Organisatie | Waadhoeke |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement burgerlijke stand Waadhoeke |
Citeertitel | Reglement burgerlijke stand Waadhoeke |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.
Deze regeling vervangt het Reglement Burgerlijke Stand van de gemeente Waadhoeke (19.204788).
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
26-10-2021 | nieuwe regeling | 21-09-2021 | 21.203996 |
Burgemeester en wethouders van de gemeente Waadhoeke;
gelet op het bepaalde in artikel 16, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994;
het navolgende reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand.
Artikel 4 Leiding van de dienst
De manager Publiekscentrum is belast met de leiding van het bureau van de burgerlijke stand.
Het bureau van de burgerlijke stand, met uitzondering van de openingstijden voor huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties, is geopend op maandag tot en met vrijdag tijdens de uren waarin de dienst voor het publiek is geopend. Dit geldt voor zover deze dagen geen algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdagen zijn in de zin van artikel 3, eerste lid van de Algemene termijnenwet of overige, door het college aan te wijzen dagen en uren. In bijzondere gevallen kan het college besluiten om van de openingstijden af te wijken.
Op tijdig verzoek van een belanghebbende, zal het bureau waar de werkzaamheden van de burgerlijke stand worden verricht, worden geopend op zaterdag, zondag en andere dagen dat het bureau gesloten is, indien de belanghebbende genoegzaam aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau.
In afwijking van lid 3 kan een huwelijk/geregistreerd partnerschap op een ander tijdstip van de week plaatsvinden. Het schriftelijk verzoek daartoe moet door het paar uiterlijk zes weken voor de datum van de huwelijksvoltrekking bij de ambtenaar van de burgerlijke stand zijn ingediend. Het college kan een verzoek om vastlegging van een tijdstip afwijzen:
Aanwijzing van een locatie tot gemeentehuis voor incidenteel gebruik, vindt plaats ten behoeve van de plechtigheid die betrekking heeft op de sluiting van één enkel vooraf bepaald huwelijk of één enkele vooraf bepaalde partnerschapsregistratie of één enkele vooraf bepaalde omzetting van een partnerschap in een huwelijk.
Na beëindiging van de plechtigheid of ingeval de plechtigheid op de afgesproken dag geen doorgang vindt, verliest de locatie van rechtswege de status van gemeentehuis. In geval de plechtigheid niet heeft plaatsgevonden op de vastgelegde datum en betrokkenen willen een plechtigheid alsnog in een andere locatie laten plaatsvinden dan eerder is afgesproken, dient ten aanzien van die andere locatie een hernieuwde aanwijzing plaats te vinden.
Artikel 7 Criteria voor locaties, die voor incidenteel gebruik als gemeentehuis worden aangewezen
Wanneer de locatie een schip betreft, gelden naast het bepaalde in het eerste lid de volgende criteria:
het schip moet gedurende een periode, te rekenen vanaf een half uur voor, tijdens en tot een half uur na de huwelijksvoltrekking, met uitgeschakelde motor/schroef, stabiel met de vaste wal zijn verbonden door middel van passende trossen of hydraulische steekpalen en via een voor ieder bereikbare en veilige loopplank toegankelijk zijn;
Het verzoek tot aanwijzing als bedoeld in het vorige lid moet uiterlijk 6 weken vóór de gewenste datum waarop de voltrekking zal plaatsvinden worden ingediend. Het verzoek vermeldt tenminste de namen van het paar, de dag, het tijdstip, de locatie en de naam van de eigenaar/beheerder van de locatie. Het verzoek moet door tenminste één van de direct betrokkenen zijn gedagtekend en ondertekend.
Artikel 8 Budgethuwelijk/-partnerschapsregistratie
Het paar kan kiezen voor een verkorte voltrekking, het budgethuwelijk/partnerschapsregistratie.
Artikel 10 Vastleggen datum huwelijk/partnerschapsregistratie
Er kunnen kosten worden berekend als de vastgelegde datum van een voorgenomen huwelijksvoltrekking of registratie van een partnerschap korter dan 14 dagen voor de afgesproken datum wordt gewijzigd of geannuleerd. Eén en ander overeenkomstig het bepaalde in de legesverordening van de gemeente Waadhoeke.
Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders op 21 september 2021;
De burgemeester,
M.C.M. Waanders
De secretaris,
A.Doesburg
Toelichting op het Reglement burgerlijke stand Waadhoeke
De wet draagt aan de ambtenaar van de burgerlijke stand een aantal taken op. De ambtenaar van de burgerlijke stand is in de uitvoering van zijn taken zelfstandig en staat als zodanig niet in een hiërarchische verhouding, noch tot collega’s, noch tot het gemeentebestuur. Door het afleggen van zijn ambtseed heeft hij zich persoonlijk verbonden tot vervulling van de hem door de wet opgedragen verplichtingen. Het aan de ambtenaar van de burgerlijke stand opleggen van bepalingen of van verplichtingen niet overeenkomstig wettelijke bepalingen, kan worden bestraft met een maximum gevangenisstraf van twee jaar of een geldboete van de vierde categorie (365 Sr). Via een werkverdeling en de aanwijzing van de leiding van de dienst wordt voorkomen dat de ene ambtenaar van de burgerlijke stand tot een andere beslissing komt dan een andere ambtenaar van de burgerlijke stand en wordt de uniformiteit bewaakt. De manager publiekcentrum wordt belast met de leiding van de dienst en draagt voor de uitvoering van de werkzaamheden de verantwoordelijkheid. Hij/zij bewaakt voorts een goede dienstverlening aan klanten van de dienst.
Aanwijzing, schorsing en ontslag van ambtenaren van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand is ingevolge de Wet van 14 oktober 1993 (Stb. 1993, 555) met ingang van 1 januari 1995 in handen gelegd van Burgemeester en Wethouders. Tevens is het college van burgemeester en wethouders het aangewezen orgaan dat regelend optreedt ten aanzien van het bureau en de ambtenaren van de burgerlijke stand. De Wet bepaalt verder dat door gemeenten een reglement burgerlijke stand dient te worden vastgesteld.
In dit artikel worden de basisbegrippen uit het reglement opgesomd en beschreven. Met name het onderscheid tussen de ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt hier expliciet gemaakt (artikel 16, Boek 1, Burgerlijk Wetboek).
Artikel 2 (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand
Voor de ambtenaar van de burgerlijke stand gelden de volgende bepalingen:
de ambtenaar is belast met het opnemen in onder hem berustende registers van de burgerlijke stand van akten en daaraan toe te voegen latere vermeldingen, alsmede al datgene wat de instandhouding van de registers en de zorg voor de toegankelijkheid van de daarin neergelegde gegevens betreft (artikel 16d, eerste lid, Boek 1 BW).
Voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand gelden de volgende bepalingen:
In dit artikel is vastgelegd voor welke periode een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand kan worden aangewezen (artikel 16, Boek 1, Burgerlijk Wetboek).
Met lid 1 wordt bepaald dat een ambtenaar van de burgerlijke stand steeds voor een bepaalde periode dient te worden aangewezen. Deze periode mag maximaal de periode zijn dat de betreffende ambtenaar in dienst is van de gemeente of van een andere gemeente. Tevens bestaat de mogelijkheid om een andere maximale aanwijzingsperiode op te nemen, zoals de tijd dat de ambtenaar in dienst is bij een bepaalde afdeling of een tijdsperiode.
De periodes kunnen per individueel geval in het aanwijzingsbesluit van burgemeester en wethouders worden bepaald of collectief in dit lid.
Artikel 4 Leiding van de dienst
In dit artikel wordt bepaald wie belast is met de leiding van het bureau burgerlijke stand (artikel 2 Besluit burgerlijke stand 1994).
In dit artikel wordt bepaald wanneer het bureau van de burgerlijke stand is geopend (artikel 16c, Boek 1, Burgerlijk Wetboek).
In dit artikel moeten zowel de reguliere dagelijkse openingstijden worden bepaald als de openingstijden voor de zaterdag, de zondag, de algemeen erkende feestdagen en de overige daarvoor door burgemeester en wethouders aan te wijzen dagen waarop de gemeentelijke diensten niet of slechts gedeeltelijk zijn geopend. Daarbij kan er voor worden gekozen om het bureau op vaste dagdelen open te stellen. Daarnaast bestaat de mogelijkheid om het bureau van de burgerlijke stand op afspraak te laten bezoeken. Deze optie is als bepaling aan de verordening toegevoegd. In de praktijk werken veel gemeenten al (dagdelen) op afspraak, onder meer om lange wachttijden aan het loket te voorkomen en zo beter tegemoet te komen aan de wensen van de burger.
