Organisatie | West Betuwe |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Kadernota harmonisatie beweeg- en sportbeleid 2022-2026 |
Citeertitel | Kadernota harmonisatie beweeg- en sportbeleid 2022-2026 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | algemeen |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
30-10-2021 | nieuwe regeling | 30-09-2021 |
Bewegen en sporten dragen bij aan diverse maatschappelijke vraagstukken zoals onderwijs, inclusie, preventie, sociale binding, werk en zorg. Beweeg- en sportaanbieders of andere maatschappelijke organisaties kunnen hieraan een belangrijke bijdrage leveren. Daartoe is in de periode 2022-2026 per jaar € 25.000 beschikbaar gesteld. Zie hoofdstuk 6, bladzijden 46-47, en hoofdstuk 7, bladzijde 59.
De verantwoordelijkheid van de gemeente is het aanleggen en renoveren van sportbanen en sportvelden. De verenigingen zijn verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van de banen en velden, de (nieuw)bouw van clubhuizen en kleedkamers en de overige terreininrichting. Zie hoofdstuk 6, bladzijden 48-50.
Daar waar het kan stelt de gemeente grond beschikbaar voor sportverenigingen. Hiervoor wordt in principe een symbolisch bedrag voor gevraagd. Indien hierom wordt verzocht kan de gemeente in samenwerking met het Waarborgfonds Sport garant staan voor leningen die verenigingen bij een bank aangaan. Zie hoofdstuk 6, bladzijden 48 en 49.
Er is een Duurzaam Meerjaren Onderhouds Plan (DMOP) opgesteld op basis waarvan de gemeente en de verenigingen gezamenlijk, maar ieder met hun eigen verantwoordelijkheid, het beheer en onderhoud gaan voeren. Gemeente en verenigingen gaan een bruikleenovereenkomst opstellen welke per 1-1-2022 in werking treedt. Zie hoofdstuk 6, bladzijde 49-50 en bijlage IV, bladzijden 82-85.
Voor het beheer en onderhoud is een subsidievoorstel gedaan dat per 1-1-2022 in werking treedt. Dit is van toepassing voor Korfbal, Hockey, Fietscrossvereniging, Motorcross vereniging, Ruiterverenigingen en Voetbalverenigingen. Tennisverenigingen komen niet in aanmerking voor een bijdrage in beheer en onderhoud van de banen. Zie bijlage II, Tabel 19, bladzijde 77.
Sporthal Randhorst en het zwembad Het Wiel zijn sterk verouderd. In 2022 zal een werkgroep starten die samen met Laco recreatie BV de mogelijkheden om tot nieuwe accommodatie te komen gaat onderzoeken. Om onderzoek te kunnen verrichten en/of advies in te winnen wordt een incidenteel budget van € 50.000 beschikbaar gesteld. Zie hoofdstuk 6, bladzijde 51-53 en hoofdstuk 7, bladzijde 67..
Voor nieuwe en bestaande activiteiten en evenementen wordt extra geld, € 25.000 structureel, beschikbaar gesteld om deze verder te ontwikkelen. Hierbij kan gedacht worden een sport of spel dat de 26 kernen verbindt. Dit naar analoog aan het 11 dorpenspel in voormalig Geldermalsen. Zie hoofdstuk 6, bladzijden 54-55 en hoofdstuk 7, bladzijde 67.
Per 1 januari 2019 zijn de gemeenten Geldermalsen, Lingewaal en Neerijnen opgegaan in de gemeente West Betuwe. Daarmee kregen 155 beweeg- en sportaanbieders een nieuwe gesprekspartner, de gemeente West Betuwe. In onderstaande figuur is de spreiding van deze 155 beweeg- en sportaanbieders over de 26 kernen weergegeven.
Figuur 1: Spreiding beweeg- en sportaanbieders
In 2022 zal er sprake zijn van een geharmoniseerd beweeg- en sportbeleid. De aanwezige verschillen betreffende afspraken, huren en subsidies tussen de beweeg- en sportaanbieders en de gemeente bestaan dan niet meer. De Kadernota harmonisatie beweeg- en sportbeleid 2022-2026 kent een drietal doelen.
Het eerste doel is het formuleren van een visie op het beweeg- en sportbeleid in de gemeente West Betuwe. Deze visie wordt concreter gemaakt in een zestal doelstellingen. In hoofdstuk 4 is dit verder uitgewerkt. In het coalitieakkoord 2020-2022 ‘Samen verder bouwen‘ staat dat sportvoorzieningen in de kernen zoveel mogelijk behouden blijven. Waarbij we investeren in verduurzaming en toegankelijkheid van accommodaties met multifunctioneel gebruik.
Het tweede doel van deze Kadernota is om op basis van het geformuleerde beleid de harmonisatie van subsidies te doen laten plaatsvinden. Dat wil zeggen dat op basis van eenduidige doelen en maatstaven de beschikbare budgetten opnieuw verdeeld worden. Maatwerk is daarbij van belang.
Eind 2021 zullen de voorstellen tot harmonisatie vertaald worden in subsidieregels. Daarna zal voor het bewegen en sporten een aparte procedure voor de aanvraag van subsidies worden gevolgd. Hiervan zijn de beweeg- en sportaanbieders op de hoogte gesteld.
Het derde doel van de Kadernota is om een doorkijk te geven naar de periode 2022-2026 en verder. Besluitvorming van de raad in september 2021 dient te worden uitgevoerd en dat kost tijd. Er worden voorstellen gedaan die pas op de langere termijn gerealiseerd kunnen worden.
De opbouw van de Kadernota Harmonisatie beweeg- en sportbeleid 2022-2026 is als volgt.
Hoofdstuk 2 beschrijft beknopt de geschiedenis van de sport en stipt de huidige ontwikkelingen in het beweeg- en sportlandschap aan. Kort wordt stilgestaan bij de oudste sportaanbieders in de gemeente West Betuwe.
In hoofdstuk 3 wordt een beeld geschetst van de huidige situatie en ontwikkelingen. Data over bewegen en sporten, de uitkomst van een gehouden enquête bewegen en sporten en informatie over de 155 beweeg- en sportaanbieders zijn in dit hoofdstuk opgenomen.
Vervolgens is in hoofdstuk 4 kort het gevoerde beleid weergegeven van de drie voormalige gemeenten Geldermalsen, Lingewaal en Neerijnen. Dit geldt ook voor de gemeente West Betuwe in de periode 2019-2021.
Hoofdstuk 5 omschrijft de definities, begrippen, visie, doelstellingen en verantwoordelijkheden van de betrokken partijen; de gemeente en de bestuurders van de beweeg- en sportaanbieders.
Hoofdstuk 6 gaat in op het beleid bewegen en sport over de periode 2022-2026. Aangegeven is welke vraagstukken op de langere termijn dienen te worden opgepakt.
Hoofdstuk 7 betreft de harmonisatievoorstellen. Voor de beweeg- en binnensport is het kader geschetst voor het subsidiebeleid vanaf 2022. Voor de buitensportverenigingen wordt met name ingegaan op hockey, korfbal, tennis en voetbal.
In hoofdstuk 8 is een financieel overzicht gegeven van alle (harmonisatie) voorstellen.
De nota start met een samenvatting van de voorstellen die worden gedaan. Zo wordt duidelijk wat met deze Kadernota Harmonisatie beweeg- en sportbeleid wordt beoogd.
Sport is van alle tijden. De Grieken, de Egyptenaren, de Romeinen en vele andere volkeren deden het al. Over de vraag wat nu de oudste beoefende sport is bestaat geen eenduidigheid. Worstelen wordt gezien als de oudste sport. Grotschilderingen in Lascaux, Frankrijk gaan zeer ver terug. Hardlopen is een universele menselijke uiting en is het meest toegankelijk. Hardlopen werd gedocumenteerd tijdens de eerste olympische spelen in 776 voor Chr. Speerwerpen maakte daar ook deel van uit. Polo werd gespeeld door keizers tijdens het Perzische Rijk in Centraal-Azië. Het moderne spel werd ontwikkeld in India tijdens het Britse Rijk. Hockey kan teruggevoerd worden tot het oude Griekenland. Afbeeldingen zijn er van 600 voor Chr. Ook deze sport heeft zijn verbreiding gevonden door het Britse Rijk.
Friesland heeft de oudste sporttraditie van Nederland. Sinds 1854 wordt in Franeker het kaatstoernooi georganiseerd. Dat neemt niet weg dat in de eeuwen daarvoor ook al aan spel en sport werd gedaan. Het maliespel en riddertoernooien zijn enkele voorbeelden.
Tot de eerste helft van de 19e eeuw was de meeste sportbeoefening vrijblijvend van aard. Rondom een kermis zetten kasteleins en herbergiers iets op touw om bezoekers te trekken. Harddraverij met paarden, schaatsen en zeilen/roeien waren bekende volksvermaken.
In de tweede helft van de 19e eeuw verandert de kijk op sport. Een internationale ontwikkeling legde meer nadruk op een serieuze vorm van georganiseerde sport. Op kostscholen in Engeland werden sportwedstrijden populair. Dat ging in eerste instantie om rugby en cricket maar later ook voetbal en tennis. Sport bleek een middel om zowel discipline als sfeer te handhaven. Dit heeft grote invloed gehad op de Nederlandse sport. Denk hierbij alleen maar aan de nog reeds bestaande Engelse termen als corner, game, goal, matchpoint en penalty.
Er is nog een bekende sport vanuit Engeland overgewaaid via speciale fietsscholen en niet via de public schools. De oudste fietsclub werd in 1871 te Deventer opgericht onder de naam ‘Immer Weiter’. De oudste fietsindustrie was ook in Deventer gehuisvest. In de laatste decennia van de 19e eeuw ontwikkelde het onderwijs zich verder. Leerlingen ontmoetten elkaar vaker en dat leidde tot het oprichten van sportverenigingen. Jongeren, vaak 14 tot 16 jaar, wilden zich los maken van de door volwassenen opgelegde mores.
In 1952 besloot de “Maatschappij tot Nut van ’t Algemeen’ zich te richten op de opvoeding van de lagere sociale klassen onder het mom van een gezonde geest in een gezond lichaam. Gymnastiek werd geïntroduceerd en dit idee was afkomstig uit Duitsland. Naast gymnastiek deed turnen haar intrede. Daarnaast kwam er ook een Zweedse gymnastiek methode die was gericht op oefeningen in lichaamshouding en maakte gebruik van toestellen als het wandrek.
De weerstand tegen de Engelse sport verdween rond de eeuwwisseling en de sport ging zich verder ontwikkelen buiten de scholen om. Normen en waarden tussen sport en onderwijs gingen meer samenvallen. Gedoeld werd op prestaties, volharding, vlijt, omgangsvormen en soberheid. Dit ideaal werd niet altijd bereikt. In 1890 werd er al geklaagd over het gebrek aan respect voor scheidsrechters die in plaatselijke kranten op hun beslissingen werden aangevallen. Heel herkenbaar in deze tijd. Na de wisseling 19/20e eeuw groeide het aantal sportbeoefenaren sterk. Uitbreiding van vervoersmogelijkheden, groei van de middenstand, integratie van de lagere sociale klasse en meer vrije tijd waren de belangrijkste oorzaken. Met name tijdens de eerste Wereld Oorlog, toen Nederland neutraal bleef, groeide de sport enorm en kwamen veel Belgen en Engelsen naar Nederland.
Er is geen compleet overzicht wanneer welke vereniging in de gemeente West Betuwe is geboren. Voor zover bekend is IJsvereniging Servatius (een IJsheilige) te Vuren de oudste vereniging in de gemeente West Betuwe. Opgericht in 1903. IJsvereniging De Haar uit Enspijk is in 2020 honderd jaar oud geworden. In Haaften werd op 15 maart 1921 voetbalvereniging vv Haaften opgericht en vieren hun 100-jarig bestaan als de Corona pandemie voorbij is. De Hellouwse IJsclub is in 1923 opgericht, die bestaan dus ook bijna 100 jaar. Vv Tricht is eerder opgericht, namelijk op 8 juni 1919 maar ging in 1939 ter ziele om op 31 mei 1944 weer een doorstart te maken.
Veel verenigingen werden voor de tweede Wereld Oorlog opgeheven en/of verboden. De verdere groei en ontwikkeling van sportverenigingen kwam na 1945 goed op gang, ook in de gemeente West Betuwe. Door de sterke bevolkingsgroei steeg het aantal en de omvang van sportverenigingen. Het aantal sporten nam toe, nieuwe sporten werden bedacht en leeftijdsgrenzen in relatie tot sportdeelname schoven op. Kortom sport voor jong en oud.
Na de eeuwwisseling, 2000, veranderde het sportlandschap langzaam. Het aantal sportverenigingen nam af en doet dat tot op de dag van vandaag nog steeds. Een aantal ontwikkelingen in het sportlandschap voltrok zich. Ten eerste het individu ging ongeorganiseerd bewegen en sporten en kon daardoor zelf bepalen wanneer er tijd was voor bewegen en sporten. Het gevolg, fitness is in aantal beoefenaars groter geworden dan de georganiseerde sport voetbal.
