Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Groningen

Regeling ambtelijke organisatie provincie Groningen 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieGroningen
OrganisatietypeProvincie
Officiële naam regelingRegeling ambtelijke organisatie provincie Groningen 2022
CiteertitelRegeling ambtelijke organisatie provincie Groningen 2022
Vastgesteld doorgedeputeerde staten
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt het Organisatiebesluit provincie Groningen 2013.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 158, eerste lid, van de Provinciewet
  2. artikel 100 van de Provinciewet
  3. artikel 103 van de Provinciewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2022nieuwe regeling

12-10-2021

prb-2021-9780

K11882

Tekst van de regeling

Intitulé

Regeling ambtelijke organisatie provincie Groningen 2022

Gedeputeerde Staten van Groningen maken bekend dat zij op 12 oktober 2021, afdeling BJC, dossiernummer K11882 het volgende besluit hebben genomen:

 

Gedeputeerde Staten van de provincie Groningen:

 

Overwegende:

  • -

    dat vanuit het oogpunt van organisatieontwikkeling is besloten de structuur van de organisatie te wijzigen;

  • -

    dat actualisatie van het Organisatiebesluit provincie Groningen 2013 gewenst is;

 

gelet op de artikelen 158, eerste lid, onderdeel c, 100 en 103 van de Provinciewet;

 

Besluiten:

 

Vast te stellen de Regeling ambtelijke organisatie provincie Groningen 2022

 

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsbepalingen

Begripsomschrijvingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    Basisteam: een team dat samenhangende reguliere werkzaamheden uitvoert;

  • b.

    Bijzonder organisatieonderdeel: organisatieonderdeel dat is ingesteld op basis van samenwerking met andere partijen;

  • c.

    Domein: organisatieonderdeel met een samenhangende functie voor de organisatie.

  • d.

    Multiteam: een tijdelijk team dat een project of programma uitvoert en specifiek met dat doel is ingesteld.

  • e.

    Opgave: het samenstel van activiteiten voortvloeiende uit een of meerdere doelstellingen van het coalitieprogramma of coalitieakkoord.

  • f.

    Programma: een cluster van meerdere projecten gericht op een specifieke opgave.

  • g.

    Project: een in tijd en middelen begrensde activiteit om specifieke doelen te realiseren op basis van een vastgesteld projectplan.

Hoofdstuk 2 De organisatorische structuur

Artikel 2 Structuur

  • 1

    De ambtelijke organisatie bestaat hiërarchisch uit een directie, domeinen en basisteams.

  • 2

    Er worden vier domeinen onderscheiden, te weten: uitvoering, organisatieondersteuning, bestuurszaken en beleid.

  • 3

    Naast de domeinen kunnen bijzondere organisatieonderdelen worden ingesteld.

  • 4

    Binnen of tussen één of meerdere domeinen kunnen multiteams worden ingesteld.

Artikel 3 Reglement functie concerncontroller en functionaris gegevensbescherming

Gedeputeerde Staten stellen een reglement vast, waarin de taken en bevoegdheden van de functie van concerncontroller en de functie van de functionaris gegevensbescherming zijn geregeld.

Hoofdstuk 3 De directie

Artikel 4 samenstelling directie

  • 1

    De ambtelijke leiding van de organisatie als geheel berust bij de directie.

  • 2

    De directie bestaat uit een provinciesecretaris/algemeen directeur en een of meer concerndirecteuren. De aanstelling van de concerndirecteuren geschiedt op voordracht van de provinciesecretaris/algemeen directeur.

  • 3

    De provinciesecretaris/algemeen directeur is voorzitter van de directie.

Artikel 5 Verhouding directie met Gedeputeerde Staten

  • 1

    De provinciesecretaris/algemeen directeur is het eerste aanspreekpunt voor het bestuur. De andere concerndirecteuren hebben een directe, functionele rapportagelijn naar de betreffende GS-leden. Iedere concerndirecteur legt daarmee rechtstreeks verantwoording af aan het bestuur over de realisatie van specifieke bestuurlijke opgaven.

  • 2

    De provinciesecretaris/algemeen directeur is jegens Gedeputeerde Staten verantwoordelijk voor het functioneren van de directie als geheel en de individuele directieleden.

Artikel 6 verantwoordelijkheden directie

  • 1

    De directie heeft namens Gedeputeerde Staten concernverantwoordelijkheid voor alle activiteiten binnen de ambtelijke organisatie, de beleidsvoorbereiding en de uitvoering van de door Gedeputeerde Staten genomen besluiten. De provinciesecretaris/algemeen directeur heeft de eindverantwoordelijkheid.

  • 2

    De directie adviseert Gedeputeerde Staten desgevraagd of uit eigen beweging over strategische onderwerpen en zaken die de gehele organisatie betreffen.

Artikel 7 vervanging directie

  • 1

    Gedeputeerde Staten wijzen zo mogelijk binnen de directie de concerndirecteur aan die de provinciesecretaris/algemeen directeur bij diens afwezigheid vervangt.

  • 2

    De concerndirecteuren regelen onderling vervanging bij afwezigheid.

Hoofdstuk 4 De provinciesecretaris/algemeen directeur

Artikel 8 Ondersteuning Gedeputeerde Staten

  • 1

    De provinciesecretaris/algemeen directeur draagt zorg voor een goede voorbereiding van de vergaderingen van Gedeputeerde Staten en draagt er zorg voor dat tijdens de vergaderingen van Gedeputeerde Staten genomen besluiten worden vastgelegd en dat de presentie wordt bijgehouden.

