voor deze uitdagingen. Hierbij kan gedacht worden aan de `right to challenge’ en Inkopen bij sociale ondernemingen.

6.4 Samenwerkingsverbanden

Industrieschap Medel hanteert als uitgangspunt dat zij oog heeft voor samenwerking bij Inkopen. Dit geldt zowel voor samenwerkingen binnen de eigen organisatie als voor samenwerkingen met gemeenten, gemeenschappelijke regelingen of aanbestedende diensten. Deze samenwerkingsverbanden kunnen bijvoorbeeld betrekking hebben op inkoopsamenwerking, milieuactiviteiten, werkvoorzieningsschappen, belastingen en sociale regelgeving. Industrieschap Medel werkt waar dat passend is bij inkooptrajecten bijvoorbeeld samen met de Regio Rivierenland, gemeente Tiel, gemeente Neder-Betuwe, Logistics Valley.

6.5 Bepalen van de inkoopprocedure

Het proces van inkopen en aanbestedingen wordt uitgevoerd conform voorgeschreven procedures. De keuze van de procedure is niet vrij maar wordt bepaald aan de hand van de volgende criteria:

  • Omvang van de opdracht;

  • Transactiekosten voor de aanbestedende dienst en de inschrijvers;

  • Aantal potentiële inschrijvers;

  • Gewenste eindresultaat;

  • Complexiteit van de opdracht;

  • Type van de opdracht en het karakter van de markt.

De volgende tabellen geven aan welke procedure in beginsel voorgeschreven wordt, aan de hand van de raming van de opdrachtwaarde en de categorie waarbinnen de opdracht valt (leveringen, diensten of werken):

 

Leveringen en Diensten

Bedrag raming opdracht

(excl. BTW)

Procedure

Let op motivatie

€ 0 - € 70.000

Enkelvoudig onderhands, *

€ 70.000 – Europese drempel**

Bepalen inkoopprocedure aan de hand van bovenstaande criteria

> Europese drempel**

Europees

 

Werken

Bedrag raming opdracht

(excl. BTW)

Procedure

Let op motivatie

€ 0 - € 150.000

Enkelvoudig onderhands*

€ 150.000 – € 3.000.000

Bepalen inkoopprocedure aan de hand van bovenstaande criteria

€ 3.000.000 - Europese drempel**

Nationaal openbaar

> Europese drempel**

Europees

* Tenzij uit een gedegen overweging van de markt en de opdracht of uit signalen van de markt/marktpartijen blijkt dat een meervoudig onderhandse procedure gezien de opdracht en transactiekosten passender is.

** De Europese drempelbedragen worden tweejaarlijks aangepast. Wijzigingen in de drempelbedragen worden zonder voorafgaande goedkeuring doorgevoerd. De actuele drempelbedragen zijn te vinden op de website europadecentraal.nl.

 

Het bedrag van de raming dient vakkundig en op realistische en actuele gronden bepaald te worden. De raming betreft de totale looptijd van de opdracht en omvat alle externe kosten gerelateerd aan de uitvoering van de opdracht. De rechtmatige keuze van de procedure wordt in beginsel bepaald door het werkelijke bedrag van de overeenkomst. Bij grensgevallen dient de zwaardere procedure gevolgd te worden. Ingeval van twijfel over het bedrag van de raming en/of de keuze van de procedure en/of de haalbaarheid van het minimum aantal offertes, dient advies te worden gevraagd bij de inkoopadviseur.

 

De voorgeschreven procedures onderscheiden zich door de manier waarop de marktpartijen worden gevraagd deel te nemen aan een inkoop- of aanbestedingstraject:

 

Enkelvoudig onderhands :

procedure waarin Industrieschap Medel één marktpartij uitnodigt om een offerte uit te brengen.

Meervoudig onderhands:

procedure waarin Industrieschap Medel minimaal drie en maximaal vijf marktpartijen uitnodigt om een offerte uit te brengen.

Nationaal openbaar :

procedure waarin de aanbesteding nationaal wordt aangekondigd en marktpartijen de vrijheid hebben een inschrijving in te dienen.

Europese procedure :

procedure waarin de aanbesteding Europees wordt aangekondigd en marktpartijen de vrijheid hebben een inschrijving in te dienen.

 

De voorgeschreven procedures zijn de meest gangbare procedures. In uitzonderingsgevallen kan worden uitgeweken naar minder gangbare, maar volgens de wettelijke richtlijnen geaccepteerde, procedures (bijvoorbeeld prijsvraag, concurrentiegerichte dialoog, prestatie-inkoop en de onderhandelingsprocedure).

