Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Beekdaelen

Privacy-protocol gegevensverwerking jeugdhulp gemeente Beekdaelen

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBeekdaelen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingPrivacy-protocol gegevensverwerking jeugdhulp gemeente Beekdaelen
CiteertitelPrivacy-protocol gegevensverwerking jeugdhulp gemeente Beekdaelen
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Uitvoeringswet Algemene verordening gegevensbescherming
  2. § 8.4 van de Jeugdwet
  3. hoofdstuk 7 van de Jeugdwet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2022nieuwe regeling

12-10-2021

gmb-2021-370389

Tekst van de regeling

Intitulé

Privacy-protocol gegevensverwerking jeugdhulp gemeente Beekdaelen

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Beekdaelen;

 

Gelet op het gestelde in de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), de Uitvoeringswet Algemene Verordening Gegevensbescherming, hoofdstuk 7 en paragraaf 8.4 van de Jeugdwet;

 

Overwegende dat:

  • -

    Het Rijk aan gemeenten meer taken en verantwoordelijkheden geeft op de terreinen van jeugdzorg;

  • -

    Het Rijk daarbij duidelijk de opdracht heeft gegeven te werken met het uitgangspunt 1gezin-1plan-1regisseur en er sprake dient te zijn van integrale dienstverlening;

  • -

    Deze integrale dienstverlening steeds meer binnen de persoonlijke sfeer van onze burgers komt en er om die reden ook meer dan voorheen persoonsgegevens van burgers zullen worden verwerkt;

  • -

    Er, om aan de cliënten van de gemeente Beekdaelen een integrale en effectieve ondersteuning te kunnen bieden op het gebied van jeugdhulp, persoonsgegevens worden verwerkt.

  • -

    Grote waarde wordt gehecht aan het vaststellen van regels hoe om te gaan met de verwerking van persoonsgegevens bij de uitvoering van de taken op grond van de Jeugdwet;

  • -

    Het verwerken van persoonsgegevens dient zorgvuldig te gebeuren, waarbij er balans nodig is tussen de informatie die nodig is om een integrale en effectieve ondersteuning te kunnen bieden, en waarborging van de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van cliënten. Dit protocol geeft daar richtlijnen voor.

Besluit

Vast te stellen het volgende Privacy-protocol gegevensverwerking jeugdhulp gemeente Beekdaelen.

 

ALGMENE BEPALINGEN

Artikel 1 Begripsbepaling

Daar waar deze begripsbepaling afwijkt van de begripsomschrijving in de Algemene verordening gegevensverordening, is de begripsomschrijving van de Algemene verordening gegevensverordening leidend.

  • -

    Betrokkene: de persoon op wie de persoonsgegevens betrekking hebben; de jeugdige of diens wettelijke vertegenwoordiger

  • -

    Beveiligingsincident: een gebeurtenis waarbij de mogelijkheid bestaat dat de beschikbaarheid, de integriteit of de vertrouwelijkheid van informatie of informatiesystemen in gevaar is of kan komen

  • -

    Bijzondere persoonsgegevens: gegevens over iemands godsdienst of levensovertuiging, ras, politieke gezindheid, gezondheid, seksuele geaardheid, het lidmaatschap van een vakvereniging en strafrechtelijke persoonsgegevens

  • -

    College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Beekdaelen

  • -

    Datalek: een inbreuk op de beveiliging van persoonsgegevens die per ongeluk of op onrechtmatige wijze leidt tot de vernietiging, het verlies, de wijziging of de ongeoorloofde verstrekking van of de ongeoorloofde toegang tot doorgezonden, opgeslagen of anderszins verwerkte persoonsgegevens.

  • -

    Derde: ieder, niet zijnde de betrokkene, de verwerkingsverantwoordelijke, de verwerker, of enig persoon die onder rechtstreeks gezag van de verantwoordelijke of de verwerker gemachtigd is om persoonsgegevens te verwerken

  • -

    Functionaris gegevensbescherming (FG); de functionaris die binnen de gemeente Beekdaelen toezicht houdt op de toepassing en naleving van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG)

  • -

    Gemeente: de gemeente Beekdaelen

  • -

    Medisch beroepsgeheim: het beroepsgeheim; de plicht tot geheimhouding van een hulpverlener, als bedoeld in artikel 7:457 van het Burgerlijk Wetboek, de Geneeskundige behandelingsovereenkomst (wgbo)

  • -

    Persoonsgegevens: elk gegeven betreffende een geïdentificeerde of een identificeerbare natuurlijke persoon

  • -

    Jeugdige: persoon die de leeftijd van drieëntwintig jaar nog niet heeft bereikt.

  • -

    Jeugdconsulent: elke persoon die bij de gemeente Beekdaelen namens het college beroepsmatig cliëntgebonden werkzaamheden in het kader van de Jeugdwet verricht

  • -

    Team Jeugd: wellicht ook definiëren?

