Organisatie | Druten |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement burgerlijke stand Druten 2021 |
Citeertitel | Reglement burgerlijke stand Druten 2021 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
26-10-2021 | Nieuwe regeling | 12-10-2021 |
Reglement met bepalingen over ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van de burgerlijke stand op de afdeling burgerzaken. De bepalingen in dit reglement over huwelijken en huwelijksvoltrekkingen zijn ook van toepassing op het geregistreerd partnerschap en het sluiten van het geregistreerd partnerschap. Daarnaast zijn de bepalingen van toepassing op de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk.
Gelet op boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994.
Artikel 2 Leiding Burgerlijke stand
De domeinmanager Publiekszaken is belast met de leiding van het team van de burgerlijke stand.
Artikel 3 Aanwijzing (Buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand
Voor aanwijzing tot onbezoldigde ambtenaar van de burgerlijke stand voor een eenmalige huwelijksvoltrekking zijn aangewezen de burgemeester, wethouders en raadsleden van de gemeente Druten en personen die al dan niet reeds in een andere gemeente zijn aangewezen als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand en in de gemeente Druten eenmalig worden aangewezen.
Als de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand lid is van het college van burgemeester en wethouders of van de gemeenteraad, is de aanwijzingstermijn maximaal de ambtstermijn. Voor personen die eenmalig een huwelijk in de gemeente Druten zullen sluiten, geldt de aanwijzing voor de dag waarop dit huwelijk plaatsvindt. Dit onder voorwaarde dat de persoon voorafgaand aan het huwelijk aangewezen is door de gemeente Druten of een andere gemeente in Nederland en beëdigd is als (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand bij de rechtbank.
Op het gemeentehuis waar de ambtenaar van de burgerlijke stand kantoor houdt, kunnen alle werkzaamheden betreffende de burgerlijke stand worden verricht. Aanwijzing van een locatie tot Huis der gemeente voor incidenteel gebruik, is gemandateerd aan de medewerkers burgerzaken conform wijziging mandaatbesluit september 2021. In het aangewezen Huis der gemeente voor incidenteel gebruik kunnen slechts huwelijken worden gesloten, partnerschappen worden geregistreerd of omzettingen van partnerschappen in huwelijken plaatsvinden.
De afdeling burgerlijke stand is gesloten indien de in lid 1 vastgestelde openstelling samenvalt met algemeen erkende of daarmee gelijk gestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet of andere door burgemeester en wethouders aangewezen dagen waarop de afdeling niet of slechts gedeeltelijk geopend is.
De afdeling burgerlijke stand zal op verzoek van een belanghebbende, gedaan aan burgemeester en wethouders, worden geopend op zaterdag, zondag en andere dagen dat de afdeling gesloten is, indien de belanghebbende aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van de afdeling.
In bijzondere gevallen kunnen burgemeester en wethouders besluiten tot afwijking van de in het eerste lid aangegeven uren.
Artikel 7 Wijze van voltrekking kosteloze huwelijken
Voor de voltrekking van de kosteloze plechtigheid als bedoeld in artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand gelden de volgende bepalingen als het (bruids)paar kiest voor de plechtigheid in Druten:
Voor de kosteloze plechtigheid gelden aanvullend op de algemene regels ook onderstaande regels:
Tijdens de “kosteloze plechtigheid” zal invulling worden gegeven aan het wettelijke recht om te kunnen trouwen. Dit betekent dat het recht zich beperkt tot het opmaken van de akte, het geven van het “ja-woord” bij het huwelijk en het ondertekenen van de akte bij een huwelijk en een geregistreerd partnerschap.
Algemene voorwaarden voor aanwijzing van een Huis der gemeente
Het begrip Huis der gemeente binnen de gemeente Druten is ruim. Als Huis der gemeente kan elk adres binnen de grenzen van de gemeente worden aangewezen en dit hoeft geen gebouw te zijn. Een huwelijk kan daarom ook buiten worden gesloten. De aanwijzing van een locatie tot Huis der gemeente voor incidenteel (eenmalig) gebruik mag niet leiden tot strijd met de openbare orde.
Aanwijzing van een locatie tot Huis der gemeente voor incidenteel gebruik is pas effectief nadat het (bruids)paar een schriftelijke bevestiging heeft ontvangen. De dag, het tijdstip en de locatie zijn uiterlijk 6 weken vóór de huwelijkssluiting schriftelijk aan de ambtenaar van de burgerlijke stand kenbaar gemaakt.
Voor de inrichting en aankleding van de locatie is het (bruids)paar verantwoordelijk. De aanpassing van de locatie vindt plaats in nauw overleg met de beheerder. In ieder geval dienen een tafel, stoelen, voldoende verlichting, een kleedruimte voor de trouwambtenaar en voldoende vluchtwegen aanwezig te zijn. De locatie moet toegankelijk zijn voor mindervaliden. Ook moet er altijd een mogelijkheid zijn om de huwelijksvoltrekking overdekt te laten plaatsvinden. Aanwijzing leidt, anders dan bij overeenkomst, niet tot enige verantwoordelijkheid van de gemeente voor de inrichting, aankleding en verzorging van de locatie.
* De domeinmanager Publiekszaken is bevoegd de algemene voorwaarden (zoals vermeld in de bijlage) voor “aanwijzing van een Huis van de gemeente ” aan te passen.