Indien burgemeester en wethouders de bevoegdheid tot het bepalen van de openstelling willen overdragen aan een ambtenaar (bijvoorbeeld de manager Publiekscentrum), dan dienen zij hiertoe een apart mandaatsbesluit te nemen.
De werkzaamheden moeten in het gemeentehuis (of een daartoe door de raad aangewezen andere locatie) worden verricht. Indien daartoe gewichtige redenen bestaan, mag de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand zijn werkzaamheden ook elders binnen de gemeente verrichten (artikel 1 Besluit burgerlijke stand 1994 en artikel 64 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek).
Artikel 7 Criteria voor locaties, die voor incidenteel gebruik als gemeentehuis worden aangewezen
Aanwijzing van een locatie als gemeentehuis ten behoeve van de huwelijksvoltrekking/partnerschapsregistratie is slechts mogelijk indien aan een aantal voorwaarden is voldaan. Zo moet tijdig duidelijk zijn wanneer het huwelijk wordt voltrokken zodat administratieve voorbereidingen kunnen worden getroffen. Voorts dient de eigenaar van de trouwlocatie zijn medewerking te verlenen zodat de ambtenaar zijn werkzaamheden naar behoren en in zelfstandigheid kan uitvoeren.
Ook moet de openbaarheid zijn gegarandeerd en mag er geen gevaar bestaan voor de openbare orde. In verband met het vereiste van openbaarheid dient de locatie ook vrij en niet al te moeilijk toegankelijk te zijn. Algemeen gesproken mag niet het risico worden genomen dat de huwelijksvoltrekking/partnerschapsregistratie in strijd met de wettelijke bepaling plaatsvindt.
Artikel 8 Budgethuwelijk/-partnerschapsregistratie
Naast het kosteloze huwelijk/partnerschapsregistratie is het ook mogelijk om voor een eenvoudige ceremonie tegen een relatief geringe vergoeding te kiezen op dinsdag- en woensdagmorgen om 09.30 uur. Deze voltrekkingen staan voor paren, waarvan minimaal één van de aanstaande echtgenoten of partners in de gemeente Waadhoeke staat ingeschreven. De plechtigheid vindt plaats in de het gemeentehuis en wordt voltrokken door een ambtenaar van de burgerlijke stand. De voltrekking bevat naast de wettelijke vereisten van de sluiting of registratie, een persoonlijk gedeelte zoals een korte speech of gedicht, op verzoek van het bruidspaar.
Artikel 9 Kosteloze huwelijken/partnerschapsregistratie
Op grond van artikel 4, Wet rechten burgerlijke stand moet de gemeente met meer dan 10.000 inwoners minimaal twee keer per week de gelegenheid bieden om kosteloos te trouwen of een geregistreerd partnerschap aan te gaan.
Om veel kosteloze huwelijken/partnerschapsregistraties vanuit regiogemeenten tegen te gaan is bepaald dat kosteloze voltrekkingen in Waadhoeke alleen mogelijk zijn voor paren, waarvan minimaal één van de aanstaande echtgenoten of partners in de gemeente Waadhoeke staat ingeschreven.
Kosteloze voltrekkingen vinden plaats in een vergaderruimte door een ambtenaar van de burgerlijke stand. De plechtigheid bevat alleen de wettelijke voltrekking.
Artikel 10 Vastleggen datum huwelijk/partnerschapsregistratie
In dit artikel wordt geregeld dat een huwelijksdatum of datum partnerschapsregistratie maximaal 1 jaar van tevoren kan worden vastgelegd. Als een voorgenomen datum korter dan 14 dagen voor de voltrekking wordt geannuleerd of gewijzigd, dan kunnen er kosten in rekening worden gebracht.
Artikel 11 Niet voorziene situaties
In dit artikel wordt geregeld dat het college van burgemeester en wethouders beslist in situaties waarin dit reglement niet voorziet.
In dit artikel wordt bepaald onder welke naam het reglement moet worden aangehaald en wanneer het in werking treedt.