  • -

    Verwerkingsverantwoordelijke: de natuurlijk persoon, rechtspersoon of ieder ander die, alleen of te samen met anderen, het doel van en de middelen voor de verwerking van persoonsgegevens vaststelt

  • -

    Veilig Thuis: het adviespunt en meldpunt voor huiselijk geweld en kindermishandeling

  • -

    Verwerker: een natuurlijk persoon, of een rechtspersoon, een overheidsinstantie of een ander orgaan, die in opdracht van en ten behoeve van de verwerkingsverantwoordelijke persoonsgegevens verwerkt

  • -

    Verwerking van persoonsgegevens: elke handeling of elk geheel van handelingen met betrekking tot persoonsgegevens, waaronder in ieder geval verzamelen, vastleggen, ordenen, bewaren, bijwerken, gegevens wijzigen, opvragen, raadplegen, gebruiken, verstrekken, verspreiden, samenbrengen, met elkaar in verband brengen, afschermen, wissen of vernietigen

  • -

    Verwijsindex: verwijsindex risicojongeren als bedoeld in artikel 7.1.2.1 Jeugdwet

  • -

    Verwijzer: een professionele organisatie (zoals Veilig Thuis, gecertificeerde instellingen (huisartsen en artsen) en medisch specialisten).

Artikel 2 Doel

Het verwerken van persoonsgegevens wordt gedaan met als doel te voldoen aan de gemeentelijke taken bij de jeugdhulp (zie art. 7.4.0 Jeugdwet):

  • 1.

    De toeleiding naar jeugdhulp;

  • 2.

    Advisering over jeugdhulp;

  • 3.

    Bepaling van of het inzetten van een voorziening op het gebied van jeugdhulp;

  • 4.

    Het doen van een verzoek tot onderzoek bij de Raad voor de Kinderbescherming of de uitvoering van kinderbeschermingsmaatregelen of jeugdreclassering;

  • 5.

    De bekostiging van preventie, jeugdhulp, kinderbeschermingsmaatregelen, jeugdreclassering of werkzaamheden als bedoeld in artikel 6.1.2, zesde lid, 6.1.3, derde lid, en 6.1.4 vierde lid Jeugdwet;

  • 6.

    Het verrichten van controle of fraudeonderzoek;

  • 7.

    Kwaliteitsbewaking;

  • 8.

    Het afleggen van verantwoording aan cliënten, ouders of wettelijke vertegenwoordigers.

Artikel 3 Verwerkingsverantwoordelijke

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Beekdaelen is de verwerkingsverantwoordelijke voor de verwerking van persoonsgegevens in het kader van de uitvoering van de Jeugdwet door de medewerkers van team Jeugd.

 

Tussen verwerkingsverantwoordelijke en verwerker zullen verwerkersovereenkomsten worden afgesloten in de zin van de AVG.

Artikel 4: De voorwaarden voor verwerking van persoonsgegevens

Persoonsgegevens mogen slechts worden verwerkt indien daarvoor een wettelijke grondslag uit artikel 6 van de AVG aanwezig is.

Artikel 5: Wettelijke grondslagen voor de verwerking van persoonsgegevens

  • 1.

    De toeleiding tot de jeugdhulp, artikel 2.3 lid 1 Jeugdwet: inzake de toeleiding tot jeugdhulp moeten (persoons)gegevens verwerkt worden die het mogelijk maken om te bepalen of het nodig is dat voor een jeugdige een voorziening wordt getroffen en zo ja, welke. Op grond van artikel 7.4.0 lid 1 onder a Jeugdwet juncto artikel 6 lid 1 onder c AVG worden de persoonsgegevens verwerkt.

  • 2.

    Individuele beslissing jeugdhulpplicht: het college is (ingevolgde artikel 2.3 lid 1 Jeugdwet) de aangewezen partij om de voorziening op het gebied van jeugdhulp te treffen indien de jeugdige of zijn ouders dit volgens de professional nodig hebben in verband met opgroei- en opvoedingsproblemen, psychische problemen en stoornissen. Artikel 7.4.0 lid 1 onder a Jeugdwet juncto artikel 6 lid 1 onder c AVG biedt de grondslag voor de gemeente om persoonsgegevens te verwerken.

  • 3.

    De uitvoering van de jeugdhulp: de gemeente zal bij het uitvoeren van de jeugdhulp een dossier inrichten met betrekking tot de te verlenen jeugdhulp. Dit is mogelijk op grond van artikel 7.3.8 Jeugdwet.

  • 4.

    Het doen van een verzoek tot onderzoek aan de Raad voor de Kinderbescherming: zodra de professional tot het oordeel komt dat een maatregel met betrekking tot het gezag over een minderjarige die zijn woonplaats heeft binnen de gemeente overwogen moet worden, doet het college een verzoek tot onderzoek aan de Raad voor de Kinderbescherming, art. 2.4 lid 1 Jeugdwet. Daartoe mag de gemeente op grond van artikel 7.4.0 lid 1 onder b Jeugdwet persoonsgegevens verwerken.

  • 5.

    De uitvoering van kinderbeschermingsmaatregelen en jeugdreclassering: Artikel 7.4.0 lid 1 onder b Jeugdwet biedt de mogelijkheid aan de gemeente voor dat doel persoonsgegevens te verwerken.

