Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Katwijk

Instellingsbesluit commissie naamgeving

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieKatwijk
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingInstellingsbesluit commissie naamgeving
CiteertitelInstellingsbesluit commissie naamgeving
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 84 van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

30-08-2013nieuwe regeling

20-08-2013

onbekend.

Tekst van de regeling

Intitulé

Instellingsbesluit commissie naamgeving

Het college van burgemeester en wethouders van Katwijk;

 

gelet op artikel 84 van de Gemeentewet;

 

besluit vast te stellen het:

 

Instellingsbesluit commissie naamgeving

Artikel 1 De commissie

Er is een commissie die adviseert aan het college over de naamgeving van de openbare ruimte, hierna te noemen: de Commissie.

Artikel 2 Taak

De Commissie brengt, indachtig de door het college vastgestelde beleidsregels, gevraagd en ongevraagd schriftelijk advies uit aan het college over:

  • a.

    het vaststellen van grenzen van woonplaatsen en het daaraan toekennen van namen;

  • b.

    de verdeling van de woonplaatsen in wijken en buurten en zo nodig aangevuld met nummers, letters of namen;

  • c.

    het toekennen van namen aan delen van de openbare ruimte en zo nodig aan gemeentelijke bouwwerken.

Artikel 3 Samenstelling en lidmaatschap

  • 1.

    De Commissie bestaat ten minste uit:

    • a.

      een lid van het college, de portefeuillehouder;

    • b.

      een deskundige van de afdeling Projecten, teamleider Projectmanagement;

    • c.

      een beheerder van de basisregistratie adressen en gebouwen.

  • 2.

    Het college wijst plaatsvervangende leden aan.

  • 3.

    De leden en plaatsvervangend leden worden door het college benoemd.

  • 4.

    Het lid dat de hoedanigheid verliest op grond waarvan het lid van de Commissie is, treedt op dat moment af als commissielid.

  • 5.

    De leden kunnen tussentijds ontslag nemen. Zij doen daarvan schriftelijk mededeling aan de voorzitter van de Commissie, die maatregelen treft om in de vacature te voorzien.

Artikel 4 Voorzitter

  • 1.

    Het lid van het college, de portefeuillehouder is de voorzitter van de Commissie.

  • 2.

    De voorzitter heeft stemrecht in de Commissie.

Artikel 5 Secretaris

  • 1.

    Een deskundige van de afdeling Projecten, teamleider Projectmanagement is de secretaris.

  • 2.

    De secretaris heeft stemrecht in de Commissie.

Artikel 6 Tekenen van stukken

De stukken van de Commissie worden ondertekend door de voorzitter.

Artikel 7 Deskundigen

De voorzitter is bevoegd ambtenaren en andere deskundigen uit te nodigen tot het deelnemen aan de vergaderingen van de Commissie.

Artikel 8 Werkwijze

  • 1.

    De Commissie komt bijeen:

    • a.

      wanneer de secretaris dit nodig acht; of

    • b.

      op verzoek van het college.

  • 2.

    De Secretaris roept de leden schriftelijk op voor de vergadering, onder opgaaf van de punten die zullen worden behandeld. De agenda en de vergaderstukken worden twee weken voor de vergadering aan de leden toegezonden.

  • 3.

    De Commissie vergadert slechts als ten minste twee leden, onder wie de voorzitter aanwezig zijn. Wanneer het vereiste aantal leden niet aanwezig is, belegt de secretaris binnen één week een nieuwe vergadering en stelt de leden daarvan terstond schriftelijk in kennis. In deze laatste vergadering kunnen besluiten worden genomen ongeacht het aantal aanwezige leden.

  • 4.

    De Commissie vergadert in het openbaar.

  • 5.

    Het advies van de Commissie aan het college bevat voorzover relevant de zienswijzen van de leden van de Commissie.

Artikel 9 Slotbepalingen

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist de voorzitter van de Commissie.

 

Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders, in de vergadering van 20 augustus 2013.

De secretaris,

Drs. E. Stolk

De burgemeester,

drs. J. Wienen

Toelichting op het Instellingsbesluit commissie naamgeving

1. Algemeen

Namen toekennen aan delen van de openbare ruimte is om verschillende redenen van belang. Zo maakt de indeling van een gemeente in straten het mogelijk dat enerzijds burgers en anderzijds dienstverlenende instanties als politie, brandweer, ambulance en posterijen zich snel kunnen oriënteren in een gemeente. Ook is de indeling van een gemeente in straten voor de gemeente zelf van belang. In vrijwel alle gemeentelijke registraties komen immers namen voor en wordt gesorteerd op de alfanumerieke volgorde van namen.