Ten tweede de vermaatschappelijking van de sport. Sport wordt als middel gezien om mensen op de arbeidsmarkt een kans te geven, te zorgen voor sociale binding waardoor eenzaamheid en vervreemding wordt tegengegaan en speciale doelgroepen te betrekken bij de sport. Ten derde bewegen en sport als bijdrage aan een fitte en gezonde mens. Talloze cursussen, activiteiten zijn er te volgen die hieraan vorm en inhoud geven.
Welke richting de hierboven geschetste ontwikkelingen zullen inslaan zal de tijd ons leren.
3. HUIDIG BEELD BEWEGEN EN SPORTEN IN WEST BETUWE
In dit hoofdstuk wordt het beweeg- en sportlandschap in de gemeente West Betuwe uiteengezet. De data zijn in het eerste kwartaal van 2021 verzameld.
In paragraaf 3.1 worden enkele data omtrent het bewegen en sporten weergegeven. Meer cijfers zijn in bijlage I opgenomen.
Onder de inwoners van de gemeente West Betuwe is een enquête over bewegen en sporten gehouden. In paragraaf 3.2 zijn de conclusies weergegeven. De resultaten van deze enquête zijn in bijlage III opgenomen.
In het voorjaar van 2021 zijn meer dan 155 gesprekken gevoerd met beweeg- en sportaanbieders in de gemeente West Betuwe. Het overgrote deel van de gesprekken is vanwege Corona telefonisch gevoerd.
In paragraaf 3.3 worden de belangrijkste kenmerken van het beweeg- en sportlandschap beschreven. In paragraaf 3.4 zijn de 155 beweeg- en sportaanbieders in beeld gebracht. Data en beelden van badminton, tennis, voetbal en vele andere beweeg- en sportaanbieders zijn weergegeven.
Om bewegen en sporten te meten is de Nederlandse Norm Gezond Bewegen (NNGB) vastgesteld.
NNGB voor kinderen en jongeren ( 4 t/m 17 jaar): dagelijks minimaal één uur tenminste matig intensief bewegen, waarbij minimaal twee keer per week kracht-, lenigheid- en coördinatieoefeningen voor het verbeteren of handhaven van de lichamelijke fitheid. NNGB voor volwassenen (18 t/m 54 jaar): een half uur tenminste matig intensief bewegen op minimaal 5 dagen per week.
NNGB voor ouderen (55 jaar en ouder): een half uur tenminste matig intensief bewegen op minimaal 5 dagen per week.
Er zijn groepen die ver achterblijven op het Nederlands gemiddelde, denk aan 65-plussers, jongeren, mensen met een lichamelijke beperking en Nederlanders met een laag opleidingsniveau. In vergelijking met andere Europese landen zitten Nederlanders het meest. Op doordeweekse dagen bijna 10 uur per dag. Zie verder bijlage 1.
3.2 Enquête bewegen en sporten
Eind april begin mei 2021 is onder de inwoners van de gemeente West Betuwe een enquête gehouden. Deze is uitgezet bij alle beweeg- en sportaanbieders en op Sociale media. De respons betrof 297. In bijlage III is het resultaat van de enquête opgenomen. De belangrijkste aspecten die naar voren kwamen zijn:
3.3 Huidig beeld bewegen en sport
Het sportlandschap in de gemeente West Betuwe kenmerkt zich door de volgende punten.
Een rijk en divers beweeg- en sportleven is het beeld dat bestaat in de gemeente West Betuwe. Sterk gericht op een eigen verantwoordelijkheid, sociale binding met een kern of kernen en aanwezig in dorpshuizen, gemeentelijke accommodaties of bij commerciële sportbedrijven. Beweeg- en sportaanbieders zijn meer gericht op sociale binding, ontspanning, gezondheid en minder op competitieve aspecten.
Een inwoner van een kern kan in principe in die kern bewegen en sporten. Echter zijn voorkeur om te bewegen en sporten heeft tot gevolg dat meestal aan zijn wens in een andere kern wordt voldaan. Het grootste aantal beweeg- en sportaanbieders is voetbal met 15 verenigingen. Veel sporten kennen maar 1 aanbieder. Zoals dammen, duiksport, fietscross, golf, hockey, kanoën, korfbal en roeien. Bewegen en sporten in de gemeente West Betuwe heeft reizen tot gevolg.
Er wordt geen topsport bedreven, dat wil zeggen dat verenigingen alleen getalenteerde sporters verder opleiden. Golfclub The Dutch is daarop een uitzondering. Vanuit de breedtesport vinden getalenteerde sporters wel hun weg elders. Een sterke behoefte voor meer topsport is in de gesprekken niet naar voren gekomen. Sommige sportverenigingen, turnen, volleybal, zwemmen, willen wel meer competitief sporten en binnen de gegeven kaders een zo hoog mogelijk niveau bereiken.
Het besef om meer samen te werken lijkt groter te worden. Zowel met een zustervereniging als met een andere sportaanbieder. De cultuur van zowel de in het geding zijnde verenigingen als van de kernen, en de fysieke afstand vormen voor die samenwerking vaak een beletsel. Bij sommige verenigingen speelt ook mee dat ze net zo lang doorgaan als het kan. Als het niet meer gaat dan gewoonweg stoppen.
Alle verenigingen moeten nog wennen aan de nieuwe bestuurlijke situatie. De gemeente West Betuwe lijkt verder weg en heeft de laatste tijd te weinig aandacht besteed aan de sport. Onderstreept wordt dat er zo snel mogelijk duidelijkheid moet komen over het nieuwe beweeg- en sportbeleid en dat er goede relaties tussen de gemeente en de beweeg- en sportaanbieders gaan ontstaan.
3.4. Beeld beweeg- en sportaanbieders
In de gemeente West Betuwe is met 155 beweeg- en sportaanbieders gesproken. Dat wil niet zeggen dat dit beeld compleet is. Het kunnen er nog meer zijn.
In het eerste kwartaal van 2021 zijn 155 beweeg- en sportaanbieders met 27.556 leden en deelnemers (evenementen) geteld. De Nationale Rode Kruis Bloesemtocht is buiten beschouwing gelaten omdat dit een sterk landelijk karakter kent.
Figuur 2. Aantallen leden/deelnemers per sport
Per tak van bewegen en sporten is in deze paragraaf een beeld geschetst. Het ledenaantal, eigendom van de grond, velden, banen, terreinen en clubhuizen zijn zoveel als mogelijk was geïnventariseerd. In een beknopte beschrijving per tak van beweeg- en sportaanbod zijn de belangrijkste vraagstukken beschreven.
In dit hoofdstuk zijn de belangrijkste rapporten en besluiten betreffende het beweeg- en sportbeleid opgenomen van de gemeente West Betuwe (2019 – heden) en de drie voormalige gemeenten (tot 2019)
2021.3.2 Integraal Huisvestingsplan West Betuwe 2021-2032
Het Integraal Huisvestingsplan gaat in op adequate huisvesting voor het basisonderwijs in de periode 2021-2032. Vanuit bewegen en sport is de gymvoorziening, die vaak onderdeel uitmaakt van een basisschool, van belang.
De basisscholen Jan Harmenshof en Oranje Nassau komen gezamenlijk in een nieuw gebouw met een sportvoorziening. Dit zal op termijn leiden tot sluiting van de huidige gymzaal in de Oranje Nassauschool.
Voor de OBS Waerdenburcht te Waardenburg wordt renovatie of nieuwbouw voorzien. Voor de naastgelegen Eben Haezerschool wordt verduurzamen en/of renovatie onderzocht. In dit kader wordt de huidige gymzaal de Koeldert meegenomen.
2020 Besluit aanleg kunstgras watervelden
Besloten is om bij de Hockeyclub Geldermalsen twee kunstgras watervelden aan te leggen. De hockeyclub betaald 25% van kosten. Begin juni 2021 is gestart met de aanleg van deze twee velden.
2020.5.26 Beleid Recreatie en Toerisme
In deze beleidsnota zijn een aantal voorstellen gedaan die een nauwe relatie hebben met bewegen en sporten. Deze zijn:
2020.Coalitieakkoord 2020-2022 ‘Samen verder bouwen’.
Er komt een harmonisatie en herziening van het subsidiebeleid, die gericht is op de doelmatigheid van de subsidieontvanger: Hun activiteit moet bijdragen aan de leefbaarheid van West Betuwe, gericht zijn op kwetsbare doelgroepen of bijdragen aan een energieneutraal West Betuwe in 2030. Sportvoorzieningen in de kernen blijven zoveel mogelijk behouden, waarbij we investeren in verduurzaming en toegankelijkheid van accommodaties met multifunctioneel gebruik. Verenigingen met vastgoed krijgen de mogelijkheid om een lening af te sluiten bij de gemeente om hun accommodatie te verduurzamen.
We stimuleren dat alle (jonge) inwoners van West Betuwe een zwemdiploma hebben. Er is een gezamenlijke aanpak van het onderwijs en de welzijnsorganisatie om cultuur-, sport- en muziekonderwijs bereikbaar te maken voor jeugd en jongeren en daarin de verbinding te leggen met de verenigingen in de gemeente. Het Jeugdfonds Sport & Cultuur wordt gepromoot om dit onderwijs mogelijk te houden voor minima.
2020. Sportakkoord West Betuwe, Vitaal West Betuwe, 2020-2022.
In navolging van het Nationaal Sportakkoord is binnen West Betuwe een lokaal akkoord gesloten waarmee sportaanbieders, maatschappelijke organisaties, bedrijven en de gemeente West Betuwe sport en bewegen voor iedere inwoner aantrekkelijker en toegankelijker willen maken. Ook bedrijven in West Betuwe dragen met gezonde en fitte medewerkers bij aan deze ambitie. We willen inspelen op de veranderende behoeften en ontwikkelingen in onze samenleving. We zetten ons in om meer mensen in beweging te laten komen. Deze gezamenlijke ambitie is verwoord in dit sportakkoord en uitgewerkt in projecten waar sportverenigingen en partners uit onderwijs, zorg, gezondheid, welzijn en het bedrijfsleven tot en met 2022 mee aan de slag gaan.
2019.1.1 Regeling Combinatiefuncties
Vanaf begin 2019 geldt de Regeling voor combinatiefuncties. Er is meer budget beschikbaar gekomen waardoor het aantal buurtsport- en –cultuursportcoaches is uitgebreid. De gemeente West Betuwe telt 8,1 Fte buurtsport en –cultuursportcoaches waarvan 4,2 Fte sportcoaches. Het normbedrag van € 50.000 per Fte is een richtlijn waardoor er gekozen kan worden voor combinatie op Hbo-niveau in te zetten in plaats van op MBO-niveau. De gemeente betaalt 60% van het normbedrag en het Rijk 40% (cofinanciering).
2019.10.31 Verlenging OZB-compensatie
De gemeente West Betuwe besluit om de OZB-compensatie voor de sportverenigingen in voormalig Lingewaal voor de jaren 2019 en 2020 te continueren. Vanwege het uitstel van harmonisatie van bewegen en sporten is besloten op 15 juni 2021 deze OZB-compensatie met een jaar te verlengen.
2019.10.10 Intentieovereenkomst Sport verenigt Nederland
De gemeente West Betuwe en drie lokale sportaanbieders Het Klokhuis, De Lingeboog en Cata Nova Coaching, Training&Advies hebben deze overeenkomst ondertekend. Er wordt een budget van € 15.000 beschikbaar gesteld voor procesbegeleiders, de zogenaamde ‘sportformateur’. De raad van Geldermalsen neemt op 28 oktober 2019 een motie aan met gelijke strekking.
2018.11 Bidbook ‘Samen verder als één’.
Het in stand houden van verenigingen zorgen voor saamhorigheid en verbinding. Ze zijn van onschatbare waarde voor het gemeenschapsgevoel binnen de dorpen. Door dalende ledenaantallen hebben verenigingen het moeilijk. Het besef groeit dat niet elke vereniging in ieder dorp nog bestaansrecht heeft. Zij zijn ook belangrijk voor de gezondheid van de inwoners van West Betuwe. Het belang van verbreding bij sportverenigingen is groot, bijvoorbeeld in de vorm van ‘walking football’.
De uitdaging: In 2030 kunnen niet alle verenigingen in ieder dorp meer bestaan. We zien drie mogelijke richtingen: 1: De zwakke sterven uit (natuurlijk proces). 2: Fusie, al blijkt dit moeilijk bespreekbaar en alleen haalbaar door (financiële) dwang. 3: Sportverenigingen kunnen verbreden naar andere sporten.
2018.5.15 Overeenkomst Gelderse Sport Federatie
Een coördinator Uniek sporten regio Rivierenland wordt aangesteld. Voor de gemeente West Betuwe wordt de behoefte geïnventariseerd naar bewegen en sporten van inwoners met een beperking. Combinatiefunctionarissen en buurtsportcoaches dienen daarvoor geschoold te worden. Promotie van lokale activiteiten door een campagne Gelderland Sport Onbeperkt wordt gestart.