  • 6.

    De financiering: inzake de financiering zal de gemeentegegevens verwerken in verband met de inkoop, bekostiging en betaling van jeugdhulp en de uitvoering van kinderbeschermingsmaatregelen en jeugdreclassering. Voor zover het daarbij om persoonsgegevens gaat, betreft het met name gegevens in het kader van de facturering. Het verwerken van die gegevens is mogelijk op grond van artikel 7.4.0 lid 1 onder d Jeugdwet.

Artikel 6: Zorgvuldigheidseisen bij de verwerking van persoonsgegevens

Elke verwerking dient te voldoen aan de volgende voorwaarden:

  • a.

    Alleen die persoonsgegevens worden verwerkt die noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de dienstverlening (dataminimalisatie);

  • b.

    persoonsgegevens worden op behoorlijke en zorgvuldige wijze verwerkt;

  • c.

    persoonsgegevens moeten juist en nauwkeurig zijn gelet op de doeleinden waarvoor zij worden verzameld of vervolgens worden verwerkt;

  • d.

    openheid en transparantie: stel betrokkene op de hoogte welke gegevens de gemeente verwerkt en met welk doel;

  • e.

    het is verplicht om passende technische en organisatorische maatregelen te nemen om de persoonsgegevens te beveiligen;

  • f.

    de persoonsgegevens mogen niet langer bewaard worden dan noodzakelijk is.

Artikel 7: Gegevens set

  • 1.

    In het dossier worden alleen die persoonsgegevens opgenomen die noodzakelijk zijn voor de ondersteuning van de cliënt. Hieronder worden in ieder geval de volgende persoonsgegevens verstaan:

    • -

      de NAW-gegevens, geboortedatum en het Burgerservicenummer van de cliënt;

    • -

      voor zover als relevant voor de ondersteuning: de samenstelling van het gezin van de cliënt en indien noodzakelijk de NAW-gegevens, geboortedatum en het Burgerservicenummer van één of meer gezinsleden;

    • -

      voor zover relevant voor de ondersteuning de NAW-gegevens van de leden van het sociaal netwerk;

    • -

      de geconstateerde opgroei- en opvoedingsproblemen, psychische problemen en stoornissen en de te diens aanzien uitgevoerde verrichtingen;

    • -

      de doelen die de cliënt met de ondersteuning wil bereiken, de oplossingen binnen het eigen netwerk, de omvang van de geboden hulp, de namen en contactgegevens van de beroepskrachten en van anderen die rechtstreeks betrokken zijn bij de uitvoering van het ondersteuningsplan;

    • -

      de afsluiting van de ondersteuning, het oordeel van de cliënt hierover, en de resultaten die met de ondersteuning zijn behaald.

Artikel 8: Beveiliging en inzage

  • 1.

    Alleen de jeugdconsulenten voor zover deze rechtstreeks betrokken zijn bij de ondersteuning van de cliënt, hebben inzage in de persoonsgegevens van de cliënt die in het dossier zijn opgenomen;

  • 2.

    Indien noodzakelijk voor hun taakuitoefening hebben daarnaast inzage in de persoonsgegevens in het dossier:

    • -

      De applicatiebeheerder alsmede de administratieve medewerkers voor zover zij specifiek zijn belast met de administratieve ondersteuning van de jeugdconsulenten voor hun werkzaamheden binnen team jeugd van de gemeente Beekdaelen.

    • -

      Degene die belast is met de afhandeling van klachten over de geboden ondersteuning, of de behandeling van de bezwaar- en of beroepschriften, inclusief de leden van de commissie voor de bezwaarschriften en de klachtencommissie, uitsluitend voor zover inzage noodzakelijk is voor de beoordeling van de klacht, het bezwaar- en/of beroepschrift en het dossier betrekking heeft op de betreffende klacht, bezwaar- en/of beroepschrift;

    • -

      Indien er huiselijk geweld aan de orde is, de medewerkers van Veilig Thuis;

    • -

      de door de gemeente ingeschakelde verwerkers voor zover zij onder verantwoordelijkheid van het college specifieke taken uitvoeren in het kader van de uitvoering van de Jeugdwet, bijvoorbeeld de leverancier van het systeem waarin de persoonsgegevens van de cliënt worden verwerkt.

  • 3.

    Aan anderen dan in het eerste en tweede lid genoemde personen wordt geen inzage gegeven in de persoonsgegevens in het dossier, tenzij een wettelijke verplichting daartoe noodzaakt.

  • 4.

    In een interne regeling is per functie bepaald welke inzagerechten en schrijfrechten de jeugd-consulenten hebben met betrekking tot het dossier van de cliënt. Zie hiervoor de bijlage. (inhoud controleren). Deze autorisatielijst wordt periodiek gecontroleerd en actueel gehouden. Daarnaast wordt de naleving van die rechten door de professionals periodiek gecontroleerd door middel van steekproefsgewijze controle van de logbestanden.

  • 5.