  • 2

    De provinciesecretaris/algemeen directeur draagt zorg voor een behoorlijk verloop van voor de besluitvorming noodzakelijke procedures. Hij bevordert een adequate uitvoering van de besluiten van Gedeputeerde Staten en de door Gedeputeerde Staten uit te voeren beslissingen van Provinciale Staten.

  • 3

    De provinciesecretaris/algemeen directeur draagt zorg voor een doelmatige ondersteuning en tijdige en gecoördineerde advisering van de leden van Gedeputeerde Staten zodat zij over alle informatie beschikken die zij behoeven om hun functie goed uit te kunnen oefenen en kan gevraagd en ongevraagd advies geven.

  • 4

    De provinciesecretaris/algemeen directeur draagt, desgevraagd door de griffier, met uitzondering van de taken voor de griffie, zorg voor ambtelijke ondersteuning van de leden van Provinciale Staten.

Artikel 9 Ondersteuning Commissaris van de Koning

  • 1

    De provinciesecretaris/algemeen directeur draagt zorg voor een doelmatige ondersteuning van de Commissaris van de Koning.

  • 2

    De provinciesecretaris/algemeen directeur kan de Commissaris van de Koning gevraagd en ongevraagd advies geven.

  • 3

    De provinciesecretaris/algemeen directeur draagt er desgevraagd of uit eigen beweging zorg voor dat de Commissaris van de Koning over alle informatie beschikt die hij behoeft om zijn functie goed uit te kunnen oefenen.

  • 4

    De provinciesecretaris/algemeen directeur draagt er zorg voor dat de door de Commissaris van de Koning genomen besluiten worden vastgelegd, en bevordert een adequate uitvoering van de besluiten van de Commissaris van de Koning.

Artikel 10 Ondernemingsraad

De provinciesecretaris/algemeen directeur treedt op als bestuurder als bedoeld in de Wet op de ondernemingsraden.

Artikel 11 Archief

  • 1

    De provinciesecretaris/algemeen directeur is belast met het beheer van de archiefbescheiden van Gedeputeerde Staten en de Commissaris van de Koning. Hij is hiervoor verantwoording schuldig aan Gedeputeerde Staten voor zover het de archiefbescheiden van Gedeputeerde Staten betreft en aan de Commissaris van de Koning voor zover het diens archiefbescheiden betreft.

  • 2

    Het eerste lid is niet van toepassing op archiefbescheiden:

    • a.

      die zijn overgebracht naar de rijksarchiefbewaarplaats;

    • b.

      die verband houden met de Ambtsinstructie van de Commissaris van de Koning.

Hoofdstuk 5 Domeinen, basisteams en multiteams

Artikel 12 Domeinen

  • 1

    Aan het hoofd van een domein staan een of meer domeinleiders.

  • 2

    De domeinleiders zijn werkzaam onder de verantwoordelijkheid van de directie.

  • 3

    De domeinleiders verdelen, voor zover zij werkzaam binnen zijn binnen hetzelfde domein, onderling hun werkzaamheden in overleg met de directie, waaronder de besluiten in mandaat die aan hen worden voorgelegd.

  • 4

    De domeinleiders kunnen, onverminderd hetgeen in artikel 5 en artikel 6 van deze regeling is bepaald, inhoudelijk als bestuurlijk opdrachtnemer van Gedeputeerde Staten gelden. De domeinleiders zijn ambtelijk opdrachtgever voor de teamleiders binnen dat domein.

Artikel 13 Basisteams

  • 1

    De directie is bevoegd tot het instellen en opheffen van basisteams.

  • 2

    Aan het hoofd van een basisteam staat een teamleider.

  • 3

    Een teamleider is werkzaam onder de verantwoordelijkheid van de domeinleider of de domeinleiders van het domein waarbinnen het basisteam valt.

  • 4

    Medewerkers van het team zijn werkzaam onder de verantwoordelijkheid van een teamleider.

Artikel 14 Multiteams

  • 1

    Een domeinleider is na overleg met de directie bevoegd tot het instellen en opheffen van een multiteam.

  • 2

    Een multiteam behoort tot een of meerdere domeinen en bestaat uit medewerkers uit twee of meer basisteams.

  • 3

    Aan het hoofd van een multiteam staat een programmamanager of projectleider.

  • 4

    Een programmamanager of projectleider is voor wat betreft de uitvoering van het programma of project werkzaam onder de verantwoordelijkheid van de domeinleider of domeinleiders.

Hoofdstuk 6 Bijzondere organisatieonderdelen

Artikel 15 Bijzondere organisatieonderdelen

  • 1

    Naast de algemene organisatieonderdelen als hierboven bedoeld, kent de organisatie bijzondere organisatieonderdelen.

  • 2

    Bijzondere organisatieonderdelen voorzien in ambtelijke inzet door medewerkers van de organisatie voor samenwerkingsverbanden of anderszins, onder de voorwaarden die daarbij zijn gesteld danwel overeengekomen.

  • 3

    Bijzondere organisatieonderdelen vallen hiërarchisch direct onder de directie.

Hoofdstuk 7 Slotbepaling

Artikel 16 Intrekking Organisatiebesluit provincie Groningen 2013

Het Organisatiebesluit provincie Groningen 2013 wordt ingetrokken.

Artikel 17 Inwerkingtreding

Dit besluit wordt bekend gemaakt in het Provinciaal Blad en treedt in werking met ingang van 1 januari 2022.

Artikel 18 Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als: Regeling ambtelijke organisatie provincie Groningen 2022.

 

Groningen, 12 oktober 2021

Gedeputeerde Staten voornoemd:

F.J. Paas, voorzitter.

J. Schrikkema, secretaris.