2017.12.19 Raadsbesluit voortgang JOGG
In april 2016 heeft de gemeente Geldermalsen een overeenkomst gesloten met het bureau JOGG (Jongeren op Gezond Gewicht) voor een periode van drie jaar. Het bevorderen van een gezonde leefstijl maakt onderdeel uit van het gezondheidsbeleid van de gemeente Geldermalsen. Relevante uitgangspunten voor JOGG en het gemeentelijk beleid zijn het inzetten op sporten en bewegen met de jeugd als belangrijkste doelgroep.
2017.5.1 Bruikleenovereenkomsten kunstgras
Voor de vier voetbalverenigingen, Beesd, GVV, MVV58 en Rhelico legt de gemeente kunstgrasvelden aan. De verenigingen dragen eenmalig bij voor 25% van de investeringssom. In een bruikleenovereenkomst wordt vastgelegd wat de taken en verantwoordelijkheden zijn van de gemeente en de vereniging.
2017.1.6 Advies Nederlandse stichting voor verenigingenrecht
Op verzoek van vier voetbalverenigingen (Beesd, GVV, MVV58, en Rhelico) wordt advies uitgebracht door deze stichting over het meebetalen aan de investeringslasten aanleg kunstgrasvelden. Geconcludeerd wordt dat er sprake is van een bruikleenovereenkomst. De verenigingen zijn geen mede-eigenaar van de kunstgrasvelden. Voetbalvereniging Tricht, Hockeyclub Geldermalsen en Korfbalvereniging Animo hebben deze overeenkomst uiteindelijk niet ondertekend.
2016.11.1 Sportaccommodatiebeleid Geldermalsen (Drijver&Partners)
In 1987 heeft privatisering zijn intrede gedaan binnen de gemeente. De buitensportverenigingen namen een aantal taken over van de gemeente. Per veld kon daarmee een bezuiniging worden gerealiseerd van dfl 3.300 (bijna € 1.500) per jaar.
In 1990 is dit beleid verder doorgevoerd en kwam het reguliere onderhoud van de velden volledig bij de verenigingen te liggen. De jaarlijkse subsidie bedroeg destijds dfl 7.590 per veld (€ 3.444). De verenigingen hoefden sindsdien geen huur meer te betalen voor de velden.
Op 22 februari 1994 stelt de raad het buitensportaccommodatiebeleid vast. De kleedkamers worden overgedragen aan de verenigingen. In de raadsvergadering van 30 juni 1996 wordt besloten om de kleedkamers te verkopen voor Fl. 5.000 per kleedkamer.
In 2011 is een beleidskader vastgesteld ten aanzien van de subsidies, hierdoor zijn enkele wijzigingen ontstaan in het subsidiebeleid. De wijzigingen zijn: Tarief gebruik sporthal: € 1,-, € 2,-, of € 3,- per uur voor gebruik van 1/3, 2/3 of hele sporthal. Tarief gymaccommodatie in dorpshuizen: € 1,25 per uur.
Tarief zwembad: € 23,75 per uur. Tarief gemeentelijke gymzalen: € 1,25 per uur. Vast bedrag per sportveld: € 2.543 per jaar. De waarderingssubsidie van dfl 500,- (beleidskader 1990) is vervallen.
Verenigingen die een sportaccommodatie in erfpacht of tegen een symbolische huur in gebruik hebben betalen € 0,45 erfpacht. Het blijkt dat er diverse verenigingen zijn die meer, tot enkele honderden Euro’s, betalen.
2016.5.31 Raadsbesluit Activiteitenplan Sport en Bewegen 2016 - 2018
Geldermalsen vindt sport en bewegen essentieel om gezondheid, meedoen en welzijn te bevorderen. Daarom wordt ingezet op vergroten van de toegankelijkheid van beweeg- en sportvoorzieningen en het stimuleren van beweeg- en sportactiviteiten. Dit is vertaald in een negental doelstellingen.
Alle inwoners (incl. specifieke doelgroepen) kunnen deelnemen aan beweeg- en sport- activiteiten. Beweeg- en sportactiviteiten moeten voor alle inwoners van de gemeente toegankelijk zijn, met bijzondere aandacht voor inwoners waarvoor de deelname aan beweeg- en sportactiviteiten niet vanzelfsprekend of minder toegankelijk is.
Het activiteitenplan 2016-2018 is als bijlage bijgevoegd.
2016.4.21 Samenwerkingsovereenkomst Gelderse Sport Federatie
Afspraken worden gemaakt over ondersteuning van de nationale Sportweek in september 2016 in Geldermalsen. Georganiseerd door de Gelderse Sport Federatie. Een bijdrage van € 750.- wordt verleend.
2016.3.1 Raadsbesluit kunstgras
De raad stelt een krediet beschikbaar voor de aanleg van vier kunstgrasvelden voetbal. De verenigingen dienen 25% van de investeringslasten en van een volgende renovatie zelf bij te dragen. De renovatie van alle tennisbanen evenals de kunstgrasvelden worden opgenomen in het beheerplan renovatie Sportvelden.
2015.10.27 Raadsbesluit Visie op sport en bewegen.
Bewegen en sporten is essentieel om gezondheid, meedoen en welzijn te bevorderen. Daarom wordt ingezet op vergroten van de toegankelijkheid van beweeg- en sportvoorzieningen en het stimuleren daarvan. Deze Visie wordt uitgewerkt via, JOGG, kunstgrasbeleid, tarieven, inventarisatie sportaccommodaties en het subsidiebeleid voor vastgoed.
2015.8.15 Verlenging privatiseringsovereenkomst Laco
De privatiseringsovereenkomst wordt met ingang van 1 september.2015 verlengd met 10 jaar. Het juridisch eigendom komt in handen van Laco en er wordt een exploitatievergoeding van € 113.445 per jaar vastgesteld.
1999.6.7 Wijzigingen privatiseringsovereenkomst Laco
De raad van Geldermalsen besluit dat de gemeente voortaan een inspanningsverplichting heeft om het gymnastiekonderwijs in de sporthal De Randhorst te doen laten plaatsvinden. Tevens wordt een klokurenvergoeding vastgesteld.
1995.8.24 Privatiseringsovereenkomst zwembad Het Wiel en sporthal Randhorst
Op grond van een intentieverklaring, d.d. 24.6.1994, hebben de gemeente Geldermalsen en Laco besloten het zwembad Het Wiel en de sporthal Randhorst te privatiseren. De overeenkomst geldt voor 20 jaar en Laco (Geldermalsen recreatie B.V.) krijgt een recht tot koop en is volledig verantwoordelijk voor de exploitatie van beide accommodaties. Het personeel treedt per 1 september 1995 in dienst van Laco.
Op 13 juli 2017 besloot de gemeenteraad van Lingewaal voor niet commerciële sportverenigingen de OZB te compenseren (kwijtschelden kon niet). Hiermee was een bedrag van € 23.000 geraamd. Deze regeling zou worden beëindigd per 31 december 2018. De verenigingen is gewezen op het feit dat deze regeling tijdelijk en eindig is.
2016.7.12 Gebruiksovereenkomsten voetbal
In deze gebruiksovereenkomsten hebben de gemeente Lingewaal en de vijf voetbalverenigingen afspraken vastgelegd over het gebruik van de voetbalvelden. Het waren aanvullingen op de in 2012 gesloten overeenkomsten zoals het sportbesluit (BTW-vrijstelling) en de jaarlijks aan de gemeente te betalen huur.
Voorts zijn gebruiksovereenkomsten gesloten voor kunstgras met de voetbalverenigingen vv Asperen en vv SVS’65.
2016.7.12 Dienstverleningsovereenkomsten voetbal.
In overleg met de gemeente Lingewaal hebben de vijf voetbalverenigingen afspraken gemaakt over het beheer en onderhoud van de velden. Voor het verrichten van beheer en onderhoudswerkzaamheden ontvangen de voetbalverenigingen een vergoeding.
2016.4.11 Gebruiksovereenkomst sporthal Asperen
De Stichting stelt de gemeente ten behoeve van de door haar aan te wijzen gebruikers onder de voorwaarden van deze gebruiksovereenkomst in de gelegenheid om sport te beoefenen in de Sporthal. Vastgelegd is welke dienstverlening de Stichting dient te verrichten.
De ingangsdatum van deze overeenkomst is 1 augustus 2016 en eindigt derhalve op 1 augustus 2056. De gemeentelijke verschuldigde vergoeding bedraagt € 52.186. PM. 16.000 en OZB
2015.5.11 Overeenkomst accommodatie Asperen
De gemeenteraad van Lingewaal heeft in zijn vergadering van 16 oktober 2014 besloten garant te staan voor een lening door de Stichting af te sluiten lening van € 2.684.000 met een looptijd van 40 jaar. De partijen zijn daartoe op 28 oktober 2014 een voorovereenkomst aangegaan.
Er wordt een stuurgroep ingesteld waarin beide partijen en de sportverenigingen zitting nemen.
2014.4.15 Intentieovereenkomst samenwerking multifunctionele organisatie
Om een multifunctionele accommodatie in de kern van Asperen mogelijk te maken zijn de voetbalvereniging Asperen, Badminton vereniging Wammes, Volleybalvereniging "Wij Houden Vol", de Stichting Kinderopvang Centraal Nederland en café-cafetaria De Wiel een samenwerking aangegaan. Op 28 maart 2014 is een daartoe een stichting De Wiel opgericht welke tot doel heeft de sportaccommodatie te realiseren en te exploiteren.
2013.8.6 Visie op voetbal in Lingewaal
Als gevolg van de structuurvisie, ook wel ‘het manifest van Lingewaal’ genoemd, is de Gelderse Sport Federatie de opdracht verstrekt om een visie in de gemeente Lingewaal te formuleren. In de structuurvisie wordt aangegeven dat in alle kernen van deze gemeente in 2030 beschikken over de noodzakelijke basisvoorzieningen. Voetbal is toen niet als een basisvoorziening benoemd. In het rapport zijn diverse aanbevelingen gedaan voor de toekomst. Enkele aanbevelingen worden hier genoemd omdat ze nog steeds actueel zijn.
Multifunctioneel gebruik van voorzieningen werd onderstreept. Dit wordt gezien als een mogelijkheid om kosten te reduceren, de beschikbaarheid van vrijwilligers te laten toenemen en het maatschappelijk draagvlak voor sport te vergroten. Multifunctionele accommodaties kunnen ook een rol spelen waar het gaat om het bieden van aanbod in het kader van jeugdzorg, participatie en dagbesteding in het kader van de WMO.
In het onderzoek is kenbaar gemaakt, dat het beheer van de speelvelden door de verenigingen voordelen kan bieden als een (gedeeltelijke) overdracht van de verantwoordelijkheden onder juiste condities plaatsvindt. Voor de vereniging betekent dit dat de invloed op de kwaliteit van de velden toeneemt en dat kosten gereduceerd kunnen worden door zelfwerkzaamheid en de mogelijkheid van gezamenlijk inkoop, wanneer op dit aspect samenwerking tussen verenigingen gaat ontstaan.
2010.1 “Het manifest van Lingewaal”, Structuurvisie plus 2030.
Het doel van deze Structuurvisie Plus 2030 is een afwegingskader voor het toekomstige
beleid ten aanzien van kernen en buitengebied. De Structuurvisie Plus 2030 is een visie op ruimtelijke en economische ontwikkelingen maar ook op de leefbaarheid van de kernen en de gemeente als geheel.
Binnen het geformuleerde sociale afwegingskader is gesteld dat er in iedere kern, de gemeenschap, een basisvoorziening moet zijn; het dorpshuis.
2018.2.1 Beleidsregels subsidie verduurzamen sportaccommodaties Neerijnen,
De raad heeft een budget van € 225.000 beschikbaar gesteld om investeringen te doen die bij tennis- en voetbalverenigingen de meeste energiebesparingen opleveren. Het doel is het verduurzamen van sportaccommodaties door het implementeren van energiebesparende-en opwekkende investeringen.
Subsidie kan worden gevraagd voor investeringen met een terugverdientijd tussen de 3 en 15 jaar. De subsidie bedraagt maximaal 70% van de investeringskosten van de voorziening tot een maximum van € 50.000.- per aanvraag.
2016.12.15 Raadsbesluit uitstel subsidieverordening 2017
Als gevolg van de ophanden zijnde gemeentelijke herindeling wordt besloten om de uitvoering van de subsidieverordening en –regels 2017 uit te stellen. De subsidieverordening van 2010 wordt hernoemd en is per 1 januari 2017 weer van kracht.
2016.2.11 College besluit harmonisatie voetbal
De structuur voor subsidieverlening ten behoeve van het beheer en onderhoud van voetbalvelden is niet rechtmatig vastgelegd en dient geharmoniseerd te worden. De oplossing wordt gevonden in de beleidsregel: per veld wordt een subsidie verstrekt voor onderhoud waarbij een hoofdveld voor één en een oefenhoek voor een half veld meetelt.