    De gemeente sluit met de door haar ingeschakelde verwerkers een schriftelijke verwerkersovereenkomst af. Daarin maakt zij bindende afspraken over een zorgvuldige verwerking van de persoonsgegevens door de verwerker, met inachtneming van de relevante bepalingen daaromtrent in de AVG. Zo worden afspraken gemaakt over doelbinding, geheimhouding en het treffen van passende technische en organisatorische beveiligingsmaatregelen.

Artikel 9: Bewaren en verwijderen van opgenomen persoonsgegevens

  • 1.

    De persoonsgegevens in het dossier worden 20 jaar bewaard, te rekenen vanaf het jaar waarin de ondersteuning is afgesloten, tenzij een langere bewaartermijn noodzakelijk is uit een oogpunt van zorgvuldige ondersteuning.

  • 2.

    De administratief medewerkers die bij de dossiers betrokken zijn, dragen de afgesloten dossiers aan het einde van het jaar over aan DIV (Documentaire Informatie Voorziening). DIV zorgt voor de archivering en bewaakt de bewaartermijnen .

  • 3.

    De medewerker van DIV draagt er zorg voor dat de gegevens genoemd in het eerste lid na de bewaartermijn zo spoedig mogelijk worden vernietigd of dat de gegevens van hun kenmerken worden ontdaan, zodat deze niet meer herleidbaar zijn tot het desbetreffende individu.

Artikel 10: Geheimhouding

  • 1.

    Eenieder die op grond van deze regeling kennis neemt van persoonsgegevens van een cliënt, is verplicht tot geheimhouding daarvan, tenzij de wet of deze regeling anders bepaalt. Hiervoor heeft iedere medewerker van de gemeente Beekdaelen een geheimhoudingsverklaring ondertekend. De gemeente verplicht de door haar ingeschakelde verwerkers in een verwerkersovereenkomst eveneens om geheimhouding te betrachten tijdens en na het verwerken van persoonsgegevens. Ook verplicht de gemeente haar verwerkers om hun medewerkers een geheimhoudingsverklaring te laten ondertekenen.

  • 2.

    In het kader van de uitvoering van de jeugdhulp, mag het beroepsgeheim slechts worden doorbroken wanneer er sprake is van:

    • a.

      De ondubbelzinnige toestemming van de cliënt gericht op het doorbreken van de geheimhoudingsplicht;

    • b.

      Een conflict van plichten. Een conflict van plichten kan zich voordoen wanneer er sprake is van een zwaarwegend belang van de cliënt of een ander dan de cliënt die de doorbreking van de geheimhoudingsplicht rechtvaardigt. Dit besluit moet zorgvuldig worden genomen op basis van twee vragen:

      • 1.

        Is het, gelet op de veiligheid van alle betrokkenen, echt niet mogelijk en verantwoord in gesprek te gaan en toestemming te vragen en zo ja; heb ik me voldoende ingespannen om deze toestemming te krijgen?

      • 2.

        Welk zwaarwegend (vitaal) belang van de cliënt of van een ander wil ik behartigen door de gegevens te verstrekken?

      • 3.

        Is dit echt noodzakelijk

      • 4.

        Kan dit belang ook worden behartigd

    • c.

      Bij wettelijk voorschrift.

Artikel 11: Ondubbelzinnige toestemming

  • 1.

    Voor zover er op grond van de Jeugdwet toestemming van de cliënt is vereist, gelden de volgende voorwaarden: De toestemming moet expliciet en ondubbelzinnig zijn gegeven door de cliënt. Hiervoor moet het voor de cliënt duidelijk zijn waarom overleg, opvragen of verstrekken van informatie nodig is, wie de informatie krijgt of met wie zal worden overlegd en om welke informatie het gaat.

  • 2.

    Toestemming kan alleen als grondslag worden gebruikt als het voldoet aan de volgende eisen:

    • -

      het geven van toestemming dient vrijelijk gegeven te worden. De cliënt moet zich vrij voelen of ja of nee te zeggen en er mag geen sprake zijn van een afhankelijkheidsrelatie;

    • -

      de toestemming is specifiek en wordt niet in andere verklaring meegenomen;

    • -

      de cliënt is zorgvuldig geïnformeerd over de aard en het doel van de verwerking;

    • -

      toestemming moet vastgelegd worden;

    • -

      toestemming vereist een actieve handeling of wilsuiting;

    • -

      de cliënt moet geïnformeerd worden over mogelijkheden tot intrekking van toestemming.

  • 3.

    Toestemming kan slechts als grondslag dienen wanneer het gaat om:

    • -

      het doorbreken van het medisch beroepsgeheim van een jeugdhulpverlener vanuit de BIG en Jeugdwet.

    • -

      toestemming voor feitelijke dienst- of hulpverlening door de jeugdhulpverlener.

    • -

      toestemming als instemming voor een hulpverleningsplan.

    • -

      toestemming voor het opvragen van (medische) persoonsgegevens bij hulpverleners.

  • 4.

