Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Capelle aan den IJssel

Subsidieregeling Digitaliseringsvoucher MKB Capelle aan den IJssel 2021

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieCapelle aan den IJssel
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingSubsidieregeling Digitaliseringsvoucher MKB Capelle aan den IJssel 2021
CiteertitelSubsidieregeling Digitaliseringsvoucher MKB Capelle aan den IJssel 2021
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR423799/1

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

22-10-202101-10-202131-10-2022Nieuwe regeling

28-09-2021

gmb-2021-371168

594044

Tekst van de regeling

Intitulé

Subsidieregeling Digitaliseringsvoucher MKB Capelle aan den IJssel 2021

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Capelle aan den IJssel;

gelet op de Algemene subsidieverordening Capelle aan den IJssel 2015;

 

overwegende dat:

 

het gewenst is om een subsidieregeling vast te stellen om micro en kleine MKB-bedrijven te ondersteunen en te stimuleren om door digitaliseringsmaatregelen kosten te besparen, omzet te behouden of te vergroten.

BESLUIT:

 

vast te stellen de Subsidieregeling Digitaliseringsvoucher MKB Capelle aan den IJssel 2021.

Artikel 1 Citeertitel

Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling Digitaliseringsvoucher MKB Capelle aan den IJssel 2021.

Artikel 2 Begripsomschrijvingen

  • 1.

    De gemeente: de gemeente Capelle aan den IJssel.

  • 2.

    ASV: Algemene subsidieverordening Capelle aan den IJssel 2015.

  • 3.

    Micro of klein MKB-bedrijf: een niet-beursgenoteerde onderneming in het midden- en kleinbedrijf (MKB) met winstoogmerk, waar ten hoogste negenenveertig personen werkzaam zijn.

Artikel 3 Toepassingsbereik

  • 1.

    Het bepaalde in deze subsidieregeling is uitsluitend van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college van burgemeester en wethouders voor de in artikel 4 bedoelde activiteiten.

  • 2.

    De ASV is van toepassing op deze subsidieregeling.

Artikel 4 Activiteiten

  • 1.

    Een eenmalige subsidie kan worden versterkt voor:

    • a.

      aanschaf van nieuwe producten of adviesdiensten op het gebied van digitalisering, met uitzondering van hardwareproducten, waarbij deze producten of adviesdiensten bijdragen aan het behouden of vergroten van omzet of het besparen van de kosten;

    • b.

      het verbeteren van bestaande producten, diensten of bedrijfsprocessen door toepassing van digitalisering, waarbij deze maatregelen bijdragen aan het behouden of vergroten van omzet of het besparen van kosten.

  • 2.

    Kosten die voor subsidie in aanmerking komen:

    • a.

      voor subsidie komen in aanmerking de gemaakte inhuur- en aanschafkosten die direct verbonden zijn met de uitvoering van een activiteit en blijken uit een bij de aanvraag geleverde offerte.

    • b.

      van de subsidie mag maximaal 25% van het totaalbedrag (maximaal € 2.500,-) worden ingezet voor directe promotie en marketingactiviteiten.

    • c.

      niet voor subsidie in aanmerking komen interne kosten, de aanschaf van hardware, trainingen en cursussen of kosten die door de subsidieontvanger zijn gemaakt voor de indiening van de aanvraag.

    • d.

      de Btw over de subsidiabele kosten komt niet voor vergoeding in aanmerking.

Artikel 5 Subsidieontvanger

  • 1.

    Het bedrijf van de aanvrager is, blijkens het Handelsregister van de Kamer van Koophandel primair aan te merken als:

    • 1.

      een winkel;

    • 2.

      een horecaonderneming;

    • 3.

      een onderneming voor persoonlijke verzorging.

  • 2.