Op dat moment is € 12.695,76 beschikbaar dat wordt verdeeld over de 5 voetbalverenigingen. ASH ontvangt € 2.115,96, DSS’14 € 2.644,95, Haaften € 3.173,94, Ophemert € 2.115,96 en WNC € 3.173,94,
2015. Verenigingsscan Gelderse Sportfederatie
De Gelderse Sport Federatie heeft een verenigingsscan verricht voor de voetbalverenigingen ASH, DSS’14, Haaften en Ophemert. WCN uit Waardenburg deed niet mee. Het onderzoek heeft zich gericht op de onderdelen Strategische planning & Marketing, Interne communicatie, Externe communicatie, Clubsfeer & Cultuur, Bestuur & Management & Structuur, Vrijwilligersbeleid, Accommodatie en Kantine. Per onderdeel zijn aanbevelingen gedaan aan de vier voetbalverenigingen.
2009. ‘Accommodatiebeleid Neerijnen 2009’
Tot op heden bestaat de gemeentelijke aandacht voor sport hoofdzakelijk uit het zorgdragen voor instandhouding van accommodaties, het door middel van subsidies betaalbaar houden van de sportdeelname in het bijzonder daarbij de sportstimulering van de jeugd door een subsidie per jeugdlid.
De gemeente is verantwoordelijk voor de infrastructuur van de huidige sportbeoefening. Optimalisatie van de binnensportaccommodaties en verbetering van de bezetting hoort daarbij.
Het hierboven gestelde geldt ook voor de buitensportaccommodaties. IJsbanen, maneges en motorsportaccommodaties blijven buiten actief gemeentelijk beleid. Dames- en meisjesvoetbal wordt positief benaderd maar het moet wel aantoonbaar zijn dat deelname aan een competitie gedurende drie jaar realiseerbaar is.
Voor voetbal is het volgende beleid vastgesteld.
Voor tennis is het volgende beleid vastgesteld.
In deze Kadernota worden de termen bewegen en sporten gebruikt. Van beide begrippen bestaat een veelvoud aan definities. Een sluitende definitie van beide begrippen bestaat dus niet. Beide begrippen worden als volgt gedefinieerd.
Bewegen: licht inspannende lichamelijke activiteiten. Denk aan wandelen, fietsen, paardrijden of thuis of in een park lichaamsoefeningen doen.
Sporten: een zwaardere lichamelijke activiteit die een inspanning vraagt. Denk aan fitness, hardlopen, voetbal en wielrennen.
De gemeente hanteert de volgende definities voor bewegen en sporten.
Bovenstaande visie is uitgewerkt in een zestal doelstellingen.
1. De gemeente West Betuwe zet in op het verhogen van de beweeg- en sportparticipatie.
Iedereen die dat wil moet kunnen bewegen en sporten ongeacht leeftijd, komaf, geslacht en beperking. De gemeente West Betuwe wil de beweeg- en sportparticipatie verhogen. Daartoe dienen bestaande activiteiten gecontinueerd te worden en initiatieven ontplooid te worden opdat het aanbod wordt vergroot. Beperkingen dienen zoveel mogelijk weggenomen te worden. Voor de gemeente betekent dit het initiëren van een veelzijdig beweeg- en sportaanbod.
2. De gemeente West Betuwe zet bewegen en sporten als middel in om maatschappelijke vraagstukken mee te helpen oplossen.
Bewegen en sporten is een belangrijk bindmiddel op maatschappelijk en sociaal terrein. Het draagt bij aan fit en gezond blijven. Het kan mogelijkheden bieden om extra onderwijs te volgen in het clubhuis of stagiaires een plek te geven, het biedt de mogelijkheid om bepaalde doelgroepen (inclusie) bij de sport te betrekken en kan zelfs voor vervangende werkgelegenheid zorgen. Van belang is de mogelijkheden de komende periode verder te verkennen en uit te werken. De uitvoeringsagenda ‘Bouwen aan sociale kracht’ zet in op het gezonder leven en opgroeien in een gezonde leefomgeving. Een integrale benadering met bewegen en sport is belangrijk.
Bewustwording om meer te gaan bewegen en sporten én daardoor fitter en gezonder ter leven draagt bij aan minder zorg in de toekomst.
3. De gemeente West Betuwe versterkt de beweeg- en sportinfrastructuur.
De fysieke omstandigheid die bewegen en sporten mogelijk maken, de sportaccommodaties, vragen aandacht. Voor de binnensport zijn dat zoal het zwembad en diverse gymzalen. Voor de buitensport zijn dat velden, banen en terreinen. In de openbare ruimte kunnen parken, speelruimten, land en water gelegenheid meer bieden om te bewegen en te sporten. Het vernieuwen en of vervangen van beweeg- en sportvoorzieningen is gewenst.
4.De gemeente West Betuwe geeft bewegen en sporten in de openbare ruimte aandacht
Niet of anders georganiseerde sport heeft de afgelopen periode een enorme groei doorgemaakt. Mensen kiezen in toenemende mate zelf het tijdstip waarop ze willen bewegen of sporten. Het binden aan sportverenigingen past daar niet meer in. De verwachting is dat deze trend zich doorzet en daarmee een gegeven is. De vraag die dan gesteld kan worden: wat is de rol van de gemeente West Betuwe met betrekking tot deze niet en anders georganiseerde sport. Die rol is meer aandacht voor de inrichting van de openbare ruimte ten behoeve van het bewegen en het sporten.
5. De gemeente West Betuwe stimuleert samenwerking en multifunctionaliteit in de sport.
Samenwerking in de sport wordt van groot belang geacht. Samenwerking tussen beweeg- en sportaanbieders en samenwerking met andere maatschappelijke organisaties zoals scholen en het bedrijfsleven leidt tot versterking van het bewegen en het sporten. En dat heeft effect op de leefbaarheid en de sociale binding in de kernen van de gemeente. Zeker als kleine sportverenigingen door het wegvallen van de jeugd en vrijwilligers onder druk komen te staan.
6. De gemeente West Betuwe bevordert de vitaliteit en zelfredzaamheid van sportverenigingen.
De contributies, het vrijwilligerswerk, fondsverwerving en dergelijke zijn het gereedschap van sportverenigingen om middelen te verwerven en dragen bij aan het realiseren van bewegen en sport. Niet iedere beweeg- en sportaanbieder is hetzelfde dus maatwerk is van belang.
Voor de (meeste) inwoners van de gemeente mag een verantwoorde financiële bijdrage worden verwacht om de sport in stand te houden. Voor wie dat niet mogelijk is dient met name het gemeentelijk minimabeleid en het sportfonds een hulpmiddel te zijn om inwoners in staat te stellen te bewegen en te sporten. Daar daarnaast zijn er nog diverse andere fondsen waar een beroep op gedaan kan worden.
6. BEWEEG- EN SPORTBELEID 2022-2026
Het in dit hoofdstuk voorgestelde beweeg- en sportbeleid sluit aan bij het landelijke en provinciale beleid. De maatschappelijke betekenis van bewegen en sporten wordt overal aangestipt. Bewegen en sporten houdt mensen fit en gezond en kan op de langere termijn kostenbesparend zijn als het om de zorg gaat. De overheid en maatschappelijke instellingen hebben hier uitgebreid aandacht voor. Inclusie, niemand uitsluiten, is een ander thema dat ruime aandacht verkrijgt. De sportvereniging staat nog steeds centraal in het sportlandschap maar de anders en niet-georganiseerde sport maakt een enorme groei door. Nieuwe beweeg- en sportaanbieders ontstaan. Het in dit hoofdstuk voorgestelde beweeg- en sportbeleid wijkt niet af beleidsontwikkelingen op diverse niveaus in het land. Het geeft wel een lokale, gekleurde, invulling aan het beleid en dat is maar goed ook.
Bewegen en sport is het meest gebaat bij een integrale aanpak van beleid. Andere beleidssectoren zoals Cultuur, Dorpshuizen, Onderwijs, Recreatie&Toerisme, Sociaal, Speelruimten, zorg en het opstellen van Kernagenda’s kennen activiteiten op het terrein van bewegen en sporten. Alleen de invalshoek kan een andere zijn. De komende jaren zal een goede afstemming van uitvoeringsplannen dienen plaats te vinden. Het beweeg- en sportbeleid kan zo een extra impuls krijgen.
6.1. Voorstellen verhogen beweeg- en sportparticipatie.
Een 26 kernen event: Het gemeentelijk beleid is sterk gericht op de leefbaarheid en sociale binding in de 26 kernen. Bewegen en sport kan een verbindend element vormen om de 26 kernen met elkaar in contact te laten komen. Het elf dorpenspel vervulde die functie in de voormalige gemeente Geldermalsen maar is met de huidige formule niet uitvoerbaar in alle 26 kernen. Voorgesteld wordt om de mogelijkheden te onderzoeken of een jaarlijks 26 dorpenspel op een nieuwe leest of een ander beweeg- en sportmoment vanuit de kernen kan worden georganiseerd. Het draagt bij aan de samenhang en eigenheid van de gemeente West Betuwe.
Inzet buurtsportcoaches: Buurtsportcoaches spelen een centrale rol om de doelgroepen waar dit beleid zich op toespitst meer aan het bewegen en sporten te krijgen. Daarvoor worden in overleg met de betrokken instanties, met name scholen en beweeg- en sportaanbieders activiteiten op touw gezet.
Scholen en sportverenigingen hebben behoefte aan handen en voeten om sportactiviteiten te doen laten slagen. Buurtsportcoaches spelen daarin een belangrijke rol al kunnen zij onmogelijk de plaats van een vakleerkracht innemen. Het is van belang dat scholen en buurtsportcoaches jaarlijks afspraken maken over welke activiteiten buurtsportcoaches (mede) organiseren.
Een verdere professionalisering van buurtsportcoaches wordt voorgestaan. Middels het train de trainer principe dragen de Buurtsportcoaches hun kennis over aan bijvoorbeeld leerkrachten en trainers.
Afstemming per kern met andere beleidssectoren om sport als middel (bijdrage aan gezondheid, welzijn, culturele en sociale aspecten) te kunnen inzetten is noodzakelijk. De gebiedsmakelaar vervult daarin een informatieve rol.
Er wordt verkend of het team van Buurtsportcoaches kan worden uitgebreid met een continue pool/stroom van MBO en HBO studenten. Door deze extra capaciteit kunnen meer verenigingen worden ondersteund en kunnen meer activiteiten worden georganiseerd in de kern en op school.
Lokaal sportakkoord: Het gesloten lokale sportakkoord 2020-2022 wordt uitgevoerd. In de periode na 2022 wordt wederom een lokaal sportakkoord afgesloten. Kern van dit akkoord is het vergroten van sportaanbod en de sportparticipatie en het versterken van de sportaanbieders. Zoveel mogelijk partijen, bedrijven, gezondheidszorg, instellingen, onderwijs en sport dienen daarbij betrokken te worden. De betrokken partijen worden gestimuleerd om de onderlinge samenwerking te versterken en gezamenlijk nieuw aanbod te ontwikkelen.
Beweeg- en sportevenementen: De gemeente wil huidige en nieuwe activiteiten en evenementen ondersteunen (vergunningverlening, communicatie, subsidie) die in de gemeente periodiek plaatsvinden mede om daarmee het bewegen en sporten te stimuleren. Te denken valt hierbij aan wandel- en fietstochten, hardloopwedstrijden zoals de Lingewaalloop, triatlon en dergelijke.
6.2. Voorstellen deelname maatschappelijke vraagstukken.
Gezondheid: Overgewicht is een van de meeste ernstige bedreigingen van onze volksgezondheid. Landelijk heeft 13,5% van de Nederlandse kinderen in de leeftijd van 4 tot en met 17 jaar overgewicht. In de gemeente West Betuwe heeft 14,6% van de kinderen in de leeftijd van 5-14 jaar overgewicht, dit is een op de zeven kinderen. Overgewicht wordt naast erfelijke factoren voornamelijk veroorzaakt door een combinatie van een te hoge energie inname via voeding en een tekort aan lichamelijke activiteit. Zie ook bijlage I, tabellen 14-16.
Jongeren op Gezond Gewicht (JOGG) is in de voormalige gemeente Geldermalsen gestart en is in 2019 door de gemeente West Betuwe verlengd tot 31-12-2021. JOGG heeft als doel om een gezonder gewicht onder jongeren, 0-19 jaar, te bevorderen door in te zetten op gezonde voeding en voldoende beweging. Onder regie van een JOGG-regisseur wordt een actief netwerk van professionals opgebouwd. Gezamenlijk worden diverse projecten op school, in de kern, bij de beweeg- en sportaanbieders of bij de eerstelijnszorginstellingen uitgevoerd. Voor de uitvoering van beweeg- en voedingsactiviteiten op basisscholen spelen de buurtsportcoaches van Welzijn West Betuwe een belangrijke rol. Ook verbinden zij scholen en verenigingen met elkaar op het gebied van bewegen en voeding. Behalve veel preventieve activiteiten en projecten worden er ook projecten opgestart om kinderen die reeds overgewicht hebben te helpen. Er wordt voorgesteld om het JOGG-project na 1-4-2022 te continueren en de regie te integreren in het takenpakket van de Buurt sport Coaches.
