Organisatie | Dalfsen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | VERORDENING PARTICIPATIERAAD GEMEENTE DALFSEN 2022 |
Citeertitel | Verordening Participatieraad gemeente Dalfsen 2022 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | algemeen |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2022 | Nieuwe regeling | 25-10-2021 | RIS 1330 |
De raad van de gemeente Dalfsen;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 25 augustus 2021, nummer 1330;
er voor de gemeente Dalfsen behoefte is aan een breed inspraakorgaan voor het sociaal domein;
Artikel 147, eerste lid van de Gemeentewet, artikel 47 van de Participatiewet, artikel 2.1.3, derde lid van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 en artikel 2.10 van de Jeugdwet;
gezien voortschrijdende inzichten in de werkbaarheid van de verordening;
vast te stellen de “Verordening Participatieraad gemeente Dalfsen 2022”.
VERORDENING PARTICIPATIERAAD GEMEENTE DALFSEN 2022
De Participatieraad brengt extra kennis en deskundigheid in bij de ontwikkeling van beleid op het gebied van het sociaal domein en met de uitvoering daarvan. De gemeente ontvangt op deze manier informatie vanuit de samenleving, waardoor het beleid zo goed mogelijk aansluit bij de behoeften die in de samenleving leven. Daarbij respecteert de gemeente de onafhankelijkheid van de Participatieraad.
De Participatieraad stelt jaarlijks een werkplan op voor het komend kalenderjaar met onderwerpen die bepalend zijn voor de agenda en de activiteiten van de Participatieraad, hierbij wordt aansluiting gezocht met de onderwerpen die bij de gemeente op de agenda staan. Het werkplan wordt vóór 1 maart ingediend bij het college.
Na afloop van het kalenderjaar stelt de Participatieraad een jaarverslag op waarin hij inhoudelijk verslag doet van de in dat jaar uitgevoerde activiteiten, inclusief de uitgebrachte gevraagde en ongevraagde adviezen. Tevens legt hij financiële verantwoording af over de uitgaven van dat jaar. Deze inhoudelijke en financiële verantwoording wordt vóór 1 maart ingediend bij het college en wordt ter kennisgeving aan de raad aangeboden.
Elk jaar vindt een reflectiebijeenkomst plaats tussen Participatieraad en de gemeente. Indien gewenst kan in overleg tussen de gemeente en de Participatieraad besloten worden tot een externe evaluatie.
Toelichting op de Verordening Participatieraad gemeente Dalfsen 2022
Twee jaar na inwerkingtreding van de Verordening Participatieraad gemeente Dalfsen heeft een evaluatie plaatsgevonden naar het functioneren van de Participatieraad en het effect van de Participatieraad op het beleid van de gemeente. Bureau HHM heeft de eindrapportage op
17 oktober 2016 overlegd. De raadscommissie heeft op 16 januari 2017 kennis genomen van het evaluatierapport. Het evaluatierapport geeft een aantal verbeterpunten aan de Participatieraad en de gemeente. Dit leidt onder andere tot aanpassing van de verordening. Tot slot is de verordening aangepast op een aantal inhoudelijke punten.
Met het begrip “sociaal domein” wordt een breed palet aan onderwerpen bedoeld: zorg, welzijn, maatschappelijke ondersteuning, jeugdhulp, re-integratie, arbeidsmarktbeleid, armoedebeleid, inkomensondersteuning, schuldhulpverlening en participatie. Met het benoemen van de onderwerpen is in hoofdlijnen duidelijk op welke beleidsterreinen de taken van de Participatieraad liggen. Het is overigens niet een strak afgebakende verzameling van onderwerpen. Met name het thema welzijn kan breed worden opgevat. Dit kan bijvoorbeeld ook betrekking hebben op thema’s als vereenzaming, leefbaarheid in buurten en woonkernen of sociale cohesie.
Artikel 2 Taken en bevoegdheden van de Participatieraad
De hoofdtaak van de Participatieraad is om voor inwoners en cliënten te beoordelen of zij op basis van het gemeentelijk beleid voldoende kunnen meedoen aan de (lokale) samenleving. Deze taak van de Participatieraad ligt in grote lijnen op twee niveaus. Ten eerste op beleidsmatig of strategisch niveau. Dit is niet alleen meedenken en meepraten, maar ook vooruitdenken en de gemeente of andere partijen aansporen en ondersteunen. Het tweede niveau is uitvoerend. Centrale vraag hierbij is hoe het gemeentelijke beleid in de praktijk uitpakt. Er zijn in de gemeente Dalfsen tal van voorzieningen en organisaties (bijv. aanbieders van zorg en ondersteuning). Heeft dit kwaliteit en rendement? Wat valt er te verbeteren? Hierbij heeft de Participatieraad een signalerende functie.
Artikel 3 Advisering en adviestermijn
De Participatieraad geeft gevraagd en ongevraagd advies. De Participatieraad wordt tijdig door het college geïnformeerd indien advies wordt gevraagd. De adviezen van de Participatieraad zijn niet bindend. Het college kan afwijken van het advies. Als het college afwijkt van het advies wordt dit gemotiveerd kenbaar gemaakt aan de Participatieraad.
Er is een regelmatig overleg met de gemeente onder andere over werkwijze van de Participatieraad en de voortgang van de werkzaamheden met de gemeente. Dit overleg heeft tevens als doel om een constructieve samenwerking tussen de gemeente en participatieraad te borgen. De goede samenwerking tussen de leden van de Participatieraad en ambtenaren van de gemeente Dalfsen is belangrijk. Zij mogen een wederzijdse inspanning van elkaar verwachten en elkaar aanspreken als dit niet het geval is.