    Schriftelijke toestemming. In principe vraagt de jeugdconsulent om schriftelijke toestemming en legt deze toestemming vast volgens het gemeentelijk toestemmingsformulier. Zie voor het toestemmingsformulier bijlage 2. Uit dit formulier moeten de voorwaarden uit lid 1 duidelijk naar voren komen.

  • 5.

    Mondelinge toestemming. De voorkeur gaat uit naar schriftelijke toestemming, maar mocht dit wegens omstandigheden niet mogelijk zijn, dan is het mogelijk om de toestemming mondeling te krijgen. De jeugdconsulent legt deze toestemming zorgvuldig vast in het dossier. Daarbij moet duidelijk worden wie voor welke informatieverstrekking wanneer en met welk doel toestemming heeft gegeven.

  • 6.

    De cliënt heeft het recht zijn toestemming te allen tijde in te trekken. Het intrekken van de toestemming laat de rechtmatigheid van de verwerking op basis van de toestemming vóór de intrekking daarvan, onverlet.

Artikel 12: Leeftijdsgrenzen bij toestemming

De jeugdconsulent moet nagaan van wie de toestemming nodig is. Als er sprake is van een jeugdige persoon dan geldt het volgende:

 

  • a.

    De jeugdige tot 12 jaar hoeft zelf geen toestemming te geven. Toestemming van wettelijk vertegenwoordiger(s) is voldoende.

  • b.

    Bij de jeugdige van 12 tot 16 jaar is toestemming van de wettelijk vertegenwoordiger nodig. Tevens geeft de jeugdige tussen de 12 tot 16 jaar zelf toestemming, mits de jeugdige in staat is tot een redelijke waardering van zijn/haar belangen. Wanneer dit niet het geval is, is toestemming van de wettelijk vertegenwoordiger voldoende. Voor jeugdigen tussen de 12 en 16 jaar geldt dan ook een dubbel toestemmingsvereiste.

  • c.

    De jeugdige van 16 jaar en ouder heeft een zelfstandig recht om toestemming te geven. Indiende jeugdige van 16 jaar en ouder wilsonbekwaam is of niet in staat is tot een redelijke waardering van zijn/haar belangen, dan is alsnog toestemming nodig van de wettelijk vertegenwoordiger.

Artikel 13: Casusoverleg

  • 1.

    Collegiale consultatie: Bij een zorgvuldige besluitvorming hoort ook dat de jeugdconsulent zijn afweging aan een deskundige collega en/of gedragsdeskundige voorlegt, voordat er tot een besluit gekomen wordt, met als doel om het besluit te toetsen. Bij dit overleg mag geen sprake zijn van tot de persoon herleidbare gegevens.

  • 2.

    Casuïstiekoverleg: een overleg waarin casussen geanonimiseerd besproken kunnen worden. Er is dan geen sprake van tot de persoon herleidbare gegevens, en dus ook geen verwerking van persoonsgegevens.

  • 3.

    Integrale gegevensverwerking binnen het sociaal domein: de specifieke wetten binnen het sociale domein bieden geen ruimte voor uitwisseling van persoonsgegevens onderling. Enkel wanneer er in de zin van de AVG sprake is van een andere wettelijke grondslag, bijvoorbeeld wanneer de gegevensverwerking noodzakelijk is in verband met de bescherming van de vitale belangen van de cliënt, of wanneer er expliciet en ondubbelzinnig toestemming is verleend door de cliënt, waarbij er geen sprake is van een afhankelijkheidsrelatie tussen de gemeente en de cliënt is dit mogelijk.

Artikel 14: Gebruik verwijsindex Risicojongeren

  • 1.

    De Jeugdconsulent zal op grond van artikel 7.1.4.1 Jeugdwet zonder toestemming van de jeugdige of zijn wettelijke vertegenwoordiger en zo nodig met doorbreking van de op grond van zijn ambt of beroep geldende plicht tot geheimhouding, een jeugdige tot 23 jaar melden aan de Verwijsindex Risicojongeren indien hij/ zij een redelijk vermoeden heeft dat de jeugdige door één of meer van de in dit artikel genoemde risico’s in de noodzakelijke condities voor een gezond en veilige ontwikkeling naar volwassenheid daadwerkelijk wordt bedreigd.

  • 2.

    Naast het Burgerservicenummer van de jeugdige worden in de verwijsindex bij een melding uitsluitend de volgende gegevens opgeslagen:

    • a.

      de identificatiegegevens en contactgegevens van de meldingsbevoegde die de melding doet;

    • b.

      de datum en het tijdstip van de melding;

    • c.

      de datum waarop de melding op grond van artikel 7.1.4.5 Jeugdwet, uit de verwijsindex wordt verwijderd (ten hoogste twee jaar nadat de melding is gedaan).

  • 3.

    Over het opnemen van een jeugdige in de verwijsindex informeert de jeugdconsulent vooraf de desbetreffende jeugdige en/ of zijn/ haar ouders. Dit geschiedt conform beschreven in artikel 12

Artikel 15: Melding Veilig Thuis

  • 1.