Bewegen en sporten is een krachtig middel om de mentale weerbaarheid te versterken. Eenzame ouderen komen samen in beweging en doen meer en nieuwe sociale contacten op. Kinderen en jongeren krijgen zelfvertrouwen door onder begeleiding verschillende sport en beweegactiviteiten te doen.
Om de integraliteit tussen de verschillende projecten en programma’s op het gebied van mentale en fysieke Gezondheid te verbeteren en de boodschap richting de inwoners van West Betuwe te verduidelijken, wordt een gemeentelijke campagne West Betuwe (Positief) Gezond gestart. Deze campagne geldt als paraplu voor alle projecten die bijdragen aan een positieve gezondheid. Positieve Gezondheid is een bredere kijk op gezondheid. Met die bredere benadering draag je bij aan het vermogen van mensen om met de fysieke, emotionele en sociale uitdagingen in het leven om te gaan. Én om zo veel mogelijk eigen regie te voeren. Daarbij gaat het niet om gezondheid als een statisch gegeven of een te bereiken doel. Maar om de veerkracht van mensen om zich aan te passen aan wat zich in het leven voordoet. Die meer dynamische benadering doet meer recht aan mensen en aan wat voor hen betekenisvol is.
Onder de brede noemer “West Betuwe (Positief) Gezond’ blijven betrokken instanties zoals scholen, sportverenigingen, eerstelijnszorginstellingen en GGD-aandacht besteden aan positieve gezondheid. Het gemeentelijk gezondheidsbeleid borduurt hierop verder.
Onderwijs: Bewegingsonderwijs is een belangrijk instrument om kinderen vroeg aan het bewegen te krijgen. Het is niet ondenkbaar dat in de toekomst dit bewegingsonderwijs wordt uitgebreid. Kinderen laten kennismaken met sport kan op verschillende manieren gebeuren. Sportverenigingen organiseren dagdelen om kinderen kennis te laten maken met de desbetreffende sport. De Buurtsportcoaches ondersteunen verenigingen met het organiseren van kennismakingslessen voor de schooljeugd. Sportverenigingen kunnen ook de accommodatie beschikbaar stellen om kinderen extra(bij) les te geven. Kinderopvang op een sportaccommodatie is een belangrijke activiteit om voor verbinding te zorgen.
Inclusie: Het leggen van de juiste verbindingen met zorg-, werk, welzijns- en jeugd-professionals is essentieel om doelgroepen richting passend beweeg- en sportaanbod te leiden zodat iedereen in de gemeente kan sporten of bewegen.
Vanuit een integrale benadering, zoals het sociale beleid, het gezondheidsbeleid, het Werk en Inkomen beleid en het betrekken van nieuwkomers wordt kenbaarheid gegeven aan de financiële mogelijkheden voor deelname aan sport. Denk hierbij aan het Participatiefonds 18+ en het minimabeleid.
Ook voor inwoners met een fysieke beperking dient bewegen en sport mogelijk te zijn. Sportaccommodaties dienen toegankelijk te zijn door barrières weg te nemen en de gewenste aanpassingen te verrichten. Het geldt niet alleen voor sportaccommodaties maar ook voor speelruimten en parken. Kortom de openbare ruimte.
Aandacht dient er ook te zijn voor inwoners met een sociale of een verstandelijke beperking. Sportverenigingen, indien mogelijk, dienen hiervoor open te staan. De gemeente kan met betrokken zorginstellingen de mogelijkheden inventariseren en ten uitvoer te brengen.
Sociaal: Iedere bewoner moet kunnen bewegen en sporten als die bewoner het wil. De hoogte van de contributie mag daarvoor geen belemmering zijn. Is dat het wel dan kan een beroep worden gedaan op het minimabeleid van de gemeente.
Economie: Bedrijven besteden steeds meer aandacht aan een gezond werkklimaat voor hun werknemers. Het bedrijfsleven is ook nauw betrokken bij de sportverenigingen en de sportevenementen in de gemeente. Met bedrijven kunnen de mogelijkheden verkend worden om die relatie met de sport verder uit te bouwen en meer samen te werken. Mogelijkheden waaraan gedacht kan worden:
6.3 Voorstellen versterken sportinfrastructuur
Gebruik gemeentelijke grond: Buitensportverenigingen hebben altijd de accommodatie op gemeentelijke grond staan. Hiervoor is in het verleden erfpacht of Recht van opstal vastgelegd. De huidige tarieven variëren van de symbolische € 0,45 (Fl 1.) tot enkele honderden Euro’s per jaar. Het beleid is erop gericht om uiteindelijk iedere sportvereniging hetzelfde te laten betalen tenzij er bijzondere omstandigheden zijn die een ander tarief rechtvaardigen. Om erfpacht c.q. Recht van opstal vast te leggen is een gang naar de notaris noodzakelijk. Aanpassing van het erfrecht of recht van opstal heeft geen hoge prioriteit en zal op een geschikt moment ter hand worden genomen.
Behoefte bepaling velden en banen: Van belang is dat de behoefte en de capaciteit van buitensportaccommodaties op elkaar afgestemd zijn. Daarbij wordt rekening gehouden met maatschappelijke ontwikkelingen en specifieke situaties per sportcomplex. Echter de gemeente blijft niet investeren in banen en velden die op de keper beschouwd niet nodig zijn.
Voor voetbal heeft de KNVB met instemming van de voetbalverenigingen de behoefte aan speel- en trainingsvelden in beeld gebracht. De conclusie van deze behoeftepeiling is dat er overcapaciteit bij voetbal is. Zie bijlage IV, tabel 21. Voor Korfbal en Hockey speelt dit vraagstuk op dit moment niet. Zie bijlage IV, tabel 23. Voor tennis zal het aanbod en de behoefte nog nader in beeld gebracht worden.
Verantwoordelijkheid van gemeente en sportverenigingen
Bij Korfbal, Hockey enVoetbal zijn de velden zijn in eigendom van de gemeente.
De gemeente laat het periodiek en dagelijks onderhoud van het gehele sportcomplex over aan de sportverenigingen. In voormalig Lingewaal was dit tot nu toe niet het geval maar vanaf 2022 is dit conform voormalig Geldermalsen en Neerijnen. Op basis van het beschikbare budget wordt een jaarlijkse vergoeding bepaald. Zie hoofdstuk 7.
Kunstgras voetbalvelden liggen bij 7 voetbalverenigingen. Bij WNC ligt een door de vereniging zelf aangelegd veld van 0,4 groot. De voetbalverenigingen die nog geen kunstgras hebben wordt de kans geboden een kunstgrasveld te realiseren. Hierbij zij nadrukkelijk vermeld dat de betreffende verenigingen het moeten willen. In hoofdstuk 7 wordt hier verder op ingegaan.
Tennis: Omdat de tennisbanen in eigendom zijn van de tennisverenigingen ligt de verantwoordelijkheid voor de aanleg en vervanging van tennisbanen bij de verenigingen zelf en niet bij de gemeente. Dit leidt dan ook tot een andere taakverdeling tussen de gemeente en de tennisverenigingen.
Ruiterverenigingen: Voor de ruiterverenigingen geldt ook dat die de verantwoordelijkheid blijven dragen voor de aanleg, beheer en onderhoud van de buitenbakken. In het kader van de harmonisatie zal aan de ruiterverenigingen een bijdrage worden verstrekt voor het beheer en onderhoud van de buitenbakken.
Overige buitensport: De fietscrossvereniging Geldermalsen blijft een bijdrage voor het beheer en onderhoud ontvangen en de motorcrossvereniging Geldermalsen ontvangt dat vanwege de te betalen huur aan de AVRI.
Clubgebouw en kleedkamers: De gemeente draagt geen verantwoordelijkheid voor het beheer en onderhoud van clubgebouwen en kleedkamers. De daarmee gepaard gaande lasten dienen de sportverenigingen zelf op te brengen.
De gemeente kan in bepaalde situaties in samenwerking met de stichting Waarborgfonds Sport garant staan voor leningen die sportverenigingen bij een bank willen aangaan om hun clubgebouw te verbeteren. Wanneer sportverenigingen hun clubgebouw en kleedkamers willen renoveren of vernieuwen dan verleent de gemeente altijd medewerking (bestemmingsplan, vergunningen et cetera).
Duurzaam Meerjaren Onderhoudsplan (DMOP): Voor korfbal, hockey, tennis en voetbal is een DMOP opgesteld. Op basis daarvan is het kwaliteitsniveau van de sportbanen en –velden bepaald. In de periode 2022-2051 is per baan en veld aangegeven welke activiteit per jaar dient plaats te vinden. Door van het DMOP uit te gaan wordt ieder grasveld, gravelbaan, kunstgrasbaan en -veld en kunstgraswaterveld hetzelfde behandeld. Vervolgens maakt het DMOP duidelijk wat diverse werkzaamheden kosten. Kosten die zijn bepaald op basis van ervaringscijfers. Zie ook bijlage IV, tabel 24 en 25.
2051 is ver weg, daarom is uitgegaan van de periode 2022-2033. Op basis van deze periode wordt het volgende bepaald. Zie tabel 2.
In de tabellen 2 en 8 zijn de termijnen en de kosten van de renovatie, de jaarlijkse onderhoudskosten en de jaarlijkse huurtarieven van de banen en velden aangegeven. Hierbij moet opgemerkt worden dat als verenigingen deze werkzaamheden (gedeeltelijk) zelf doen dit aanmerkelijk goedkoper kan. Immers in de genormeerde ramingen zitten posten zoals risico, onvoorzien en winst.
Overeenkomsten: Afspraken tussen de gemeente en diverse sportverenigingen betreffende beheer en onderhoud, medegebruik en vergoedingen zijn op verschillende wijze vastgelegd. Of zelfs in het geheel niet.
In een bruikleenovereenkomst 2022 worden de uitkomsten van de harmonisatie tussen de gemeente en de sportverenigingen vastgelegd. Dit heeft tot gevolg dat er actuele bruikleenovereenkomsten zijn en voor alle partijen duidelijk is wie waarvoor verantwoordelijk is.
Met betrekking tot de binnensportaccommodaties zijn er drie eigenaren en drie exploitanten. Zie tabel 3.
Verbeteringen accommodaties: De binnensportaccommodaties zijn enerzijds de laatste jaren vernieuwd zoals De Wiel, Het Klokhuis, de gymzaal De Poort, de Burcht van Haeften, Huis Op Hemert en dorpshuis Meteren.
Anderzijds zijn er ook sterk verouderde accommodaties zoals de sporthal Randhorst en het zwembad (Laco Recreatie B.V.) en de in gemeentelijke eigendom zijnde gymzalen in Geldermalsen en Waardenburg.
De gymzalen die onderdeel zijn van dorpshuizen verschillen ook sterk qua functionaliteit en ouderdom. Hier ligt echter de verantwoordelijkheid voor de gymzalen bij de besturen van de stichtingen of verenigingen.
Het voornemen is om een Integraal Kind Centrum (IKC) Jan Harmenshof Oranje Nassau te bouwen. Bij de realisatie van dit plan zal de gymzaal Oranje-Nassau plaatsmaken voor een nieuwe gymzaal in het IKC.
Vanuit het perspectief van de sport is het moderniseren van sportaccommodaties wenselijk. Binnensportaccommodaties dienen aan de eisen des tijds te voldoen. Voor de (middel) lange termijn zal een integrale afweging dienen plaats te vinden waarbij naast sport dorpshuizen en onderwijs belanghebbenden zijn. De komende periode zal onderzocht worden op welke wijze het accommodatiebeleid vorm kan krijgen en dat recht doet aan de belangen van dorpshuizen, onderwijs en sport.
Sporthal de Randhorst wordt over het algemeen goed gebruikt. Deze sporthal is in de jaren tachtig gebouwd. Qua functionaliteit is de sporthal nog redelijk te noemen maar het gebouw raakt gedateerd. De gemeente heeft een overeenkomst gesloten met Laco recreatie B.V. welke in 2025 afloopt. De behoefte aan een sporthal is groot omdat er veel structurele huurders (sport) gebruik van maken. Over de toekomst van de sporthal de Randhorst zullen afspraken met Laco gemaakt moeten worden. Zie ook paragraaf 6.3.3 in dit hoofdstuk.
Verder speelt ook verduurzaming van gemeentelijke accommodaties een rol.
Tarieven accommodaties: In hoofdstuk 7, tabel 4. zijn de huidige tarieven per uur gebruik binnensportaccommodaties aangegeven. Omdat de gemeente niet over de tarieven gaat van bedrijven, stichtingen en verenigingen kan een harmonisatie van de tarieven maar in beperkte mate plaatsvinden. De tarieven voor de gemeentelijke accommodaties lopen ook uit een. Zie bijvoorbeeld de gymzaal aan de Leliestraat en de Koeldert in Waardenburg.
In tabel 4 is een voorstel voor een gedeeltelijke harmonisatie opgenomen.
Subsidie gebruik Accommodaties: Sportverenigingen krijgen nu van de gemeente een subsidie. Er zijn echter verschillende subsidies. Een bedrag per jeugdlid of een bedrag per gebruikt uur.
Voorgesteld wordt om de nieuwe subsidie binnensport op basis van het aantal leden verder in te richten. Dan is voor iedereen de grondslag van de subsidie helder en eenvoudig te hanteren. Zie de uitwerking hiervan in hoofdstuk 7.