 

Namen voor de openbare ruimte ontstaan echter niet zomaar. Namen moeten immers worden toegekend; er moeten namen worden bedacht. Daarbij dienen deze namen aan allerlei eisen te voldoen. Zo moeten de namen bijvoorbeeld bruikbaar zijn in de spreektaal en uniek in de desbetreffende gemeente. Ook is een bepaalde systematiek bij het geven van namen onontbeerlijk. Gelet op het belang van goede naamgeving en de ingewikkeldheid daarvan verdient het aanbeveling de naamgeving op te dragen aan een gemeentelijke commissie en wel de Commissie naamgeving.

 

De Commissie is gehouden aan de beleidsregels die het college ten aanzien van de naamgeving en nummering heeft vastgesteld (zie hiervoor paragraaf 10 van de algemene toelichting op de verordening op de naamgeving en nummering).

 

De Commissie dient tevens rekening te houden met de afspraken die de VNG heeft gemaakt met PTT Post BV 1 (circulairenummer 91/30, kenmerk AJZ/102328, d.d. 5 april 1991). De aanleiding tot deze afspraken was het terughoudende beleid van PostNL om wijzigingen aan te brengen in het postcodesysteem. Er is afgesproken dat gemeenten niet nodeloos wijzigingen in de naamgeving aanbrengen die tot wijzigingen in het postcodesysteem noodzaken. Indien een gemeente zich niet aan de afspraak houdt om de naamgeving niet nodeloos te wijzigen, worden de kosten die PostNL als gevolg hiervan moet maken bij het gemeentebestuur in rekening gebracht. Ook is afgesproken dat een gemeentebestuur zo spoedig mogelijk overleg met PostNL pleegt over zijn voornemen om wijzigingen aan te brengen in de naamgeving, die gevolgen hebben voor het postcodesysteem.

 

De bevoegdheid tot het toekennen van namen aan de openbare ruimte berust bij het college van burgemeester en wethouders. Op basis van artikel 84 van de Gemeentewet kan het college de Commissie naamgeving instellen, die het college ten behoeve van deze taak adviseert. De Commissie naamgeving kan naar eigen inzicht en op basis van de eerder door het college vastgestelde beleidsregels namen bedenken voor delen van de openbare ruimte. Op dit gebied bestaan immers geen voorschriften of richtlijnen van hogere overheden.

 

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 2

De Commissie naamgeving geeft niet alleen namen aan woonplaatsen, wijken en buurten. Ook het toekennen van namen aan delen van de openbare ruimte en zo nodig aan gemeentelijke bouwwerken behoort tot haar taak.

 

Artikel 3

In het kader van de dualisering kunnen sinds 7 maart 2002 in de Commissie naamgeving geen raadsleden meer plaatsnemen (zie artikel 84, tweede lid, juncto artikel 83, tweede lid van de Gemeentewet). De beheerder van de gemeentelijke adressenregistratie opnemen als lid van de Commissie was tot voor kort niet gebruikelijk, maar door de voortschrijdende informatisering is dat noodzakelijk geworden.

 

Artikel 4

De Commissie naamgeving is een commissie van advies aan het college. Hierdoor verdient het aanbeveling om het commissielid dat lid is van het college van burgemeester en wethouders te benoemen als voorzitter van de Commissie.

 

Artikel 5

De secretaris wordt aangewezen door het college. Het verdient aanbeveling dat deze personen uit het ambtelijk apparaat afkomstig zijn. Zodoende kan een deskundige worden aangewezen voor de functie van secretaris.

 

Artikel 7

Indien de secretaris afkomstig zijn uit het ambtelijk apparaat, is doorgaans al zoveel deskundigheid in de commissievergaderingen bijeengebracht dat het uitnodigen van andere deskundigen kan worden beperkt.

 

Artikel 8

De Commissie wordt in ieder geval door de secretaris of op verzoek van het college bijeengeroepen wanneer nieuwe namen moeten worden toegekend of namen herzien. Herziening van namen kan onder andere wenselijk zijn als gevolg van een gewijzigde verkeerssituatie, waardoor de bestaande naamgeving of de vindbaarheid van panden bemoeilijkt is.


1

TNT Post is opgegaan in PostNL