    Binnen de genoemde branches in artikel 5, lid 1, wordt uitsluitend de subsidie verleend aan:

    • a.

      de eigenaar van een eenmanszaak zonder personeel met winstoogmerk en een fysieke op klanten gerichte bedrijfsvestiging, die blijkens het Handelsregister van de Kamer van Koophandel vóór 1 januari 2021 in de gemeente is gevestigd; of

    • b.

      de eigenaar is van een micro of klein MKB-bedrijf met winstoogmerk en een fysieke op klantengerichte bedrijfsvestiging dat, blijkens het Handelsregister van de Kamer van Koophandel, voldoet aan de navolgende eisen:

      • 1.

        het bedrijf is een niet-beursgenoteerde onderneming die, vóór 1 januari 2021 in de gemeente is gevestigd;

      • 2.

        bij het bedrijf zijn ten hoogste negenenveertig personen werkzaam.

Artikel 6 Hoogte van de subsidie

Een subsidie bedraagt ten hoogste 50% van de subsidiabele kosten, met een minimum van € 1.000,- maximum van € 2.500,- per aanvrager.

Artikel 7 Subsidieplafond en wijze van verdeling

  • 1.

    De gemeenteraad heeft voor deze subsidieregeling een maximaal bedrag van € 33.000,- beschikbaar gesteld. Vanuit de provincie wordt er nog maximaal € 33.000,- beschikbaar gesteld, waarmee het subsidieplafond zoals bedoeld in artikel 5 van de ASV € 66.000,- bedraagt (“subsidieplafond”).

  • 2.

    De verdeling van het subsidieplafond vindt plaats op basis van de volgorde van binnenkomst van de aanvragen die voldoen aan de eisen van de ASV en deze subsidieregeling. Indien op de dag dat het subsidieplafond wordt bereikt meer dan één aanvraag wordt ontvangen, wordt de onderlinge rangschikking van de aanvragen vastgesteld door middel van loting.

  • 3.

    Als de aanvrager krachtens artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, geldt als datum van ontvangst van de aanvraag de datum waarop de aanvulling op de aanvraag dan wel de aangevulde aanvraag is ontvangen.

Artikel 8 Aanvraag

  • 1.

    Bij een aanvraag om subsidie voor de activiteiten bedoeld in artikel 4 moet de aanvrager voldoen aan artikel 6 van de ASV.

  • 2.

    De activiteiten komen uitsluitend voor subsidie in aanmerking, indien:

    • a.

      in de aanvraag aannemelijk wordt gemaakt dat de digitaliseringsmaatregel die wordt ingezet bijdraagt aan het behouden of het vergroten van de omzet of het besparen van kosten gedurende de klantcontactbeperkingen tijdens de COVID-19-periode;

    • b.

      in de aanvraag aannemelijk wordt gemaakt dat zowel de planning als de te verwachten resultaten realistisch en haalbaar zijn.

Artikel 9 Aanvraagtermijn

De aanvraag voor subsidie dient uiterlijk op 1 oktober 2022 zijn ingediend.

Artikel 10 Aanvullende weigeringsgronden

De subsidieaanvraag wordt geweigerd indien al eerder door het college een subsidie is verstrekt op grond van de Subsidieregeling Digitaliseringsvouchers MKB.

Artikel 11 Verplichtingen

De aanvrager dient medewerking te verlenen aan een steekproefsgewijze controle of een project conform de subsidieaanvraag is uitgevoerd en is voldaan aan de in de beschikking opgelegde subsidieverplichtingen. Een steekproef kan plaatsvinden tot uiterlijk één jaar na afronding van het project. Als bij de controle blijkt dat dit niet het geval is, dan kan de subsidie worden ingetrokken of alsnog lager worden vastgesteld. Het uitbetaalde bedrag zal dan geheel of gedeeltelijk worden teruggevorderd.

Artikel 12 Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze subsidieregeling treedt in werking met ingang van 1 oktober 2021 en vervalt op 31 oktober 2022.

  • 2.

    Deze subsidieregeling blijft van toepassing op een subsidie die krachtens deze regeling is verstrekt.

     

Capelle aan den IJssel,28 september 2021.

Het college van burgemeester en wethouders voornoemd,

de secretaris,

A.L.Duijmaer van Twist

de burgemeester,

mr. P.Oskam