De subsidieregels bepalen uiteindelijk wie wel en wie niet voor een binnensportsubsidie in aanmerking komt. Gekozen is voor de volgende sporten: Badminton, Duikvereniging, Gymnastiek/turnen, Martial Arts, Omniverenigingen, Tafeltennis en Volleybal. Het betekent dat alle gymnastiekverenigingen hetzelfde recht hebben op deze subsidie. Niet genoemde takken van binnensport zijn dus uitgesloten van deze subsidie. Verder wordt voorgesteld om een post incidentele binnensportsubsidies in te richten. Incidentele aanvragen door beweeg- en sportaanbieders kunnen uit deze pot een bijdrage ontvangen. Incidentele aanvragen kunnen uiteindelijk ook structurele subsidies worden.
Sportstichting De Wiel: Door het wegvallen van de OZB-compensatie, voor sport alleen in de voormalige gemeente Lingewaal, gaat er een daadwerkelijk tekort in de exploitatieopzet ontstaan waardoor op termijn de continuïteit van de sportstichting in gevaar komt. Daarvoor worden diverse oorzaken genoemd:
De sportstichting De Wiel wijst erop dat zonder de bijdrage van 8500 Euro er ook een daadwerkelijk tekort ontstaat.
De gemeente West Betuwe kent één binnenzwembad ‘Het Wiel’, gelegen in de kern van Geldermalsen. Eind jaren negentig van de vorige eeuw heeft de voormalige gemeente Geldermalsen besloten het zwembad te privatiseren. Laco Recreatie B.V. is sindsdien eigenaar van de grond, inclusief parkeerplaatsen, en de opstal, het zwembad. De gemeente en Laco hebben een overeenkomst gesloten die in 2025 afloopt.
Het bad kent een zweminstructiebad, een 25m zwembassin met 5 banen, een kinderbadje, een whirlpool, een stoombad en een sauna. Het heeft een eigen kantine met bijbehorende voorzieningen. Er is een klein buitenterras nabij het kinderbad maar gescheiden van de kantine.
Het zwembad dateert uit de jaren zeventig van de vorige eeuw. Al hoewel het zwembad nog steeds functioneel is wordt de noodzaak tot een grondige renovatie zichtbaar.
Het zwembad kent drie belangrijke functies.
Voor de gemeente is de centrale vraag of en hoe de afspraken na 2025 eruit komen te zien. Voorgesteld wordt het volgende.
De gemeente West Betuwe en Laco Recreatie B.V. gaan in 2022 met elkaar in gesprek om te zoeken naar een goede en duurzame oplossing om te komen tot een continuering van de zwemmogelijkheden en deze te up graden naar de huidige eisen en wensen.
Dat dit in combinatie gaat met de sporthal De Randhorst behoeft geen nadere toelichting.
Veel sportverenigingen, in het bezit van een eigen clubgebouw, hebben verduurzamingsmaatregelen getroffen. Zonnepanelen en LED verlichting zijn de meest getroffen maatregelen. Verdergaande maatregelingen blijken in de praktijk op meer weerstand te stuiten. De bouwkundige constructie, de complexiteit van apparatuur (warmte/luchtpomp), de aanwezigheid van asbest en het ontbreken van financiële middelen worden vaak gehoord.
Maar de maatschappij heeft de komende jaren een grote duurzaamheidsopgave. Verder kijken dan individuele energiemaatregelen en zoeken naar een meer integrale, duurzame, circulaire, energie neutrale en klimaat adaptieve inrichting van de buienruimte blijft een uitdaging.
De huidige sportcomplexen kunnen door hun veelal forse omvang een grote bijdrage leveren in deze duurzame leefomgeving. Door een groene inrichting dragen ze bij in het verkoelen van warmtegevoelige gebieden. Door gebruik te maken van de natuurlijk gradiënt kunnen (tijdelijke) waterbergingen bijdragen in het voorkomen van wateroverlast in naastgelegen meer stedelijke gebieden. Deze maatschappelijke opgave vragen een meer integrale kijk en samenhang tussen verschillende functies (objecten) en kwetsbare gebieden.
6.4 Voorstellen bewegen en sporten in de openbare ruimte
Bewegen en sporten in de openbare ruimte: Bewegen en sporten is in. Het maakt je fit en gezond. Als je fit en gezond bent heeft dat een positieve invloed op diverse zaken in het leven. Bewegen en sporten kent een rijk scala van activiteiten. Gemakshalve wordt een onderscheid gemaakt tussen anders georganiseerde en niet georganiseerde bewegen en sporten.
De anders georganiseerde sport kenmerkt zich enerzijds door commerciële bedrijven en personen. Fitness- of sportschool is daar een voorbeeld van. Daarnaast zijn er talloze personen, eenmansbedrijven (ZZP’ers) die bewegen en sport aanbieden. Denk aan de voetbalschool, aan yoga-en danslessen. Anderzijds vormen zich groepjes sporters die gezamenlijk sporten zoals hardlopen, fietsen of roeien. Niet gebonden, onderling worden afspraken gemaakt over wie wat doet. Vaststaat dat de anders georganiseerde sport een enorme groei heeft doorgemaakt.
De niet georganiseerde sport kenmerkt zich door een sterk individualistische, niet gebonden inslag. Wanneer de behoefte ontstaat om te bewegen en/of te sporten doet men dat. Wandelen, hardlopen, fietsen, roeien is het meest voorkomende. Maar een partijtje voetbal spelen in een park, of een trimparcours afwerken kan ook.
De rol van de lokale overheid staat hier op een grotere afstand in vergelijking met de buiten- en de binnensport. Maar dat betekent niet dat de gemeente deze ontwikkelingen links laat liggen.
De volgende voorstellen worden gedaan.
Dit kan niet allemaal tegelijk. Voorgesteld wordt dan ook om ieder jaar, van 2022-2026, een project te realiseren zoals hierboven in de zes punten is genoemd.
6.5 Voorstellen stimuleren samenwerking en multifunctionaliteit.
Samenwerking: Samenwerking tussen sportorganisaties en met andere maatschappelijke organisaties zoals scholen en het bedrijfsleven leidt tot versterking van de sport maar ook de leefbaarheid en sociale binding in de kernen van de gemeente. Zeker als kleine sportverenigingen door het wegvallen van de jeugd en vrijwilligers onder druk staan en de verwachting is dat dit de komende periode niet zal veranderen. Samenwerken behoeft niet alleen uit noodzaak plaats te vinden. Samenwerking kan ook zorgen voor ontmoeting en leren. Ervaringen kunnen worden uitgewisseld, kennis kan worden opgedaan.
Waar mogelijk zal de gemeente meewerken om die samenwerking mogelijk te maken.
Multifunctioneel gebruik: Sportaccommodaties en het inrichten van de openbare ruimte gaat vaak gepaard met grote financiële uitgaven. Door de geografische situatie van de gemeente West Betuwe zijn sportverenigingen verspreid en gesitueerd in de kernen. Het gevolg is een lage bezettingsgraad van de sportaccommodaties. Sport en bewegen steeds op (nieuwe) afzonderlijke plaatsen ontwikkelen bevordert de sociale integratie niet. Anders gezegd het meervoudig gebruik van aanwezige sportvoorzieningen moet waar het mogelijk is worden bevorderd. Het multifunctionele gebruik kan worden gestimuleerd door:
Samenwerking en multifunctionaliteit sluit fusie van sportverenigingen niet uit. De toekomst zal uitwijzen of het samengaan van sportverenigingen leidt tot sterkere sportverenigingen die de gebruiker meer kunnen bieden maar in gevallen op grotere afstand van een kern gesitueerd zijn.
De gemeente wil samenwerking en multifunctionaliteit ondersteunen, ook in financiële zin als dat de samenwerking c.q. multifunctionaliteit naderbij brengt.
Sportcluster: Aan de Randweg in Geldermalsen bevinden zich veel sportaccommodaties. Zowel buiten- als binnensportverenigingen zijn daar gehuisvest. Onderzocht wordt of samenwerking en multifunctionaliteit op de deze locatie verder versterkt kan worden. Dat kan in de toekomst door uitbreiding, van een nieuw zwembad, nieuwbouw van de sporthal en andere maatschappelijke voorzieningen. Er zijn opties van het onderzoeken waard. Het kan ook door georganiseerde sport met niet georganiseerde sport met elkaar te verbinden.
Het idee van een sportcluster zou eventueel ook op een andere locatie gerealiseerd kunnen worden. Genoemde locaties zijn Burgemeester Rooseveld van de Venlaan, Provinciale weg oost, Meersteeg, locatie bij de Veiling? Nadeel van deze mogelijke locaties is dat bestaande sportaccommodaties verplaats dienen te worden als een integraal sportconcept wordt nagestreefd.
Voorgesteld wordt om in een werkgroep deze gedachte verder uit te werken in mogelijkheden en onmogelijkheden.
6.6 Voorstellen bevorderen zelfredzaamheid van sportverenigingen.
Beweeg- en sportaanbieders en individuele sporters bepalen zelf op welke wijze zij inhoud willen geven aan het bedrijven van bewegen en/of sporten. Passende contributies en zelfredzaamheid zijn daarbij belangrijke uitgangspunten. Leden c.q. deelnemers van beweeg- en sportaanbieders zijn vaak ook actief als vrijwilliger. Daar waar mogelijk ondersteunt de gemeente het vrijwilligerswerk om sporten mogelijk te maken. Inkomsten kunnen vergroot worden door fondswerving, baractiviteiten als dat mogelijk is, subsidies aanvragen bij maatschappelijke organisaties en andere activiteiten.
De lokale overheid wil en kan niet in de plaats treden van sportverenigingen en individuele sporters als het om organisatie, financiën en dergelijke gaat.
Door diverse maatschappelijke ontwikkelingen treden situaties op dat ondersteuning van de gemeente wenselijk en vereist is. Dat kan op diverse manieren.
Veel van deze activiteiten doet de gemeente West Betuwe nu al. De gemeente zal in overleg met beweeg- en sportaanbieders blijven inspelen op maatschappelijke ontwikkelingen.
In het vrijwilligersprogramma West Betuwe wordt de hierboven genoemde ondersteuning uitgewerkt langs de lijnen van Waarderen, Vinden en verbinden, Ondersteunen en deskundigheidsbevordering.
In hoofdstuk 6 zijn de kaders, het beleid geschetst voor zes beweeg- en sportdoelstellingen. Per doelstelling worden de consequenties van de beweeg- en sportharmonisatie in dit hoofdstuk duidelijk gemaakt. Hierbij is steeds sprake van een nuloptie (budgettair neutraal) en een plus-optie. De plusoptie is op verzoek van de raad uitgewerkt. Zie de aangenomen motie in bijlage III.
7.1 Verhogen beweeg- en sportparticipatie
Nuloptie € 0 Plusoptie € 25.000
Voor de periode 2022-2026 is er € 25.000 per jaar meer beschikbaar om beweeg en sportactiviteiten op touw te zetten om in de gemeente West Betuwe de participatiegraad te verhogen, dat wil zeggen meer inwoners van de gemeente West Betuwe gaan bewegen en sporten. Met een incidentele bijdrage kan een structureel effect teweeggebracht worden. Een bijdrage behoeft niet structureel te zijn.
Met beweeg- en sportaanbieders en maatschappelijke organisaties worden activiteiten ontwikkeld die hierop gericht zijn. Nogmaals het gaat om inwoners die nog niet of onvoldoende bewegen en sporten. De uitdaging is dan ook om deze inwoners met passende acties en activiteiten te bereiken en te motiveren. Na 3 jaar kan het effect van dit beleid worden geëvalueerd. Dit geldt ook voor voorstel 7.2.
7.2 Deelname maatschappelijke vraagstukken
Nuloptie € 0 Plusoptie € 25.000
Voor de periode 2022-2026 is er € 25.000 per jaar beschikbaar voor maatschappelijke projecten gericht op gezondheid, inclusie, preventie en dergelijke. Beweeg- en sportaanbieders in samenwerking met maatschappelijke organisatie kunnen hieraan uitvoering geven. Het gaat hierbij niet om bestaande of lopende projecten. Met een incidentele bijdrage kan een structureel effect teweeggebracht worden. Een bijdrage behoeft niet structureel te zijn.
Een maatschappelijke activiteit kan tevens leiden tot meer beweeg- en sportparticipatie maar dat hoeft niet. Iemand kan sporten maar te zwaar zijn. Iemand beweegt maar wil dit in groepsverband doen (inclusie). Iemand sport maar wil actief (werkzaam) zijn bij een beweeg- of sportaanbieder. Andersom is gaan bewegen of sporten niet maatschappelijk omdat inclusie, onderwijs, sociale binding, werk en zorg niet speelt.
7.3 Sportinfrastructuur versterken
Nuloptie € 0 Plusoptie € 151.778
In tabel 11 is dit bedrag onderverdeeld in diverse posten. Hieronder volgt een nadere toelichting.
