Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Apeldoorn

Subsidieregeling Uitstapprogramma Prostituees Noord- en Oost-Gelderland

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieApeldoorn
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingSubsidieregeling Uitstapprogramma Prostituees Noord- en Oost-Gelderland
CiteertitelSubsidieregeling Uitstapprogramma Prostituees regio Noord- en Oost-Gelderland
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht
  2. https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR652366/1
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

27-10-2021nieuwe regeling

12-10-2021

gmb-2021-375341

2272

Tekst van de regeling

Intitulé

Subsidieregeling Uitstapprogramma Prostituees Noord- en Oost-Gelderland

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Apeldoorn;

 

Gelet op titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht en de Algemene subsidieverordening gemeente Apeldoorn;

 

BESLUIT:

vast te stellen de volgende regeling:

Subsidieregeling Uitstapprogramma Prostituees Noord- en Oost-Gelderland

Artikel 1 Algemene bepalingen en begripsomschrijvingen

  • 1.

    In deze regeling wordt verstaan onder:

  •  

    • a.

      Asv: Algemene subsidieverordening gemeente Apeldoorn;

    • b.

      Awb: Algemene wet bestuursrecht;

    • c.

      college: college van burgemeester en wethouders van Apeldoorn;

    • d.

      gemeenten Noord- en Oost-Gelderland: gemeenten Aalten, Apeldoorn, Berkelland, Bronckhorst, Brummen, Doetinchem, Elburg, Epe, Ermelo, Harderwijk, Hattem, Heerde, Lochem, Montferland, Nunspeet, Oldebroek, Oost Gelre, Oude IJsselstreek, Putten, Voorst, Winterswijk, Zutphen

    • e.

      prostituee/sekswerker: persoon die tegen betaling seksuele handelingen verricht met of voor een ander;

    • f.

      uitstapprogramma: programma waarbinnen begeleiding van prostituees plaatsvindt bij het vinden van werk of overige dagbesteding buiten de prostitutie; .

  • 2.

    Tenzij in deze regeling uitdrukkelijk anders wordt vermeld, gelden de voorwaarden en bepalingen in de Asv.

Artikel 2 Doel

Deze regeling heeft tot doel:

 

  • a.

    het bieden van ondersteuning aan prostituees die uit de prostitutie willen stappen;

  • b.

    het vergemakkelijken van de overstap naar ander werk dan de prostitutie.

Artikel 3 Subsidiecriteria

  • 1.

    Voor subsidie komt in aanmerking een uitstapprogramma dat:

    • a.

      uitgevoerd wordt op het grondgebied van een gemeente in Noord- en Oost-Gelderland;

    • b.

      past binnen het doel zoals opgenomen in artikel 2.

  • 2.

    Onverminderd het eerste lid wordt voldaan aan de volgende vereisten:

    • a.

      het uitstapprogramma bestaat uit drie fasen, de contact- en oriëntatiefase, hulpverleningsfase en nazorgfase, waarbij de aanpak een outreachende, laagdrempelige vorm van maatschappelijk werk is;

    • b.

      het uitstapprogramma is gericht op prostituees die vanuit legaliteit in Nederland werkzaam willen zijn.

    • c.

      het uitstapprogramma wordt uitgevoerd door sociaal werkers op hbo-niveau die gespecialiseerd zijn in het werken met de doelgroep;

    • d.

      het uitstapprogramma wordt uitgevoerd in de periode van 2022 tot en met 2025.

Artikel 4 Aanvraagperiode, aanvragers en aanvraagvereisten

  • 1.

    Subsidieaanvragen worden ingediend vanaf 27 oktober tot en met 17 november 2021.

  • 2.

    Subsidie op grond van artikel 2 kan worden aangevraagd door een organisatie prostitutie maatschappelijk werk, die de uitvoering van het uitstapprogramma op zich neemt.

  • 3.