    De jeugdconsulent verstrekt te allen tijde inlichtingen, die noodzakelijk worden geacht om een situatie van huiselijk geweld of kindermishandeling te beëindigen of een redelijk vermoeden daarvan te onderzoeken, aan Veilig Thuis desgevraagd of uit eigen beweging zonder toestemming van de betrokkene die het betreft en indien nodig met doorbreking van het beroepsgeheim op grond van een wettelijk voorschrift.

  • 2.

    Bij een melding als bedoeld in lid 1 worden de wettelijke stappen doorlopen uit de meldcode kindermishandeling en huiselijk geweld.

  • 3.

    Van de verstrekking als bedoeld in lid 1 wordt een aantekening gemaakt in het dossier.

Rechten van betrokkene op grond van de Jeugdwet

Artikel 16: Informatieplicht

  • 1.

    De jeugdconsulent draagt er zorg voor dat betrokkenen zo spoedig mogelijk worden geïnformeerd over de verwerking van persoonsgegevens. De betrokkenen worden geïnformeerd over welke gegevens er worden vastgelegd, met welk doel dit gebeurt, hoe lang deze worden bewaard, met wie deze gegevens worden gedeeld, welke rechten de betrokkenen kunnen uitoefenen ten aanzien van de verwerking van de gegevens en tot wie zij zich voor de uitoefening van deze rechten kunnen wenden, tenzij de betrokkene hier reeds van op de hoogte is. In de praktijk wordt dit door de jeugdconsulent besproken tijdens het kennismakingsgesprek met verzorgers en/of jeugdige.

  • 2.

    Het informeren van de betrokkene kan uitsluitend worden uitgesteld indien en voor zover er concrete aanwijzingen zijn om aan te nemen dat de veiligheid van de betrokkene of die van anderen door dit informeren worden bedreigd.

  • 3.

    Tevens worden betrokkenen geïnformeerd over de mogelijkheid gebruik te maken van een cliëntondersteuner en/ of een vertrouwenspersoon.

Artikel 17: Vernietiging dossier

  • 1.

    Alle medewerkers die betrokken zijn bij het dossier vernietigt het dossier, of delen daarvan, binnen drie maanden na een daartoe strekkend verzoek van de cliënt.

  • 2.

    Het eerste lid geldt niet voor zover het verzoek gegevens betreft waarvan redelijkerwijs aannemelijk is dat de bewaring van aannemelijk belang is voor een ander dan de cliënt, alsmede voor zover het bepaalde bij of krachtens de wet zich tegen vernietiging verzet.

Artikel 18: Inzage dossier

De betrokkene heeft recht op inzage in het jeugdhulpdossier. De jeugdconsulent verstrekt aan betrokkene zo spoedig mogelijk, in ieder geval binnen een maand na ontvangst van het verzoek, inzage in een afschrift van het dossier, of delen daarvan. Afhankelijk van de complexiteit van het verzoek en het aantal verzoeken kan die termijn indien nodig met nog eens twee maanden worden verlengd. De jeugdconsulent stelt de betrokkene binnen één maand na ontvangst van het verzoek in kennis van een dergelijke verlenging. De verstrekking blijft achterwege voor zover dit noodzakelijk is in het belang van de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van een ander.

Rechten van betrokkene op grond van de AVG

artikel 19: Rechten van betrokkenen

  • 1.

    Op grond van de artikelen 15 tot en met 22 AVG heeft de betrokkene in het kader van dit protocol de volgende rechten:

    • -

      recht op informatie over en inzage in de verwerking van zijn persoonsgegevens;

    • -

      recht op correctie van zijn persoonsgegevens;

    • -

      recht op verwijdering van zijn persoonsgegevens;

    • -

      recht op bezwaar en verzet tegen de verwerking van zijn persoonsgegevens;

    • -

      recht op beperking van de verwerking van zijn persoonsgegevens;

    • -

      recht om niet onderworpen te worden aan geautomatiseerde individuele besluitvorming.

  • De gemeente heeft interne procedures vastgesteld ter afhandeling van deze rechten van de betrokkene.

  • 2.

    De betrokkene kan een schriftelijk verzoek indienen bij de verwerkingsverantwoordelijke waarin hij een beroep doet op een of meerdere in het eerste lid genoemde rechten.

  • 3.

    De verwerkingsverantwoordelijke bericht de betrokkene binnen één maand na ontvangst van het verzoek schriftelijk of dan wel in hoeverre hij daaraan voldoet. Deze termijn kan onder omstandigheden worden verlengd met twee maanden. Een weigering van het verzoek is alleen mogelijk wanneer daarvoor redenen zijn die in de AVG zijn genoemd en wordt voorzien van een motivering.

  • 4.

    Leidt het verzoek tot aanpassing, beperking van of verwijdering van gegevens, dan draagt de verwerkersverantwoordelijke er zorg voor dat dit zo spoedig mogelijk wordt uitgevoerd en dat derden die op grond van deze regeling kennis hebben genomen van deze persoonsgegevens tevens bekend zijn met deze aanpassing.

Artikel 20: Uitoefenen van rechten door de wettelijke vertegenwoordigers

  • 1.

