Organisatie | Stichtse Vecht |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling Preventieve schuldhulpverlening Stichtse Vecht |
Citeertitel | Subsidieregeling Preventieve schuldhulpverlening |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
https://www.officielebekendmakingen.nl/
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
20-10-2021 | nieuwe regeling | 12-10-2021 |
In Stichtse Vecht zijn de afgelopen jaren goede stappen gezet in het signaleren, voorkomen en bestrijden van financiële problemen. Dit betekent niet dat er geen inwoners met schulden, (dreigende) financiële problemen en/of een laag inkomen zijn in Stichtse Vecht.
Het belangrijkste doel is voorkomen dat er problemen ontstaan. Dat is niet altijd mogelijk, in die situaties willen we er zo vroeg mogelijk bij zijn. En ook als er problematische schulden zijn, willen we dat inwoners snel de juiste ondersteuning kunnen krijgen. Financiële problemen werken vaak ook door op andere leefgebieden, zoals gezondheid, sociale contacten en de gezinssituatie. Het is daarom belangrijk dat er niet alleen naar de financiën worden gekeken, maar breder. Ook is het van belang dat jongeren zo vroeg mogelijk bewust worden van het omgaan met geld. Zeker op het moment dat zij zelf verantwoordelijk worden voor hun financiën (vaak vanaf het 18e jaar).
We zijn op zoek naar een partij ook de genoemde doelen en effecten nastreeft. De partij wordt gevraagd een activiteitenplan op te stellen, waarin zij aangeven met welke activiteiten zij een bijdrage gaan leveren aan deze doelen en effecten.
Maatschappelijk effect: wat willen we bereiken?
Inwoners met schulden worden zo vroeg mogelijk bereikt, waardoor schuldensituaties minder problematisch zijn op het moment dat deze kunnen worden aangepakt. Hiermee neemt het beroep op formele ondersteuning af en wordt deze waar mogelijk voorkomen, in het bijzonder onder jongeren.
Gemeentelijke doelen voor het verstrekken van subsidie op de subsidieregeling: preventieve schuldhulpverlening
Indicatoren – hoe meten we wat er bereikt is?
Net zoals in het subsidieprogramma wordt de monitoring van subsidies in principe gedaan op outcome/ doelniveau; op beleidsdoelstellingen. We kijken of de voorziening/activiteit (output) bijdraagt aan het na te streven beleid (outcome). Dit verband is niet causaal en 1 op 1 te herleiden. De omgeving verandert, er kan een trend(breuk) zijn, etc. Daarnaast is een subsidieregeling één van meerdere mogelijkheden om een activiteit te stimuleren. Daarom is het belangrijk om de gegevens die we op output niveau kunnen ophalen en ontvangen, betekenis en duiding te geven in een kwalitatieve beschrijving/interpretatie en in context te plaatsen.
Het bepalen van de indicatoren wordt gedaan in overleg met de ontvangers en -verstrekkers. Dit is conform de aanbevelingen uit de evaluatie subsidieprogramma 2016-2019. Bij de monitoring houden we de uitvoeringsregels aan: vanaf een subsidie boven €10.000 wordt een inhoudelijk verslag gevraagd waarin duidelijk wordt in welke mate en op welke wijze de activiteiten hebben bijgedragen aan het realiseren van het effect en beleidsdoelstelling waarvoor de subsidie is verleend.
Voorwaarden / afwegingscriteria
Voor deze subsidieregeling gelden de voorwaarden en afwegingscriteria uit het subsidieprogramma, aangevuld met de volgende voorwaarden:
De gemeente Stichtse Vecht wenst deze subsidie aan één partij te verstrekken.
De gemeente Stichtse Vecht gaat graag een meerjarige samenwerking aan, in ieder geval tot en met 2024, onder voorbehoud van een positieve jaarlijkse evaluatie. De aanvrager dient hier bij het opstellen van het plan rekening mee te houden.
Op het moment dat meerdere partijen een aanvraag indienen worden de subsidieaanvragen behandeld op volgorde van ontvangst. Zodra een aanvraag is ontvangen en volledig is en mits de aanvraag voldoet aan alle voorwaarden van deze regeling wordt de subsidie verleend. Is een aanvraag onvolledig dan geldt de datum van de ontvangen aanvulling als officiële datum van ontvangst van de aanvraag.
De aanvraag moet uiterlijk 25 november 2021 zijn ingediend. Het college neemt binnen 8 weken na ontvangst van een volledige aanvraag een beslissing. De activiteiten starten op 1 januari 2022. Januari 2022 kan dienen als overbrugging / implementatieperiode.
De doelen en gewenste effecten komen voort uit reeds vastgestelde beleidsplannen en –kaders, als ook recente ontwikkelingen.