    De aanvraag wordt door middel van een daartoe door het college vastgesteld aanvraagformulier ingediend.

  • 4.

    Een subsidieaanvraag gaat in ieder geval vergezeld van:

    • a.

      een beschrijving van de drie fasen van het uitstapprogramma;

    • b.

      een beschrijving van de verwachte resultaten en het verwachte bereik onder sekswerkers;

    • c.

      een begroting;

Artikel 5 Subsidieplafond en verdelingsmaatstaf

  • 1.

    Het college stelt het subsidieplafond vast op € 290.000,00.

  • 2.

    Subsidie wordt verdeeld op volgorde van binnenkomst van de subsidieaanvragen.

  • 3.

    Indien een subsidieaanvraag nog niet volledig is, geldt als datum van binnenkomst

  • 4.

    de dag waarop de subsidieaanvraag volledig is.

  • 5.

    Wordt het subsidieplafond op enige dag overschreden, dan wordt de volgorde van binnenkomst van de op die dag binnengekomen volledige subsidieaanvragen bepaald door middel van loting.

  • 6.

    De eerst getrokken aanvraag wordt als hoogste gerangschikt.

  • 7.

    De hoogst gerangschikte aanvraag komt het eerst in aanmerking voor subsidie.

  • 8.

    Subsidie wordt verdeeld over opeenvolgende aanvragen die volledig gehonoreerd kunnen worden.

Artikel 6 Subsidiehoogte

De hoogte van de subsidie bedraagt maximaal € 145.000,- per aanvraag voor de looptijd van 4 jaar.

Artikel 7 Subsidiabele kosten

  • 1.

    Voor zover noodzakelijk en adequaat in relatie tot het doel van de subsidie komen de volgende kosten voor subsidie in aanmerking:

    • a.

      kosten voor ureninzet van professionals;

    • b.

      kosten voor deskundigheidsbevordering;

    • c.

      kosten voor het vergroten van de bekendheid van het uitstapprogramma bij de doelgroep en professionals.

  • 2.

    De begroting is reëel en sluitend en bestaat uit de kosten die noodzakelijk zijn om de activiteit uit te voeren.

Artikel 8 Weigeringsgronden

Onverminderd het bepaalde in de artikelen 4:25, tweede lid, en 4:35 van de Awb en artikel 9 van de Asv kan de subsidie worden geweigerd als:

 

  • a.

    niet wordt voldaan aan het bepaalde in deze regeling;

  • b.

    met de activiteit waarvoor subsidie wordt aangevraagd, is begonnen voordat de aanvraag is ontvangen;

  • c.

    er al een subsidie op grond van deze regeling is verstrekt voor een uitstapprogramma in hetzelfde werkgebied.

Artikel 9 Verplichtingen van de subsidieontvanger

  • 1.

    Het college legt, in aanvulling op de artikelen 11 en 12 van de Asv, aan de subsidieontvanger in ieder geval de volgende verplichting op:

  •  

    • a.

      de subsidieontvanger deelt informatie over de activiteiten en de resultaten met de gemeenten Noord- en Oost-Gelderland en neemt deel aan landelijke bijeenkomsten kennisdeling voor centrumgemeenten;

    • b.

      de activiteiten worden uitgevoerd gedurende de periode van 1 januari 2022 tot en met 31 december 2025;

    • c.

      de subsidieontvanger dient halfjaarlijks voor 1 augustus en 1 februari een voortgangsrapportage in.

  • 2.

    Onverminderd het eerste lid kan het college in de beschikking tot subsidieverlening nog andere doelgebonden verplichtingen opleggen.

Artikel 10 Bevoorschotting en betaling

  • 1.

    Het college verstrekt een voorschot van 100% van het verleende subsidiebedrag.

  • 2.

    Het college betaalt het voorschot in termijnen, waarvan de hoogte en de tijdstippen in de beschikking tot subsidieverlening worden bepaald.