 

Voor sociale en andere specifieke diensten (vermeld in Bijlage XIV van de Richtlijn) geldt een verlicht regime. Voor opdrachten met een waarde onder de € 750.000,-- kan derhalve een eigen invulling gegeven worden aan de te volgen procedure. Bij het bepalen van de procedure zal Industrieschap Medel in ieder geval rekening houden met de opdrachtwaarde en het aantal potentiële inschrijvers.

Voor opdrachten met een waarde van € 750.000,-- of meer geldt een Europese aanbestedingsplicht, waarbij er wel een verlicht regime kan worden toegepast. De regels omtrent communicatie en informatieuitwisseling, vooraankondiging, aankondiging, technische specificatie, Uniform Europees Aanbestedingsdocument, verslaglegging en bekendmaking zijn van toepassing.

 

De motivering voor de keuze van de procedure dient in alle gevallen toegevoegd te worden aan het aanbestedingsdossier (zie addendum richtlijnen).

6.6 Eerlijke mededinging en commerciële belangen

Industrieschap Medel bevordert eerlijke mededinging. De betrokken Ondernemers moeten een eerlijke kans krijgen om de opdracht gegund te krijgen. Door in principe objectief, transparant en non-discriminerend te handelen, bevordert Industrieschap Medel een eerlijke mededinging. Dit zal bijdragen aan het in standhouden van een gezonde marktwerking (ook op de lange termijn). Industrieschap Medel wenst geen Ondernemers te betrekken in haar inkoopproces die de mededinging vervalsen.

6. Organisatorische uitgangspunten

7.1 Inkoopproces

Het inkoopproces bestaat uit verschillende fasen, startend vanaf het voortraject. Het onderstaande plaatje geeft het cyclische inkoopproces weer.

 

 

Stap

Fase inkoopproces

Toelichting

1

Voortraject

  • Bepalen van inkoopbehoefte

  • Bepalen van het aanbod (bijv. product- en marktanalyse)

  • Raming en bepalen van het financiële budget

  • Keuze Offerteaanvraag

2

Specificeren

  • Opstellen van eisen en wensen

  • Omschrijven van de opdracht

  • Opstellen Offerteaanvraag

3

Selecteren

  • Eventuele voorselectie geïnteresseerde Ondernemers

  • Bekendmaking opdracht via verzenden van de Offerteaanvraag, de website of TenderNed

  • Offertes evalueren

  • Nader onderhandelen (indien mogelijk op grond van de geldende wet- en regelgeving)

  • Gunning aan winnende Ondernemer

4

Contracteren

  • Tekenen (raam) overeenkomst met (winnende) Contractant

  • Registreren getekende overeenkomst

  • Informeren afgewezen Ondernemers

5

Bestellen

  • Uitvoeren van de opdracht

  • Eventueel met het doen van bestellingen

6

Bewaken

  • Bewaken termijnen

  • Controleren nakoming afgesproken prestaties, waaronder de MVI-afspraken.

  • Tijdige betaling facturen

7

Nazorg

  • Beheren van de overeenkomst, bijvoorbeeld prijsindexeringen of looptijd

  • Evalueren overeenkomst met Contractant

 

7.2 Inkopen in de organisatie

Inkopen is in Industrieschap Medel decentraal georganiseerd.

7.3 Verantwoordelijkheden

Inkopen wordt concreet uitgevoerd door alle medewerkers van industrieschap Medel. Het dagelijks bestuur is verantwoordelijk voor de uitvoering van het Inkoop- en aanbestedingsbeleid. Voor een succesvolle toepassing van dit Inkoop- en aanbestedingsbeleid is betrokkenheid van bestuurder, directie en inkoper essentieel.

7. Slotbepalingen

 

Mandatering

Het dagelijks bestuur kan bij incidentele gevallen onder bijzondere omstandigheden afwijken van het vastgestelde beleid. Hiertoe neemt het Dagelijks Bestuur een gemotiveerd besluit.

 

Inwerkingtreding

Deze nota inkoop- en aanbestedingsbeleid treedt in werking na vaststelling door het Algemeen Bestuur.

 

Duur

Het inkoop- en aanbestedingsbeleid geldt voor onbepaalde tijd, maar niet langer dan de vaststelling van opvolgend inkoop- en aanbestedingsbeleid en/of de beëindiging van de regeling Industrieschap Medel.

 

Openbaarheid

Het inkoop- en aanbestedingsbeleid betreft een openbaar document, Industrieschap Medel publiceert dit op haar website.