Artikel 4 Samenstelling Participatieraad
Binnen de Participatieraad kan worden gewerkt in werkgroepen/clusters of kamers. De bedoeling is een goede mix te maken van een specialistische werkwijze, maar wel met oog voor integrale benadering van onderwerpen vanuit inwonersperspectief. Hierbij kunnen anderen zoals ervaringsdeskundigen en leden van overige werkgroepen in de gemeente Dalfsen eveneens geraadpleegd worden.
De leden van de Participatieraad dienen kennis en ervaring te hebben met de onderwerpen dan wel een bepaalde binding te hebben met één of meerdere cliëntgroepen. Overigens worden deze criteria ruim opgevat. Ook affiniteit of interesse met de onderwerpen kan worden opgevat als voorwaarde voor het lidmaatschap.
Artikel 5 Benoeming en zittingsduur leden Participatieraad
De Participatieraad draagt zelf zorg voor het invullen van vacatures als een zittingstermijn is afgelopen en er geen verlenging mogelijk is. Dit betekent dat het onderhouden van een netwerk en het ”scouten” een permanente activiteit is van de leden van de Participatieraad.
De benoeming van leden geschiedt met de inwerkingtreding van deze verordening door de Participatieraad na het consulteren van het college. Tot dan toe werden leden benoemd door het college. Echter de Participatieraad dient onafhankelijk te zijn en dit wordt versterkt door het zelf benoemen van de leden, waarbij het college wordt geconsulteerd.
Gekozen is voor een zittingsduur van vier jaar. Om een bepaalde spreiding van het einde van de zittingstermijn te bewerkstellingen, gold voor de helft van de leden van de Participatieraad een eerste zittingsperiode van twee jaar. Deze twee jaar zijn nu voorbij.
In het vierde lid worden redenen genoemd waarop het lidmaatschap wordt beëindigd. De leden worden dan door de Participatieraad ontslagen.
Wanneer gesproken kan worden van disfunctioneren, dient vastgelegd te worden in de huishoudelijk regelement van de Participatieraad.
Artikel 6 Voorzitter van de Participatieraad
De voorzitter wordt benoemd door het college. De voorzitter is onafhankelijk, leidt de vergadering en bereidt samen met de ondersteunende medewerker(s) de agenda voor. In het huishoudelijk reglement wordt een regeling gemaakt voor vervanging van de voorzitter.
Ook voor de voorzitter worden in het vijfde lid redenen genoemd, waarop hij of zij aftreedt. Het college verleent de voorzitter ontslag. Indien sprake is van disfunctioneren, dan wordt ontslag verleend op grond van een dossier. Dit betekent dat het college het ontslag zorgvuldig voorbereidt.
Artikel 7 Vergaderingen, ondersteuning en faciliteiten
De Participatieraad bepaalt zelf het aantal vergaderingen, waarbij wordt uitgegaan van een minimum van vier vergaderingen per jaar. De Participatieraad kan kiezen voor een werkwijze met plenaire vergaderingen en vergaderingen per werkgroep of thema. Dit wordt vastgesteld in het huishoudelijk reglement.
De Participatieraad kan daarbij rekenen op goed contact met de beleidsmedewerkers en afspraken maken over inbreng in beleidsvoorbereiding, -advisering en –evaluatie.
De gemeente Dalfsen faciliteert de ondersteuning van de Participatieraad
Het werkplan van de Participatieraad is afgestemd op de beleidsagenda en –onderwerpen van de gemeente.
Nieuw is dat de Participatieraad halfjaarlijks een rapportage indient bij het college met daarin een korte schets van de activiteiten en een overzicht van de uitgebrachte adviezen. Dit is een onderdeel van de halfjaarlijkse rapportage van het college aan de raad.
De Participatieraad laat in de rapportages en verslagen zien, op welke wijze de gevraagde en ongevraagde advisering bijdraagt aan het verbeteren van de kwaliteit van het gemeentelijk beleid en de uitvoering daarvan. Ook gaat de Participatieraad in deze verslagen in op het bevorderen van de participatie van de inwoners en de signalen vanuit de Dalfsense samenleving.
Artikel 9 Nadere regels en huishoudelijk reglement
Dit artikel behoeft geen toelichting
De intentie is om elke twee jaar te evalueren hoe de Participatieraad functioneert en de samenwerking met de gemeente verloopt. Enerzijds zal de evaluatie gericht zijn op de Participatieraad zelf (functioneren, samenstelling, werkwijze, omvang, ondersteuning en dergelijke) en anderzijds op de adviezen van de Participatieraad (kwaliteit, totstandkoming, effect, en dergelijke). De reden hiervan is dat uit de eerste evaluatie naar voren komt dat de invulling van de rol van de Participatieraad nog groeiende is. Bijvoorbeeld, hoe kan de Participatieraad meedenken met de gemeente en toch onafhankelijk van de gemeente worden gezien. Hoe wordt een pro-actieve rol goed ingevuld. Hoe lukt het om focus aan te brengen bij de advisering binnen het brede sociaal domein. En hoe vindt een meer integrale advisering plaats.
Daarnaast dient de evaluatie zich te richten op wat de gemeente kan betekenen voor de Participatieraad. In hoeverre wordt de Participatieraad betrokken bij de voorkant van het beleidsproces.
Tot slot dient voorkomen te worden dat de Participatieraad en de gemeente vergelijkbare onderzoeken onder de inwoners doen, zoals bijvoorbeeld een inspreekavond rondom een thema.