Artikel 11 Mandatering

Het college mandateert de bevoegdheden voor uitvoering van deze regeling aan de coördinator subsidies maatschappelijke ontwikkeling.

Artikel 12 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking op de dag na de datum van bekendmaking.

Artikel 13 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling Uitstapprogramma Prostituees regio Noord- en Oost-Gelderland.

Aldus vastgesteld op 12 oktober 2021.

Het college van burgemeester en wethouders van Apeldoorn,

de secretaris,

T.J.H.M. Berben

de burgemeester,

A.J.M. Heerts

Toelichting

Algemene toelichting

 

De 22 gemeenten in Noord- en Oost-Gelderland (NOG) geven al een aantal jaar gezamenlijk vorm aan het programma uitstaptrajecten vrijwillige prostituees.

 

In 2016 is gestart met het ontwikkelen van een uitstapprogramma voor prostituees vanaf 24 jaar in de gemeente Apeldoorn. Dit naar aanleiding van schriftelijke vragen van de ChristenUnie en de PvdA in 2015 over het ontbreken van uitstapbegeleiding voor deze doelgroep. Het Veiligheidshuis van de Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland heeft in de jaren 2016 en 2017 opdracht gegeven aan een externe partij, Rebelz om een uitstapprogramma te ontwikkelen en deelnemers te begeleiden. Het programma is in eerste instantie ontwikkeld voor de gemeente Apeldoorn en vervolgens breder uitgerold over Noord- en Oost-Gelderland.

 

Er wordt inmiddels met het uitstapprogramma gewerkt. Er zijn werkafspraken gemaakt met andere partners zoals het Prostitutie Controle Team van de politie, diverse hulpverleningsinstanties en de gemeentelijke dienstverlening, die tezamen de zorgketen vormen die nodig is om een sekswerker te begeleiden naar een andere werk- en/of woonsituatie. Deze keten wordt aangeduid als “het uitstapprogramma”.

 

Met ingang van 2021 heeft de Rijksoverheid de incidentele subsidieregelingen uitstapprogramma prostituees, bekend onder de naam RUPS I, II en III omgezet in een structurele regeling Decentrale Uitkering Uitstapprogramma Prostituees (DUUP). Het doel van deze regeling is ondersteuning te bieden aan sekswerkers die uit de sector willen stappen.

 

De gemeente Apeldoorn beheert het uitvoeringsbudget en zorgt voor de subsidieregeling op basis waarvan de beschikbare middelen kunnen worden verdeeld.

 

Eind december 2021 loopt het huidige contract met de uitvoerende organisatie van rechtswege af. Bovendien is er meer capaciteit nodig om het gehele werkgebied Noord- en Oost-Gelderland te bestrijken. Daarvoor is deze regeling vastgesteld.

 

Artikelsgewijze toelichting

 

Artikel 2 Doel

 

Kerndoel is het bieden van ondersteuning aan prostituees die uit de sector willen stappen. Hieronder verstaan we alle activiteiten die nodig zijn om dit te organiseren. Hierbij denken we aan casemanagement in de vorm van veldwerk en begeleiding van sekswerkers die willen uitstappen. Activiteiten gericht op het beter laten aansluiten van bestaand aanbod op de specifieke omstandigheden van de prostituees. Specifiek tijdelijk aanbod op het gebied van werk/inkomsten, zorg en toeleiding naar reguliere huisvesting daar waar het reguliere aanbod te weinig aansluit op de specifieke omstandigheden en kenmerken van de doelgroep.

 

Artikel 3 Subsidiecriteria

 

Artikel 1 lid a

 

Het programma richt zich op prostituees die woonachtig zijn in de regio Noord Oost Gelderland. Prostituees werkzaam in de regio Noord Oost Gelderland maar elders woonachtig worden toe geleid naar hulpverlening in de eigen regio.