    De rechten die een betrokkene op basis van deze regeling heeft, worden uitgeoefend door de wettelijk(e) vertegenwoordiger(s) indien de betrokkene nog geen twaalf jaar oud is.

  • 2.

    De rechten zoals bedoeld in het eerste lid worden uitgeoefend door de wettelijk(e) vertegenwoordiger(s) en de betrokkene beiden, indien de betrokkene al twaalf jaar, maar nog geen zestien jaar oud is.

  • 3.

    Vanaf zestien jaar oefent de betrokkene zijn rechten zelfstandig uit.

  • 4.

    In geval een betrokkene van zestien jaar of ouder voor het uitoefenen van zijn rechten wilsonbekwaam wordt geacht, worden zijn rechten uitgeoefend door zijn wettelijk(e) vertegenwoordiger(s).Heeft een meerderjarige wilsonbekwame betrokkene geen wettelijk(e) vertegenwoordiger(s), dan oefent de echtgenoot of de levensgezel, of wenst deze de rechten van de betrokkene niet uit te oefenen, dan kan een ouder, een meerderjarige broer of zus, of een meerderjarig kind van de betrokkene zijn rechten uitoefenen.

Artikel 21: Uitzonderingen bij uitzonderlijke situaties

  • 1.

    in uitzonderlijke gevallen kan worden besloten om zonder voorafgaande toestemming van de cliënt of diens wettelijke vertegenwoordiger persoonsgegevens te verwerken (waaronder ook het verstrekken van persoonsgegevens wordt verstaan).

  • Als er vitale belangen van de cliënt (of anderen) in gevaar zijn en gegevensverwerking is noodzakelijk in verband met de bescherming van die vitale belangen,

  • 2.

    Bij een dergelijke beslissing wordt gewerkt volgens de escalatieladder waarin de regie, de opschaling en verantwoordelijkheden van alle betrokkenen staan vastgelegd.

  • 3.

    Voorafgaande aan de beslissing wordt (geanonimiseerd) advies ingewonnen bij de functionaris gegevensbescherming (FG) van de gemeente Beekdaelen. Indien dit niet mogelijk is omdat er uitermate snel gehandeld moet worden, wordt de FG achteraf geïnformeerd.

  • 4.

    Voorafgaande aan de beslissing wordt ook advies ingewonnen bij de afdelingsmanager en de beleidsuitvoerder. Op deze manier kan er tot een gedegen onderbouwing gekomen worden.

  • 5.

    De beslissing om zonder voorafgaande toestemming persoonsgegevens te verwerken wordt met motivering van de belangenafweging vastgelegd in het dossier.

Artikel 22: Nadere uitvoeringsregels

Onverminderd het bepaalde in deze regeling kan het bestuur nadere uitvoeringsregels vaststellen.

Artikel 23: Inwerkingtreding en citeertitel

Dit protocol treedt in werking per 1 januari 2022.

 

Deze regeling wordt aangehaald als privacy-protocol gegevensverwerking jeugdhulp gemeente Beekdaelen.

Bijlage 1: bij applicatiebeheer

Interne regeling inzage- en schrijfrechten in cliëntdossiers.

De jeugdconsulent heeft toegang tot alle cliëntdossiers. Hierbij heeft de jeugdconsulent zowel inzage- als schrijfrechten.

 

Applicatiebeheer heeft toegang tot alle cliëntdossiers en heeft zowel inzage- als schrijfrechten. Dit is nodig om de financiële en administratieve afhandeling te realiseren. Tevens kan de applicatiebeheerder foutieve beschikkingen verwijderen. Ook regelt applicatiebeheer de autorisaties voor de cliëntendossiers.

 

De administratief medewerker heeft toegang tot alle cliëntdossiers. Dit is nodig omdat hij/ zij belast is met het opvragen van de BRP-gegevens van ouders en jeugdigen; het verwerken van stukken uit de cliëntdossiers; het afgeven en versturen van de beschikkingen en het berichtenverkeer.

 

De beleidsuitvoerder heeft inzagerechten in alle cliëntdossiers. De beleidsuitvoerder heeft geen eigen cliëntdossiers, maar is onder andere belast met de kwalitatieve toetsing van de cliëntdossiers. Daarnaast adviseert de beleidsuitvoerder, waar mogelijk anoniem in dossiers wanneer het gaat om:

  • -

    complexe zaken

  • -

    vervoerszaken

  • -

    PGB zaken

  • -

    zaken op het snijvlak met passend onderwijs

  • -

    verlengde jeugdwet

  • -

    afwijzende beschikkingen

De beleidsuitvoerder is tevens belast met de voorbereiding en ondersteuning bij klachten, bezwaar en beroepszaken.

Bijlage 2:  

Formulier

 

Toestemming doorbreken geheimhoudingsplicht voor opvragen van gegevens bij externe partijen

 

Met dit formulier geef ik ……………………………………………… 1 de jeugdconsulent van de gemeente Beekdaelen toestemming gegevens over mij/de hieronder genoemde jeugdige2 , op te vragen bij externe partijen (om hiermee hun geheimhoudingsplicht te doorbreken). Het gaat om gegevens die door de gemeente worden opgevraagd bij andere hulpverleners of instellingen.