Integraal Beleidskader Sociaal Domein
In 2030 kan iedereen in Stichtse Vecht zich naar vermogen ontwikkelen, binnen zijn of haar mogelijkheden meedoen en aan de samenleving bijdragen. Dit geeft voldoening en heeft en positief effect op het welzijn en de gezondheid van mensen. Inwoners kijken naar elkaar om en helpen en ondersteunen elkaar.
De samenleving zoals die ons in de gemeente Stichtse Vecht voor ogen staat, beschrijven we aan de hand van vier richtinggevende uitgangspunten:
Net als op andere deelterreinen van het sociaal domein zien we dat inwoners pas in beeld komen als er een acute hulpvraag is. Het basale levensonderhoud komt in het gedrang omdat er geen werk en/of inkomen is, er zijn problematische schulden of inwoners kunnen niet normaal meedoen vanwege een gebrek aan inkomen. Dit willen we voor zijn door na te gaan wat de oorzaken van bepaalde hulpvragen zijn. Juist daarop leggen we de focus.
We brengen in kaart welke oorzaken ertoe leiden dat een uitkering moet worden aangevraagd. Inzicht hierin zorgt ervoor dat we gericht kunnen inzetten op preventie en problemen kunnen voorkomen, of voorkomen dat problemen groter worden. Dit kan betekenen dat we meer aandacht hebben voor life events zoals scheidingen of verliezen van een baan. De aanpak richt zich dan bijvoorbeeld meer op het behoud van werk dan het vinden van nieuw werk, legt meer de focus op werkgevers of op het verzorgen van een betere aansluiting van onderwijs en arbeidsmarkt.
We richten ons sterker op de oorzaken van problematische schulden en daarop acteren we. Als een gebrek aan financiële zelfredzaamheid een oorzaak is, dan moeten we veel meer inzetten op het informeren, begeleiden en opleiden van inwoners op dit gebied. Als “life events” zoals scheidingen een belangrijke oorzaak zijn, moeten we hier meer werk van maken in de begeleidende en/of informerende sfeer. Bovendien kunnen we als gemeente eenvoudig een verschil maken omdat we soms ook zelf de schuldeiser zijn.
Onze inwoners zijn verschillend in de mate waarin ze autonoom en zelfstandig kunnen of willen zijn. Wanneer het niet meer lukt om zelf rond te komen, werk te vinden of schulden af te betalen, is dit voor veel inwoners een stressvolle situatie. Door deze stress alleen al wordt het ‘doe vermogen’ om er zelf uit te komen, verder beperkt. In eerste instantie willen we natuurlijk voorkomen dat dergelijke situaties zich voordoen. Als het toch zover komt, komen we met een passend aanbod.
Wij stemmen ons netwerk en (systeem van) hulp en ondersteuning af op de situatie van onze inwoner. Onze dienstverlening biedt zo veel als mogelijk ruimte aan de individuele inwoner om zelf de regie te voeren. Daarnaast sluiten we met deze aanpak zo veel mogelijk aan op de kracht en steun van het netwerk van deze inwoner. Zo kunnen onze consulenten trajecten aanbieden waarmee inwoners de stap kunnen maken naar meer participatie en/of betaald werk, wanneer zij ons benaderen voor inkomensondersteuning en begeleiding naar werk. We geven ruimte aan eigen keuzes. Dat kan betekenen dat bijstandsgerechtigden meer vrije ruimte krijgen om zelf een traject vorm te geven. Een traject dat mogelijk beter aansluit bij de talenten, wensen en behoeften van de inwoner.
Vragen rondom werk en inkomen waar inwoners ons voor benaderen, willen we beantwoorden en oplossen in de eigen omgeving van de inwoners. We onderzoeken op welke wijze dit vorm kan krijgen. Wanneer we deze ambitie koppelen aan onze inspanningen op het gebied van schuldhulp, spreken we het netwerk rondom inwoners met problematische schulden meer aan in plaats van standaard (semi)professionele hulp in te zetten.
Stichtse Vecht wil zoveel als mogelijk een inclusieve gemeente zijn. Wat betreft werk en inkomen zien we dat het voor een aantal inwoners lastig is om volledig mee te kunnen doen. Werk kan complex zijn voor bijvoorbeeld inwoners met een arbeidshandicap of een migratieachtergrond. We willen dat iedereen zo veel als mogelijk regulier kan participeren.
Inzetten van instrumenten op het gebied van werk en inkomen, zoals loonkostensubsidie. Ook voor inwoners met een grotere ondersteuningsbehoefte zoeken we naar oplossingen die zo regulier mogelijk zijn. Een voorbeeld hiervan is het aanbieden van beschutte werkplekken aan mensen die alleen op dergelijke plekken kunnen werken.
Bewustwording en medewerking creëren bij werkgevers. Als we een inclusieve arbeidsmarkt willen bewerkstelligen, is het nodig dat aanbieders van werk het normaal vinden om werknemers in dienst te nemen die misschien op zichzelf ‘niet regulier’ zijn, maar wel degelijk een waardevolle bijdrage kunnen leveren aan het bedrijf.