 

Tweede lid, onder a:

 

Een uitstapprogramma bestaat uit drie fasen, te weten 1) een contact- en oriëntatiefase, 2) een uitvoeringsfase en 3) een nazorgfase:

 

1. Contact- en oriëntatiefase

 

In de contactfase wordt door de uitvoerders van het uitstapprogramma contact gezocht met sekswerkers en uitleg gegeven over mogelijkheden om uit te stappen. De prostituee wordt tijd geboden om geleidelijk aan afstand te nemen van de prostitutie voordat hij/zij helemaal uitstapt.

 

2. Uitvoeringsfase

 

Tijdens deze fase wordt de betrokken prostituee, ondersteund door de casemanager, geholpen met daadwerkelijk uitstappen naar ander werk en eventueel ook huisvesting en zorg. In deze fase worden ook activiteiten uitgevoerd om ervoor te zorgen dat bestaand aanbod beter aangesloten kan worden op de specifieke omstandigheden van de uitstappende prostituee.

 

3. Nazorgfase

 

In deze fase is de prostituee uitgestapt maar wordt deze om terugval te voorkomen nog enige tijd door de casemanager begeleid, zij het minder intensief dan tijdens de uitvoeringsfase.

 

Tweede lid, onder b:

 

Het uitstapprogramma is uitsluitend bedoeld voor vrijwillige prostituees die legaal in Nederland verblijven. Sekswerkers die illegaal in Nederland verblijven worden vanuit de oriëntatiefase toe geleid naar de route voor een legaal verblijf in Nederland. Mocht blijken dat er sprake is van gedwongen prostitutie dan wordt de zorg coördinator jeugdprostitutie en/of de zorg coördinator mensenhandel ingeschakeld. Omdat het hier veelal om een grijs gebied gaat is afstemming en samenwerking tussen de verschillende zorgcoördinatoren noodzakelijk.

 

Tweede lid, onder c:

 

De uitvoerend professional dient te beschikken over een relevante hbo-opleiding.

 

Artikel 7 Subsidiabele kosten

 

In dit artikel is vastgelegd welke kosten subsidiabel zijn.

 

Verder is in het tweede lid vastgelegd dat de begroting reëel en sluitend moet zijn en moet bestaan uit de kosten die noodzakelijk zijn om de activiteit uit te voeren. Dit om te voorkomen dat er teveel ‘lucht’ in de begroting zit.

 

Artikel 8 Weigeringsgronden

 

In artikel 9 van de Algemene subsidieverordening gemeente Apeldoorn zijn de algemene weigeringsgronden opgenomen. In aanvulling hierop bevat dit artikel nog enkele specifieke voor deze regeling geldende weigeringsgronden. Zo mag er bijvoorbeeld niet al met de activiteit begonnen zijn, voordat de aanvraag om subsidie is ontvangen.

 

Artikel 9 Verplichtingen van de subsidieontvanger

 

Het eerste lid, onder a, vereist dat alle subsidieontvangers de opgedane kennis en ervaringen delen met de gemeenten uit Noord- en Oost-Gelderland en deelnemen aan de landelijke bijeenkomsten kennisdeling voor centrumgemeenten. Het beschikbaar stellen van opgedane kennis en ervaringen kan aan de hand van bijvoorbeeld hand-outs, werkplannen en of presentaties tijdens netwerkbijeenkomsten.

 

Het eerste lid, onder b, vereist dat de activiteiten worden uitgevoerd in de periode van 1 januari 2022 tot en met 31 december 2025. De verleende subsidie moet betrekking hebben op die gehele periode.

 

Omdat er een subsidie wordt verleend voor vier jaar is in het eerste lid, onder c, bepaald dat de subsidieontvanger twee maal per jaar een rapportage indient over de voortgang van de activiteiten.

 

Artikel 10 Bevoorschotting en betaling

 

Dit artikel bepaalt dat de subsidie 100% wordt bevoorschot en in termijnen wordt uitbetaald. . Afspraken over bevoorschotting en betalingstermijnen worden vastgelegd in de beschikking.