 

Hieronder kruis ik aan voor welke opvraag van gegevens ik toestemming geef.

 

Ik geef toestemming onder deze voorwaarden:

  • -

    Mijn toestemming is alleen van toepassing op de hieronder beschreven redenen, gegevens en personen/ instellingen. Voor nieuwe opvragen van gegevens vraagt de jeugdconsulent mij opnieuw toestemming;

  • -

    De jeugdconsulent informeert mij over de gegevens die over mij worden opgevraagd en de gegevens die over mij worden geregistreerd. Dit betekent bijvoorbeeld dat de jeugdconsulent mij uitlegt om welke specifieke gegevens het gaat en waarom deze gegevens noodzakelijk zijn om mij te kunnen helpen;

  • -

    Als gegevens niet (meer) nodig zijn dan zal de consulent deze niet registreren, dan wel verwijderen;

  • -

    Ik kan er voor kiezen geen toestemming te geven of alleen voor het opvragen van bepaalde delen/ rapportages toestemming te geven. De jeugdconsulent legt uit wat de gevolgen voor de hulpverlening zijn als ik voor het opvragen van (bepaalde) informatie geen toestemming geef;

  • -

    Ik mag mijn toestemming op elk moment intrekken. In sommige gevallen zal het intrekken van toestemming gevolgen hebben voor de aan mij geboden hulpverlening. De jeugdconsulent zal mij informeren over de consequesties van het intrekken van toestemming.

Deze toestemming is voor een jaar geldig.

 

Gegevens mogen over mij/de hieronder genoemde jeugdige3 , worden opgevraagd bij:

 

School ……………………………………………

Ja/ Nee

De gegevens

…………………………………………………………

Deze gegevens zijn nodig omdat

…………………………………………………………

…………………………………………………………

 

Huisarts …………………………………………

Ja/ Nee

De gegevens

………………………………………………………

………………………………………………………

Deze gegevens zijn nodig omdat

…………………………………………………………

………………………………………………………

 

Medisch specialist …………………………

Ja/ Nee

De gegevens

………………………………………………………

………………………………………………………

Deze gegevens zijn nodig omdat

…………………………………………………………

………………………………………………………

 

Instelling…………………………………………

Ja/ Nee

De gegevens

…………………………………………………………

…………………………………………………………

Deze gegevens zijn nodig omdat

…………………………………………………………

…………………………………………………………

 

Instelling…………………………………………

Ja/ Nee

De gegevens

…………………………………………………………

…………………………………………………………

Deze gegevens zijn nodig omdat

…………………………………………………………

…………………………………………………………

 

Instelling…………………………………………

Ja/ Nee

De gegevens

…………………………………………………………

…………………………………………………………

Deze gegevens zijn nodig omdat

…………………………………………………………

…………………………………………………………

 

Melding in de verwijsindex

 

De verwijsindex is een landelijk informatiesysteem dat in 2010 door de rijksoverheid is ingevoerd met de bedoeling hulpverleners binnen verschillende organisaties van jeugdzorg op de hoogte te brengen van elkaars betrokkenheid bij een individuele jongere.

 

De jeugdconsulent kan een melding doen in de verwijsindex.

 

Voor meer informatie zie: www.verwijsindex-parkstad.nl en/ of www.verwijsindex.tv/ouders

 

Datum: ……………………………

 

Naam jeugdige4 :

 

 

……………………………………………

 

Handtekening jeugdige

(indien vereist):6

 

 

………………………………………………………………………

 

Naam wettelijk vertegenwoordiger (indien vereist):5

 

 

……………………………………………

 

Handtekening wettelijk vertegenwoordiger(indien vereist):7

 

 

……………………………………………………………………


1

Als het een jeugdige betreft van 12 jaar of ouder die in staat is tot een redelijke waardering van zijn eigen belangen moet hier de jeugdige zijn/haar naam schrijven. Als het een jeugdige betreft jonger dan 12 jaar of een jeugdige ouder dan 12 jaar die niet in staat is tot een redelijke waardering van zijn eigen belangen, moet hier de wettelijke vertegenwoordiger zijn naam schrijven.

2

Doorhalen wat niet van toepassing is.

3

Doorhalen wat niet van toepassing is

4

Altijd invullen

6

Voor een jeugdige jonger dan 12 jaar is alleen toestemming van de wettelijk vertegenwoordiger vereist, voor een jeugdige tussen de 12 en 16 jaar is naast de toestemming van de wettelijk vertegenwoordiger óók de toestemming van de jeugdige zelf vereist, voor een jeugdige ouder dan 16 jaar is alleen de toestemming vereist van de jeugdige zelf. Bij een jeugdige die, ongeacht de leeftijd, niet in staat is tot een redelijke waardering van zijn eigen belangen, dan is uitsluitend de toestemming van de wettelijk vertegenwoordiger vereist.

5

Zie voetnoot 1.

7

Zie voetnoot 6.