Tarieven binnensportaccommodaties: In tabel 6 is aangegeven om de gemeentelijke tarieven voor maatschappelijk gebruik van de gymzalen op € 15 per uur te stellen. Eerder is door het college het tarief voor incidentele en commerciële activiteiten op € 22 per uur gesteld. Op de tarieven van de andere binnensportaccommodaties heeft de gemeente geen zeggenschap. Dit betekent dat het tarief van gymzaal de Koeldert in Waardenburg nagenoeg gelijk blijft, de gymzalen in Geldermalsen licht stijgen en de gymzalen in Herwijnen en Heukelum verdubbelen.
Subsidie binnensportverenigingen: Zoals eerder geconstateerd zijn de subsidies voor de binnensport in de drie voormalige gemeenten op zeer uiteenlopende grondslagen gebaseerd. Zie ook hoofdstuk 4. Dat maakt het harmoniseren van deze subsidies niet eenvoudig. Een belangrijk uitgangspunt hierbij was dat de harmonisatie budgettair neutraal dient plaats te vinden. Het in 2021 beschikbare budget voor subsidies aan binnensportverenigingen bedraagt € 42.000. Zie tabel 5. De exploitatiebijdragen aan Laco Recreatie BV en Sportstichting De Wiel vallen hierbuiten.
Voor de subsidie binnensport zijn de volgende uitgangspunten gekozen.
Enkele verenigingen ontvangen in het vervolg geen subsidie meer omdat deze subsidie tot nu toe te uitzonderlijk is. Een subsidie aan een bridgevereniging impliceert dat tegen andere bridgeverenigingen geen nee gezegd kan worden. Dit kan budgettaire consequenties hebben. Dit laat onverlet dat incidentele subsidieaanvragen wel mogelijk blijven.
In de nuloptie is € 42.000 beschikbaar. Dit is het budget op basis van de begroting 2021. Het model 2022-1 laat zoals eerder opgemerkt grote herverdelingsverschillen zien.
In de plus-optie is het budget opgehoogd naar € 60.000. Het bedrag per lid is gesteld op € 31.-
De twee verenigingen die gebruik maken van het zwembad vallen buiten de grondslag € 31 per lid. De subsidiebedragen van 2021 zijn voor deze twee verenigingen iets verhoogd.
De ophoging van het budget van € 42.000 naar € 60.000 laat zien dat de negatieve herverdeeleffecten tot aanvaardbare proporties is teruggebracht. Overgangsregelingen zijn hierdoor niet noodzakelijk.
Er doet zich echter een ander probleem voor, er ontstaan uitschieters inzake de positieve herverdeeleffecten. In model 2022-2, tabel 6 is dat zichtbaar. Vervolgens is bepaald dat een vereniging maximaal driemaal het bedrag van 2021 in 2022 mag ontvangen. Zie model 2022-3 eveneens in tabel 6. Op deze wijze ontstaat een evenwichtige harmonisatie, herverdeling van middelen.
Om op termijn mogelijke correcties te kunnen plegen, zodat de harmonisatie eenvoudiger en eenduidiger wordt, zal na drie jaar, in 2025, de binnensportsubsidie opnieuw worden bezien.
Het hier gekozen harmonisatiemodel binnensport zal in het najaar 2021 in subsidieregels worden vervat. Op basis hiervan kunnen binnensportverenigingen een subsidie voor 2022 aanvragen.
Sportstichting de Wiel: Voor deze sportstichting wordt de jaarlijkse exploitatiebijdrage verhoogd met € 8.500. De exploitatie van de sporthal met aanpalende voorzieningen wordt gerund door vrijwilligers. De exploitatie van deze sportvoorziening dient gezond te blijven, zeker op de langere termijn. Met het stichtingsbestuur zullen nadere afspraken worden gemaakt over deze verhoging van de exploitatiebijdrage en welke tegenprestatie daar tegenover gesteld kan worden.
In hoofdstuk 6 is uiteengezet hoe de gemeente het beleid van de buitensport vorm wil geven. Voor de uitwerking naar harmonisatievoorstellen zijn drie uitgangspunten van belang.
1.Een kwantitatief beleid: Een aanbod van banen en velden dat is toegesneden op de aanwezige behoefte. Tabel 7 maakt duidelijk dat voor voetbal met ingang van 2022 men toe kan met 37,45 velden in plaats van 44,65. De situatie van 32,85 velden in 2031 ontstaat als iedere vereniging kunstgras heeft. Als gevolg van de kunstgrasvelden kan het aantal grasvelden verder teruggebracht worden.
Voorgesteld wordt om bij voetbal van 44,65 veld terug te gaan naar 37,45 veld. Op basis van de door de KNVB vastgestelde behoefte kunnen de verenigingen vooruit en leidt dit tot minder investeringen voor de gemeente West Betuwe en kunnen de betreffende verenigingen ook besparen op hun jaarlijkse uitgaven beheer en onderhoud. Voor tennis zal dit in nader overleg verder worden ingevuld. Voor Hockey en Korfbal speelt dit vraagstuk niet.
Als de verenigingen om wat voor een reden dan ook gebruik willen blijven maken van alle (overbodige) velden dan kan dit. Met de gemeente dienen hierover afspraken gemaakt te worden.
De bepaling van het aantal benodigde velden is niet statisch. Een afname of een groei van het aantal leden kan leiden tot minder of meer speel- en trainingscapaciteit. Indien dit zich voordoet kunnen gemaakte afspraken worden aangepast.
2.Een kwalitatief beleid: Op basis van de situatie in 2022, zie het overzicht in tabel 7 capaciteit en behoeften banen en velden wordt het DMOP uitgevoerd. Zo blijven banen en velden in een goede conditie om de sport naar behoren te kunnen beoefenen. Het opgestelde DMOP wordt gezamenlijk, de gemeente en de verenigingen, ten uitvoer gebracht. Voor Hockey, Korfbal en Voetbal gaan de verenigingen bijdragen in de kosten van de te plegen renovaties. Dit huurtarief is bepaald op 25% van de kosten. In tabel 8 is het huurtarief per veld aangegeven. Een aantal verenigingen heeft de afgelopen jaren bijgedragen in de aanleg van kunstgrasvelden. Het opleggen van het hier genoemde huurtarief zou een dubbelen belasting betekenen. Daarom wordt het huurtarief pas gevraagd als een kunstgrasveld door de gemeente wordt gerenoveerd.
Deze huurinkomsten vloeien in de bestemmingsreserve sportaccommodaties. Naast deze inkomsten doteert de gemeente ieder jaar een bedrag in deze bestemmingsreserve. Uit deze bestemmingsreserve sportaccommodaties kunnen de benodigde investeringen op grond van het DMOP worden gedaan. In hoofdstuk 8 wordt van deze bestemmingsreserve nader aangegeven.
3.Een gelijke verdeling: In het DMOP zijn de kosten berekend van kunstgras en gras voetbalvelden. In de periode 2022-2051 wordt circa € 9,3 mln. uitgegeven om de velden op niveau te houden. Van dit bedrag wordt circa € 6,9 mln. besteed aan kunstgrasvelden. Zijnde 7,4 kunstgrasvelden. Bij 7 voetbalverenigingen ligt geen kunstgras. Omdat kunstgras vele voordelen biedt ten opzichte van gras (intensiever en langer bespeelbaar) worden de voetbalverenigingen in de gelegenheid gesteld om wel of niet te kiezen voor kunstgras. De voetbalverenigingen in de gemeente West Betuwe worden hiermee gelijkwaardig behandeld.
In tabel 9 is een indicatieve planning aangegeven voor een nieuw aan te leggen kunstgrasveld en voor de te vervangen bestaande kunstgrasvelden.
WNC heeft zelf een 0,4 kunstgrasveld aangelegd en betaald. Voorgesteld wordt om daar uiteindelijk een heel kunstgrasveld van te maken. Vv Asperen heeft behoefte aan 3 speelvelden terwijl er maar 2 aanwezig zijn. Ruimte voor een derde veld is er niet. Door het trainingsveld in kunstgras aan te leggen ontstaat er meer speelcapaciteit. In 2030 zouden er dan 15,5 kunstgrasvelden voetbal kunnen liggen.
Of er uiteindelijk een kunstgrasveld wordt aangelegd bepaalt de voetbalvereniging zelf.
In tabel is een indicatie planning aangegeven. Daarmee is rekening gehouden om te bepalen of er ruimte is om de uitgaven hiervan te dekken uit de bestemmingsreserve sportaccommodaties. In de periode 2022-2033 is die ruimte er zoals in hoofdstuk 8 Financiën is aangegeven.
Hockey: Van de zomer zijn twee kunstgraswatervelden aangelegd. Het seizoen 2021-2022 begint op twee nieuwe hockeyvelden. Renovatie vindt eens in de 10 jaar plaats omdat de levensduur van een waterveld enkele jaren korter is. Het huurtarief per kunstgras waterveld bedraagt € 6.035. Dit huurtarief start pas in 2031 omdat Hockeyclub Geldermalsen zelf voor 25% heeft bijgedragen in de kosten van de aanleg van de twee kunstgras watervelden.
Tennis: Het is de verantwoordelijkheid van de 8 tennisverenigingen om de tennisbanen te renoveren. Om in aanmerking te komen voor een gemeentelijke bijdrage is handelen conform het DMOP gewenst. De gemeentelijke bijdrage per tennisbaan is maximaal 75% van de kosten. Door de gemeente wordt geen huur geheven. De gemeente levert geen bijdrage in het beheer en onderhoud van de tennisbanen. Voor enkele tennisverenigingen betekent dit dat in 2022 deze subsidie komt te vervallen. Door als gemeente bij te dragen in de renovatiekosten voor 75% en een subsidie beheer en onderhoud te verstrekken zouden de tennisverenigingen in het kader van de harmonisatie wel erg rijkelijk beloond worden.
Enkele tennisverenigingen zijn bezig om padelbanen op het tenniscomplex te realiseren. Deze padelbanen zijn in de harmonisatie buiten beschouwing gelaten.
Beheer en onderhoud sportvelden voetbal: In bijlage II, tabel 20 is een overzicht weergegeven inzake de financiële relatie tussen de gemeente en de voetbalverenigingen aangaande het beheer en onderhoud van de velden. Hierbij kunnen de volgende opmerkingen worden gemaakt.
Tabel 20 verklaart het volgende. De subsidie die de voetbalverenigingen in 2021 hebben ontvangen is in een kolom weergegeven. Vervolgens is in 2022 nuloptie de subsidie aangegeven die de voetbalverenigingen per grasveld en kunstgrasveld krijgen. Op basis van het beschikbare budget van € 96.858 (begroting 2022). In kolom 2022 plus is het beschikbare budget verhoogd naar € 156.154. Het bedrag per grasveld en kunstgrasveld wordt dan hoger en de herverdeeleffecten positiever.
Korfbal: In de plusoptie is het bedrag verhoogd, mede gerelateerd aan de in het DMOP geraamde uitgaven. Deze zijn geraamd op € 6.000 per jaar.
Hockey: In de plus optie is het bedrag verhoogd, mede gerelateerd aan de in het DMOP geraamde uitgaven. Deze kosten variëren rond de € 10.000 per jaar.
Fiets- en motorsport: Deze structurele subsidies zijn in het kader van de harmonisatie en de plusoptie licht verhoogd.
Ruitersport: In het kader van de harmonisatie zijn de verenigingen gelijkgetrokken door een bijdrage voor beheer en onderhoud per bak vast te stellen.
Tennis: Voor tennis wordt een bijdrage van 75% ingesteld ter dekking van renovatie van de tennisbanen. Om een onevenredige verhoging in de plusoptie te voorkomen wordt afgezien van een jaarlijkse bijdrage in het beheer en onderhoud.
Voetbal: Voor voetbal wordt een huurtarief gehanteerd dat tot 2021 alleen de voetbalverenigingen in voormalig Lingewaal kenden en de gemeente verricht tot en met 2021 het beheer en onderhoud zelf bij deze voetbalverenigingen. Mede vanwege de in het DMOP genoemde jaarlijkse onderhoudskosten is het budget voor de voetvalverenigingen in de plusoptie flink verhoogd.
In bijlage zijn de financiële consequenties per buitensportvereniging in een tabel weergegeven.
7.4 Bewegen en sporten in de openbare ruimte
Nuloptie € 0 Plusoptie € 50.000
Voorzieningen openbare ruimte: Voorgesteld wordt om gedurende 5 jaar, 2022-2026, per jaar € 25.000 beschikbaar te stellen voor het realiseren van projecten in de openbare ruimte. Zoals eerder vermeld in dit rapport kan het gaan om fiets- en wandelpaden, fitnessroutes, ruiterpaden of een vissteiger. Zwemwater in de Linge, peddelsurfen en kanoën is ook genoemd door inwoners. Uitgangspunt hierbij is dat beweeg- en sportaanbieders, maatschappelijke organisaties en dorpsraden zelf met voorstellen komen en daar ook een eigen bijdrage aan gaan leveren.