We bieden kinderen gelijke kansen: het maakt niet uit of je als kind uit een gezin met een laag of hoog inkomen komt. Dit is terug te vinden in de inrichting van ons minimabeleid, denk aan het Kindpakket. Zo kan ieder kind gewoon meedoen op school.
De leefwereld van onze inwoners centraal stellen betekent doen wat nodig is; of het nu schuldhulpver-lening, inkomensvoorzieningen of minimavoorzieningen betreffen. Voor de inwoner gaat het erom om aan het werk te komen, financieel de maand door te komen of de wasmachine te kunnen vervangen.
We moeten ons steeds afvragen of de systeemwereld ons niet in de weg zit. Dit doen we door de omgekeerde toets toe te passen. Het centraal stellen van de leefwereld betekent dat we, voordat we nieuw beleid maken, goed nadenken of het beleid waarde toevoegt in de leefwereld van de inwoner. Als dat niet het geval is, moeten we het niet langer doen of het anders aan te pakken. Ook bij de introductie van elke nieuwe beleidsregel, werkinstructie of formulier, dienen we ons dezelfde vragen te stellen. Achter elk onderdeel van de systeemwereld zit namelijk een oorspronkelijke gedachte, bijvoorbeeld voorkomen van misbruik. We moeten ons steeds afvragen of die doelen nog wel worden gediend en of ze niet in tegenspraak zijn (geraakt) met de bedoeling van de organisatie.
Beleidsplan Samen in Actie tegen armoede en schulden
Het hoofddoel van ons beleid is dat inwoners kunnen meedoen in de samenleving. Een laag inkomen of het hebben van schulden kan er voor zorgen dat dit niet lukt. In ons minima en schuldhulpverleningsbeleid richten we ons op het voorkomen en bestrijden van armoede en schulden, waarmee we belangrijke belemmeringen om mee te doen wegnemen. Onze aanpak is opgesteld langs de volgende uitgangspunten.
Armoede en schulden gaat over meer dan geld of financiën. Het kent samenhang met o.a. wonen, werk, gezondheid en een gezonde leefstijl. We benaderen het daarom als een breed vraagstuk en zoeken de verbinding met andere domeinen en leefgebieden.
We zetten in op een duurzame aanpak en streven naar duurzame oplossingen. Hierdoor kunnen mensen op korte en langere termijn mee (blijven) doen in de samenleving. We creëren zo snel mogelijk stabiliteit en rust, en investeren in voorlichting, preventie en vroegsignalering. Hoe eerder en vaker we inwoners bereiken, hoe groter de kans dat ze kunnen (blijven) meedoen.
Hulp en ondersteuning stemmen we af op de (leef)situatie van de inwoner: de leefwereld van de inwoner is het uitgangspunt. Dit betekent dat voorzieningen zo regelarm als mogelijk zijn en dat er ruimte en vertrouwen is om te doen wat nodig is. Het betekent ook dat ondersteuning makkelijk vindbaar, duidelijk leesbaar en eenvoudig aan te vragen is.
Hulp en ondersteuning vragen bij de gemeente is voor veel inwoners een grote stap. Het vraagt om een behulpzame en begripvolle overheid. Vertrouwen is het uitgangspunt richting onze inwoners. Controle is goed, vertrouwen is beter.
In de aanpak van armoede en schulden staan we gelukkig niet alleen. We kúnnen het als gemeente ook niet alleen. De afgelopen jaren is samen met verschillende partijen hard gewerkt en zijn mooie resultaten bereikt. Dit zetten we voort en breiden we uit waar mogelijk, zodat de inzet, bereidheid en deskundigheid van verschillende partijen wordt gebundeld tot één krachtige, samenhangende aanpak.
Binnen deze doelstellingen worden twee activiteiten uitgelicht die direct betrekking hebben op de activiteiten waarvoor we subsidie verstrekken.
We intensiveren de samenwerking met scholen en zorgen dat het thema Armoede en Schulden structureel onderdeel uitmaakt van het lespakket in basis en voortgezet onderwijs. Het gaat om voorlichting en ervaringsleren. We gebruiken bewezen succesvolle methoden en instrumenten, zoals het aanbod van het Nibud en de serious game ‘No Credit, Game Over’ en de Week van het geld.
Het project Voorkomen en tijdig signaleren zetten we voort. We maken hierbij de verbinding met lopende ontwikkelingen in ons voorliggende veld. Op het moment van schrijven worden gesprekken gevoerd met deze partijen over het opnieuw inrichten van het voorliggende veld per 2022, om de dienstverlening effectiever en met meer samenhang te organiseren. Leef Maatschappelijke Dienstverlening is, o.a. als uitvoerder van dit project, een van de partijen waarmee we dit gesprek voeren.