Bevorderen beweeg- en sportactiviteiten en evenementen: In de gemeente West Betuwe worden al diverse evenementen georganiseerd zoals het Triatlon Deil en de Krakelingenloop. Ondersteuning middels een financiële bijdrage wordt voorgestaan voor huidige en nieuwe activiteiten en evenementen. Hiervoor wordt een bedrag van € 25.000 structureel voorgesteld. In de nota subsidieregels zal deze ‘nieuwe’ subsidie nader worden uitgewerkt. Het bevorderen van de sportparticipatie, vergroten sociale binding, aantal deelnemers en dergelijke zijn enkele belangrijke afwegingen.
7.6 Versterken beweeg- en sportaanbieders
Dit is een reguliere taak van de gemeente. Denk daarbij aan bestemmingsplanprocedures, vergunningverlening en grond beschikbaar stellen. In de perspectievenbrief 2022-2026 van de gemeente West Betuwe wordt aandacht gevraagd voor de vrijwilligersproblematiek. Om de continuïteit van beweeg- en sportaanbieders te waarborgen zullen met name jongeren geënthousiasmeerd dienen te worden om bestuurs- en vrijwilligerstaken te gaan verrichten. Het vrijwilligersprogramma van de gemeente West Betuwe vormt het kader om hieraan te gaan werken.
Extra middelen plus-optie: De in hoofdstuk 7 voorgestelde plusoptie leidt tot de volgende extra uitgaven op de sportbegroting. In Tabel 11 is aangegeven dat plusoptie een structurele verhoging met zich meebrengt van € 158.278. Voor de binnensport € 26.500, voor de buitensport € 106.778 en voor activiteiten en evenementen € 25.000.
Een incidentele verhoging in de periode 2022-2026 vindt plaats door € 25.000 voor het verhogen van de beweeg- en sportparticipatie, deelname in maatschappelijke projecten van € 25.000 en voor projecten in de openbare ruimte van € 25.000. Voor onderzoek en advies sporthal De Randhorst, zwembad Het Wiel en de sportcluster wordt incidenteel € 50.000 gevraagd. De totale incidentele lasten bedragen € 125.000.
De huursom in voormalig Lingewaal vervalt als inkomstenpost op de begroting. Vanaf 2022 vloeit immers de huur van de verenigingen in de algemene bestemmingsreserve sportaccommodaties. Daarentegen voerde de gemeente voor de voetbalverenigingen onderhoudswerkzaamheden uit. Deze post van € 44.440 kan aangewend blijven worden. De in de begroting van 2021 aanwezige post ‘jaarlijkse keuringen’ had alleen betrekking op voormalig Geldermalsen en geldt nu voor de gehele gemeente.
Dekking afschrijving sportterreinen: Eind 2021 is er een bestemmingsreserve voor sportaccommodaties en die bedraagt € 2.023.032. Onderstaande tabel laat zien dat de bestemmingsreserve de komende 12 jaar voldoende is om de uitgaven conform het DMOP 2022-2051 buitensportaccommodatie te kunnen financieren.
In tabel 12 is de bestemmingsreserve sportaccommodaties in 2022 en 2033 aangegeven. Met uitbreiding van kunstgras betekent dat alle voetbalverenigingen een kunstgrasveld hebben. Zonder uitbreiding van kunstgras impliceert dat het aantal kunstgrasvelden hetzelfde blijft, namelijk 7,4. Voor de periode 2022-2033 is er ruimte om aan de eventuele wens van de 8 voetbalverenigingen te kunnen voldoen. Vanzelfsprekend loopt de omvang van de bestemmingsreserve sportterreinen sterker terug als meer kunstgrasvelden worden aangelegd. De toekomst zal uitwijzen of deze verenigingen hiervan gebruik hebben gemaakt.
Vastgesteld tijdens de openbare vergadering van de gemeenteraad van West Betuwe van 30 september 2021.
De griffier,
De voorzitter,
Bijlage I Data bewegen en sporten
Onderzoek is verricht en gepresenteerd in vijf deelgebieden. Hiervan is het gemiddelde genomen. De vijf deelgebieden zijn:
Nederlandse Norm Gezond Bewegen (NNGB)
NNGB: voor kinderen en jongeren (4 t/m 17 jaar): dagelijks minimaal één uur tenminste matig intensief bewegen, waarbij minimaal twee keer per week kracht-, lenigheid- en coördinatieoefeningen voor het verbeteren of handhaven van de lichamelijke fitheid.
NNGB: voor volwassenen (18 t/m 54 jaar): een half uur tenminste matig intensief bewegen op minimaal 5 dagen per week.
NNGB: voor ouderen (55 jaar en ouder): een half uur tenminste matig intensief bewegen op minimaal 5 dagen per week.
Fitnorm voor kinderen en jongeren (4 t/m 17 jaar): Tenminste drie keer per week gedurende minimaal 20 minuten zwaar intensieve lichamelijke activiteit.
Fitnorm voor volwassenen (18 t/m 54 jaar): Tenminste drie keer per week gedurende minimaal 20 minuten zwaar intensieve lichamelijke activiteit.
Fitnorm voor ouderen (55 jaar en ouder): Tenminste drie keer per week gedurende minimaal 20 minuten zwaar intensieve lichamelijke activiteit.
De optelsom van de NNGB en de Fitnorm. Iemand voldoet aan de combinorm wanneer hij/zij aan tenminste aan één van de beide normen voldoet (Kemper et al., al.,2000; Ooijendijk et al., 2007).
Beleidsadvies Bewegen 2021-2040
In deze notitie van het ministerie van VWS wordt een drietal golven aangegeven. Van bewustwording via integraal bewegen naar duurzaam bewegen. Zie figuur 3.
Er zijn zes actielijnen opgesteld:
Bewegen in de komende periode vraagt een integrale aanpak. Iedere organisatie moet zijn eigen verantwoordelijkheid nemen.
Bijlage II Financiële Gegevens
Tabel 17 Overzicht financiën Sport verdeeld naar drie voormalige gemeenten | |||||||
| |||||||
| |||||||
| |||||||
| |||||||
| |||||||
| |||||||
Dienstverlening: is vergoeding voor zelf beheer en onderhoud |
Bijlage III Motie Sport en Cultuur Perspectievennota 2022
De raad van de gemeente West Betuwe in vergadering bijeen op 8 juli 2021.
de perspectiefnota 2022, raadsvoorstel RV2021/078
En gaat over tot de orde van de dag.
Bijlage V Enquête bewegen en sporten in de West Betuwe
Vragenlijst over sporten en bewegen in West Betuwe
De gemeente maakt beleid over sporten en bewegen in West Betuwe. Om dit goed voor te bereiden, hebben we een aantal vragen aan onze inwoners. De resultaten nemen we mee in de kadernota sportbeleid 2022-2026.
We zijn benieuwd wat u doet aan bewegen en sporten. Dit is relevante informatie voor het opstellen van het nieuwe beleid. Uw deelname aan deze vragenlijst stellen wij daarom zeer op prijs. Het invullen van de vragenlijst kost u slechts 5 minuten. Het invullen van persoonlijke gegevens is niet nodig. De antwoorden die u geeft, blijven anoniem.
Voor deze enquête is het onderscheid tussen bewegen en sporten van belang:
Bewegen: onder bewegen verstaan we lichte lichamelijke activiteiten. Denk aan een wandeling, stukje fietsen of het huishouden.
Sporten: onder sporten verstaan we lichamelijke activiteit die een grotere inspanning vragen. Denk aan wielrennen, handlopen of fitness.
Resultaat enquête bewegen en sporten in West Betuwe
Eind april, begin mei 2021 is een enquête gehouden onder de inwoners van de gemeente West Betuwe. 297 inwoners hebben deze enquête ingevuld.
De uitkomsten en de daaruit te trekken conclusies worden in deze notitie weergegeven. De conclusies worden meegenomen in de Kadernota harmonisatie beweeg- en sportbeleid 2022-2026.
5. Met welke regelmaat doet u dat?
7. Met welke regelmaat doet u dat?
8. Bent u lid van een sportvereniging (niet zijnde een sportschool)?
9. Bent u lid van een sportschool
10. Beoordeling van fysieke factoren van bewegen en sporten.
11. Aanvullingen op fysieke factoren
Hier worden ontzettend veel opmerkingen gemaakt. De meest voorkomende zijn:
Wandel-, fiets-, skeeler, en ruiterpaden: deze ontbreken, zijn onvoldoende aanwezig en vaak niet goed onderhouden. Tussen Buurmalsen en Culemborg en Beusichem waren voorheen ruiterroutes. Inmiddels verdwenen. De KNHS wil als bond meehelpen om ruiterpaden te realiseren. Denk bijvoorbeeld aan de ventweg langs de provinciale weg tussen Geldermalsen en Leerdam. Dit is een drukke fiets/wandel/hardlooproute voor recreanten en scholieren, maar deze weg wordt gedeeld met grote landbouwvoertuigen (die vaak bestuurd worden door 16 jarige knulletjes die meer met hun telefoon bezig zijn dan met overige verkeersdeelnemers). Nauwelijks geschikte weg om te skaten: glad asfalt.
Ik merk dat voor mensen met een klein budget aanhaken bij een sportclub lastig is. Ik weet dat er een fonds is maar kan iedereen die daarvoor in aanmerking komt ook de weg daarnaar vinden? Echter zou de gemeente best kunnen helpen met de sportschool kosten in de gemeente voor mensen met een laag inkomen/uitkering. Probeer sporten nog laagdrempeliger te maken, leuke actie, geen duur lidmaatschap. ik denk aan minima met name kinderen de kans geven om lid te worden van een sportvereniging. Er zijn geen echte mogelijkheden om goedkoop te kunnen sporten als je in een rolstoel zit.
Zet je als gemeente eens wat harder in om sporten prioriteit nummer 1 te maken in tijden van een crisis van de volksgezondheid. Absurd om mensen te beperken in hun sportbehoeften. Dit is enkel en alleen zeer schadelijk voor de (volks)gezondheid en werkt compleet averechts op de korte en lange termijn.
Gezien de toename van het aantal inwoners van de gemeente en met name de uitbreiding van het aantal woningen in Meteren en Geldermalsen zou je een sportaccommodatie mogen verwachten welke voldoet aan de huidige tijd en energienormen waar meerdere sporten elkaar “treffen”. De sportaccommodaties in Geldermalsen zijn erg verouderd. Dan bedoel ik voornamelijk de sporthal en gymzalen. En er mag ook wel een sporthal bij. Voor turnen moet mijn zoon uitwijken naar Tiel. Ik zou graag een openbare hardloopbaan of iets van speel/sport toestellen willen zien in mijn omgeving (Geldermalsen)
Er kan en moet veel meer aan veiligheid voor fietsers en hardlopers/ wandelaars / paardrijders gedaan worden ook en JUIST op de wegen buiten de bebouwde kom zoals in buurt van de kleine / mini campings en maneges zoals aan Hooiweg Deil/Voetakkerweg Meteren waar veel (te)snel rijdende auto's en (te) snel rijdende mega landbouwvoertuigen samen op smalle wegen moeten gaan met langzaam verkeer als fietsers, wandelaars, hardlopers en paardrijders. Vaak zeer gevaarlijke situaties. Fiets en wandelpaden zeer gewenst ook voor toeristen.
Sportverenigingen zijn versplinterd en daardoor te kleinschalig om een juiste sportcultuur te creëren. Het is vaak afhankelijk van individuen. Kleine dorpen zijn altijd beperkt in diversiteit, maar hou wel bestaand aanbod in stand vanuit gemeente. Meer financiële steun voor sportverenigingen is nodig.
Onder andere vind ik het fietspad langs de Graaf Reinaldweg onveilig. Het is er donker en er wordt provinciaal echt te hard gereden. Helaas ook geen duidelijke oversteek plaatsen voor voetgangers of fietsers ter hoogte van Vuren. Als er kinderen de leeftijd hebben om bijv. zich zelfstandig te verplaatsen naar het voetbalveld dan zal ik dit niet gauw doen. In de winter te donker. Wij missen echt verlichting.
12. Beoordeling sociale factoren van bewegen en sporten.
13. Aanvullingen en/of motivaties op sociale factoren.
14. Beoordeling financiële factoren van bewegen en sporten.
15. Aanvullingen en/of motivaties op financiële factoren
Naast wandel en fietspaden is er ook veel behoefte aan ruiterpaden evenals menpaden. Er is duidelijk behoefte aan ruiterpaden in de uiterwaarden, maar die worden steeds meer afgesloten. Het zou fijn zijn als de gemeente hier energie insteekt om meer ruiterpaden mogelijk te maken. De KNHS zou hieraan kunnen bijdragen.
Weten inwoners wat het verschil en de relatie is tussen bewegen en sporten? Ieder vult dit in met een eigen interpretatie van de definitie bewegen & sporten en daarmee hoe valide is de output die hieruit komt (tip definieer begrippen in een vragenlijst voor inwoners) (namens sport/-beweegprofessional)
16. Mogen we met u verder van gedachten wisselen over de toekomst van bewegen en sport in de gemeente West Betuwe?
Bijlage VII Samenstelling kopgroep voetbal
John van Riemsdijk - vv Tricht
Gerard Houterman - gemeente West Betuwe
Marije van Santpoort - gemeente West Betuwe